Gjest Gjest Skrevet 26. april 2013 #181 Skrevet 26. april 2013 Jeg tror det viktigste budskapet i denne tråden er at alle gjør feil i blandt. Noen ganger hender det ungene ikke har ryddet,huset står på hode og maten var så som så.. rutinene kommer utav kurs fordi foreldre er sliten og kravene er for store. Jeg ser ingen problemer med at folk kan få lov å være seg selv og faktisk innrømme at dagens krav er store. Men likevel,det viktigste er at barna ikke lider og at foreldrene ser selv at desse episodene er enkelt tilfeller. Barn lider ikke av å ha en syk mor en gang i året,droppe middagen en gang i blandt. Husk altid barna først,du har ansvar selv om du ligger der på sofaen og ikke gidder noe denne dagen.så lenge du vet dette er det ikke ett problem!
skruf Skrevet 26. april 2013 #182 Skrevet 26. april 2013 Da jeg var student så var jeg alene med størstejenta som da var 1.5 år. Dagene som student og småbarnsmor var slitsomme, iallefall pga jeg er ærekjær og gikk for toppkarakterer. Skolearbeid gjorde jeg etter at hun hadde lagt seg, siden jeg ville prioritere henne etter at jeg hadde hentet henne i barnehagen og til leggetid. Det kunne bli veldig lite søvn til tider, og jeg følte meg helt utslitt. Uansett; av og til så brukte jeg å kle av henne, sette henne i dusjen med leker og flere boller med vann så hun fikk sitte å leke seg med vann (vann var favoritt på den tiden), mens jeg la meg på badegulvet og småduppet... Badet og meg var ofte gjennomvått etterpå, men alt for litt hvile;) (det var sånne bakeboller og plastkrus jeg hadde vann i, så ikke noe drukningsfare!) 7
Gjest Magdalene Skrevet 26. april 2013 #183 Skrevet 26. april 2013 Det kunne aldri falle meg inn å gjøre unna husarbeidet etter at gutten har lagt seg slik som veldig mange ser ut til å gjøre. Det gjør jeg unna når han er våken slik at jeg kan få slappe av på kvelden. Men er det å være en ikke-perfekt forelder ved å gjøre husarbeid når ungene er der?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #184 Skrevet 26. april 2013 Den nachomiddagen bruker vi også. Sleng på mais så har du grønnsakene på plass. Selveste kvinnen fra slaraffenlandet vet også at mais ikke er spesielt sunt. Fikk slikt et sunt øyeblikk Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c
Gjest regine Skrevet 26. april 2013 #185 Skrevet 26. april 2013 Men er det å være en ikke-perfekt forelder ved å gjøre husarbeid når ungene er der? Syns ikke jeg, mener faktisk at det er del av oppdragelsen, hvis vi ikke vil ha late, bortskjemte barn som tror at husarbeid er noe "de andre" gjør. Har aldri skjønt verken behovet for "egentid" i den forstand at ungen skal være i bhg når jeg hadde fri, eller denne trangen mange åpenbart har til å handle/gjøre vanlig husarbeid uten barna. Det er jo sånne ting som er livet - dvs. tilbringe hverdager og hverdagsgjøremål sammen. Og de fleste unger jeg har vært borti syns faktisk det er mye kjekkere å få gjøre ordentlige ting sammen som trengs sammen med de voksne, heller enn at de voksne skal sitte på gulvet og leke med de, (Noe jeg selv i svært liten grad har gjort - bla. fordi jeg mener at barn fint greier å leke selv. Og jeg mener overhode ikke at det har gjort meg til en uperfekt forelder!)
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #186 Skrevet 26. april 2013 En gang jeg kjedet meg og trengte litt spirit i tilværelsen kom en ide dalende ned i hodet mitt og jeg begynte å ringe på telefonen mens de var i et annet rom og jeg kniste stort og lydløst straks de små bena begynte å løpe mot telefonen, så like før de tok den la jeg på... repeat osv...ved tolvte ringet ble jeg avslørt og det ble en god latter samt krigsdans for å "ta" mamma Huff ja jeg vet.. rope ulv og sånn..var bare en begrenset periode da.. Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c 6
Niennas Skrevet 26. april 2013 #187 Skrevet 26. april 2013 Kjøpte en liten ryggsekk til datteren min for litt siden, og når folk spurte hvorfor ei på 16 måneder skulle ha ryggsekk så sa jeg at det var for at hun skulle føle seg stor ( noe som også var sant). Nå bruker vi sekken hver gang vi er ute. Hva som er i den? Min lommebok, min mobil, min lypsyl osv. Mao lar jeg datteren min bære "veska" mi.. 37
LittDiva Skrevet 26. april 2013 #188 Skrevet 26. april 2013 Når jeg og min bror var små og ikke gjorde som vi fikk beskjed om, så sa fattern at om dere ikke gjør sånn og slik så kommer det en hareflokk bak steinen og angriper.. Vi var ganske store , før en eldre kusine gjorde oss oppmerksomme at hva så om en HARE flokk kommer? Iiikkk, liksom. Gjett om vi var flau , og gjett om pappa har fått høre 5
Rotemor Skrevet 26. april 2013 #189 Skrevet 26. april 2013 Selveste kvinnen fra slaraffenlandet vet også at mais ikke er spesielt sunt. Fikk slikt et sunt øyeblikk Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c Sunt-schmunt. Det er en grønnsak! 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #190 Skrevet 26. april 2013 Jeg er også stemamma da. Her var det en periode 3åringen nektet å rydde opp lekene sine, så jeg truet med å kaste de. Det fungerte en liten stund til hun en dag virkelig ikke ville rydde. Så jeg hentet poser for å se om det hjalp. NEIDA! Hun hjalp meg med å kaste lekene sine! Så tenkte jeg okey.. hva gjør jeg nå? Så jeg gikk ned i boden med dem mens faren forklarte at nå ble lekene virkelig kastet. Da jeg kom opp satt jenta og gråt. Etter noen uker tenkte jeg at hun måtte ha glemt det så mens hun var hos moren sin hentet jeg lekene og la de i lekekassa. Da hun kom tilbake til oss var hun overlykkelig over at lekene var kommet tilbake! Så vi havnet på en ny runde hvor hun nektet å rydde til slutt. Her står lekene i et hjørne i stua fordi vi deler soverom og hun vil ikke leke på eget rom uansett. Så da må hun rydde sine egne leker. Vi nekter også hjelpe hun med ting vi vet hun klarer selv. Hvis hun må være hjemme fra barnehagen med meg pga hun er syk(jeg er sykemeldt og trenger å ta det med ro før hun kommer hjem fra barnehagen for å ha overskudd) så setter jeg på barnetv og gir hun fox når jeg trenger hvile. Vi tar hun også vekk fra matbordet om hun tuller for mye fordi vi ønsker oss matro! Også leser vi "babybøkene" for henne når vi ikke orker å lese et skikkelig eventyr. Da er det sånn 4 sider med teletubbiene hvor det stort sett er ah-oh som sies. Kjøper også bestikkelser til henne innimellom for å få ferd. Huker av som anomym. For jeg føler meg fæl til tider, men alt som er lov andre steder er ikke alltid lov her. Samarbeidet med mor er dessverre ikke det beste så hun får nok 2 forskjellige oppdragelser. Anonym poster: b9ca1c50a94029e5ccc3462f4ca72c77 Beklager virkelig avsporing, men du trenger å lese deg opp på hun/henne rettskriving. Artig tråd, kjekt å se at de fleste er helt vanlige mennesker Anonym poster: a3084273b0d3f3a52de84a0bb6cf5ca7 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #191 Skrevet 26. april 2013 Sunt-schmunt. Det er en grønnsak! Jada og den minst sunne av dem sier jeg mens jeg sitter her og hiver innpå ostepop i smug og barna spør"mamma hva er den lukten for noe????" Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #192 Skrevet 26. april 2013 I denne tråden føler jeg meg "som hjemme!" Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c 3
Rotemor Skrevet 26. april 2013 #193 Skrevet 26. april 2013 Jada og den minst sunne av dem sier jeg mens jeg sitter her og hiver innpå ostepop i smug og barna spør"mamma hva er den lukten for noe????" Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c Ostepop? Ah. Du mener voksenlunsj... 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #194 Skrevet 26. april 2013 Ostepop? Ah. Du mener voksenlunsj... Eller gjett lukten! Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #195 Skrevet 26. april 2013 Jeg bygger opp rundt flaska så mini på 5 mnd kan "spise selv" noen ganger. Så jeg har hendene fri til å gjøre andre ting. Har veldig lyst til å si at "andre ting" er å henge opp klær og lage middag, men det er rett og slett å spille på mobilen og sitte på kg Jeg legger mini om kvelden i 19-20 tiden, og da legger jeg henne i senga, også får hun ligge der og surve til hun sovner. Jeg går ned på stua, så slipper jeg å høre survinga. Og det hjelper, hun sovner fortere når jeg ikke er i rommet. Hvis hun begynner å gråte tar jeg henne opp. 3åringen min (eller jeg?) har et årsforbruk på sånne små bokser med smurf og gomp og sånt som ikke ligner grisen! Hver gang vi skal noe som hun helst må stå og vente og ikke flyge rundt, så får hun et "ventesukkertøy", så hun skal stå rolig. F.eks. hvis vi venter på bussen, eller står i kø i kassa på butikken. Alle venninnene mine synes at jeg har verdens roligste og snilleste 3åring å ta med på butikken.. Jeg har barnevakt fordi jeg skal ut og drikke, av og til. For 2 ukers tid siden var jeg ute og drakk og dagen etter var jeg så fryktelig fyllesyk. Så da jeg henta dem hos bestemoren i 2 tiden kjørte vi bare rundt og rundt i bilen til de ble sultne, så fikk mini flaska si og 3åringen fikk mat fra mcdonalds, også kjørte vi rundt og rundt til det var kveldsmat-tid og de skulle legge seg. Jeg orket ikke leking og masing. Anonym poster: 5ca0102cf041ec9c330e6c90f69d75ca 3
Teriyaki Skrevet 26. april 2013 #196 Skrevet 26. april 2013 Men er det å være en ikke-perfekt forelder ved å gjøre husarbeid når ungene er der? Denne tråden går jo ikke ut på å kun skrive om det som er skikkelig ille. Med perfekt forelder så tenker jeg på de som alltid har hjemmelagd mat, alltid bruker all tid på ettermiddagene med barna, tar husarbeid når barna er lagt osv. Når jeg driver med husarbeid så får jeg ikke like mye kvalitetstid med gutten som jeg kanskje helst skulle hatt. En ting er de dagene hvor jeg henter han halv tre, men det er også dager jeg henter han fire, vi spiser halv fem og fra fem til seks holder jeg på med husarbeid. Da har vi en liten halvtime før det er kvelds etterfulgt med legging. En halvtime med lek og kos er ikke nok etter min mening, men så har jeg ikke overskudd til å ta husarbeidet på kveldstid. Heldigvis har jeg som oftest mulighet til å hente han tidligere enn fire slik at vi får mere tid sammen. Jeg kjenner i alle fall at samvittigheten tidvis gnager pga. dette. 1
Rotemor Skrevet 26. april 2013 #197 Skrevet 26. april 2013 Husarbeid nevnes mye her.... Hva er det? Jeg betaler en dame for å vaske/rydde hver fjortende dag. Utover det bruker jeg tenåringer.. Det er vel det dere mener, kanskje. Jeg er jo MOR og dermed husets organisator. Jeg har ikke forstått det slik at jeg selv må vaske... 9
Teriyaki Skrevet 26. april 2013 #198 Skrevet 26. april 2013 Husarbeid nevnes mye her.... Hva er det? Jeg betaler en dame for å vaske/rydde hver fjortende dag. Utover det bruker jeg tenåringer.. Det er vel det dere mener, kanskje. Jeg er jo MOR og dermed husets organisator. Jeg har ikke forstått det slik at jeg selv må vaske... Hadde bare min 1,5 år gamle sønn kunne gjort det samme 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #199 Skrevet 26. april 2013 Med perfekt forelder så tenker jeg på dem som har perfekte rutiner og som aldri, ikke engang unntaksvis bryter dem. Jeg synes egentlig synd på deres barn når alt er så forutseende. Jeg tror mange av den typen perfekte mødre egentlig er redde for å slippe seg løs fordi de er avhengig av kontroll og jeg kjenner at det er litt anstrengende å omgås dem,ikke nødvendigvis fordi det er noe galt med dem men jeg liker ikke ofte å få den berømte pekefingeren rettet mot meg,fordi da kan jeg aldri slappe av og være meg selv. Jeg liker mødre som er liketil. Da min eldste var liten, reiste vi ofte på besøk til et vennepar av oss,spiste god mat sammen, skravlet, og så på tv,og la han hos dem når det var tid for leggetid. Og klokken kunne både bli to og tre før vi kledde på han i søvne og kjørte hjem. Var ikke snakk om noe alkohol, men vi fikk mye hyggelig utav helgene og det samme gjorde venneparet vårt ,tok sin med til oss, og slik byttet vi på. Kjenner mange mødre slikt ville være utenkelig for, men tror ikke barna våre har tatt skade av det. Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2013 #200 Skrevet 26. april 2013 Mens han var i søvne skulle det selvfølgelig stå.. Anonym poster: a50da30262b3b77a245648283d46532c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå