Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vel, hvis lav andel undervisning per arbeidstime er problemet, da "effktiviserer" man ikke, men reduserer heller byråkratiet rundt det å være lærer. Idet en offentlig instans skal sette flere premisser for arbeidshverdagen din, så går effektiviteten ned, det vet alle som på en eller annen måte har jobbet i det offentlig tjenesteytelser og/eller private som jobber mot det offentlige.

Anonymous poster hash: e498c...6f0

Det er mulig det også går an å redusere byråkratiet og rapporteringen, men jeg vet for lite om dette til å ville ta det med som et punkt.

Men at du mener dette er det ENESTE punktet det går an å effektivisere på er ganske så nedslående.

Kjenner du mange lærere? Har du sett hvordan de flikker seg fram til et eget unikt undervisningsopplegg, alle sammen? Har du sett barneskolelærere sitte der med fargestifter og klistremerker, mens de lager de mest forseggjorte plakater? Samfunnsfaglærere som lager omfattende opplegg på dagsaktuelle ting? Det sier seg selv at det går med utrolig mye tid i samfunnet på noe sånt, og det er også veldig lite sannsynlig at akkurat det opplegget du har laget er det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lyst å kommentere tre detaljer her.

For det første utdanner man seg ofte inn i en jobb basert på interesse og arbeidsform. Jeg har for eksempel utdannet meg og siktet meg inn i ett yrke der jeg står EKSTREMT fritt til å ordne arbeidsdagen. Dette ganske enkelt fordi jeg ikke har døgnrytme og er totalt ubrukelig for 9-5 tankegang. Hadde jeg ikke vært i min funksjon i privat næringsliv, hadde jeg vært ubrukelig i arbeid.

Dermed kan jeg enkelt forstå folk som ønsker jobbe komprimert i skiftløsninger eller med avspasseringer slik som ulike arbeidsgrupper gjør. Og jeg har ingen problem med å se at hvis premissene skifter som det avspeiles her, så vil man miste en god del lærere, og gjerne den typen lærere som er viktige. De lærerene jeg hadde størst nytte av på skolen, var de som neppe hadde vært med videre når de nye arbeidstidene kommer. Kost /nytteforholdet i jobben svarer seg ikke.

Undersøkelsen du henviser til fra OECD sier kun at norske lærere har høy arbeidsbelastning som ikke er knyttet til direkte undervisning, ett resultat av flere kvalitetsreformer innen skolesystemet vårt. Omleggingen KS foreslår, vil ikke gi noen positv endring av dette forholdet, ett av premissene er derimot å ytterligere senke dette.

Generelt foreslår du sentraliserte forslag, men ser ut til å glemme at dette er ett desentraliserende forslag; målet fra KS er å ytterligere svekke muligheten for å overordnet effektivisere skolen med å gi de enkelte skolene separate styringsverktøy. Det ligger heller ingen kvalitetesmål i omleggingen; målet er først og fremst knyttet til økonomisk effektivisering av skolen for kommunene.

Jeg er mye enig i mange av forslagene dine, men jeg ser de på mane måter alle primært bygger på å ta skolen ut av kommunen og overlate den primært til staten. I et sånt perspektiv ville antagelig denne diskusjonen vært enda mer omfattende.

Jeg synes dette var et godt innlegg, og du satte ord på dette med statlig vs kommunalt ansvar på en tydeligere måte enn det jeg har gjort.

På det faglige nivå er kommunene alt for små til å være administrativ enhet for grunnskolene. Det er kanskje mulig i noen av de aller største kommunene, som Oslo. Så kan kanskje den mer praktiske administrasjonen av arbeidstid- og fordeling ligge på et lavere nivå.

Jeg ser også poenget ditt med de "frie fuglene", men hele samfunnet beveger seg i motsatt retning, og jeg tror ikke det går an å holde fast ved de gamle ordningene på lærernes område heller. Det er bedre å være åpen for individuelt tilpassede løsninger mhp arbeidstid i stedet for systemordninger på dette, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...