Gå til innhold

jeg tror lærere rømmer fra yrket med endrede arbeidstidsforhold - vil vi det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehe! Jeg har absolutt ikke skjønt det. Jeg jobber hver helg, og laaaangt over 43 timer i uken. Klager ikke på noe. Jeg liker å jobbe. Det jeg skal ha meg frabedt er møkkaslenging fra meddebattanter på KG. Debattanter som knapt kan stave skal fortelle meg hvordan jeg skal undervise i norsk, hvor lang tid jeg bør bruke? Nei, jeg tror ikke det.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Nei, folk som ikke kjenner til hvordan skolen fungerer er ikke de rette til å fortelle deg slikt. Det er arbeisgiver som bør ha styringsretten, og rektorer er vel i stand til det eller?

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes de har et poeng, jeg. :jepp: Eller, jeg regner med at det de mener er at de synes det er helt ok at jeg begynner å operere med samme behandlingstid og kontortid som f.eks. Nav. Takk for innleveringen, behandlingstiden er for tiden tre måneder. Høres ganske avslappende ut.

Hvis du tror NAV-ansatte har det avslappende på jobb, kan jeg informere om at du tar feil.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror NAV-ansatte har det avslappende på jobb, kan jeg informere om at du tar feil. Anonymous poster hash: 9f528...145

Skrev jeg det? Jeg skrev vel strengt tatt at tre måneders behandlingstid virker avslappende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jeg det? Jeg skrev vel strengt tatt at tre måneders behandlingstid virker avslappende.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jeg det? Jeg skrev vel strengt tatt at tre måneders behandlingstid virker avslappende.

Nei, du skrev ikke det, men folk kunne misforstå. Derfor jeg spurte.

------------

Vedr. "lang behandlingstid = virke avslappende". Det som bruker å slite mest er å ha jobb hengende over seg. Jobber selv i et yrke, der ressursene ikke står i forhold til jobben som skal bli gjort. Det er slitsomt, men jeg har inntrykk av at slik er det i veldig mange yrker.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, folk som ikke kjenner til hvordan skolen fungerer er ikke de rette til å fortelle deg slikt. Det er arbeisgiver som bør ha styringsretten, og rektorer er vel i stand til det eller?

Anonymous poster hash: 9f528...145

Rektor skal fortelle meg hvordan jeg underviser i norsk ..? Det har han neppe kompetanse til. Min rektor er en fantastisk sjef, og svært dyktig innenfor sitt fagområde. Men norsklærer er han dog ikke. Jeg forholder meg til de pliktene jeg har, og de pålegg jeg får fra oven.

Men norsklærerkompetanse? Det er det norsklærerne som har. Det er ikke mulig å være norsklærer innenfor de retningslinjene som er gitt oss. Det er derfor vi jobber langt mer enn 43 timer i uken. Det er derfor du finner svært få lærere som har spisset kompetansen sin mot norsk på høyere trinn. Og det er derfor vi blir så satanisk sure, når inkompetente mennesker vrøvler om "ferie".

Spør du naboene mine er jeg sikkert oppskriften på en lærerslabbedask. Jeg retter nesten alle mine innleveringer hjemme.

Jeg har jobbet som lærer i årevis. Og jeg har aldri hatt en "ferieuke" uten jobb. Jeg kan telle på et par hender de helgene som har vært uten jobb. Og det har faktisk aldri skjedd at jeg har hatt en eneste sommerferie, hvor jeg ikke setter meg ned og jobber med faget mitt. Aldri.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du skrev ikke det, men folk kunne misforstå. Derfor jeg spurte. ------------ Vedr. "lang behandlingstid = virke avslappende". Det som bruker å slite mest er å ha jobb hengende over seg. Jobber selv i et yrke, der ressursene ikke står i forhold til jobben som skal bli gjort. Det er slitsomt, men jeg har inntrykk av at slik er det i veldig mange yrker. Anonymous poster hash: 9f528...145

Det er jeg fullstendig klar over. Og det er noe av årsaken til at jeg ofrer både kvelder og helger for å få ting unna. Men om KS får gjennom en slik endring, og folk synes det er uproblematisk, så skal jeg jobbe knallhardt for å holde meg til den nye arbeidstidsavtalen. Tar det tre måneder, så tar det tre måneder. Og klokken 16 er arbeidsdagen over. Og joda, mtp hvor stresset/sliten/frustrert jeg har vært i perioder, så høres det litt avslappende ut å avslutte dagen klokken 16, og la ting ta den tiden det tar. For privatpersonen i meg altså, som også har en bedre halvdel og venner som sikkert overlever at jeg har litt mer tid til andre ting enn jobb. Læreren i meg derimot, blir regelrett deprimert på elevenes vegne og som fagperson. Det strider tross alt mot det jeg vet fungerer. Men slik får det heller bare bli, om det er rammene som legges for oss. Så, jeg skal lære meg å slappe av. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rektor skal fortelle meg hvordan jeg underviser i norsk ..? Det har han neppe kompetanse til. Min rektor er en fantastisk sjef, og svært dyktig innenfor sitt fagområde. Men norsklærer er han dog ikke. Jeg forholder meg til de pliktene jeg har, og de pålegg jeg får fra oven.

...

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Det er stor forskjell på å undervise i norsk, og det å styre og drive en skole. Jeg mener at det er arbeidsgiver som har den kompetansen og derfor skal ha styringsretten - ikke lærere.

Anonymous poster hash: 9f528...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å undervise i norsk, og det å styre og drive en skole. Jeg mener at det er arbeidsgiver som har den kompetansen og derfor skal ha styringsretten - ikke lærere.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Det var da et voldsomt insinuerende bidrag? Ja, jeg holder meg altså til å undervise i norsk. Har ingen intensjoner eller ambisjoner om å styre skolen. Forbeholder meg likevel retten til å opplyse allmennheten om at hvis KS' forslag går gjennom, kommer skolesystemet til å falle sammen. Men om det blir opp til skolene selv å styre dette, kan jeg ikke tenke meg at det blir et problem på vår skole. Vi har en god ledelse. Verre for andre, andre steder!

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over. Og det er noe av årsaken til at jeg ofrer både kvelder og helger for å få ting unna. Men om KS får gjennom en slik endring, og folk synes det er uproblematisk, så skal jeg jobbe knallhardt for å holde meg til den nye arbeidstidsavtalen. Tar det tre måneder, så tar det tre måneder. Og klokken 16 er arbeidsdagen over. Og joda, mtp hvor stresset/sliten/frustrert jeg har vært i perioder, så høres det litt avslappende ut å avslutte dagen klokken 16, og la ting ta den tiden det tar. For privatpersonen i meg altså, som også har en bedre halvdel og venner som sikkert overlever at jeg har litt mer tid til andre ting enn jobb. Læreren i meg derimot, blir regelrett deprimert på elevenes vegne og som fagperson. Det strider tross alt mot det jeg vet fungerer. Men slik får det heller bare bli, om det er rammene som legges for oss. Så, jeg skal lære meg å slappe av. :)

Jeg jobber i barneverntjenesten, og hvert år får vi i midten av juni en "haug" med bekymringsmeldinger fra skolene.

Vi har 3 måneders frist til å undersøke disse meldingene. Slik det er i dag får vi ikke startet disse undersøkelsene, når vi skal. Og det bruker å ta litt tid før tilbakemeldingene kommer, da lærerne har mye å gjøre i begynnelsen av skoleåret.

Som samarbeidspartner ser jeg det som en fordel, hvis lærerne ikke avspaserer flere uker samtidig som de tar ut ferie. Da det i dag går utover samarbeidet.

Så hos oss skylder lang ventetid deler av året, rett og slett at det i perioder er umulig å få tak i lærerne, slik at vi ikke får gjort jobben vår. Frustrerende...

Anonymous poster hash: 9f528...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da et voldsomt insinuerende bidrag? Ja, jeg holder meg altså til å undervise i norsk. Har ingen intensjoner eller ambisjoner om å styre skolen. Forbeholder meg likevel retten til å opplyse allmennheten om at hvis KS' forslag går gjennom, kommer skolesystemet til å falle sammen. Men om det blir opp til skolene selv å styre dette, kan jeg ikke tenke meg at det blir et problem på vår skole. Vi har en god ledelse. Verre for andre, andre steder!

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Hva var insinuerende med at jeg skriver at rektorer er de som skal ha kompetansen til å styre og drive en skole, og ikke en faglærer?

En arbeidsgiver vil aldri kjenne detaljene i folk sine arbeidsoppgaver, men det er jobben deres å innhente informasjon om dette, når de trenger det for å kunne lede.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var insinuerende med at jeg skriver at rektorer er de som skal ha kompetansen til å styre og drive en skole, og ikke en faglærer?

En arbeidsgiver vil aldri kjenne detaljene i folk sine arbeidsoppgaver, men det er jobben deres å innhente informasjon om dette, når de trenger det for å kunne lede.

Anonymous poster hash: 9f528...145

La meg forklare hvorfor innlegget ditt er insinuerende.

1. Jeg hopper inn i en anti-intellektuell debatt som går omtrent sånn: "Øøhh, lærere er bare SÅ dume, de jåbber ikke, de bare ferieferieferie hele dan, fy faen altså, di har alti fri".

2. Debatten springer ut av KS inkompetente møkkaforslag om å innføre normalarbeidstid i skolen.

3. Jeg kommer med et par korte bidrag til diskusjonen, som burde gjøre det klart at KS forslag er ren provokasjon, og de eneste som faller for det er mennesker som virkelig kunne trengt et par eminente lærere.

4. Fornøyd med mitt eget bidrag lener jeg meg tilbake, før PING! Noen har svart meg! Et merkelig innlegg om styringsretten i dagens skole. Som altså insinuerer at jeg ikke har noen styringsrett over skolen, som faglærer.

5. Jaha? tenker jeg blidt, før jeg kvitrer et svar tilbake. Hva er poenget med innlegget ditt?

6. Aha! tenker jeg videre! Eddikdrikkeren jeg debatterer med, har sikkert hengt seg opp i at KS foreslår at rektorene selv skal bestemme dette. Er det poenget ditt? Eller er poenget ditt noe så teit som at det er min rektor sin feil at leseplikten og kompetansemålene i norsk er som de er?

7. Grunnende over dette må jeg skrive nok et innlegg i antimaterietråden om lærerers arbeidstid. Klargjør poenget ditt! Jeg har ingen intensjoner om å styre skolen jeg jobber på! Jeg forholder meg til de pliktene jeg har, og vel så det. Og innenfor disse rammene (dvs, nokså langt utenfor, siden jeg forsyner meg grovt av min egen fritid) styrer jeg altså min egen undervisning.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barneverntjenesten, og hvert år får vi i midten av juni en "haug" med bekymringsmeldinger fra skolene. Vi har 3 måneders frist til å undersøke disse meldingene. Slik det er i dag får vi ikke startet disse undersøkelsene, når vi skal. Og det bruker å ta litt tid før tilbakemeldingene kommer, da lærerne har mye å gjøre i begynnelsen av skoleåret.Som samarbeidspartner ser jeg det som en fordel, hvis lærerne ikke avspaserer flere uker samtidig som de tar ut ferie. Da det i dag går utover samarbeidet.Så hos oss skylder lang ventetid deler av året, rett og slett at det i perioder er umulig å få tak i lærerne, slik at vi ikke får gjort jobben vår. Frustrerende... Anonymous poster hash: 9f528...145

Og jeg får brev med spørsmål om rapport fra BV, med tidsfrister. Det er en av de tingene jeg gjør i kontortiden. Nå skal alt jeg gjør hjemme på kveldstid, i helger og i ferier også inn i denne kontortiden. Så jeg skal gjøre alt arbeid på mindre tid. Det kommer neppe til å gå verken raskere eller bli enklere å få tak i lærere med denne endringen. Snarere tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La meg forklare hvorfor innlegget ditt er insinuerende.

...

6. Aha! tenker jeg videre! Eddikdrikkeren jeg debatterer med, har sikkert hengt seg opp i at KS foreslår at rektorene selv skal bestemme dette. Er det poenget ditt? Eller er poenget ditt noe så teit som at det er min rektor sin feil at leseplikten og kompetansemålene i norsk er som de er?

7. Grunnende over dette må jeg skrive nok et innlegg i antimaterietråden om lærerers arbeidstid. Klargjør poenget ditt! Jeg har ingen intensjoner om å styre skolen jeg jobber på! Jeg forholder meg til de pliktene jeg har, og vel så det. Og innenfor disse rammene (dvs, nokså langt utenfor, siden jeg forsyner meg grovt av min egen fritid) styrer jeg altså min egen undervisning.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Du tipper altfor mye hva jeg har "hengt meg opp i". Videre har jeg liten sans for den nedlatende måten du omtaler andre her inne på, men jeg tenker at det får være ditt problem. Du gir meg bare det samme inntrykket som jeg har av mange lærere fra før, og som forsterker inntrykket mitt av at skolen trenger en endring.

Det var du som viste til at folk i denne tråden ikke har kompetanse til å styre arbeidet ditt, og det er jeg enig i. Jeg mener at den rette til å uttale seg er arbeidsgiver, da du ikke kjenner tili alle områder en kanskje bør ta hensyn til. F.eks. at samarbeidet med andre instanser lider under at dere i lange perioder ikke er tilgjengelig (og dermed kan det gå utover elevene dette gjelder)

Som samarbeidspartner ønsker jeg at rektorene får mer styringsrett, slik at f.eks. avspasering kan tilrettelegges bedre enn det blir gjort i dag.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tipper altfor mye hva jeg har "hengt meg opp i". Videre har jeg liten sans for den nedlatende måten du omtaler andre her inne på, men jeg tenker at det får være ditt problem. Du gir meg bare det samme inntrykket som jeg har av mange lærere fra før, og som forsterker inntrykket mitt av at skolen trenger en endring. Det var du som viste til at folk i denne tråden ikke har kompetanse til å styre arbeidet ditt, og det er jeg enig i. Jeg mener at den rette til å uttale seg er arbeidsgiver, da du ikke kjenner tili alle områder en kanskje bør ta hensyn til. F.eks. at samarbeidet med andre instanser lider under at dere i lange perioder ikke er tilgjengelig (og dermed kan det gå utover elevene dette gjelder) Som samarbeidspartner ønsker jeg at rektorene får mer styringsrett, slik at f.eks. avspasering kan tilrettelegges bedre enn det blir gjort i dag. Anonymous poster hash: 9f528...145

Siden du som samarbeidspartner skal inn å mene noe om hvordan vi gjør vår jobb, kan vi også få mene noe tilbake? For med tanke på samarbeid, så er det på ingen måte bare vår tilgjengelighet på sommeren som kan bli bedre.

Og mtp styringsrett til rektorer, du innser at det også gir mer styringsrett til de rektorene som i utgangspunktet ser på samarbeid med BV som lite viktig? De som både motsetter seg at rapporter og meldinger blir sendt, og som gir beskjed om at man ikke skal stresse med tidsfrister? For de finnes også. Skremmende mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg får brev med spørsmål om rapport fra BV, med tidsfrister. Det er en av de tingene jeg gjør i kontortiden. Nå skal alt jeg gjør hjemme på kveldstid, i helger og i ferier også inn i denne kontortiden. Så jeg skal gjøre alt arbeid på mindre tid. Det kommer neppe til å gå verken raskere eller bli enklere å få tak i lærere med denne endringen. Snarere tvert imot.

Jeg regner med at dere skal jobbe like mange timer.

Fikk du med deg at avspasering + sommerferie gjør at vi ofte ikke får undersøkt og evt konkludert med tiltak innenfor lovpålagte frister, slik at det går utover de barna og foreldrene dette gjelder?

-----------

Noe helt annet jeg undrer meg over: Hvert eneste år skjer det svært lite den siste måneden på skolen til barna mine. De leverer inn bøkene sine flere uker før. De får ikke lekser osv.

Hvis de hadde utnyttet tiden bedre, ville det vel ha vært mye arbeid for lærerne å ta igjen, den første uken barna har tatt skoleferie.

Har dere det slik på din skole, Vampen, at dere er ferdig med alt arbeid siste dagen før skoleferien?

Anonymous poster hash: 9f528...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rettelse:

Jeg regner med at dere skal jobbe like mange timer.

Fikk du med deg at lærernes avspasering i sammenheng med sommerferie gjør at vi ofte ikke får undersøkt og evt konkludert med tiltak innenfor lovpålagte frister, slik at det går utover de barna og foreldrene dette gjelder?

-----------

Noe helt annet jeg undrer meg over: Hvert eneste år skjer det svært lite den siste måneden på skolen til barna mine. De leverer inn bøkene sine flere uker før. De får ikke lekser osv.

Hvis de hadde utnyttet tiden bedre, ville det vel ha vært mye arbeid for lærerne å ta igjen, den første uken barna har tatt skoleferie.

Har dere det slik på din skole, Vampen, at dere er ferdig med alt arbeid siste dagen før skoleferien?



Anonymous poster hash: 9f528...145



Anonymous poster hash: 9f528...145
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tipper altfor mye hva jeg har "hengt meg opp i". Videre har jeg liten sans for den nedlatende måten du omtaler andre her inne på, men jeg tenker at det får være ditt problem. Du gir meg bare det samme inntrykket som jeg har av mange lærere fra før, og som forsterker inntrykket mitt av at skolen trenger en endring.

Det var du som viste til at folk i denne tråden ikke har kompetanse til å styre arbeidet ditt, og det er jeg enig i. Jeg mener at den rette til å uttale seg er arbeidsgiver, da du ikke kjenner tili alle områder en kanskje bør ta hensyn til. F.eks. at samarbeidet med andre instanser lider under at dere i lange perioder ikke er tilgjengelig (og dermed kan det gå utover elevene dette gjelder)

Som samarbeidspartner ønsker jeg at rektorene får mer styringsrett, slik at f.eks. avspasering kan tilrettelegges bedre enn det blir gjort i dag.

Anonymous poster hash: 9f528...145

Vet du? Jeg har kjørt den debatten der opp og ned i mente. Pedagogisk har jeg sittet og nikket og smilt meg gjennom utallige: Høhøhø, ja dere lærere ja. Skulle vært dere om sommeren. Jeg har vennlig forsøkt å forklare noe om arbeidet mitt, og utallige ganger fått latterliggjøring og vitser tilbake. Som om det å jobbe med barn og ungdom ikke har noe verdi. Som om det ikke ligger noe jobb bak faget mitt. Som om syv års studier, og et grusomt år med pedagogikk ikke er verdt noe. Som om det å guide elever hver dag gjennom et pensum svært mange av dem ikke har noen forutsetninger for å forstå, er like enkelt som å spytte i grusen. Og jeg gidder ikke være grei og pedagogisk mer utenfor jobben. Forsøker noen å sparke meg, så sparker jeg tilbake.

Dette landet trenger intelligente lærere, som gløder for faget sitt. Det er begrenset hvor mange sånne dere får, når alt de møter er hetsing.

For å svare deg når det gjelder mitt fag: Hvis norskfaget skal inn i normalarbeidsrammer, må de gjøre virkelig drastiske grep. Den er for tiden langt utenfor 43 arbeidstimer i uken. Den eneste grunnen til at det blir "skjult", er at "ingen" lærere orker å spesialisere seg. Du finner svært få norsklærere i 100%. De fleste jobber redusert, eller sper på med andre fag de snauer ned. Leseplikten i faget er vel omtrent 16 timer i full post, og hver elev skal ha tre karakterer. Enten må leseplikten reduseres i enda større grad. Da må de gjøre noe med kompetansemålene vi skal gjennom på tre år, den er fullstendig sprengt. Eller de må gjøre noe med antall karakterer.

Jeg blir fortvilt i disse debattene. Jeg bryr meg oppriktig om skolen. Det finnes fortsatt mange kompetente og oppegående lærere i skolen. Men raseres arbeidstidene våre mer nå, vil det ikke være stort igjen. Skolen vil fylles av lærere som ikke brenner for faget sitt, og for å lære bort. Du vil få de som sier tørt at "jobb er jobb". Slike lærere er ikke skolen tjent med. Helt seriøst, og uten sarkasme.

Svaret ditt, sier meg egentlig alt om hele denne debatten. I ti sider latterliggjøres den innsatsen lærere gjør hver dag. Og mine lett sarkastiske svar tilbake til folk som skriver om hvor "bortskjemt" jeg er, DET er det du reagerer på. Det er dråpen som får deg til å forstå at noe er galt med skolen.

Dere får den skolen dere fortjener. Jeg sier det igjen: Fjern den lille avspaseringen, som for min egen del er en dråpe i havet, og dere raserer skolene. Så trenger dere ikke bekymre dere over sarkastiske norsklærere i nettdebatten. Dere vil få norsklærere som må slå opp sarkasme i ordboken, før de proklamerer at de slett ikke var sarkastiske.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Dere får den skolen dere fortjener.

Anonymous poster hash: 23d93...efd

Det håper jeg også vil skje, men da ved at det snart blir gjort de endringene som er nødvendige.

Anonymous poster hash: 9f528...145

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg får brev med spørsmål om rapport fra BV, med tidsfrister. Det er en av de tingene jeg gjør i kontortiden. Nå skal alt jeg gjør hjemme på kveldstid, i helger og i ferier også inn i denne kontortiden. Så jeg skal gjøre alt arbeid på mindre tid. Det kommer neppe til å gå verken raskere eller bli enklere å få tak i lærere med denne endringen. Snarere tvert imot.

Det høres rett og slett ut som om du trenger en skikkelig gjennomgang av arbeidsmetodene dine. Har aldri hørt om en lærer som bruker hver ferie og fritid på jobb.

Har flere bekjente som er lærere og jeg slutter ikke å forundre meg over hvor tidlig de går hjem på ettermiddagen. Dessuten tilbringer to av dem omtrent hver helg og hver eneste ferie på hytta - hvor rettearbeid ikke er hovedsysselen for å si det mildt - har aldri hørt at de bruker ferien til retting. Får også stadig høre at en erfaren lærer som dem kan surfe godt på tidligere arbeid, så har man først planlagt undervisningen i et fag så har man mye gratis i årene framover.

At KS nå reagerer og setter foten ned for all denne ferien er på sin plass - den hører ikke hjemme i et samfunn som vårt.

Anonymous poster hash: cefa5...dbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...