Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg kjenner fleire lærarar som dessverre ikkje er innstilt på å kun jobbe 8-16 ved fast arbeidstid ordning, fordi det går utover elevane. Dei er rett og slett innstilt på å jobbe som før, berrei fleire veker... Dvs at ingen vil merke skilnad, fordi alt blir gjort som før. Unntatt kanskje at fleire lærarar sluttar tidlegare/ blir utbrende. Dette er litt krise i mine auge, for det er viktig at ein får fram kva tid som går til før- og etterarbeid, sjølv om ungane ein bryr seg om blir skadelidande...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg kjenner fleire lærarar som dessverre ikkje er innstilt på å kun jobbe 8-16 ved fast arbeidstid ordning, fordi det går utover elevane. Dei er rett og slett innstilt på å jobbe som før, berrei fleire veker... Dvs at ingen vil merke skilnad, fordi alt blir gjort som før. Unntatt kanskje at fleire lærarar sluttar tidlegare/ blir utbrende. Dette er litt krise i mine auge, for det er viktig at ein får fram kva tid som går til før- og etterarbeid, sjølv om ungane ein bryr seg om blir skadelidande...

Jeg har dette dilemmaet! Ikke fordi jeg er en helgen, og det eneste jeg tenker på er elevene mine. Men for min egen del. Om jeg skal jobbe 37,5 timer i uken, uten at jeg får mindre oppgaver, og følger disse timene slavisk ... Da vil jeg kanskje 15-20 timer mindre i uken gjennomsnittlig. Jeg er helt seriøs, altså. Sånn er det med norskfaget i vgs i dag.

Jeg blir dårlig av å gjøre en dårlig jobb. Jeg blir glad av å gjøre en bra jobb. Så enkel er jeg. Jeg vil heller stortrives i jobben min og jobbe 50 timer, enn å mistrives med 37,5 timer. Å stotre meg gjennom dagene med dårlig læring, stjålet undervisningsmateriell som ikke passer til klassen, misfornøyde elever, tynt begrunnede karakterer som kommer etter en måned eller to. Det tror jeg faktisk ikke jeg orker. Rent egoistisk. Jeg kan for all del begrunne det faglig og pedagogisk. For elevene mine stakkars, vil det jo være ille. For samfunnet (for jeg vet det en drøss med andre lærere der ute med det samme dilemmaet), vil det være ødeleggende. Men for meg personlig, vil det bli utålelig.

Så da får jeg heller finne meg en annen jobb. Da kommer jeg til å savne denne, resten av livet. Jeg elsker å undervise! Jeg digger elevene mine. Selv de dagene ti av dem har glemt bøkene, fem av dem pc-en, tre av dem insisterer på å ta sidemålsdebatten, og de resterende lurer på hva Hamlet egentlig har å gjøre med dem, gjør jeg det. Jeg kommer til og med til å savne det å sitte på kveldene og rote desperat rundt i bokhyllene mine etter akkurat DEN novellen, som kan få dem til å virkelig skjønne hva gode metaforer kan gjøre med en tekst :-)

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønne deg godt, og eg hadde heller aldri klart å jobbe på KS måten, med å rette tentamen etter skuleslutt... Men korleis skal lørarar få den anerkjennelsen dei fortener dersom dei gjer same jobben uten dei same godene? Då vil alle berre slite seg ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønne deg godt, og eg hadde heller aldri klart å jobbe på KS måten, med å rette tentamen etter skuleslutt... Men korleis skal lørarar få den anerkjennelsen dei fortener dersom dei gjer same jobben uten dei same godene? Då vil alle berre slite seg ut.

Helt enig med deg. Jeg fortsetter selvsagt ikke som før, hvis KS gjennomfører dette. Det kan jeg ikke forsvare for familien min. Eller meg selv, for den saks skyld. Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å bli en dypt ulykkelig person hvis jeg kutter ned til normalarbeidstid med de samme pliktene, så da er det bare et valg igjen - finne seg noe annet.

Med barn i snarlig skolealder er jeg svært bekymret. Jeg nekter å tro at læreren til barna mine kan gjennomføre det hun skal og må på 7,5 timer daglig. Så da får jeg følge opp skolegangen til ungene svært grundig her hjemme. Synes oppriktig synd på foreldre som ikke har ressursene til det.

Og angrer dypt og inderlig at jeg har sagt et eneste positivt ord om Høyre som parti. Lederen til KS er høyredame, og jeg forstår at jeg har blitt inderlig lurt av hva et lærerløft skal innebære. Jeg trodde det handlet om å jakte på kompetente og utdannede lærere, fylle klasserommene med pedagogiske stjerner og yada yada yada. Så var det mest yadayada :-)

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Hvor mange timer i uka er din ordinære arbeidstid?

Hvor mange ganger de siste ukene har du sittet hjemme på kveldstid og jobbet?

Min ordinære arbeidstid er 37,5 timer pr uke. Jeg kan ikke huske sist jeg jobbet så lite som det. Jobber som oftest mer enn 42 timer pr uke og får aldri tatt ut ferie/avspasering mer enn to uker i strekk. Har alltid mellom seks og ni uker til gode på avspaserings-skjemaet mitt, pluss syv uker ferie fordi jeg har overført og overført de to ukene som kan overføres fra år til år.

Har mange pålagte oppgaver i forhold til oppfølging av gjeldende lovverk, rapporter, møter og annet knæsk.

Siden jeg har en særdeles selvstendig stilling eller hva det nå kalles, er jeg unntatt arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid. Og nei. Lønnen står ikke i forhold til ansvaret jeg har, men bedriften har ikke så super økonomi. Ligger vel omentrent på lærerlønn.

Har en plan om å ta ut ferie og avspasering den dagen jeg sier opp. Jeg kan i praksis si opp, pakke sammen og dra min kos på en og samme dag. Dersom jeg er grei, får jeg kanskje utbetalt det som står igjen på avspaseringslisten når jeg har brukt fem av dem til å kutte ned oppsigelsestiden min.

Men arbeidsgiver har betalt telefon og internett for meg. Det er jo greit. For da kan jeg nås når jeg har ferie og avspasering. :)

Er dog ikke sykepleier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ordinære arbeidstid er 37,5 timer pr uke. Jeg kan ikke huske sist jeg jobbet så lite som det. Jobber som oftest mer enn 42 timer pr uke og får aldri tatt ut ferie/avspasering mer enn to uker i strekk. Har alltid mellom seks og ni uker til gode på avspaserings-skjemaet mitt, pluss syv uker ferie fordi jeg har overført og overført de to ukene som kan overføres fra år til år.

Har mange pålagte oppgaver i forhold til oppfølging av gjeldende lovverk, rapporter, møter og annet knæsk.

Siden jeg har en særdeles selvstendig stilling eller hva det nå kalles, er jeg unntatt arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid. Og nei. Lønnen står ikke i forhold til ansvaret jeg har, men bedriften har ikke så super økonomi. Ligger vel omentrent på lærerlønn.

Har en plan om å ta ut ferie og avspasering den dagen jeg sier opp. Jeg kan i praksis si opp, pakke sammen og dra min kos på en og samme dag. Dersom jeg er grei, får jeg kanskje utbetalt det som står igjen på avspaseringslisten når jeg har brukt fem av dem til å kutte ned oppsigelsestiden min.

Men arbeidsgiver har betalt telefon og internett for meg. Det er jo greit. For da kan jeg nås når jeg har ferie og avspasering. :)

Er dog ikke sykepleier.

Jeg synes jobben din er uviktig.

Jeg synes du virker inkompetent til den uviktige jobben din. Jeg kjenner haugevis som jobber med det samme. De tar ut alle feriene sine, jobber 25-30 timer her uke, og ler av de som bruker så mye tid som deg.

Jeg synes du virker dårlig til å forhandle både ferie og lønn. Og dårlig til å delegere. Selv ville jeg klart jobben din på halvparten av tiden.

Jeg synes det er urettferdig at arbeidsgiveren din betaler telefon og internett. Det gjør ikke min, og jeg er definitivt forventet å være tilgjengelig.

Jeg håper snart vi får et gresshoppesangløft. Jeg har bare møtt uintelligente gresshoppesanger.

Jeg synes du jobber for lite. For dårlig.

Aaaah, det gjorde godt. Er det ikke deilig å ha noen å hate, liksom! Hilsen lærer.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gresshoppesang

Jeg synes jobben din er uviktig.

Jeg synes du virker inkompetent til den uviktige jobben din. Jeg kjenner haugevis som jobber med det samme. De tar ut alle feriene sine, jobber 25-30 timer her uke, og ler av de som bruker så mye tid som deg.

Jeg synes du virker dårlig til å forhandle både ferie og lønn. Og dårlig til å delegere. Selv ville jeg klart jobben din på halvparten av tiden.

Jeg synes det er urettferdig at arbeidsgiveren din betaler telefon og internett. Det gjør ikke min, og jeg er definitivt forventet å være tilgjengelig.

Jeg håper snart vi får et gresshoppesangløft. Jeg har bare møtt uintelligente gresshoppesanger.

Jeg synes du jobber for lite. For dårlig.

Aaaah, det gjorde godt. Er det ikke deilig å ha noen å hate, liksom! Hilsen lærer.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Jeg er også lærer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere i tråden som støtter KS' forslag, har jeg noen spørsmål:

1. Hvorfor jobber så mange pedagoger utenfor skolen, hvis det er slik en latmannsjobb med lange ferier? 2. Hvorfor er det lærermangel?

3. Vi mangler kvalitetsrekruttering til læreryrket. Hvordan tror dere dette forslaget virker inn på det problemet?



Anonymous poster hash: 23d93...efd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var lærar (lektor), slutta i 2006. Har sidan hatt diverse jobbar, er no rådgjevar i staten, og arbeider langt mindre, har langt mindre stress og jag, og kjem ikkje til å gå tilbake til klasserommet. Og når eg ser kunnskapsløysa i debatten, samt konsekvensmangelen i argumentasjonen til KS, så er eg stadig meir nøgd med avgjerdsla mi :) om nokon kan fortelle meg når ein skal rette tentamen med arbeidstid frå 8-16, så er eg lutter øyre. Eg brukte vel 40 timar per tentamensrunde, og det er sjølvsagt i tillegg til prøvane som var i snitt 5 t per fag. Med arbeidstid 8-16 ville eg ikkje hatt rettetid eigentleg, for dette vart sjølvsagt gjort på kveldstid, i arbeidstida var det ikkje tid til slikt, sjølv om eg alltid var på kontoret frå 8- 16... Og kan nokon fortelle meg kva motivasjon nokon som meg skulle ha for å vidareutdanne seg på eiga fritid når eg alt har ein haug med studiepoeng eg ikkje får lønn for? Så ja, sikkert like lurt at eg held meg unna skulen. Og alle lærarar som har mine ungar skal vite at dei har mi fulle støtte og respekt.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere lektorer rømmer skolen så fort de kan.

Har søkt på fem stillinger siden desember og det første forslaget fra KS, satser på å få meg en administrativ stilling i det offentlige innen kort tid. Må litt ned i lønn, rundt 5000 kr i året, men tjener det raskt inn igjen med raskere lønnsøkning og flere karrieremuligheter :-)

Anbefaler alle lærere om å søke på stillinger i kommuner, staten og de offentlige generelt. Vi er som oftest overkvalifisert til de fleste stillinger, så det er om å gjøre å være førstemann ut og ikke bli stående igjen med ansvar for å skru av lyset.

Anonymous poster hash: b61e8...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke flere lektorer rømmer skolen så fort de kan.

Har søkt på fem stillinger siden desember og det første forslaget fra KS, satser på å få meg en administrativ stilling i det offentlige innen kort tid. Må litt ned i lønn, rundt 5000 kr i året, men tjener det raskt inn igjen med raskere lønnsøkning og flere karrieremuligheter :-)

Anbefaler alle lærere om å søke på stillinger i kommuner, staten og de offentlige generelt. Vi er som oftest overkvalifisert til de fleste stillinger, så det er om å gjøre å være førstemann ut og ikke bli stående igjen med ansvar for å skru av lyset.

Anonymous poster hash: b61e8...28f

Jeg rømmer ikke skolen før jeg må. Det er en fantastisk jobb, en viktig jobb, og en fin jobb. KS har ønsket seg dette lenge, og de har hittil ikke klart det.

Jeg synes IKKE du skal oppfordre lektorer til å rømme fra skolen. Skolen er en ekstremt viktig samfunnsinstutisjon, og vi trenger dyktig fagpersonell i skolen.

Hilsen lektor og litt til.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

hva så om lærere får mindre ferie. Dere har ikke vondt av fem ukers ferie som alle andre. Dere har åtte uker bortskjemte lærere. Eneste som er kjipt for dere er at dere må ha all ferien på sommern ellers er det ikke synd på dere. Dere har ellers allti fri når barna har fri.

Men du, bør ikkje lærarar eigentleg har det utruleg bra? Ville det ikkje vore bra om det var så mange goder ved det å vere lærar at folk sloss for å kunne få lov å bli det? Tenk om det var så attraktivt å vere lærar at folk gikk mann av huse for å utdanne seg til lærarar, tenk så bra for skulen og for ungane her i landet? Å halde på lange ferier er jo eit økonomisk veldig rimeleg tiltak for å gjere skulen attraktiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har framleis ganske mykje "ferie" no når eg er i staten, men sidan eg skriv timar er det sett på som avspasering... Jobbar ein meir enn 37,5 t veke er det vel vanleg å avspasere, eller få utbetalt overtida? Og for meg som ikkje har ungar i skulen er det heilt gull å kunne ta ut all ferie utsnom skuleferien, får så billige turar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du, bør ikkje lærarar eigentleg har det utruleg bra? Ville det ikkje vore bra om det var så mange goder ved det å vere lærar at folk sloss for å kunne få lov å bli det? Tenk om det var så attraktivt å vere lærar at folk gikk mann av huse for å utdanne seg til lærarar, tenk så bra for skulen og for ungane her i landet? Å halde på lange ferier er jo eit økonomisk veldig rimeleg tiltak for å gjere skulen attraktiv?

Nemlig! Det hadde vært fantastisk! :)

I tillegg hadde det nok også kunne vært med å øke respekten for yrket, siden opptakskravene ville økt.

Man ville forhåpentligvis sluppet eksempel som vist i tråden her, hvor en lærerstudent ikke er i stand til å forstå hva arbeidstidsdebatten går ut på (!!!), men likevel insisterer på å bli lærer, og stå og undervise unge mennesker i blant annet norsk og samfunnsfag... Det er jo bare trist.

Jeg må innrømme at jeg allerede overvåker mine barns skolegang svært nøye. Engelsklæreren kan ikke engelsk og norsklæreren kan ikke norsk. Men lærere i det, det skal de være. Se også den andre tråden om den utenlandske læreren som skulle bli norsklærer....

Øk attraktiviteteten, øk kravene.

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Det hadde vært fantastisk! :) I tillegg hadde det nok også kunne vært med å øke respekten for yrket, siden opptakskravene ville økt. Man ville forhåpentligvis sluppet eksempel som vist i tråden her, hvor en lærerstudent ikke er i stand til å forstå hva arbeidstidsdebatten går ut på (!!!), men likevel insisterer på å bli lærer, og stå og undervise unge mennesker i blant annet norsk og samfunnsfag... Det er jo bare trist. Jeg må innrømme at jeg allerede overvåker mine barns skolegang svært nøye. Engelsklæreren kan ikke engelsk og norsklæreren kan ikke norsk. Men lærere i det, det skal de være. Se også den andre tråden om den utenlandske læreren som skulle bli norsklærer.... Øk attraktiviteteten, øk kravene. Anonymous poster hash: a6e8f...22a

Men hvordan øker man attraktiviteten? For hvorfor skal de med karakterer til å komme inn med høyere krav velge lærerutdanning før yrket blir mer attraktivt? Jeg hadde gode karakterer når jeg valgte lærerutdanning, og gikk også ut med gode karakterer. Men jeg har også måttet forsvare det valget overfor "alt og alle". For holdningen i samfunnet går i retning av at å velge lærerutdanning når man har karakterer til å velge noe annet er å "kaste bort gode karakterer". Spesielt om man velger en utdanning rettet mot grunnskolen. Det er trist, og veldig lite motiverende. Jeg har som sagt også gode karakterer fra studiet, og fikk enkelt jobb. Men det gjorde også alle de som har langt dårligere karakterer. Vi tjener det samme, jobber innenfor samme rammer og vilkår. Så det er heller ingen formell uttelling for gode resultater.

Så, hvordan gjør man yrket mer attraktivt? For inntil man klarer det, så tror jeg ikke det har noen hensikt å bare øke kravene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Men hvordan øker man attraktiviteten? For hvorfor skal de med karakterer til å komme inn med høyere krav velge lærerutdanning før yrket blir mer attraktivt? Jeg hadde gode karakterer når jeg valgte lærerutdanning, og gikk også ut med gode karakterer. Men jeg har også måttet forsvare det valget overfor "alt og alle". For holdningen i samfunnet går i retning av at å velge lærerutdanning når man har karakterer til å velge noe annet er å "kaste bort gode karakterer". Spesielt om man velger en utdanning rettet mot grunnskolen. Det er trist, og veldig lite motiverende. Jeg har som sagt også gode karakterer fra studiet, og fikk enkelt jobb. Men det gjorde også alle de som har langt dårligere karakterer. Vi tjener det samme, jobber innenfor samme rammer og vilkår. Så det er heller ingen formell uttelling for gode resultater.

Så, hvordan gjør man yrket mer attraktivt? For inntil man klarer det, så tror jeg ikke det har noen hensikt å bare øke kravene.

Vel, å la lærarar ha stor grad av fridom til å gjere jobben sin er ein rimeleg stad å byrje. Tillit er viktig, og når arbeidsgjevaren syner at han har tillit, er det også meir motiverande. Meir binding av arbeidstid for å passe på at vi ikkje førebur oss heime er ikkje ein god måte å syne tillit til. Dessutan, det bør vere høge krav til at skuleleiarane tek tak i dei som ikkje gjer ein bra jobb, i staden for at dei skal ta heile yrket. I alle yrker er det folk som sluntrar unna, også i læraryrket, men eg synest ikkje det er fair at dei tiltaka nokon få treng skal gå utover meg - det er kollektiv avstraffing, og det er ein uting.

Løn er eit effektivt middel for å få flinke folk til å velje slike jobbar, men eg trur ein må innsjå at i ein statleg skule vil det aldri vere masse pengar. Då er det enda viktigare at yrket framstår som attraktivt på andre måter, og der er ein drivande god arbeidstidsavtale iet ganske billig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, å la lærarar ha stor grad av fridom til å gjere jobben sin er ein rimeleg stad å byrje. Tillit er viktig, og når arbeidsgjevaren syner at han har tillit, er det også meir motiverande. Meir binding av arbeidstid for å passe på at vi ikkje førebur oss heime er ikkje ein god måte å syne tillit til. Dessutan, det bør vere høge krav til at skuleleiarane tek tak i dei som ikkje gjer ein bra jobb, i staden for at dei skal ta heile yrket. I alle yrker er det folk som sluntrar unna, også i læraryrket, men eg synest ikkje det er fair at dei tiltaka nokon få treng skal gå utover meg - det er kollektiv avstraffing, og det er ein uting.

Løn er eit effektivt middel for å få flinke folk til å velje slike jobbar, men eg trur ein må innsjå at i ein statleg skule vil det aldri vere masse pengar. Då er det enda viktigare at yrket framstår som attraktivt på andre måter, og der er ein drivande god arbeidstidsavtale iet ganske billig alternativ.

Einig. Eg går og så langt som å ønskje at det er mogleg å sparke folk som ikkje viser evne/vilje til å endre seg og gjere ein betre jobb. Eg har faktisk hatt kolleger somnhar arbeidd i skulen i fleire år før dei hsr fått med seg at ein skal jobbe i meir enn 37,5 timar per veke... Dersom leiaren kan domumenter rettleiing over tid og manglande forbetring så bør den personen kunne flyttast eller seiast opp. For det sug krafta ut av alle andre når folk får bli verande når dei ikkje yter. Men for all del, det gjeld og dei inkompetente skuleleiarane der ute, for dei finst dei og...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lektor i videregående skole, i realfag. Jeg har jobbet utenfor skoleverket i 10 år tidligere, både i offentlig forvaltning og i privat næringsliv. Da var det snakk om turnusjobbing. Jeg ble lærer fordi jeg hadde lyst til å jobbe med unge mennesker, og fordi jeg elsker å undervise.

Hvis KS får gjennom sine krav er det ganske sannsynlig at jeg finner meg noe annet å gjøre. KS viser skremmende lite innsikt i hvordan læreryrket egentlig fungerer. Jeg underviser i 6 ulike klasser og har tilsammen 140 elever. I enkelte perioder har alle disse elevene prøver samtidig. For eksempel et par uker før jul, da fikk jeg inn 140 prøver i løpet av 2 uker. Disse prøvene skal lages, og det tar tid. De skal gjennomgås og diskuteres med kollegaer, det tar tid. Og - ikke minst - de skal rettes. Det tar SINNSYKT mye tid. I slike perioder jobber jeg ekstremt mye. Jeg melder meg ut av familien og sitter til langt på kveld hver eneste dag. Jeg blir helt manisk. Og vet dere hva? Jeg ELSKER det. Når jeg kommer inn i klasserommet med en ferdigrettet bunke under armen, og kan veilede elevene mens de har stoffet friskt i minnet, ja da føler jeg meg som Erna Solbergs superlærer.

Akkurat denne uken er det mye mer rolig. Jeg jobber ikke spesielt mye mer enn andre folk, kanskje litt mindre. Jeg har fått tid til å planlegge en ekskursjon med en kollega. Jeg har redigert arbeidsplanene. Jeg har oppdatert meg på digitale verktøy som vi bruker i matematikk. Jeg har kommet meg litt ovenpå før det igjen braker løs med retting i neste uke.

Det jeg forsøker å si er at jeg trenger fleksebel arbeidstid fordi det er det som funker for min type jobb. Dersom jeg ikke skal jobbe mer eller mindre enn 37,5t hver uke kommer jeg i perioder til å ligge så langt etter med rettingen at elevene ikke lenger har faglig utbytte av å få prøvene tilbake. De som tror at detaljerte arbeidsplaner kan lages et halvt år i forveien, har aldri prøvd å følge en slik plan.

Jeg forstår ikke, sorry, men jeg FORSTÅR BARE IKKE hvordan KS kan mene at å fjerne lærernes arbeidstid fra skoleåret skal gi mer tid til elevene og bedre kvalitet i skolen. HVILKE arbeidsoppgaver er det jeg gjør til daglig idag, tenker KS at jeg skal flytte til elevfrie perioder?

En ting til som jeg heller ikke forstår, er hvordan enkelte skoleledere er positive til KS sine krav. Er det en jobb jeg ALDRI ville hatt, så er det å være rektor på en skole hvor det er ingen bestemte grenser for hvor mye hver lærer skal undervise. Skjønner de ikke at her blir det innstramminger ovenfra som gjør at de må ***kjøre personalet sitt for å klare budsjettene? I mine øyne gjør de seg til nyttige idioter for KS.

Det var dagens utblåsning, takk for meg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Disse prøvene skal lages, og det tar tid. De skal gjennomgås og diskuteres med kollegaer, det tar tid. Og - ikke minst - de skal rettes. Det tar SINNSYKT mye tid."

Sinnsykt er ordet. Hvorfor sløsses tid som lærer kunde bruke til å undervise elevene bort på slikt?

Det er sånn det er.

Jeg og mine elever er så spesiele, så vi trenger spesiele prøver

Det er bare vi som vet hvordan ting skal gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Disse prøvene skal lages, og det tar tid. De skal gjennomgås og diskuteres med kollegaer, det tar tid. Og - ikke minst - de skal rettes. Det tar SINNSYKT mye tid."

Sinnsykt er ordet. Hvorfor sløsses tid som lærer kunde bruke til å undervise elevene bort på slikt?

Det er sånn det er.

Jeg og mine elever er så spesiele, så vi trenger spesiele prøver

Det er bare vi som vet hvordan ting skal gjøres

For all del, jeg kan bruke mindre tid på å lage prøver. Jeg kan bruke forlagene sine forslag ukritisk eller bruke noe jeg finner på nettet. Men da gjenspeiler ikke prøvene mine det som jeg har undervist gjennom året, selvsagt innenfor læreplanen.

For all del, jeg kan skippe å diskutere prøvene mine med kollegaer, men da er mine elever kun prisgitt MEG, og jeg har ikke muligheter til å korrige svakheter ved mine prøver.

For all del, jeg kan rette prøvene mindre grundig, og bare gi en karakter uten tilbakemelding.

Men spørsmålet er: Blir det en bedre skole av det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...