Gå til innhold

Tråden for ikke-perfekte foreldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men er det å være en ikke-perfekt forelder ved å gjøre husarbeid når ungene er der?

Nei, jeg syns ikke det. Men jeg husker en tråd hvor dette ble diskutert en gang, hvor flere var forundret over at andre valgte bort tid med barna sine for å gjøre husarbeid, når de kunne gjøre det etter leggetid. Men nå mener jeg at man i mange tilfeller kan være til stede for barna sine samtidig som man gjør husarbeid. Når barna er små og ettermiddagene korte, ville jeg skjønt det om man ikke ville tilbringe så mye tid uten dem etter jobb. Men jeg ser altså ikke hvorfor man ikke kan ha med barna på det eller snakke med barna samtidig. Man trenger jo ikke å gjemme seg nedi kjelleren for å brette klær, mens barna leker i et annet rom. Det er jo mulig å ta med seg barna i kjelleren eller klærne opp der barna er. F.eks.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da min eldste var liten, reiste vi ofte på besøk til et vennepar av oss,spiste god mat sammen, skravlet, og så på tv,og la han hos dem når det var tid for leggetid. Og klokken kunne både bli to og tre før vi kledde på han i søvne og kjørte hjem. Var ikke snakk om noe alkohol, men vi fikk mye hyggelig utav helgene og det samme gjorde venneparet vårt ,tok sin med til oss, og slik byttet vi på. Kjenner mange mødre slikt ville være utenkelig for, men tror ikke barna våre har tatt skade av det. Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c

Vi gjør også sånt innimellom, og er glad for at det går an (ikke alle barn er enkle sånn). En venninne er lettere sjokkert over det, da hun mener rutiner er viktig. Jeg er helt for noen rutiner som skaper forutsigbarhet, men om man har et barn som ikke blir stressa av rutinebrudd, ser jeg ikke noe galt i det.

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør også sånt innimellom, og er glad for at det går an (ikke alle barn er enkle sånn). En venninne er lettere sjokkert over det, da hun mener rutiner er viktig. Jeg er helt for noen rutiner som skaper forutsigbarhet, men om man har et barn som ikke blir stressa av rutinebrudd, ser jeg ikke noe galt i det.

Jeg gjorde glatt sånt da jeg bare hadde en. Men da jeg hadde flere små ble det brått vanskeligere.

• Liker 3
Skrevet

Jeg gjorde glatt sånt da jeg bare hadde en. Men da jeg hadde flere små ble det brått vanskeligere.

Det skjønner jeg. Det er mye som blir annerledes når man har flere, vil jeg tro. Antar sånn sett også at jeg har flere utskeielser å melde om når jeg en dag blir flerbarnsmor.

• Liker 2
Skrevet

Jeg stiller alltid inn tv'en og dekoderen på barnekanal fredagskveld, slik at min fireåring kan stå opp selv. Har også alltid yoghurt i kjøleskapet på nederste hylle, slik at hun får seg litt mat om morgenen. Da ligger jeg og dovner meg til 10. Pga trening spiser vi ikke middag om mandager, da blir det enten brødskiver eller ostesmørbrød. Jeg gjør heller ikke husarbeid etter at barna er lagt, men vi gjør det sammen.

Jeg hater også å leke på gulvet med barna, det får de klare selv. Men jeg kan gjerne bake, tegne eller male med dem. Jeg kan heller ikke fordra å sitte på lekeplassen med dem. Min nabo truet med BV fordi jeg ikke satt i timesvis hver helg der, for det gjorde hun nemlig! Sønnen hennes fikk ikke være alene hjemme før han var 15....

Jeg har en regel om ikke snop i ukedagene, det gjelder selvsagt kun barna... :sjenert: At jeg sitter og propper i meg digg på kveldstid, vet de ingenting om. Ei heller at jeg spiser opp snopet deres hvis de har glemt at de har det...

Jeg kaster faktisk lekene til minstemann hvis hun ikke rydder opp etter tre advarsler. Det gjorde jeg kun engang, og trenger ikke å advare mer en enn gang nå, før hun er i gang.

Mine barn får aldri noe på butikken, og de spør heller ikke, fordi jeg la meg ned og skrek akkurat som minstemann engang, i butikken. Gud så flau hun ble!! :ler2:

Jeg kaster 90% av alle tegningnen hun kommer med fra bhg...

• Liker 20
Skrevet

Alle fine steiner, kongler og perlebrett jeg får samles i en stor bolle under en stol på verandaen.

For det er jo så koselig å pynte ute!

• Liker 2
Skrevet

Mine barn får aldri noe på butikken, og de spør heller ikke, fordi jeg la meg ned og skrek akkurat som minstemann engang, i butikken. Gud så flau hun ble!! :ler2:

Har tenkt den tanken selv, men enn så lenge har jeg ikke vært så tøff! ;) Unngår heller butikken med ungen på slep...

Gjest Errata
Skrevet (endret)

Moren min tok frem støvsugeren og støvsugde opp en stripe legoklosser en gang absolutt alt vi hadde var strødd utover gulvet og vi satt og lo og kastet rundt seg når hun ba oss rydde opp. Vi plukket visst opp resten veldig fort. Tror til og med pappa kom for å hjelpe til for å redde klossene, så hun var nok bra sinna da.

Som voksen skjønner jeg henne forøvrig godt.

Endret av Errata
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er så perfekt at jeg stikker ut fredagskveld for et lite kågequiz, mens ungene får lage seg middag og kos selv. Eldste er snart femten, men det er litt rart lell.

• Liker 5
Skrevet

Jeg er så perfekt at jeg stikker ut fredagskveld for et lite kågequiz, mens ungene får lage seg middag og kos selv. Eldste er snart femten, men det er litt rart lell.

Det er litt godt når den eldste blir så stor at hun kan passe yngre søsken:) Størstejenta passer småsøstre en og annen kvelden her også, både her hjemme og til faren!

Skrevet

Jeg brukte å si at blodpølse het svartpølse for at størstejenta skulle spise det......både hun og jeg elsket stekt blodpølse, men jeg hadde en mistanke om at hvis hun hørte ordet "blod" så ble det full streik. Noe det også ble når hun lærte seg å lese og fant ut det virkelige navnet på butikken....

• Liker 3
Skrevet

Moren min tok frem støvsugeren og støvsugde opp en stripe legoklosser en gang absolutt alt vi hadde var strødd utover gulvet og vi satt og lo og kastet rundt seg når hun ba oss rydde opp. Vi plukket visst opp resten veldig fort. Tror til og med pappa kom for å hjelpe til for å redde klossene, så hun var nok bra sinna da.

Som voksen skjønner jeg henne forøvrig godt.

Mamma ba vaskehjelpen gjøre det samme hos oss en gang også. Dagen hun skulle komme var det alltid masse mas, som endte med at mamma måtte rydde alt. Vi var visst veldig flinke til å rydde opp etter det.

Barna mine er også veldig redde for at jeg skal støvsuge opp lekene deres, og hvis jeg drar frem støvsugeren er de veldig raske til å plukke opp hver minste ting. Jeg gruer meg til den dagen de skjønner at støvsugeren faktisk ikke tar dukker og brio-tog :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Sier ofte til 2 åringen min : "skal du være så flink og gå med den i søpla?" Ååå så flink du er.

"må du springe inn i teltet og gjemme deg, så skal mamma finne deg"

2 åringen løper og setter seg i teltet.. Mens jeg bare ber henne si pip pip av og til ;P mens jeg sier " nei, her var ingen Sandra" " kanskje Sandra er på kjøkkenet"...

Mens jeg har rompa godt planta i sofaen :P

Og de gangene jeg rett og slett ikke gidder og gå ut, så tar jeg på henne skoene og åpner balkong døra, så får hun gå ut dit ;P Og den er liten :P

• Liker 5
Skrevet

I helgene, eller hvis jeg vet jeg har fri en dag, lar vi gutten vår (snart 5 år) sitte og se barne-tv i stua alene mens vi halvsover.

Jeg har flere ganger gitt han beskjed om at "mamma skal bare en rask tur inn i butikken, kommer straks tilbake" og så gått fra han i bilen.

Det blir ofte lettvinte middager (pannekaker, posesuppe) når jeg jobber så seint at jeg må hente han i barnehagen rett før leggetid.

Jeg sover ofte under barne-tv eller sløver på sofaen på ettermiddagen/sitter med mobilen.

Fluor blir kalt "banandrops" her i huset, vet egentlig ikke hvorfor og jeg vet det er feil å kalle slikt for drops siden det kan være farlig med overdose, men han har fått klar beskjed om at det egentlig ikke er drops og at man bare må ta én om dagen.

Jeg bruker trusler om han ikke oppfører seg. En gang måtte vi dra hjem fra hyttetur fordi han absolutt ikke greide å oppføre seg ...

Cola i kaffekoppen er et velbrukt triks. Forresten ga jeg vel ungen kaffe første gang da han var 1 1/2 år. Det var bittelite og kaldt, bare fordi han maste om å få smake. Han maste ikke mer etter det da. Han var vel ikke mer enn 2-3 da han smakte Cola første gang heller.

Skrevet

Jeg stiller alltid inn tv'en og dekoderen på barnekanal fredagskveld, slik at min fireåring kan stå opp selv. Har også alltid yoghurt i kjøleskapet på nederste hylle, slik at hun får seg litt mat om morgenen. Da ligger jeg og dovner meg til 10. Pga trening spiser vi ikke middag om mandager, da blir det enten brødskiver eller ostesmørbrød. Jeg gjør heller ikke husarbeid etter at barna er lagt, men vi gjør det sammen.

Jeg hater også å leke på gulvet med barna, det får de klare selv. Men jeg kan gjerne bake, tegne eller male med dem. Jeg kan heller ikke fordra å sitte på lekeplassen med dem. Min nabo truet med BV fordi jeg ikke satt i timesvis hver helg der, for det gjorde hun nemlig! Sønnen hennes fikk ikke være alene hjemme før han var 15....

Jeg har en regel om ikke snop i ukedagene, det gjelder selvsagt kun barna... :sjenert: At jeg sitter og propper i meg digg på kveldstid, vet de ingenting om. Ei heller at jeg spiser opp snopet deres hvis de har glemt at de har det...

Jeg kaster faktisk lekene til minstemann hvis hun ikke rydder opp etter tre advarsler. Det gjorde jeg kun engang, og trenger ikke å advare mer en enn gang nå, før hun er i gang.

Jeg kaster 90% av alle tegningnen hun kommer med fra bhg...

Dette var ikke rundt 1995 engang? Moren min så ei som gjorde det og fortalte dette videre. Noen år senere kom noen å fortalte det til henne igjen:-p Vandrehistorie gitt.

AnonymBruker
Skrevet

Av og til når vi lar poden se på barne-tv om morgenen mens vi sløver i senga hender det vi koser oss litt. :sengekos: Hvis hun kommer inn later vi bare som ingen ting, vi har jo heldigvis dynen over oss. :fnise:

Anonym poster: e022f0248f13f0ccb062d1978aed1d51

Gjest Inggolf
Skrevet

En jeg kjenner har en sønn og da han kom i den alderen hvor godteri var natulig å gi, så ga han sønnen sjokolade med cognacfyll :ler: Sønnen synes jo dette smakte helt grusomt og forbinder godteri med denne smaken enda.

Så han liker ikke godteri :fnise:

Jeg leser her i mange innlegg at dere "slipper lett unna" med å gi godterier, men i dette tilfelle så koser sønnen seg med druer, banan og diverse.

(egentlig så har jeg veldig delte meninger om dette, for ungen går jo glipp av mye godt godteri.. men han oppdager det sikkert i en litt eldre alder :lol: )

Skrevet

Av og til når vi lar poden se på barne-tv om morgenen mens vi sløver i senga hender det vi koser oss litt. :sengekos: Hvis hun kommer inn later vi bare som ingen ting, vi har jo heldigvis dynen over oss. :fnise:

Anonym poster: e022f0248f13f0ccb062d1978aed1d51

Den prøver vi oss på et par ganger også. Men en gang så hadde ikke barna fått med seg at vi gikk inn på soverommet, så de hadde stått i vinduet og fortalt naboen at vi hadde dratt og at de var helt alene hjemme.

• Liker 11
Gjest Jon Snow
Skrevet

Burde ikke denne tråden bare hete tråden for foreldre ?

Siden perfekte foreldre eksisterer ikke.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...