Gå til innhold

LovelyMonroe's spire i magen ♡♡♡


LovelyMonroe

Anbefalte innlegg

Hei kjære medsøstre ( :fnise: ) :hjerte:

Det har skjedd litt nå siste døgnet. På vei hjem fra juleferie(8 timer bil), begynte jeg å få slike premature rier igjen som den natten. Jeg bruker alltid lang tid på å kontakte noen, føler jeg er til bry(rart men er sånn nå når man ble avvist sist), ringte til slutt etter 3 timer med rier. Hadde akkurat kommet hjem heldigvis og fått en times tid hjemme til å ta ut husdyrene av bilen, ordne vesken med papirer og spise litt. Ringte KK, som alltid skal være så vanskelig og tror at det ikke er noe, trist! Kom likevel inn for sto på mitt. Kl var ca 2 på natten(natten som var), ble møtt av en ung jordmor som også tok ting "litt for rolig" med meg, tok ctg og kom opp der når jeg kjente rier, alt fint med baby heldigvis. Kom inn til lege(sløv student ), som tok utvendig og vaginal ul. Hun målte livmortappen FEIL vei(?!?!??), og regnet ut til ca 2 cm lebgde( som er litt lite, da er gjerne ting på gang, man skal vel ha 3-4?) ellers alt fint med jenten i magen, så kom en skikkelig lege inn og det tok henne to min å finne ut av ting, hørte hun sa at du skal ikke måle nedover med bortover og viste på skjermen( og det kunne gått alvorlig da student legen bare vuuuurd å tilkalle legen, ingen selvfølge). Lege fant ut at livmortappen eller hva det heter var 0,6 !!!! Som er jo ingenting jo. Hadde også 1 cm åpning. Så tok hun en vond vond vond vaginal undersøkelse med hånden(følte armen var langt oppi livmor!) ... Så ble jeg lagt inn for å få bricanyldrypp for å prøve å stoppe rier og lungemodningssprøyte til babyen. Så de tror det blir fødsel iløpet av de neste døgnene, kanskje i natt til og med :( samboer er heldigvis verdens beste nå og får sove her og være her med meg på enerom. Er på føden nå når man får drypp så får vi se. Min mor har bestilt fly ned og kommer ikveld, hun sover nok hos oss nå litt fremmover og samboer kunne sove her, men håper ikke jeg blir flyttet til obs post for da er det visitt tid. Vil ikke ligge alene, og er så skummelt samtidig som kjedelig så klart. Jeg har prøvd å sove litt men blir en time her og der så er ikke så mye til sammen, men er ikke så trøtt heller. Vi får se hva som skjer. Håper jeg slipper obs post og at hun holder seg ikke og jeg kan gå hjem igjen og kanskje få en uke til i hvertfall! Men litt skummelt å være hjemme også! Her blir man jo sjekket så ofte og får jo ikke gjøre noe annet enn å ligge, ikke sitte en gang ...

Jeg er ikke så redd for at hun ikke vil klare seg, vet at utsiktene er gode forsåvidt og prematur avd her er jo kjempe flink. Klart det er ekstra påkjenning men jeg var vel litt forberedt også...

Veldig redd for fødsel og smerter, jeg er virkelig redd for det å få vondt... Opplevd dumme ting tidligere som kanskje er grunnen, synes det er ekkelt å ikke skulle ha kontroll, er liksom ingen vei tilbake. Og det har jo vært snakk om wpidural men er så redd for at det å ta den skal gjøre vondt!! Syns muskelsprøytene i hoften var helt jævlig :( ...

Jaja... Hadde så mye jeg føler jeg skulle gjort, både mtp baby og ting utenom osv.

Vi får se... Skal oppdatere dere etterhvert :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hug: Kan ikke gjøre annet enn å sende over en stor klem. Håper at lille jenta deres holder seg inne i magen noen uker til, men om hun ikke gjør det så har jo svangerskapet vart såpass lenge at det helt sikkert kommer til å gå helt fint. Så flott at samboeren din og mammaen din stiller sånn opp for deg nå. Spesielt siden mammaen din har vært gjennom akkurat det samme flere ganger, hun vet jo akkurat hvordan du har det.

Uff, nei jet finner ikke på noe mer fornuftig å skrive enn det. Men du skal vite at jeg tenker masse på deg og at jeg er helt sikker på at dette kommer til å gå kjempebra :):blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. merkelig at det er arvelig å føde så tidlig, det er jo ikke fornuftig. Håper at jenta holder seg inne i flere uker til men det er kanskje ikke mye sannsynlig :( Husk at de nå redder 23 ukers babyer, så det går sikkert fint om hun kommer nå selv om det ikke er det beste.

Man får bedøvelse ved epidural, bedøvelsen er som små sprøytestikk, trur det er flere bedøvelser eller så blander jeg med noe som heter blood patch som jeg delvis (fikk det ikke til, og ikke noe med svangerskap å gjøre) fikk i sommer. Jeg har hatt en spinalprøve og (ei nål inn i ryggen, dypere inn en epidural), og skal ha en i neste uke, og den var ikke noe særlig vond (mer vondt å ta blodprøve) enda de stakk 3 ganger uten bedøvelse. Så frykt heller riene du, de er MYE vondere når det er godt i gang. Så få epidural ja :)

Håper det går bra! :hjertesmil:

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stooor klem til deg! :klem: Håper hun holder seg inne så lenge som mulig, men blir det fødsel har dere all ekspertise rundt dere. Godt at det kom en erfaren lege inn! Og så fint at du får ha samboeren hos deg og at mammaen din kommer :hjerte: Dessverre er jo smerter en del av fødselen, men det finnes mange alternativer for smertelindring som kan være til god hjelp for deg. Og alt som ikke er i orden hjemme til babyen kommer kan nok samboeren din og familie ordne før dere kommer hjem, sånt ordner seg alltids :)

Masse lykke til :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Innom med en stor klem. :hug: Håper jenta holder seg inne så lenge som mulig, ellers er det bra at du nå endelig ble tatt seriøst og er på sykehuset.

Håper du klarer å slappe av litt før alt setter i gang, tror vi er flere her inne som tenker på deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest roseduft

Oi..her var det skjedd ting ja!

Sender deg først og fremst en STOR klem og gode tanker til deg og lille baby i magen :klemmer:

Håper som de andre skriver, at hun holder seg i magen lengst mulig, men at om det ikke skjer, så er dere i gode hender.

Godt du har en støttende og god kjæreste, og at moren din er på vei :):kose:

Skal følge nøye med deg videre.

Ta godt vare på deg selv i mens det hele står på og masse lykke til med tiden som nå står for tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrive felles til dere, så slipper vi så mye sitering.

Tusen takk alle sammen!! Dere aner ikke hvor rørt jeg blir og hvor godt det er å lese alt det fine og betrygendes dere sier. Føler jo dere bryr dere sånn selvom dere ikke "kjenner" meg og det er så godt :) takk igjen for fine ord!!

Ja, jeg må bare ta dag for dag. Virker på legene at vi må tenke dager til fødsel of ikke uker, men jeg tenker bare at jo lenger jo bedre. Og må jo være ærlig med meg selv og innse at fødselen er nok ikke vondere nå enn om hun hadde kommet om to mnd, riene er vist de samme, hun er jo bare mindre som forsåvidt bør være "bedre". Jeg har tenkt å si ja til smertelindring om jeg føler for det, er jo litt ekstra psykisk påkjenning rundt alt nå at mine tanker om å holde meg unna epidural osv ikke er helt den samme. Jeg får bare ta fødselen som den kommer. Tenker på alle andre som har født, må da klare det jeg også.. tror det bare kommer litt brått på! Jeg som hadde planer og fødsel i vann og levende lys, hehe :-P

I natt har jeg sovet godt, og min mor sov i lenestol her også. Samboer dro hjem og fikk en natt i sengen sin etter to netter uten søvn, tror det gjorde godt for alle å sove i natt. Natten gikk fint og hadde ingen rier eller vondter. Har nå hatt drypp mot rier en stund(siden 05 natta den 3.jan, klarer ikke regne ut timer nå. Hehe). Så kommer en lege nå klokka ni for å sjekke meg, og for å se om jeg kan taes av dryppet. Siden jeg ikke har hatt rie har den nok virket og de tar den nok vekk men blir vel liggende utover dagen for å se at de holder seg vekke selvom drypp ikke er der. Evnt om alt går ok skal jeg nok ikke hjem enda, må vel på obs posten i noen dager, og det er jo greit men samtidig kjedelig da det ikke er like regler mtp at barnefar får være der med meg hele tiden/natt. Merker jeg synes det er godt med han her i en slik situasjon.

Så får vi bare se dere... :) tankene har hvertfall fått roet seg siden i går.

Var helt fantastisk i dag tidlig n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- var helt fantastisk i dag tidlig når jeg sto opp og fikk stelt meg "skikkelig". Min mor var til god hjelp og vasket ryggen med god såpe fra hjemme som lukter så godt! Vasket det jeg kunne av kropp og ansikt og fikk smurt meg med krem og freshet meg opp litt. Dere som har vært på sykehus vet hvor kjip man føler seg etterhvert, i svett skjorte og bustete hår. Men nå er jeg nyvaska og med ny skjorte og det hele, deilig :-P ...

Hørt noen skrik borti gangen ... det gjør at jeg blir redd igjen, haaaater det :-(

Håper dere har det fint!! Får ikke kommentert dagbøker eller noe akkurat nå, men tenker på dere alle :hjerte:

Takker igjen for FINE ord og klemmer!!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Så godt å høre at riene har gitt seg og at hun fremdeles er i magen, hver dag gjør henne jo litt sterkere.

Og så godt at du har fått stelt deg litt, har jo ikke tilbrakt så mye tid på sykehuset, men vat fra hjemmeperioder hvor man har vært syk ol at en dusj og litt rent tøy kan gjøre underverker.

Og så må du passe godt på deg selv og den lille! :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dryppet virker :) Ja, det blir ikke helt som planlagt dette, men det kommer til å gå kjempebra med jenta deres :) Kan skjønne at det var godt å få stelt seg litt. Aldri vært på sykehus selv, men man føler seg litt mer som seg selv når man får freshet seg opp litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med deg LovelyMonroe? :kose:

Hei igjen! :klem:

Ja, jeg kan vel egentlig kun komme med gode nyheter! Lillejenta er fremdeles i magen og dryppet jeg fikk klarte å stoppe riene. Jeg fikk også 2 lungemodningssprøyter som er veldig greit å ha fått om hun kommer før termin. Jeg ble skrevet ut etter 4 dager og siste dagen tok de en UL. Jeg har noe som heter dynamisk livmorhals som da vil si at den bytter fra å være "lang" ( altså 2cm, selvom det ikke er så langt som det burde være) og til å være så lite som 0,5 cm. Når det kommer press, eller kynnere/rier så blir livmorhalsen 0,5cm, så den er altså ikke stabil. Noe som igjen gjør at det skal lite til før en fortidlig fødsel kan skje, og får jeg rier nå prøver de ikke å stoppe det enda en gang. Ble sendt hjem med beskjed om å ta det fullstendig med ro, så jeg får jo ikke gjøre en drit :( Det høres kanskje deilig ut at mannen tar all vask og den slags, men det er helt forferdelig, jeg er virkelig ikke typen til å ta det med ro. Elsker å farte rundt ute og inne, ordne og rydde, styre på og kose meg. Trives med å ordne ting selv og det er forferdelig å ikke kunne hente posten en gang!!! ( for da må jeg gå i oppoverbakke og det får jeg ikke lov til). Så jeg kan jo ikke gjøre annet enn å bare ...være her.. Har heldigvis en samboer som passer på meg, for jeg merker selv at jeg ikke er flink nok til å ta det med ro, han putter meg fint tilbake i sofaen når jeg begynner å styre på, og heldigvis er han veldig ryddig av seg og verdens beste oppi dette. Men herregud så kjedelig det er, blir nesten litt deppa :P Jeg vil jo gjerne ordne med babyting og male babyseng og alt sammen!

Uansett! Det er jo kjempeflott at riene stoppet og ikke kom tilbake!! De tør ikke si om jeg føder prematur eller ikke, det er jo vanskelig å si, men de fleste tror det blir prematurt... men vi er veldig forberedt på det nå, og har fått mye god informasjon. Nå har jeg også kommet så "langt" som 30+5 og det er jo virkelig en milepæl for oss! Over 30 uker er kjempebra når det kommer til prematur fødsel! ... jeg har hele tiden uke 33 i hodet, aner ikke hvorfor... bare føler jeg kommer til å føde i den uken.. min mor tror neste uke, og samboer tror uke 34... hmm.. vi får se, og håpe på at hun holder seg der til uke 36/37 ;)

Min svigermor passer hunden vår imens og det er godt å vite at han får lange turer og har det fint når vi er midt oppi alt dette. Hun har hund fra før av og bor landlig til, hun slipper hundene løs i skogen med andre hunder flere timer om dagen og er en skikkelig "hundedame", så han har det i hvertfall bra! :)

----

For å prate om litt andre ting, så har vi bestilt oss vogn! Vi skulle jo få en gratis av noen vi kjenner, men de måtte ha den likevel. Svigermor ønsket da å kjøpe vogn til oss, og vi har sett en del på Emmaljunga Mondial Duo, denne har jo fått best i test og virket utrolig flott når man først skal kjøpe ny vogn. Var inkl/innebygd solbeskyttelse og myggnetting og regntrekk følger med. Var suuuuperlett å legge sammen, superlett(kun et klikk) å ta av hjulene, og utrolig(!) mange fordeler med vogna!! Jeg har forelsket meg i De Lux vogna, så vi gikk for den som var mørkeblå og hvit, og med hvite og svarte hjul, den er virkelig nyyyydelig! og samtidig kjempegrei til terreng/grus osv. Veldig god å kjøre i butikken i hvertfall, hihi. Også tok vi den mørkeblå stellevesken til, de hadde en som var blå og hvit men må jo tenke litt på samboer også ;)

18431_1.jpg

Her er bilde av vogna slik vi har valgt den. Jeg likte disse hjula best men samboer fikk velge hjul så det ble noen litt mindre og tykkere, men de er også hvit inni slik som disse, så vogna ser fortsatt like ..klassisk?retro? ut :) Også ja ei stelleveske i samme blåfargen. Ååååå jeg er så forelskaaa! :-D Det hvite på vognen er i skinn også sånn rutete om dere skjønner, og kunstskinn heldigvis :) Regner med vi henter vogna i slutten av februar.

Også har vi henta lekegrinden, vi fant en fin brukt en til 800,- på finn.no. En hvit babydan lekegrind med justerbar bunn, og med madrass :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nesevisa

HURRA for at frøkna forsatt er innabords! Har tenkt masse på dere i det siste. Krysser fingrene for at hun fortsatt blir inne leeeenge ennå! :)

Og nydelig vogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseduft

Godt å høre at babyen fremdeles er inne i magen :kose:

Skjønner godt du føler deg litt deprimert, men prøv å fokuser på at det er til det beste for babyen å holde seg i ro nå så godt som mulig, slik at hun blir i magen lengst mulig :jepp:

Ang vogna: den var nydelig! :)

Hva gjør du om dagene for å få tiden til å gå da? Strikker du noe eller leser?

Håper du har en fin helg uansett :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru_Hestehov

Så bra at den lille fremdelses er i magen, skjønner det er kjedelig å bare ruge, men det er jo for en god sak. Du får rigge deg til med gode tv-serier og gode bøker. :)

Og nydelig vogn, får lyst på noe annet enn den brukte vogna vi har selv (men tror jeg avventer handling til vi er ferdig med bagvogna).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...