Gå til innhold

Tråden for ikke-perfekte foreldre

Fremhevede innlegg

Gjest Inggolf
Skrevet

Burde ikke denne tråden bare hete tråden for foreldre ?

Siden perfekte foreldre eksisterer ikke.

Jo, og jeg lurer på hvor mange av innleggene i tråden her som disse "perfekte"

bloggefruene egentlig kjenner seg veldig godt igjen i..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sunt-schmunt. Det er en grønnsak! ;)

Mais er faktisk et korn, og ingen grønnsak :opplyser:

• Liker 5
Skrevet

Det var sannelig sant! :)

Desto bedre: popcorn, here I come :)

• Liker 2
Skrevet

Det var sannelig sant! :)

Desto bedre: popcorn, here I come :)

:popcorn:

• Liker 2
Skrevet

Det mest uperfekte jeg har gjort var da jeg drev egen bedrift og jobbet alt for mye slik at ungene også måtte henge mye på jobben min, gjøre lekser på bakrommet og leke i bakgården.

De fleste ting jeg har gjort i forhold til barna som ikke var slik perfekte mødre ville gjort det har igrunn fått såpass med positive konsekvenser at jeg synes de har bidratt til barnas utvikling:

Barnet jeg jevnlig fikk til å lage brøddeig, fra han var 8 år, mens jeg ropte opp mål og ingredienser, fordi jeg ville se litt på tv i fred ( mens jeg drev bedrift og var temmelig overarbeidet) ble mye bedre i mål og vekt regning enn sine klassekompiser i tillegg til at han fortsatt er en kløpper på å lage mat.

Når jeg var sliten, kom hjem fra jobb til et hus som bar preg av at to barn hadde vært alene et par timer og var utrolig sur og masete blant annet pga lavt blodsukker, jaget jeg de to største opp på rommene sine for å rydde litt eller bare være der til jeg hadde laget middagen ferdig, mens jeg spilte høy musikk for å bli i bedre humør. Jeg var helt ærlig om årsaken og sa at jeg bare kom til å gå å hakke på dem om de hang nede i stua og kjøkkenet. Vel... De har lært at det iblant kan være lurt å ta seg en timeout når man er sur og sint i steden for å gå rundt og være irritabel slik at det går ut over andre, samtidig som man er helt ærlig om at det faktisk er en selv som har et problem.

Barnet som fikk se mye og variert film, fordi mor trengte tid til å lese og skrive høgskoleoppgaver har blitt svært interessert i hvordan en lager film og lager også sine egne. Han har også høy forståelse for film og litteratur på sitt nivå og skjønner budskap som andre barn på hans alder ser forbi. I tillegg brukte han disse som inspirasjon til lek da han var mindre ( og nå).

Det har skjedd at jeg med stor appetitt har jafset i meg barns barnetvgodt foran tårevåte barnmfordi de ikke var ferdig med å rydde rommene sine før barnetv - men dette lærte dem jo at mors trusler blir satt i live og at det ikke bare er tomprat.

Ellers så har jeg stukket til eldstemann litt vel mange esker rosiner da han var ett og et halvt til to år og nest største var baby, for å få litt fred til å sitte på rumpa en liten stund, sovet i sofaen mens jeg hadde plassert nest minste i lekegrinda der han lekte seg i en times tid i ny og ne når jeg var sliten og trøtt.

Jeg har gitt barn stekt pølse på,brød eller fiskegrateng uten grønnsaker til fordi jeg ikke hadde ork til å lage ordentlig middag.

• Liker 4
Skrevet

Med perfekt forelder så tenker jeg på dem som har perfekte rutiner og som aldri, ikke engang unntaksvis bryter dem.

Jeg synes egentlig synd på deres barn når alt er så forutseende.

Jeg tror mange av den typen perfekte mødre egentlig er redde for å slippe seg løs fordi de er avhengig av kontroll og jeg kjenner at det er litt anstrengende å omgås dem,ikke nødvendigvis fordi det er noe galt med dem men jeg liker ikke ofte å få den berømte pekefingeren rettet mot meg,fordi da kan jeg aldri slappe av og være meg selv.

Jeg liker mødre som er liketil.

Da min eldste var liten, reiste vi ofte på besøk til et vennepar av oss,spiste god mat sammen, skravlet, og så på tv,og la han hos dem når det var tid for leggetid. Og klokken kunne både bli to og tre før vi kledde på han i søvne og kjørte hjem.

Var ikke snakk om noe alkohol, men vi fikk mye hyggelig utav helgene og det samme gjorde venneparet vårt ,tok sin med til oss, og slik byttet vi på.

Kjenner mange mødre slikt ville være utenkelig for, men tror ikke barna våre har tatt skade av det.

Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c

Det har vi også gjort, mange ganger.

En gang vi bestemte oss for å spise ute på en kinarestaurant en sen ettermiddag, sovna han ganske fort vi kom inn i varmen. Stolene var nesten som lodne lenestoler, så jeg tok av han jakke og lue og lot han sove på tvers i en slik en.

Jeg og mannen koste oss med tre-retters, og når desserten kom, (fritert banan med vaniljeis) fikk jeg lokket i guttungen noen skeier med is, mens han angivelig sov...

Så det har blitt noen sene kvelder på sofaer, lenestoler, gjesterom og fang for guttungen sin del, men det er det slutt på nå for nå krever han å få sove i sin egen seng. Fair enough ;)

Gjest Mortilto
Skrevet

Vi spiser dessert hver dag. Som oftest når jeg lager middag. Eksempel vaniljekesam, banan og kokos. Jeg får ro og slitne sure barn får opp blodsukkeret. De spiser god til middag uansett. Barna legger sammen egne klær, vanner planter og mater fiskene. Fordi jeg er lat. De er3 og 4 år. Jeg elsker mikrobølgovnen og frosne grønnsaker. Barna får ofte kyllingpølser til frokost og jeg tror det er ok. Også har vi på barnetv alt for mye. Men føler aktive tasser trenger å slure på sofaen og justerer dette selv. Barna er aldri syke og tror det er fordi vi lar de spise mat som har falt på gulvet.

Skrevet (endret)

Når 1,5 åringen min er sliten og trøtt, men vil ikke legge seg for å sove på dagtid, så setter jeg henne i tripptrapp stolen med marie kjeks og rosiner. Da kan hun sitte i opp til 1 time, mens jeg sløver på sofaen..

Slet LENGE med å forlate henne i barnehagen, ikke fordi jeg var redd for å la henne være alene, men fordi jeg ikke ville være alene på dagtid(permisjon).

Jeg gir henne saft når hun er umulig.

Jeg pleier å sette henne i badestampen hennes når jeg trenger litt tid for meg selv. Da sitter jeg på PC'en på badgulvet og koser meg.

Legger til:

En gang gikk hun med samme bleie hele dagen, fordi jeg hadde glemt å skifte på henne.

Jeg har prøvd å bake brød, lage middag fra bunnen av, men helt ærlig så ser jeg ikke helt poenget med det. Når jeg var barn hatet jeg hjemmelaget mat, uansett hva det var. Mamma var ikke noe dårlig kokk eller noe, jeg har bare aldri likt norsk kost.

Jeg prøver så godt jeg kan å lage mat fra bunnen av når jeg har god tid og egentlig ikke noe å gjøre. Men det er svært ofte jeg ikke gjør det.

Endret av KatherinaDimitro
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spurte søsteren min om hun hadde et bidrag til tråden.

Hun fortalte at når sønnen hennes var 5 så hadde hun gjentatte ganger sagt at leker ikke skal ligge strødd etter det og det klokkeslett. Etter for mange tabber fra den håpefulle, hvor stua var strødd ned av leker rett før leggetid i håp om å sitte oppe litt lenger, så tok hun like godt alt sammen og kasta det i bosset for å statuere et eksempel. Rett etterpå kom far og tømte et overfyllt askebeger over det, uten å tenke over at det kan ligge masse leker der. Ble både vasking og rydding på poden og han ryddet lekene sine fint etter det :ler:

Anonym poster: 856ecf902a1fb65f85056380eb6ade92

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Passer alltid på ha frukt på bordet før jeg legger meg, slik at når mi står opp skrur hu på barnetv selv og spiser litt frukt og finner drikke selv, Og jeg kan sove litt lengre på morgenen.

Også kjøpte jeg tv til rommet hennes, slik at jeg kan se på det jeg vil se på, i fred...

Anonym poster: f2e887306d41c8ca1e06070723f56d93

Skrevet

Er man "ikke perfekt" selv om man sover lengre enn ungene i helgene? Det har jeg alltid gjort, skal jeg føle meg mindre perfekt nå da siden alle ser på dette som en feil?

• Liker 2
Skrevet

En "perfekt" forelder står vel opp gjerne en halvtime før ungen(e) for å ha varm frokost klar, for å så være ute og leke med barna heeele dagen, og etter de har lagt seg så begynner den "perfekte" forelder å rydde og vaske ( og lage brøddeig så barna får fersk brød meste morgen, må du skjønne!).

Så ja. Jeg vil si det ikke gjør deg til en perfekt forelder...

Men det har ingenting å si om du er en god forelder, eller ei! ;)

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

En "perfekt" forelder står vel opp gjerne en halvtime før ungen(e) for å ha varm frokost klar, for å så være ute og leke med barna heeele dagen, og etter de har lagt seg så begynner den "perfekte" forelder å rydde og vaske ( og lage brøddeig så barna får fersk brød meste morgen, må du skjønne!).

Så ja. Jeg vil si det ikke gjør deg til en perfekt forelder...

Men det har ingenting å si om du er en god forelder, eller ei! ;)

Oppskriften på veien til et sammenbrudd dersom dette er hverdagen i 10-12 år? :S

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Poenget med tråden er vel at de fleste av oss er helt normale, gode foreldre, og at vi er lei av denne trenden med enorme krav til foreldre. Idealet er jo som i Niennas inlegg, virker det som. Denne tråden prøver å få frem at det ikke er hverdagen hos folk flest. Og at det er helt greit :)

• Liker 7
Skrevet

Oppskriften på veien til et sammenbrudd dersom dette er hverdagen i 10-12 år? :S

Det er jeg helt enig i. Tror ingen kan klare eller har lyst til å være SÅ selvoppofrende over lengre tid. Og hva godt kommer ut av det uansett? Tror de fleste barn kan si at de har en flott barndom, selv om mor eller far sover litt lenger i helgene, eller om man får fiskegrateng fra Findus til middag :)

Skrevet

Har ikke rukket så altfor mye gæli enda med ettåringen min, men kan garantere at det kommer.

Jeg har til gjengjeld et minne fra min egen barndom som jeg ikke har tenkt å påføre lillegutt: Jeg hadde fått ballong på en tilstelning av noe slag, og gikk rundt med den ballongen klistra til kroppen resten av helga, den var med overalt Tror mor ble litt lei den. Jeg gikk på badet, med ballongen såklart. Men da jeg tråkka over terskelen på vei ut igjen, med min kjære ballong foran meg, så smalt det! Der sto min søte snille mor med en kniv og venta på oss, nemlig. Jeg skvatt, jeg gråt, hun har dårlig samvittighet enda tror jeg. ;)

• Liker 2
Skrevet

Når jeg og min bror var små og ikke gjorde som vi fikk beskjed om, så sa fattern at om dere ikke gjør sånn og slik så kommer det en hareflokk bak steinen og angriper..

Vi var ganske store , før en eldre kusine gjorde oss oppmerksomme at hva så om en HARE flokk kommer? Iiikkk, liksom.

Gjett om vi var flau , og gjett om pappa har fått høre :)

Fantastisk gullkorn, ikke ofte jeg ler høyt for meg selv :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingenting å bidra med her, selv om jeg ikke anser meg selv eller noen andre som perfekt. Synes dette var en trist tråd.

Anonym poster: 20b2d8d25c3e3fa59e2b5bf1fe9f4da3

• Liker 1
Skrevet

Det er nok de perfekte som ikke er komfertabel med denne tråden. Vi andre trenger en slik tråd for å huske på at vi er normale gode foreldre selv om vi ikke gjør alt "etter boka", selv om vi ikke er superforeldre...

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Kall mais en grønnsak alt du vil. Ordet grønnsak har ingen spesifikk definisjon ;)

Anonym poster: a605ea7b597e450faf77920f9cdddf0a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...