Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen av dere som støtter dette forslaget fra KS forklare hvordan dere ser logikk i at lærerne skal flytte arbeidstid fra de ukene elevene ER på skolen til uker elevene IKKE er på skolen? Uansett om dere liker lærere eller ikke så skjønner jeg ikke hvordan dere kan forsvare at elevene fratas godt forberedte timer, rask og grundig respons og annen oppfølging de trenger.

Det er jo supert at man kan tilby kursing av lærerne om sommeren, men da må det i så fall komme ekstra penger til det. Å gjøre det på denne måten er jo å stjele fra elevene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om lærere som mener det er bedre å ha to uker mindre sommerferie og kutte ut høstferien for å slippe å jobbe så intenst i høstsemesteret. Vårsemesteret er, i følge dem, mye mindre belastende.



Anonymous poster hash: 70908...7b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yndlingsargumentet ser ut til at man er misunnelig... Du tar feil. Er høyskoleutdannet og samarbeider ofte med lærere. Er veldig lite imponert over yrkesgruppen. Om de har lang ferie eller ikke, bryr ikke jeg meg om. Det jeg er ute etter er mer tilgjengelige lærere, for oss samarbeidspartnere. Nå er det vanskelig å få til møter, og samarbeidet ligger brakk i alle ferier. Og det går utover barna det gjelder.

Ser du ikke klarer å argumentere, når du bare svarer "reinspikka tøv". Litt av et nivå...

Anonymous poster hash: 9f528...145

Å ikke klare å argumentere og å ikke gidde å argumentere, er ikke det samme. At noen har googlet Hattie og funnet ut hva hans metaanalyse dreier seg om, for deretter å presentere det som en blanding av fakta og egen oppfatning, føles meningsløst i å involvere seg i.

Spørsmål: Om man forsker på hva som fremmer læring, må det nødvendigvis innebære at man samtidig forsker på hva som ikke fremmer læring? Hattie fant ut at den viktigste faktoren for elevers læring, var læreren. Da kan man jo spørre seg hva som er viktig for at en lærer skal være god. Er det, som du her skriver, at læreren er tilgjengelig for å ha møter? Er det en lærer som er godt forberedt til timene, har tid til elevene sine, sørger for gode framover- og tilbakemeldinger (som forøvrig også er en de viktigste faktorene for læring, vel å merke uten karakter)? Eller er det kanskje rett og slett en lærer som er til stede på skolen i et visst antall timer?

De som er lærere mener at de har for mange møter. Kanskje de ikke har tid til å gjøre denne jobben i tillegg til undervisningstimer, inspeksjon og det andre de skal, kanskje noe må prioriteres bort? Kanskje andre aktører bør komme inn i skolen, i stedet for at lærerne skal ha ansvar for alt?

Her må alle finne ut sine egne svar, og de svarene de finner, kommer nok til å være med på å påvirke hva de tenker om lærernes arbeidstidsforhandlinger.

Jeg har også jobbet flere år innenfor offentlig administrasjon, og effektiviteten var ikke noe å skryte av. Det var kaffepauser, røykepauser, pratepauser osv. Ut i fra denne erfaringen tenker jeg at det er lite logisk av at lærerne blir mer effektive av å være på jobb i et gitt antall timer.

Spør igjen, siden du unnlot å svare. Hva mener du med dette?

Dvs. hvorfor du tenker de er bitter og misunnelig.... Og har de grunn til det?

Anonymous poster hash: 9f528...145

Jeg tenker at de er bitre og misunnelige siden de føler et tilsynelatende stort behov for å snakke lærere og deres arbeidstid ned, og understreke hvor priviligerte de er i forhold til dem selv, som må jobbe skift. Men helsefagarbeidere visste at de gikk inn i en turnus da de valgte yrket, mens lærere kanskje valgte sitt yrke av andre grunner. Fleksibel arbeidstid (men stort arbeidspress), kan ha vært en av dem. Kanskje det for noen er verdt å jobbe til midnatt flere kvelder i uken for å få anledning til å være sammen med barna sine et par uker lenger?

Om de har grunn til det er i grunn umulig for meg å svare på. Her blir det en psykologisk problemstilling jeg ikke orker å ta akkurat nå. Jeg tenker at mennesker som er bitre og misunnelige har ting de sliter med, og jeg har jobbet såpass lenge innen helsesektoren at jeg kan si at jeg aldri har jobbet i dårligere miljø og med fler kaklete, herskesyke damer, med baksnakking, intriger og drama enn der.

Det er jo supert at man kan tilby kursing av lærerne om sommeren, men da må det i så fall komme ekstra penger til det.

Viktig poeng.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om lærere som mener det er bedre å ha to uker mindre sommerferie og kutte ut høstferien for å slippe å jobbe så intenst i høstsemesteret. Vårsemesteret er, i følge dem, mye mindre belastende.

Anonymous poster hash: 70908...7b8

Det kommer jo an på hvor du jobber. I videregående skole er det mye større arbeidsbelastning i vårsemesteret. De fleste får enten egne elever opp til eksamen eller er sensor for andre, mange begge deler. I tillegg er det tentamener, heldagsprøver, prøvemuntlig og prosjektoppgaver. For ikke å glemme russetid, og de ekstra utfordringene det innebærer.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen av dere som støtter dette forslaget fra KS forklare hvordan dere ser logikk i at lærerne skal flytte arbeidstid fra de ukene elevene ER på skolen til uker elevene IKKE er på skolen? Uansett om dere liker lærere eller ikke så skjønner jeg ikke hvordan dere kan forsvare at elevene fratas godt forberedte timer, rask og grundig respons og annen oppfølging de trenger.

Det er jo supert at man kan tilby kursing av lærerne om sommeren, men da må det i så fall komme ekstra penger til det. Å gjøre det på denne måten er jo å stjele fra elevene.

En løgn blir ikke mer sann for at den gjentas ofte. Les hva KS har gitt for slags tilbud.

Nei det er ikke at det skal være 8-16 jobb i 45 uker. Det er enkelt å greit at den sære sentrale detalj reguleringen av læreres arbeidstider skal forsvine, så at de lokale skolelederne kan disponere sine ansatte hva som er mest hensiktsmessig ved den enkelte skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løgn blir ikke mer sann for at den gjentas ofte. Les hva KS har gitt for slags tilbud.

Nei det er ikke at det skal være 8-16 jobb i 45 uker. Det er enkelt å greit at den sære sentrale detalj reguleringen av læreres arbeidstider skal forsvine, så at de lokale skolelederne kan disponere sine ansatte hva som er mest hensiktsmessig ved den enkelte skole.

...og dermed kan skoleeier velge å nettopp spre timene over 45 uker. Hvorfor gi rom for det?

Jeg har lest tilbudet og gjentar ingen løgn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til AB som ikke gidder å drøfte det faktum at en forlengelse av skoleåret vil gi økt læring uten økt kostnad for skolen. Det om deg. (Men vil kunne være vanskeligt å håntere for resten av ssmfunnet, mhp sommerferieavvikling)

Det som er fint med vitenskap er den er åpen, og det er kun fakta som vi skal forholde oss til. Det er ikke hvem som sier noe som teller, man hva som sies og hvilket faktagrunnlag som underbygger dette.

PS. Er ikke misunnelig på lærer eller noen annen yrkesgruppe. Vet at jeg jobber ca 800-1000 timer mer i året enn hva som er "vanligt", men er heldig å ha jobb, og det er ikke "synd" på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og dermed kan skoleeier velge å nettopp spre timene over 45 uker. Hvorfor gi rom for det?

Jeg har lest tilbudet og gjentar ingen løgn.

Av den enkle grunn at det er skolens ledelse som har ansvaret. Dem som har ansvar må også ha myndighet. Gjeldene avtale har tatt ifra arbeidsgiver styrningsretten.

-Nå skal vi omdisponere arbeidstiden til våre ansatte. Det kommer å gjøre at vi løser vår oppgave dårligere, men vi er noen irrasjonelle monster, så vi gjør det for å plage våre ansatte. Er alle enige?

-JAAAA!!!!

At mange her tror at det er slikt som man kommer snakke i ledergruppene på skolene hvis avtalen forandres, det sier mye om dere.

Endret av Fremmed fugl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av den enkle grunn at det er skolens ledelse som har ansvaret. Dem som har ansvar må også ha myndighet. Gjeldene avtale har tatt ifra arbeidsgiver styrningsretten.

Du er inne på noe sentralt her. Målet til KS er å flytte ansvaret nedover til hver enkelt kommune. Dermed blir fagforeningene svakere og kommuneøkonomien blir mer avgjørende for hvor bra en skole blir. Vil vi det?

Slik det er nå blir politikerne til en viss grad ansvarliggjort når noe går galt i skolen. Flyttes ansvaret nedover blir det som med sykehjemmene - kommunene får skylda for at lover brytes og regler omgås. Samtidig som fattige kommuner ikke har annet valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til AB som ikke gidder å drøfte det faktum at en forlengelse av skoleåret vil gi økt læring uten økt kostnad for skolen. Det om deg. (Men vil kunne være vanskeligt å håntere for resten av ssmfunnet, mhp sommerferieavvikling)

Det som er fint med vitenskap er den er åpen, og det er kun fakta som vi skal forholde oss til. Det er ikke hvem som sier noe som teller, man hva som sies og hvilket faktagrunnlag som underbygger dette.

PS. Er ikke misunnelig på lærer eller noen annen yrkesgruppe. Vet at jeg jobber ca 800-1000 timer mer i året enn hva som er "vanligt", men er heldig å ha jobb, og det er ikke "synd" på meg.

Er det meg du sikter til? Dette er ikke et tema du har tatt opp med meg før. Du har nevnt Hattie og sommerferie, og det var det jeg ikke gadd å diskutere.

Vil en forlengelse av skoleåret gi økt læring? Den var ny. Hvorfor det i så fall? Elevene er jo ikke der når lærerne skal jobbe.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen yrkesgruppe som sutrer mer og streiker mer enn lærere? De tjener godt i forhold til utdannelse, og tror tydeligvis at de er de eeeeeeneste i hele Norge som jobber mer enn 40 timer i uka. Jeg tenker som så at går forslaget igjennom så får de lærerne som ikke kan leve med færre uker sommerferie begynne å søke å andre jobber. Og se om de får mer fri og ferie der de havner (om de får seg jobb). Wake-up call - det er MANGE som har krevende jobber, og mye overtid.

Jeg mener forøvrig det er en selvfølge at lærere ikke skal kontaktes på kveldstid når de har fri, men her må faktisk læreren selv eller skolen sette ned foten ovenfor de foreldrene som ikke forstår dette. "Hei! Fint om du kan ringe mellom kl xx og xx da det er da jeg er tilgjengelig på jobb :)":



Anonymous poster hash: 56dca...e29
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen yrkesgruppe som sutrer mer og streiker mer enn lærere? De tjener godt i forhold til utdannelse, og tror tydeligvis at de er de eeeeeeneste i hele Norge som jobber mer enn 40 timer i uka. Jeg tenker som så at går forslaget igjennom så får de lærerne som ikke kan leve med færre uker sommerferie begynne å søke å andre jobber. Og se om de får mer fri og ferie der de havner (om de får seg jobb). Wake-up call - det er MANGE som har krevende jobber, og mye overtid. Jeg mener forøvrig det er en selvfølge at lærere ikke skal kontaktes på kveldstid når de har fri, men her må faktisk læreren selv eller skolen sette ned foten ovenfor de foreldrene som ikke forstår dette. "Hei! Fint om du kan ringe mellom kl xx og xx da det er da jeg er tilgjengelig på jobb :)": Anonymous poster hash: 56dca...e29

Jeg synes du kan komme med et argument for at dette forslaget er godt, heller enn å stemple lærerne som sutrete. Lærerne kommer til å jobbe mindre de ukene elevene er på skolen, hva mener du er bra med det?

Jobber du forresten over 40 timer i uka uten å få overtidsbetaling?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på mitt andre år som lektor ved en vgs og jeg føler også at yrket er "tungt". Det går i ett og man har få pauser i form av at det er alltid noe man skulle ha fått unnagjort. I hvor mange andre yrker "står man på scenen" og i tillegg veileder, planlegger og følger opp x antall personer hver eneste dag?

I veldig mange yrker gjør man akkruat det der hver eneste dag.

Jeg gjør det selv. Jeg står ikke på scenen i så måte, men jeg rapporterer til kunder som er avhegig av resultatet jeg har gitt de, så veileder jeg de i hvordan de skal drive fremover for å nå sine mål. Kommuniserer hver eneste dage masse med kunder, og jeg planlegger uke for uke hva som må gjøres. Masse deadlines.

Og jeg jobber periodevis 50-60 timer i uken. En normaluke for meg er 41-42 timer.

Så at lærere jobber mye og må prestere hver dag, det er dere ikke alene om. Alle må prestere på arbeidsplasen sin hver dag.

Anonymous poster hash: 734b6...857

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du kan komme med et argument for at dette forslaget er godt, heller enn å stemple lærerne som sutrete. Lærerne kommer til å jobbe mindre de ukene elevene er på skolen, hva mener du er bra med det?

Jobber du forresten over 40 timer i uka uten å få overtidsbetaling?

Enkelte (ikke alle) lærere hadde kunnet effektivisere måten de jobber på betraktelig. I tillegg håper jeg de ekstra dagene lærerne hadde vært på jobb hadde hjulpet dem til å kunne holde seg oppdatert på feltet sitt, delta på kurs og workshops og planlegge undervisning for de kommende ukene.

Jeg jobber stort sett langt over 40 timer i uka uten overtidsbetaling (og uten avspasering for den del), fordi det er viktig for meg å gjøre en god jobb. Jeg har forøvrig også fastlønn.

Anonymous poster hash: 56dca...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte (ikke alle) lærere hadde kunnet effektivisere måten de jobber på betraktelig. I tillegg håper jeg de ekstra dagene lærerne hadde vært på jobb hadde hjulpet dem til å kunne holde seg oppdatert på feltet sitt, delta på kurs og workshops og planlegge undervisning for de kommende ukene. Jeg jobber stort sett langt over 40 timer i uka uten overtidsbetaling (og uten avspasering for den del), fordi det er viktig for meg å gjøre en god jobb. Jeg har forøvrig også fastlønn. Anonymous poster hash: 56dca...e29

Det er veldig begrenset hvor mye de kan planlegge undervisning for en klasse de ikke har møtt ennå. Den planleggingstiden trenger de i løpet av skoleåret!

Etterutdanning om sommeren altså? Du mener da at man i stedet for å sette av penger til å kurse lærere skal stjele tid fra elevene? Tror du virkelig skolen blir bedre av det?

Jeg tipper forresten din fastlønn er et godt hakk bedre enn lærerlønna (uten at jeg synes lærerne har så veldig dårlig startlønn).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe sentralt her. Målet til KS er å flytte ansvaret nedover til hver enkelt kommune. Dermed blir fagforeningene svakere og kommuneøkonomien blir mer avgjørende for hvor bra en skole blir. Vil vi det?

Slik det er nå blir politikerne til en viss grad ansvarliggjort når noe går galt i skolen. Flyttes ansvaret nedover blir det som med sykehjemmene - kommunene får skylda for at lover brytes og regler omgås. Samtidig som fattige kommuner ikke har annet valg.

Ansvaret er der det er. Et sentralt avtale mellom fagforeningene og KS med detaljregulering av lærerens arbeidstid, plasserer ikke mer ansvar hos Storting/regjering (som ikke er parter i avtalen), og sikrer ikke mer penger til skolen eller mer likhet mellom kommunene. Det enneste et slik avtale (dagens gjeldende) gjør er å redusere handlingsrommet til de lokale skoleledene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det meg du sikter til? Dette er ikke et tema du har tatt opp med meg før. Du har nevnt Hattie og sommerferie, og det var det jeg ikke gadd å diskutere.

Vil en forlengelse av skoleåret gi økt læring? Den var ny. Hvorfor det i så fall? Elevene er jo ikke der når lærerne skal jobbe.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

Kjære deg. Hvis man ikke gidder å diskutere noe på et forum, da svarer mann ikke.

"Bullshit" er en menningsyttring.

Selvfølgelig må elevene få et forlenget skoleår for at vi skal være sikre på at det har positiv effekt på læringen i skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen yrkesgruppe som sutrer mer og streiker mer enn lærere? De tjener godt i forhold til utdannelse, og

Anonymous poster hash: 56dca...e29

Lærere har minst 4 år universitets/høyskole-utdanning, de fleste har 5. Selv har jeg master, og de fleste andre på skolen min har også 5 år. Enten master eller at de har tatt videreutdannelse etterpå.

Er vel ikke så mange yrkesgrupper som har så mye mer utdannelse, tvert imot.

Anonymous poster hash: 9dbbd...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest star123

er det noe nytt som har kommet at lærere har mye og gjøre? siden så mange utdanner seg til lærer ?

men vis du viste at det var mange timer du måtte jobber hjemme osv hvorfor utdannet du deg til lærer da?

vis lærene rømmer fra yrket hva skal dem da jobbe på rema1000? eller hva annet kan dem bruke utdannelsen sin til? hvor mye tjener en barne/ungdom skole lærer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ar mye å gj

Lærerne jobber mye i perioder, og får det igjen i avspasering. Nå innbiller KS seg at lærerne skal jobbe like mye, men ikke få avspaseringen sin. Selv er jeg norsklektor i videregående og jobber langt mer enn det jeg skal i henhold til arbeidskontrakten. De kommer ikke til å beholde en eneste kvalifisert norsklærer i videregående, hvis de tar bort avspasering. Jeg har forresten aldri hatt fri en eneste ferie. Jeg retter i påskeferien, høstferien, juleferien og vinterferien. Om sommeren tar jeg en måned fri, de siste ukene i august oppdaterer jeg meg faglig. Jeg er drømmelæreren som Erna etterlyste, har mastergrad og vel så det, og brenner oppriktig for faget mitt. Jeg valgte yrket fordi jeg anså det som et fritt og viktig yrke, i tillegg elsker jeg å undervise.

Læreryrket er for meg et kall, men dum har jeg aldri vært.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/21/527618.html

Neste gang jeg møter en eller annen subb som humrer noe om ferie, skal jeg dunke ham i hodet med de nærmere 900-1000 skriftlige besvarelsene en norsklærer retter i året, i munnen hans kommer jeg til å stappe 4-500 muntlige vurderinger som skal gjennomføres, før jeg ber ham sette seg oppned og bortrundt på 7-800 terminkarakterer som er det en norsklærer setter i året. Deretter kommer jeg til å avslutte med å be ham stave h-o-l-d k-j-e-f-t ganger antall arbeidstimeherkeløgn som folk innbiller seg at de vet noe som helst om.

Nok er nok.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...