Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Kan ikke leger gjøre det samme? Politiet òg.

Jeg mener, jeg har blitt operert noen ganger, så jeg vet hvordan leger skal gjøre jobben sin bedre. Har også sett litt forsknings-greier publisert i avisene. Også har jeg vært i kontakt med politiet en god del ganger (jobb), så jeg vet også hvordan de jobber.

Det er egentlig merkelig at de ikke bare tar til seg ideene mine umiddelbart, jeg som har så god kjennskap til deres yrke og hvordan de kan bli mer effektiv.

leger har ikke åtte uker ferie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at dere skal jobbe like mange timer. Fikk du med deg at avspasering + sommerferie gjør at vi ofte ikke får undersøkt og evt konkludert med tiltak innenfor lovpålagte frister, slik at det går utover de barna og foreldrene dette gjelder? ----------- Noe helt annet jeg undrer meg over: Hvert eneste år skjer det svært lite den siste måneden på skolen til barna mine. De leverer inn bøkene sine flere uker før. De får ikke lekser osv.Hvis de hadde utnyttet tiden bedre, ville det vel ha vært mye arbeid for lærerne å ta igjen, den første uken barna har tatt skoleferie.Har dere det slik på din skole, Vampen, at dere er ferdig med alt arbeid siste dagen før skoleferien? Anonymous poster hash: 9f528...145

Hahaha, nei, det er det ikke! Jeg jobber i ungdomsskolen, og vi har fullt kjør helt frem til ferien. Med lekser og undervisning. Det må det være, om vi skal få tid til å komme gjennom alt det vi er pålagt å komme oss gjennom. Vi mister så mye tid i løpet av halvåret, på grunn av alt tullet som er presset inn i skolehverdagen utenfra, at det er et kappløp mot tiden å komme i mål. Slutte en måned før? Haha, nei du! Ikke om jeg ikke skal blåse i deler av læreplanen. Så ja, vi er ferdig siste dag før ferien. Eller, morgenen på siste dagen, blir vel mer riktig. Så her får du heller ta en prat med skolen til barna dine. For deres praksis er ikke normen for alle.

Og ja, jeg fikk med meg det. Jeg fikk også med meg det at du synes det er viktigere å ha læreren tilgjengelig to-tre uker på sommeren, enn resten av året. For tro meg, om dette går gjennom og lærere må presse inn alt av jobb på kortere tid, så vil du ikke ende opp med lærere som er mer tilgjengelig. Da vil jeg ha langt mindre tid til de 38 ukene elevene er der. Og der sliter vi allerede med samarbeidet. Jeg er feks drittlei av brev fra BV som kommer så sent at tidsfristen nesten er ute, eller representanter som dukker opp uanmeldt 5 minutter før timen min, og forventer at jeg skal prate i 20-30 minutter. Jeg sliter allerede med å finne tid til fullgodt samarbeid med BV de ukene elevene er der. Tror du jeg får mer tid til det med like mange arbeidsoppgaver, og 6 timer mindre pr uke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det håper jeg også vil skje, men da ved at det snart blir gjort de endringene som er nødvendige.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Som er hva? 37,5 timer i uken? La oss gjøre et artig eksperiment da. Skisser min arbeidsuke som du mener den bør være. Norsklærer i 100% på videregående. 3 karakterer per elev. Med kontaktlæreransvar.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

leger har ikke åtte uker ferie

I stedet for å lire av deg teite one-linere, så kan du jo svare på noen av innleggene her som er stilet til deg.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rett og slett ut som om du trenger en skikkelig gjennomgang av arbeidsmetodene dine. Har aldri hørt om en lærer som bruker hver ferie og fritid på jobb. Har flere bekjente som er lærere og jeg slutter ikke å forundre meg over hvor tidlig de går hjem på ettermiddagen. Dessuten tilbringer to av dem omtrent hver helg og hver eneste ferie på hytta - hvor rettearbeid ikke er hovedsysselen for å si det mildt - har aldri hørt at de bruker ferien til retting. Får også stadig høre at en erfaren lærer som dem kan surfe godt på tidligere arbeid, så har man først planlagt undervisningen i et fag så har man mye gratis i årene framover. At KS nå reagerer og setter foten ned for all denne ferien er på sin plass - den hører ikke hjemme i et samfunn som vårt. Anonymous poster hash: cefa5...dbf

Jeg har ikke skrevet at jeg bruker hver ferie, har jeg? Høstferien i år jobbet jeg mye. Da gjorde jeg unna to rettebunker, planla ett en del uker fram i tid, og satte av en dag til å samarbeide med en kollega på jobb. I juleferien tok jeg helt fri. Da hadde jeg også jobbet lange dager og helger i mange uker, for å ha alt på plass før juleferien. Det gikk akkurat.

Men nei, det er ikke noe galt med arbeidsrutinene mine. De er gode. Tilbakemeldingene jeg får fra både ledelse, foreldre og elever, er gode. Det vil si, min nærmeste leder løper noen ganger etter meg for å jage meg hjem, men ellers går det bra. Jeg kunne ha brukt mindre tid uten tvil, men da ville også kvaliteten på arbeidet gå ned. Og det ser ut til at det er det dere ber oss om å gjøre, gjøre en dårligere jobb. Hvordan er det rettferdig overfor elevene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei, det er ikke noe galt med arbeidsrutinene mine. De er gode. Tilbakemeldingene jeg får fra både ledelse, foreldre og elever, er gode. Det vil si, min nærmeste leder løper noen ganger etter meg for å jage meg hjem, men ellers går det bra. Jeg kunne ha brukt mindre tid uten tvil, men da ville også kvaliteten på arbeidet gå ned. Og det ser ut til at det er det dere ber oss om å gjøre, gjøre en dårligere jobb. Hvordan er det rettferdig overfor elevene?

Det er sånn de debatterer. Dropp pedagogikken, og tell til ti. Du har to valg i sånne lærerdebatter. Enten innrømmer du at du er en lat lærer. Da sier de, "det var det vi visste!" Eller du skriver sannheten, som for de fleste dyktige lærere er at jobbtiden på 43 timer er ikke nok. Du er slett ikke lat, du jobber jo gratis for elevene dine! Da sier de: Du er en dårlig lærer med dårlige arbeidsrutiner.

De du diskuterer med tror at barn og ungdom, rettebunker, barnevern og foreldre passer inn i en mal som starter klokka 08.00 og slutter klokken 17.00 Alle vi som jobber i skolen vet at det er genuint pisspreik.

Så dropp pedagogikken, og tell til ti. Spar tålmodigheten til elevene dine. Det er det du får betalt for, og alle vet at lærere bare tenker på lønn og ferie uansett.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha, nei, det er det ikke! Jeg jobber i ungdomsskolen, og vi har fullt kjør helt frem til ferien. Med lekser og undervisning. Det må det være, om vi skal få tid til å komme gjennom alt det vi er pålagt å komme oss gjennom. Vi mister så mye tid i løpet av halvåret, på grunn av alt tullet som er presset inn i skolehverdagen utenfra, at det er et kappløp mot tiden å komme i mål. Slutte en måned før? Haha, nei du! Ikke om jeg ikke skal blåse i deler av læreplanen. Så ja, vi er ferdig siste dag før ferien. Eller, morgenen på siste dagen, blir vel mer riktig. Så her får du heller ta en prat med skolen til barna dine. For deres praksis er ikke normen for alle.

Og ja, jeg fikk med meg det. Jeg fikk også med meg det at du synes det er viktigere å ha læreren tilgjengelig to-tre uker på sommeren, enn resten av året. For tro meg, om dette går gjennom og lærere må presse inn alt av jobb på kortere tid, så vil du ikke ende opp med lærere som er mer tilgjengelig. Da vil jeg ha langt mindre tid til de 38 ukene elevene er der. Og der sliter vi allerede med samarbeidet. Jeg er feks drittlei av brev fra BV som kommer så sent at tidsfristen nesten er ute, eller representanter som dukker opp uanmeldt 5 minutter før timen min, og forventer at jeg skal prate i 20-30 minutter. Jeg sliter allerede med å finne tid til fullgodt samarbeid med BV de ukene elevene er der. Tror du jeg får mer tid til det med like mange arbeidsoppgaver, og 6 timer mindre pr uke?

Da er det dumt at mine barn ikke går på din ungdomskole, for her skjer det svært lite den siste måneden før skoleferien.

Siden skolene her i byen "samler opp" bekymringsmeldinger, og sender de til barneverntjenesten i midten av juni, så lider samarbeidet over at lærerne ikke er tilgjengelige i ca. 2 måneder. Og det går utover hvor raskt barna/familien får nødvendige tiltak.

Det er slik jeg har erfart derfor bedre, hvis dere må bruke mer tid på tilbakemeldinger resten av året.

Vi jobber forresten ikke på en slik måte, at vi møter uanmeldt opp ovenfor samarbeidspartnere. Håper det var et engangstilfelle. Hvis dette er noe som gjentas, bør du gi en tilbakemelding. I mine øyne virker det merkelig ut.

Anonymous poster hash: 9f528...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leger har ikke åtte uker ferie

Sykepleiere jobber bare 35,5 timer i uka i full stilling. Hvilken annen yrkesgruppe jobber så lite i full stilling? Det er jo to timer mindre i uka enn vanlige folk jobber. Ikke noe forarbeid, ikke noe etterarbeid, du forholder deg til et og et menneske om gangen, hvor mange av pasientene dine kaller deg hore, fitte, stygge sykepleierjævel? Hvor ofte sitter du oppe til midnatt for å lage et tilpasset opplegg til en pasient som trenger noe ekstra? God overtidsbetaling og fleksibel ferie har dere også. Er det forresten noen av pasientene som legger ut karakter på deg på minsykepleier.no eller internasjonale undersøkelser "alle" skal snakke om som viser at kvaliteten på sykepleierarbeidet er for dårlig?

Hvor mange nyttårstaler har du hørt hvor man snakker om hvordan man kan gjøre sykepleierne bedre eller tro på sykepleierne?

Nei? Vel, kanskje det er på tide. De fleste sykepleiere jeg har møtt er empatiløse, uhøflige, tanketomme, selvopptatte og utbrente.

Hva er det som gjør at du ikke klarer å skjønne at lærerne ikke har åtte ukers ferie?

Anonymous poster hash: a6e8f...22a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber forresten ikke på en slik måte, at vi møter uanmeldt opp ovenfor samarbeidspartnere. Håper det var et engangstilfelle. Hvis dette er noe som gjentas, bør du gi en tilbakemelding. I mine øyne virker det merkelig ut.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Å jo. Det gjør dere helt sikkert. Jeg har mange bekjente i barnevernet, og det eneste de gjør er å fiske i ferien sin, snakke om lønn, og dukke opp uanmeldt. Jeg vet alt om jobben din, dine arbeidsrutiner, og i det hele tatt. Jeg har drøsser av anonyme bekjente barnevernere, og dette må tas tak i altså. Når avisene er ferdige med lærerne, og skolen rasert, skal du se at de kommer til deg.

!

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det dumt at mine barn ikke går på din ungdomskole, for her skjer det svært lite den siste måneden før skoleferien. Siden skolene her i byen "samler opp" bekymringsmeldinger, og sender de til barneverntjenesten i midten av juni, så lider samarbeidet over at lærerne ikke er tilgjengelige i ca. 2 måneder. Og det går utover hvor raskt barna/familien får nødvendige tiltak.Det er slik jeg har erfart derfor bedre, hvis dere må bruke mer tid på tilbakemeldinger resten av året.Vi jobber forresten ikke på en slik måte, at vi møter uanmeldt opp ovenfor samarbeidspartnere. Håper det var et engangstilfelle. Hvis dette er noe som gjentas, bør du gi en tilbakemelding. I mine øyne virker det merkelig ut. Anonymous poster hash: 9f528...145

Det er ikke et engangstilfelle, nei. Jeg har flere ting jeg er drittlei også, som at jeg får beskjeder om å feks rapportere inn ting til "Kari", men når jeg ringer, slik jeg får beskjed om, så er "Kari" aldri der. Ofte vet heller ingen når Kari er tilbake, og den jeg snakker med kjenner ikke saken, så jeg må forklare saken for n'te gang. Når Kari til slutt dukker opp, har hun ikke fått beskjedene jeg har gitt. Eller så har vi møter da, hvor de også er litt hipp som happ hvem som dukker opp. Og i hvilken grad vedkommende kjenner til saken, eller er forberedt. Eller de utallige alternativene som skisseres, men aldri gjennomføres. Jeg kunne fortsatt, men jeg gidder ikke. Poenget er, om jeg skulle ha fulgt din retorikk, så skulle jeg sånn cirka nå ha begynt å anklage deg for disse tingene. Jeg burde gå utifra at min erfaring med din etat, er normen, og at du også jobber på denne måten. Deretter burde jeg muligens belære deg litt i din jobb, og komme med noen synsete forslag til endringer. Men det gidder jeg altså ikke.

De "samler opp" meldinger, ja? Der har du problemet. Det er det jeg allerede har skrevet, mange SKOLELEDERE har dårlige rutiner ifb BV. Dessverre. Dette var en av mine vurderingskriterier ifb med jobb, jeg vil ha en ledelse som tar dette på alvor. Og det har jeg. Vi samler ikke opp ting, vi sender fortløpende. Ser jeg noe BV burde vite, så avtaler jeg et møte med min leder, som sender det til BV. For at det skal skje en opphoping i juni, så må det plutselig dukke opp en haug av ukjente saker eller hendelser akkurat da. Det gjør det sjeldent. Det er resten av året jeg ser elevene, og da er det naturlig nok også da jeg ser ting. Det du beskriver er dårlig jobb fra skoleledelsen og skoleeier. Og ironisk nok er det de samme du vil gi større styringsrom. Det vil gi større forskjeller fra skole til skole. Det som burde skje er at skoler som de du jobber med, filleristes og får på plass bedre rutiner. Eventuelt bør en saksbehandler fra BV være tettere tilknyttet til skolene, slik at kommunikasjonen er mer åpen og jevn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som er hva? 37,5 timer i uken? La oss gjøre et artig eksperiment da. Skisser min arbeidsuke som du mener den bør være. Norsklærer i 100% på videregående. 3 karakterer per elev. Med kontaktlæreransvar.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Som jeg tidligere har nevnt har jeg ikke kompetanse til det. Overlater det til arbeidsgiveren din.

Jeg kan imidlertid gi tilbakemelding hva jeg har erfaring med ikke fungerer, eksempelvis at samarbeidet mellom barneverntjenesten og skolen ligger brakk i ca. 2 av 12 måneder. Så får jeg håpe at rektorene kan ha mulighet til å få gjort noe med det.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn de debatterer. Dropp pedagogikken, og tell til ti. Du har to valg i sånne lærerdebatter. Enten innrømmer du at du er en lat lærer. Da sier de, "det var det vi visste!" Eller du skriver sannheten, som for de fleste dyktige lærere er at jobbtiden på 43 timer er ikke nok. Du er slett ikke lat, du jobber jo gratis for elevene dine! Da sier de: Du er en dårlig lærer med dårlige arbeidsrutiner. De du diskuterer med tror at barn og ungdom, rettebunker, barnevern og foreldre passer inn i en mal som starter klokka 08.00 og slutter klokken 17.00 Alle vi som jobber i skolen vet at det er genuint pisspreik. Så dropp pedagogikken, og tell til ti. Spar tålmodigheten til elevene dine. Det er det du får betalt for, og alle vet at lærere bare tenker på lønn og ferie uansett. Anonymous poster hash: 23d93...efd

Elevene mine har heldigvis ikke så tungt for ting, så de tester tålmodigheten i langt mindre grad. ;)

Endret av Vampen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et engangstilfelle, nei....

Eventuelt bør en saksbehandler fra BV være tettere tilknyttet til skolene, slik at kommunikasjonen er mer åpen og jevn.

Har dessverre ikke tid til å diskutere mer, så det blir bare et kort svar tilbake før jeg må gå. :)

Da bør samarbeidsrutinene gjennomgås, for jeg forstår godt at det er problematisk når folk møter opp uanmeldt.

Vi har tett kontakt med alle skolene i bydelen med faste møter hver måned. Dette samarbeidet har vi hatt i mange år nå.

Meldingene er skrevet av kontaktlærer, så det er ikke ledelsen som samler de opp.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dessverre ikke tid til å diskutere mer, så det blir bare et kort svar tilbake før jeg må gå. :) Da bør samarbeidsrutinene gjennomgås, for jeg forstår godt at det er problematisk når folk møter opp uanmeldt. Vi har tett kontakt med alle skolene i bydelen med faste møter hver måned. Dette samarbeidet har vi hatt i mange år nå.Meldingene er skrevet av kontaktlærer, så det er ikke ledelsen som samler de opp. Anonymous poster hash: 9f528...145

Det er like fullt slik at ledelsen mange steder styrer meldingene. Både om de skal sendes, og når. Det går stort sett tjenestevei, så kontaktlærer har ikke frihet til å gjøre som en vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tidligere har nevnt har jeg ikke kompetanse til det. Overlater det til arbeidsgiveren din.

Jeg kan imidlertid gi tilbakemelding hva jeg har erfaring med ikke fungerer, eksempelvis at samarbeidet mellom barneverntjenesten og skolen ligger brakk i ca. 2 av 12 måneder. Så får jeg håpe at rektorene kan ha mulighet til å få gjort noe med det.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Ja, men du. Jeg jobber med litt eldre elever. Så du mener at manglende sommeravspasering kun skal gjelde for barne- og ungdomsskoler?

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tidligere har nevnt har jeg ikke kompetanse til det. Overlater det til arbeidsgiveren din.

Jeg kan imidlertid gi tilbakemelding hva jeg har erfaring med ikke fungerer, eksempelvis at samarbeidet mellom barneverntjenesten og skolen ligger brakk i ca. 2 av 12 måneder. Så får jeg håpe at rektorene kan ha mulighet til å få gjort noe med det.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Men, vent litt. Arbeidsgiveren min? Du har ikke så dårlig greie på det du debatterer at du tror det er rektor (som du tidligere har nevnt som min "arbeidsgiver"), som bestemmer hva jeg skal undervise i, hvor mange karakterer jeg skal sette, og hvor lang tid jeg har til rådighet? Da blir jeg i tilfelle beskjemmet på dine vegne.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er like fullt slik at ledelsen mange steder styrer meldingene. Både om de skal sendes, og når. Det går stort sett tjenestevei, så kontaktlærer har ikke frihet til å gjøre som en vil.

Kontaktlærer har meldeplikt, så hvis man mener at en sak skal meldes, og ledelsen hindrer dette, har man like full plikt til å melde. Slå opp i regelverket hvis du ikke kan det.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du. Jeg jobber med litt eldre elever. Så du mener at manglende sommeravspasering kun skal gjelde for barne- og ungdomsskoler?

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Hvis du ikke vet at barneverntjenesten jobber med barn frem til de i er 23 år (normalt sett 18 år, men oppfølging av enkelte til de er 23 år) er jeg beskjemmet på dine vegne.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontaktlærer har meldeplikt, så hvis man mener at en sak skal meldes, og ledelsen hindrer dette, har man like full plikt til å melde. Slå opp i regelverket hvis du ikke kan det.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Hva fanden er greia med å feiltolke og svare som om jeg ikke kan jobben min? Jeg kan nemlig det, og er fullstendig inneforstått med både regelverket, min meldeplikt og rutiner. Det er forøvrig ikke bare kontaktlærer som har meldeplikt, det er alle ansatte i skolen. Det du burde vite er at mange skoler like fullt er organisert slik at meldinger går tjenestevei. Jeg har fortsatt ikke vært innom en skole hvor hver lærer styrer dette selv, alle steder har første steg vært en samtale med nærmeste leder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fanden er greia med å feiltolke og svare som om jeg ikke kan jobben min? Jeg kan nemlig det, og er fullstendig inneforstått med både regelverket, min meldeplikt og rutiner. Det er forøvrig ikke bare kontaktlærer som har meldeplikt, det er alle ansatte i skolen. Det du burde vite er at mange skoler like fullt er organisert slik at meldinger går tjenestevei. Jeg har fortsatt ikke vært innom en skole hvor hver lærer styrer dette selv, alle steder har første steg vært en samtale med nærmeste leder.

Jeg er klar over at enkelte skoler er organisert slik at en melding skal gå tjenestevei, men dette er en intern organisering.

Meldeplikten gjelder like fullt. Dvs. en lærer kan ikke sitte på en bekymring, hvis skoleledelsen ikke melder. Slik at man kan ikke skylde på skolens ledelse, hvis en melding blir sendt i juni, hvis den f.eks. egentlig skulle ha vært sendt lenge før. Da er det den som har meldeplikten, som ikke har gjort jobben sin. De har da fulgt internt pålegg fra ledelsen, men ikke loven (slik de er pliktig).

Derfor ba jeg deg sette deg inn i den, siden det virker som du tror at intern organisering går foran lovverket.

Anonymous poster hash: 9f528...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...