Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har med et par unntak, aldri møtt en lærer som virkelig har vært engasjert i undervisningen og elevene. Jeg tror at mange av lærerne i denne tråden overdriver veldig.



Anonymous poster hash: b171e...fc8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg forsøker å si er at jeg trenger fleksebel arbeidstid fordi det er det som funker for min type jobb. Dersom jeg ikke skal jobbe mer eller mindre enn 37,5t hver uke kommer jeg i perioder til å ligge så langt etter med rettingen at elevene ikke lenger har faglig utbytte av å få prøvene tilbake. De som tror at detaljerte arbeidsplaner kan lages et halvt år i forveien, har aldri prøvd å følge en slik plan.

Jeg er lektor i videregående selv. I norsk ... Og jeg har hauger av detaljerte arbeidsplaner liggende, som er utarbeidet av andre lærere og meg selv. Men bruker lang tid på planleggingen likevel. Jeg ser på planene og tenker: "Den kan jeg bruke! Men da må jeg legge til det og det elementet, for det fikk de ikke med seg sist". Eller jeg tar opp et annet undervisningsopplegg fra i fjor. Og husker: "Siste delen fungerte veldig bra. Men den første delen, der burde jeg xxx. Kanskje jeg kan kombinere den med leksen fra forrige uke?"

Rettingen orker jeg nesten ikke snakke om. Hvis du har førsteklasse i norsk i studiespesialiserende, har de minimum 12 prøver i løpet av et skoleår, 8 av dem skriftlige. Jeg har klasser på ca. 30 elever, og de skal ha 3 karakterer hver. 90 karakterer, 180 vurderinger. Det er ca. 25% arbeid, så du kan gange med 4. Om det virkelig er noen som tror at dette går rundt med 37,5 timer i uken må de være sprø. Om det er noen som tror de kommer til å ha kompetente norsklærere igjen hvis KS gjennomfører dette, må de være spinnville.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med et par unntak, aldri møtt en lærer som virkelig har vært engasjert i undervisningen og elevene. Jeg tror at mange av lærerne i denne tråden overdriver veldig.

Anonymous poster hash: b171e...fc8

Jeg har heller aldri møtt en elev, med et par unntak, som jeg tror skjønner hva slags arbeid som ligger bak god undervisning :-)

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, å la lærarar ha stor grad av fridom til å gjere jobben sin er ein rimeleg stad å byrje. Tillit er viktig, og når arbeidsgjevaren syner at han har tillit, er det også meir motiverande. Meir binding av arbeidstid for å passe på at vi ikkje førebur oss heime er ikkje ein god måte å syne tillit til. Dessutan, det bør vere høge krav til at skuleleiarane tek tak i dei som ikkje gjer ein bra jobb, i staden for at dei skal ta heile yrket. I alle yrker er det folk som sluntrar unna, også i læraryrket, men eg synest ikkje det er fair at dei tiltaka nokon få treng skal gå utover meg - det er kollektiv avstraffing, og det er ein uting.

Løn er eit effektivt middel for å få flinke folk til å velje slike jobbar, men eg trur ein må innsjå at i ein statleg skule vil det aldri vere masse pengar. Då er det enda viktigare at yrket framstår som attraktivt på andre måter, og der er ein drivande god arbeidstidsavtale iet ganske billig alternativ.

Jeg er helt enig i dette, men jeg usikker på at det er nok.

Uansett, jeg begynner å bli lei av hele KS. Å få KS som forhandlingspartner, ikke staten, har ikke vært positivt for skolen. Skolen burde ha flere sentrale føringer på mange områder, ikke være en part i kommunalt synsing og økonomisk spill. Det er vel heller ikke uten grunn at det har vært mer streik siden KS overtok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Disse prøvene skal lages, og det tar tid. De skal gjennomgås og diskuteres med kollegaer, det tar tid. Og - ikke minst - de skal rettes. Det tar SINNSYKT mye tid."

Sinnsykt er ordet. Hvorfor sløsses tid som lærer kunde bruke til å undervise elevene bort på slikt?

Det er sånn det er.

Jeg og mine elever er så spesiele, så vi trenger spesiele prøver

Det er bare vi som vet hvordan ting skal gjøres

Hvor lang tid mener du en lærer skal bruke for f.eks å rette en artikkel på ca. 1200 ord? Hvor lang tid ville du brukt, og hordan ville du gjort det?

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Disse prøvene skal lages, og det tar tid. De skal gjennomgås og diskuteres med kollegaer, det tar tid. Og - ikke minst - de skal rettes. Det tar SINNSYKT mye tid."

Sinnsykt er ordet. Hvorfor sløsses tid som lærer kunde bruke til å undervise elevene bort på slikt?

Det er sånn det er.

Jeg og mine elever er så spesiele, så vi trenger spesiele prøver

Det er bare vi som vet hvordan ting skal gjøres

Elever er ulike, og elevgrupper er ulike. I den ene klassen vet alle elevene hvordan "spesielle" og "sløser " skrives, i den andre klassen på samme nivå vet ingen det. Vi må lage prøver der alle kan få vist sin kompetanse. Endret av Porcelain
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan helt sikkert få lærere som jobber 37,5 timer i uken. Men skolene vil bli dårligere av det. Det er hva lærere prøver å fortelle dere.

Jeg kan godt kutte ut noe timer av det jeg holder på med. Her er ting jeg da må kutte i:

-Tilbakemelding på stiler. Jeg kan droppe begrunning, hva som er bra/dårlig, og hva elevene bør jobbe med videre. Jeg setter en karakter, og skulle noen av elevene mine lure på hvorfor de fikk to i stedet for tre, og hva de kan gjøre for å komme på treernivå, kommer jeg ikke til å si dem hvorfor.

Det er forresten ulovlig nå, men regner med at KS kommer til å forandre dette?

-Tilpasset undervisning. I mine klasser har jeg alt fra stryk til sekserelever. Heretter foretar jeg ingen tilpasninger. Det er ulovlig nå, men regner med at KS kommer til å forandre dette.

-Jeg tar meg alltid tid til elevene mine. Jeg svarer på sms, mail, når de dukker opp på kontoret eller ringer meg. Jeg vil spare tid hvis jeg nekter å svare dem utenfor timene.

-Jeg bruker en del tid på å forberede undervisning. Jeg leser meg opp på ting, holder meg oppdatert på fagfeltet, ser filmer og leser bøker for å være på høyden, og kunne bruke ting i undervisningen. Det kan jeg slutte med nå. Jeg bruker mye tid på å forbedre tilgjengelig materiale. Heretter kan jeg droppe det. Var det godt nok for en eller annen lærer i en eller annen klasse for syv år siden, passer det sikkert greit i min også.

-Jeg kommer til å droppe alle møter. De er obligatoriske nå, men det regner jeg med KS kommer til å forandre. I disse møtene samarbeider jeg med andre lærere, retter bl.a stiler sammen for å se at vi er enige om nivå, snakker om undervisningsopplegget fremover, og eventuelle problemer hos elevene.

-Jeg kommer ikke lenger til å gjøre obligatorisk kontorarbeid som følger med det å være lærer. Elever skal varsles, anmerkninger skal føres inn, karakterer og begrunnelser skal dokumenteres. Dette er selvsagt strengt ulovlig, men regner med at KS kommer til å følge opp dette?

-Jeg slutter å gi noen form for tilbakemelding til elevene om lekser. Jeg holder meg kun til det jeg må.

-Har jeg elever som sliter faglig, sitter jeg ikke lenger og lager ekstra opplegg som skal hjelpe dem til ståkarakter. Jeg kommer ikke til å kontakte fagpersonell hvis elevene forteller meg om dårlige hjemmeforhold. Regner med at KS har en plan for dette.

-Jeg slutter med alt usynlig gratisarbeid. Jeg møter ikke lenger noen minutter før timen begynner, eller blir igjen noen minutter. Kjedelig for elevene, men her kan jeg spare inn. Jeg slutter å bruke meg selv i fritiden. Får jeg en idé til et bra opplegg mens jeg er ute og går tur, ignorerer jeg det. Tipser noen meg om en forestilling jeg bør se for å se om det kan være aktuelt for elevene, ler jeg høyt. Jeg kjøper ikke inn premier til konkurranser, griller til avslutning.

Jeg kan sikkert jobbe 37,5 timer i uken. Men da blir jeg en dårlig lærer, og jeg kommer til å få sparken. Regner med at KS har tenkt over dette, og fjerner en del oppgaver? Og at de er forberedt på at skolene blir dårligere?



Anonymous poster hash: 23d93...efd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Og fagsamtaler glemte jeg. Det er obligatorisk nå. Alle elever skal ha fagsamtale en gang hver termin, og er du kontaktlærer skal de også ha en elevsamtale. Hva mener KS om dette? Er det nå lov å droppe?



Anonymous poster hash: 23d93...efd
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Jeg har med et par unntak, aldri møtt en lærer som virkelig har vært engasjert i undervisningen og elevene. Jeg tror at mange av lærerne i denne tråden overdriver veldig.

Anonymous poster hash: b171e...fc8

Eg kan ikkje tenkje meg at eg verkar særleg engasjert i elevane og undervisninga mi - når eg ikkje er på jobb. Eg er møkklei av å diskutere skule med dilettantar, og brukar å seie i frå ganske snøgt når temaet blir skule. På jobb, derimot, det er ein annan greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elever er ulike, og elevgrupper er ulike. I den ene klassen vet alle elevene hvordan "spesielle" og "sløser " skrives, i den andre klassen på samme nivå vet ingen det. Vi må lage prøver der alle kan få vist sin kompetanse.

Men MÅ du lage den prøven? Hvilken kunnskap har du om reliabilitet og validitet for en slik prøve som du lager selv?

PS. Jeg lærer meg ikke å holde bedre styr på dobbelkonsonanter av å se en markering med rød penn, er godt kjent med problemet.

PS2. Har sagt ifra at det er sløsing når jeg har fått betalt for å lage eksamensoppgaver og sensorveiledning når jeg har hatt undervisningsoppdrag ved høyskoler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler 95% av alle som skriver her er norsklærere i vgs? Skjønner at dere har et helsike med retting, og tror absolutt på at dere jobber mer enn dere skal.

Men hva med de andre? Barneskolelærere, de har lite retting. Tror ikke de må sitte "alle kvelder og helger". Tror absolutt de også har mye og gjøre, men ikke at det er så ville tilstander som norsklærerne i vgs beskriver.



Anonymous poster hash: 9dbbd...74f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men MÅ du lage den prøven? Hvilken kunnskap har du om reliabilitet og validitet for en slik prøve som du lager selv?

PS. Jeg lærer meg ikke å holde bedre styr på dobbelkonsonanter av å se en markering med rød penn, er godt kjent med problemet.

PS2. Har sagt ifra at det er sløsing når jeg har fått betalt for å lage eksamensoppgaver og sensorveiledning når jeg har hatt undervisningsoppdrag ved høyskoler.

Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Vi må prøve elevene, da vi skal gi de karakterer. Samtidig jobber vi med vurdering for læring, prøven skal altså både være karaktergrunnlag og den skal bidra til elevenes videre læring.

Jeg legger også opp prøver som elevene lærer noe av når de har den.

Mitt utgangspunkt er læreplanen, både den generelle delen og kompetansemålene for det aktuelle faget. De har jeg god kjennskap til, det er da det som er jobben min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler 95% av alle som skriver her er norsklærere i vgs? Skjønner at dere har et helsike med retting, og tror absolutt på at dere jobber mer enn dere skal.

Men hva med de andre? Barneskolelærere, de har lite retting. Tror ikke de må sitte "alle kvelder og helger". Tror absolutt de også har mye og gjøre, men ikke at det er så ville tilstander som norsklærerne i vgs beskriver.

Anonymous poster hash: 9dbbd...74f

Jeg er som tidligere nevnt spesialpedagog på mellomtrinn, og har 7 elever. Denne uken har jeg hatt 10-timersdager, sånn i snitt. Blir litt jobbing i morgen også, gitt. Men det er ok, i morgen blir det vel stort sett bare å fikse noen pcs-symboler som skal til AKS og hjem til en mor, muligens begynne på en sosial historie til en elev og utvide et matteopplegg til en annen elev. Kosejobber, med andre ord! :)

Anonymous poster hash: f065a...cf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler 95% av alle som skriver her er norsklærere i vgs? Skjønner at dere har et helsike med retting, og tror absolutt på at dere jobber mer enn dere skal. Men hva med de andre? Barneskolelærere, de har lite retting. Tror ikke de må sitte "alle kvelder og helger". Tror absolutt de også har mye og gjøre, men ikke at det er så ville tilstander som norsklærerne i vgs beskriver. Anonymous poster hash: 9dbbd...74f

Jeg er som sagt realfagslærer, og jeg tror nok at jeg har det lettere enn norsklærerne. Det er likevel intenst i perioder. Mitt inntrykk er at det er norsklærerne som har det tøffest. Sikkert derfor de er mest opprørt over trusselen om å måtte begrense arbeidsuken til 37,5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på småskoletrinnet. Har ført timer over hvor mye jeg jobber i uka en god stund nå, og ligger på 47 timer i uka (7-16 hver dag bortsett fra torsdag hvor det blir 7-18). Resten av teamet mitt jobb like mye, om ikke mer da de er flinke til å ta med arbeid hjem i tillegg. Jeg føler absolutt ikke jeg får gjort alt jeg skal, og lurer veldig på hva det er jeg skal slutte/flytte å gjøre dersom KS får det som de vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men MÅ du lage den prøven? Hvilken kunnskap har du om reliabilitet og validitet for en slik prøve som du lager selv?

PS. Jeg lærer meg ikke å holde bedre styr på dobbelkonsonanter av å se en markering med rød penn, er godt kjent med problemet.

PS2. Har sagt ifra at det er sløsing når jeg har fått betalt for å lage eksamensoppgaver og sensorveiledning når jeg har hatt undervisningsoppdrag ved høyskoler.

For at en prøve skal være reliabel, er det jo helt essensielt at den måler det man ønsker at den skal måle. Har du gjennomgått noe med elevene dine, ønsker du jo at elevene skal måles i nettopp dette og på en måte som passer ut i fra de metodene og kriteriene du har tilkjennegitt i din undervisning. Det betyr at for å få høyest mulig reliabilitet vil det være en fordel at det er den samme læreren som lager, eller i alle fall er med på å utforme kriteriene for, prøven.

I denne sammenhengen vil vel også validiteten synke dersom man bare bruker en tidligere gitt prøve og ikke lager den selv/er med på å lage den selv. Man kan jo ikke stole på et prøveresultat der utformingen ikke stemmer overens med det elevene har lært.

I en eksamenssituasjon vil dette være annerledes, man måler ut i fra hele læreplanen og ikke ut i fra en liten del av den. Det vil også si at metode ikke er avgjørende. Samtidig kan selvsagt ikke hvem som helst utforme en slik prøve, det bør være en person med kompetanse innenfor fagfeltet, læreplanen, undervisning og vurdering.

Det er merkelig hvor liten vekt det legges på prøveutforming og testvurdering når det gjelder lærere, med tanke på hvor store krav man stiller til at lærerne skal foreta disse vurderingene! Noen ganger virker det som vi aller helst bare burde trille terning eller vurdere ut i fra trynetillegg.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lektor på andre året og må innrømme at jeg selv vurderer om jeg skal forsette I yrket. Noe av grunnen til at jeg føler jobben tar altfor mye av mitt liv kan være at jeg er perfeksjonist og opplever at det nesten ikke finnes grenser for hvor mye arbeid du kan legge ned I forberedelser og vurdering – dette er jo noe av det som er stimulerende ved lærerjobben. Dessverre sliter jeg med å sette grenser for hvor mye arbeid jeg skal legge ned og ser for meg et jobbskifte I fremtiden. Selvsagt ønsker jeg å forsette å jobbe med mennesker, da dette er noe av det mest givende med læreryrket :-)

Når jeg leser flere av postene på denne tråden forundrer jeg meg over hvordan enkelte ser ut til å innta en martyrrolle, der de tegner et bilde av en jobb som både er givende og nødvendig, men samtidig forferdig slitsom og altoppslukende. Er det ikke bedre å sørge for litt bedre balanse I livet, der man både kan ha et givende og inspirerende arbeid som samtidig ikke sluker mesteparten av ens personlige ressurser? Kan dere lærere se for dere at dere kan finne en annen jobb som også føles givende, uten at dere må slite dere helt ut?


Anonymous poster hash: 53f3e...2b4



Anonymous poster hash: 53f3e...2b4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser flere av postene på denne tråden forundrer jeg meg over hvordan enkelte ser ut til å innta en martyrrolle, der de tegner et bilde av en jobb som både er givende og nødvendig, men samtidig forferdig slitsom og altoppslukende.

Anonymous poster hash: 53f3e...2b4

Anonymous poster hash: 53f3e...2b4

Jeg er enig, og det er nok en av grunnene til at folk generelt sett har lite sympati med lærerne. "Stakkars meg som må rette hundre oppgaver og jobbe femti timer overtid hver uke".

Selv forsøker jeg så langt mulig å jobbe akkurat det jeg skal, verken mer eller mindre, og i avspaseringsperiodene mine jobber jeg ikke.

Blir den nye arbeidstidsordningen innført, kommer jeg også til å jobbe bare akkurat de timene jeg skal. Jeg har et liv utenom og det er ikke aktuelt å jobbe masse gratis, uansett om jeg jobber med mennesker eller ikke.

Hadde det kommet en sentral avtale som gjaldt for alle skoler i landet, hadde det vært mye greiere. En avtale der hver enkelt skole skal ha lærere som jobber ulikt og kanskje også fra år til år ut i fra økonomi, høres derimot skummelt og lite fristende ut. Akkurat det synes jeg det er rart at ikke alle er enige i.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig arbeidsuke er jo 37,5 timer. Når lærere har 43,5 timers uke, er dette utenom pausene? Vanlige er jo på arbeid 40 timer i uken. Er lærerne der da 46 timer i uken?

I så fall er det jo drøye 9 timer til dagen de får lønn for å være der. Da er det jo akkurat passe å jobbe 7-16, eller 8-17. Det er mange som går hjem kl 15 for å hente barn, da er det jo riktig å jobbe 2 timer på kvelden. Skjønner at lærere jobber mye, men tror ikke så fryktelig mange jobber mye, mye mer enn de skal. Jobber man virkelig 9 effektive timer om dagen, er det de færreste som må sitte hele helgen også. Gjør unntak i perioder med enorme rettebunker, foreldresamtaler og sånn. Snakker om den gj.snittlige læreren i gj.snittlige perioder.

Vet at det ikke alltid er en halvtimes pause, noen ganger blir det spist opp av inspeksjon. Mens andre dager er pausen lengre enn 0,5 time pga ingen inspeksjon eller spise med elevene (så gjennomsnittet blir 0,5 t pause).

Igjen: Påpeker at jeg ikke tror lærerne jobber mindre enn de skal, men at jeg tror de færreste jobber veldig mye mer enn de skal.



Anonymous poster hash: 9dbbd...74f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...