Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er noen tanker fra ei som er både mor og lærer.

Som lærer tenker jeg at jeg finner meg noe annet å gjøre hvis de tar bort det "godet" det faktisk er å ha mye ferie/avspasering. Kall det hva du vil. Faktum er at vi jobber mer enn vanlig hele året bortsett fra i ferien/når vi har avspasering. Det er et gode ja. Og det er et gode som et ellers tøft yrke trenger.

Som mor er jeg redd mange flere lærere vil gjøre som meg - finne seg noe annet å gjøre. Og da blir jeg skeptisk. Sitter skolen igjen med de lærerne som ikke får seg jobber andre steder eller?

I tillegg får vi en skole hvor kontaktlærerne til barna våre aldri er tilgjengelig fordi de har altfor mye å gjøre når de først er på jobb



Anonymous poster hash: fca62...387
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg deler dine tanker, men har ingen planer om å slutte. Da vil jeg eventuelt heller følge avtalen til punkt og prikke, til de ser at det ikke funker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva går denne nye arbeidstiden ut på? Jeg har fått med meg at det skal innføres sommerkurs ol. Det er vel ikke det du sikter til?



Anonymous poster hash: e38fd...f2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen jobber som disse latsabbene finner de samme privilegiene i som i læreryrket. Der har de mye fritid, god lønn og får styre og bestemme timene sine som de selv vil. Selv om de må jobbe mer så tviler jeg på at de slutter i den jobben for den saks skyld, selv om mange av de hater å faktisk jobbe for pengene de tjener. Det er mitt inntrykk av lærere i alle fall.



Anonymous poster hash: 3cedc...202
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen jobber som disse latsabbene finner de samme privilegiene i som i læreryrket. Der har de mye fritid, god lønn og får styre og bestemme timene sine som de selv vil. Selv om de må jobbe mer så tviler jeg på at de slutter i den jobben for den saks skyld, selv om mange av de hater å faktisk jobbe for pengene de tjener. Det er mitt inntrykk av lærere i alle fall.

Anonymous poster hash: 3cedc...202

:rolleyes: Ditt bidrag er et godt eksempel på totalt uvitenhet og noe som mangler mellom øra.. Jeg blir matt.

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen jobber som disse latsabbene finner de samme privilegiene i som i læreryrket. Der har de mye fritid, god lønn og får styre og bestemme timene sine som de selv vil. Selv om de må jobbe mer så tviler jeg på at de slutter i den jobben for den saks skyld, selv om mange av de hater å faktisk jobbe for pengene de tjener. Det er mitt inntrykk av lærere i alle fall.

Anonymous poster hash: 3cedc...202

Det er ikke saken her, selvsagt finner man ikke de privilegiene et annet sted. Men læreryrket er såpass tungt (ja, jeg har prøvd andre yrker også) at folk heller vil ha en roligere jobb dersom privilegiene blir borte. Man holder ut i læreryrket fordi man vet at det finnes pustehull innimellom. For det har vi nemlig ikke i jobben. Læreryrket er full fart hele tiden, med "deadlines" hver eneste dag og non stop race med uforutsette utfordringer.

Det å ikke trenge å sende ungene mine på SFO i feriene har vært en stor motivasjon for å orke å holde ut i yrket, så hvis feriene forsvinner er det ikke mye igjen som er attraktivt. Joda, det er veldig gøy å undervise, og det er hyggelig å jobbe med barn, men det er ikke verdt alt strevet dersom alle godene blir borte.

Jeg tror jeg tar meg en chill butikkjobb isteden, tjener jo nesten like mye på det.

Anonymous poster hash: b20c4...27a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faktum er at lærere jobber 37.5 timer i uken i snitt. :) Ikke 45 som dere selv påstår!

Forøvrig vil vi ikke trenge så alt for mange lærere i fremtiden, de fleste av lærerenes oppgaver kan digitaliseres og gjøres på en bedre måte av en video eller internettside enn den gjennomsnittlige læreren. Feks retting av prøver i fag som matematikk, naturfag, samfunnsfag og KRL + flere. Eller undervisning i så og si samtlige fag, det er mye bedre at elevene får se på en velregissert video laget av en av landets, eller verdens beste lærere. Og med muligheten til å selv be om ytterlige forklaringer enn å sitte i et klasserom og få undervisning av noen som egentlig ikke er så alt for flinke i faget selv.

Samtidig kan 2-3 lærere på internett fort gi mer støtte og assistanse til 300 samtidige elever via chat og videolinker enn en lærer kan til 20-30 elever.



Anonymous poster hash: 0ffec...124
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge SSB har butikkansatte kvinner betydelig kortere forventet levetid og betydelig lavere lønn enn kvinner som jobber som lærere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum er at lærere jobber 37.5 timer i uken i snitt. :) Ikke 45 som dere selv påstår!

Forøvrig vil vi ikke trenge så alt for mange lærere i fremtiden, de fleste av lærerenes oppgaver kan digitaliseres og gjøres på en bedre måte av en video eller internettside enn den gjennomsnittlige læreren. Feks retting av prøver i fag som matematikk, naturfag, samfunnsfag og KRL + flere. Eller undervisning i så og si samtlige fag, det er mye bedre at elevene får se på en velregissert video laget av en av landets, eller verdens beste lærere. Og med muligheten til å selv be om ytterlige forklaringer enn å sitte i et klasserom og få undervisning av noen som egentlig ikke er så alt for flinke i faget selv.

Samtidig kan 2-3 lærere på internett fort gi mer støtte og assistanse til 300 samtidige elever via chat og videolinker enn en lærer kan til 20-30 elever.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Hvilken verden lever du i? Tror du at dagens unge i grunnskolen ville studert etter dine forslag dersom det ikke var en lærer tilstede i klasserommet?

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken verden lever du i? Tror du at dagens unge i grunnskolen ville studert etter dine forslag dersom det ikke var en lærer tilstede i klasserommet?

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

Nei, men du trenger i fremtiden rett og slett bare å HA en lærer tilstede i klasserommet. :)

Læreren trenger verken fagkompetanse eller noe annet, bare å følge opp og motivere elevene.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Faktum er at lærere jobber 37.5 timer i uken i snitt. :) Ikke 45 som dere selv påstår!

Forøvrig vil vi ikke trenge så alt for mange lærere i fremtiden, de fleste av lærerenes oppgaver kan digitaliseres og gjøres på en bedre måte av en video eller internettside enn den gjennomsnittlige læreren. Feks retting av prøver i fag som matematikk, naturfag, samfunnsfag og KRL + flere. Eller undervisning i så og si samtlige fag, det er mye bedre at elevene får se på en velregissert video laget av en av landets, eller verdens beste lærere. Og med muligheten til å selv be om ytterlige forklaringer enn å sitte i et klasserom og få undervisning av noen som egentlig ikke er så alt for flinke i faget selv.

Samtidig kan 2-3 lærere på internett fort gi mer støtte og assistanse til 300 samtidige elever via chat og videolinker enn en lærer kan til 20-30 elever.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Undersøkelsen du viser til i første avsnitt har et forklaringsproblem for tallene sine. 15 % av de spurte sier at de arbeider mindre enn 23 timer i uka, altså ganske langt under normal bunden tid. 23 % sier at de jobber mindre enn 31 timer i uka, noe som tilsvarer å jobbe kun i den bundne tiden - som raskt brukes opp på undervisning, møter og inspeksjoner. Hvordan er det mulig å ha en fulltidsjobb samtidig som man ikke engang jobber de timene man må være til stede? Enten tar man ikke hensyn til stillingsprosent - som gjør hele undersøkelsen verdiløs, eller så har man forklart spørsmålene for dårlig, for disse resultatene kan umulig reflektere norsk skolehverdag.

Internettløsningen din kan fungere på universitet/høyskoler, men ikke i grunnskole og videregående.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du trenger i fremtiden rett og slett bare å HA en lærer tilstede i klasserommet. :)

Læreren trenger verken fagkompetanse eller noe annet, bare å følge opp og motivere elevene.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Det kan bli ganske vanskelig med tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen dersom det skal være ufaglærte lærere i klassen. Da kan det like så godt leies inn pensjonerte eksamensvakter.

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke saken her, selvsagt finner man ikke de privilegiene et annet sted. Men læreryrket er såpass tungt (ja, jeg har prøvd andre yrker også) at folk heller vil ha en roligere jobb dersom privilegiene blir borte. Man holder ut i læreryrket fordi man vet at det finnes pustehull innimellom. For det har vi nemlig ikke i jobben. Læreryrket er full fart hele tiden, med "deadlines" hver eneste dag og non stop race med uforutsette utfordringer.

Det å ikke trenge å sende ungene mine på SFO i feriene har vært en stor motivasjon for å orke å holde ut i yrket, så hvis feriene forsvinner er det ikke mye igjen som er attraktivt. Joda, det er veldig gøy å undervise, og det er hyggelig å jobbe med barn, men det er ikke verdt alt strevet dersom alle godene blir borte.

Jeg tror jeg tar meg en chill butikkjobb isteden, tjener jo nesten like mye på det.

Anonymous poster hash: b20c4...27a

Jeg er på mitt andre år som lektor ved en vgs og jeg føler også at yrket er "tungt". Det går i ett og man har få pauser i form av at det er alltid noe man skulle ha fått unnagjort. I hvor mange andre yrker "står man på scenen" og i tillegg veileder, planlegger og følger opp x antall personer hver eneste dag?

Jobber på en skole med mange svake elever og mye oppfølging, men det er ikke dette som er mest slitsomt. Selve arbeidsformen til en lærer er svært intens - man må stå foran en forsamling å undervise og også gi individuell oppfølging til den enkelte. Med ett stort undervisningsfag fordelt på 22 undervisningstimer og derpå ca 160 elever til sammen blir det mange å forholde seg til og få pusterom for en smått introvert person som meg. Feriene fremstår som sårt tiltrengte pusterom i en tilværelse der det er svært vanskelig å noen gang legge fra seg jobben

Er enig i at det er hyggelig å undervise og ha med elever å gjøre, men hverdagen går fullstendig i ett med stadige uforutsette utfordringer, som du sier. Jeg kommer til å jobbe i ett år til for å se om jeg greier å venne med til den hektiske arbeidsformen. Hvis ikke blir jeg pent nødt til å finne meg en annen jobb der jeg har med mennesker å gjøre, men i et litt roligere tempo

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli ganske vanskelig med tilpasset opplæring og spesialundervisning i skolen dersom det skal være ufaglærte lærere i klassen. Da kan det like så godt leies inn pensjonerte eksamensvakter.

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

Ikke ufaglærte, men det vil handle om det samme som i dag. Om å se elevene, å se de som trenger hjelp, motivasjon, assistanse eller liknende. Med andre ord noen som har langt mer fagkompetanse innen PPU og mindre innen fagene.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen du viser til i første avsnitt har et forklaringsproblem for tallene sine. 15 % av de spurte sier at de arbeider mindre enn 23 timer i uka, altså ganske langt under normal bunden tid. 23 % sier at de jobber mindre enn 31 timer i uka, noe som tilsvarer å jobbe kun i den bundne tiden - som raskt brukes opp på undervisning, møter og inspeksjoner. Hvordan er det mulig å ha en fulltidsjobb samtidig som man ikke engang jobber de timene man må være til stede? Enten tar man ikke hensyn til stillingsprosent - som gjør hele undersøkelsen verdiløs, eller så har man forklart spørsmålene for dårlig, for disse resultatene kan umulig reflektere norsk skolehverdag.

Internettløsningen din kan fungere på universitet/høyskoler, men ikke i grunnskole og videregående.

Det har vel vert flere undersøkelser på det, men den jeg tenker på var ikke basert på selvrapportering.

Og internettløsningen kan fungere i samtlige klassetrinn. :) Men jeg burde kanskje ha nevnt at man fremdeles trenger en lærer tilgjengelig i klasserommet i hovedinnlegget, uheldigvis kan man ikke redigere AB innlegg.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ufaglærte, men det vil handle om det samme som i dag. Om å se elevene, å se de som trenger hjelp, motivasjon, assistanse eller liknende. Med andre ord noen som har langt mer fagkompetanse innen PPU og mindre innen fagene.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Det er noe helt annet enn det du skrev i stad :) "Læreren trenger verken fagkompetanse eller noe annet"

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Offensive Pie

Det har vel vert flere undersøkelser på det, men den jeg tenker på var ikke basert på selvrapportering.

Og internettløsningen kan fungere i samtlige klassetrinn. :) Men jeg burde kanskje ha nevnt at man fremdeles trenger en lærer tilgjengelig i klasserommet i hovedinnlegget, uheldigvis kan man ikke redigere AB innlegg.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Kan du henvise til kildene dine? Jeg har bare sett denne nyeste.

Og løsningen der man har en fagperson som er ansvarlig for det faglige og en pedagog som er inne i klasserommet, er ikke uvanlig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vert flere undersøkelser på det, men den jeg tenker på var ikke basert på selvrapportering.

Og internettløsningen kan fungere i samtlige klassetrinn. :) Men jeg burde kanskje ha nevnt at man fremdeles trenger en lærer tilgjengelig i klasserommet i hovedinnlegget, uheldigvis kan man ikke redigere AB innlegg.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Løsninger finnes. Et av mange eksempler:

http://www.icademy.com/about

Men det klart, fremtiden for norsk skole er datiden, og ikke minst en rigid sentral regulering av lærerens arbeidstid, med en stor del av arbeidstiden satt av til å disponeres fritt av den enkelte lærer, og en maksimal tid som læreren kan bruke på undervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du henvise til kildene dine? Jeg har bare sett denne nyeste.

Og løsningen der man har en fagperson som er ansvarlig for det faglige og en pedagog som er inne i klasserommet, er ikke uvanlig :)

Har ikke tid til å lete dem opp akkurat nå, kan se etter i kveld. :)

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe helt annet enn det du skrev i stad :) "Læreren trenger verken fagkompetanse eller noe annet"

Anonymous poster hash: e38fd...f2f

Vel jo, skal si meg enig i den. Det blir vel heller slik at læreren ikke vil trenge fagkompetanse, og mer av noe annet. :P

For all del, jeg mener det er svært viktig å ha gode "lærere" tilgjengelige i klasserommene for elevene. Men jeg tror heller at man over tid vil ha en enkelt lærer som er konstant tilgjengelig i klasserommet og som "gjennomfører undervisningsopplegget" heller enn at hver enkelt lærer skal ha sine egne fag og planlegge egen undervisning.

I stedet for å ha tusen lærere med hver sin klasse som gjennomfører en økt om gangetabellen kan man da heller ha en lærer som bruker 20 timer på å perfeksjonere den samme økten og lage en video om den med flotte informative illustrasjoner, perfekt språk og logisk oppbygning.

Anonymous poster hash: 0ffec...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...