Chloe- Skrevet 29. april 2013 #241 Skrevet 29. april 2013 Fantastisk gullkorn, ikke ofte jeg ler høyt for meg selv :-) Kanskje du kan forklare den da? 1
Silfen Skrevet 29. april 2013 #242 Skrevet 29. april 2013 Kanskje du kan forklare den da? Harer er jo ikke akkurat snerrende, siklende, farlige dyr med store tenner som bare venter på å rive deg i filler. Så det å skremme barn med at nusselige små skapninger skal angripe i flokk, er, vel, morsomt, når barna til og med blir ganske store før de skjønner at det å bli truet med et hareangrep er like reelt som å dø av en kosemoseoverdose. 10
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #243 Skrevet 29. april 2013 Syns ikke jeg, mener faktisk at det er del av oppdragelsen, hvis vi ikke vil ha late, bortskjemte barn som tror at husarbeid er noe "de andre" gjør. Har aldri skjønt verken behovet for "egentid" i den forstand at ungen skal være i bhg når jeg hadde fri, eller denne trangen mange åpenbart har til å handle/gjøre vanlig husarbeid uten barna. Det er jo sånne ting som er livet - dvs. tilbringe hverdager og hverdagsgjøremål sammen. Og de fleste unger jeg har vært borti syns faktisk det er mye kjekkere å få gjøre ordentlige ting sammen som trengs sammen med de voksne, heller enn at de voksne skal sitte på gulvet og leke med de, (Noe jeg selv i svært liten grad har gjort - bla. fordi jeg mener at barn fint greier å leke selv. Og jeg mener overhode ikke at det har gjort meg til en uperfekt forelder!) Såklart kan du mene at barna klarer å leke selv. Men det gjelder ikke alle barn. Barn er ulike. Det burde du forstå. Anonym poster: 77a89b7db607d0d293a36795cf547239
fruBeist Skrevet 29. april 2013 #244 Skrevet 29. april 2013 (endret) (snip) (Noe jeg selv i svært liten grad har gjort - bla. fordi jeg mener at barn fint greier å leke selv. Og jeg mener overhode ikke at det har gjort meg til en uperfekt forelder!) Nuvel, å leke er ikke et instinkt. Barn må faktisk lære å leke. Jeg jobber i barnehage og det er på langt nær alle som klarer å sitte alene/sammen med noen andre barn og leke for seg selv. Flere er avhengig av at det er en voksen med i leken til å legge føringer og rett og slett lære de hvordan lek foregår. Selvfølgelig er noen veldig flink til å leke men det er ingen selvfølge. Endret 29. april 2013 av fruBeist 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #245 Skrevet 29. april 2013 Jeg er helt uenig med deg, Fru Beist. Å leke er et instinkt, det er barnas måte å lære seg om verden og fordøye det de opplever. De barna som ikke klarer å leke selv, er slik fordi voksne har ødelagt evnen ved å aldri la dem være i fred. Jeg jobber i barnehage også, og ser ser en veldig stor sammenheng mellom "hønemødre" og barn som ikke leker alene. Anonym poster: 0c3d3154ad2cc32e802ce170aad081e0 7
Djungelvrål Skrevet 29. april 2013 #246 Skrevet 29. april 2013 Enig, tror barn leker helt uten innblanding fra voksne. Før i tida hadde ikke husmødrene tid til å sette seg ned å lære barn å leke, men jaggu lekte de ikke mye mer enn barn gjør i dag for det.. 3
siebaeo Skrevet 29. april 2013 #247 Skrevet 29. april 2013 Jeg har ingenting å bidra med her, selv om jeg ikke anser meg selv eller noen andre som perfekt. Synes dette var en trist tråd. Anonym poster: 20b2d8d25c3e3fa59e2b5bf1fe9f4da3 Allikevel følte du at du måtte skrive noe? 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #248 Skrevet 29. april 2013 Syns ikke jeg, mener faktisk at det er del av oppdragelsen, hvis vi ikke vil ha late, bortskjemte barn som tror at husarbeid er noe "de andre" gjør. Har aldri skjønt verken behovet for "egentid" i den forstand at ungen skal være i bhg når jeg hadde fri, eller denne trangen mange åpenbart har til å handle/gjøre vanlig husarbeid uten barna. Det er jo sånne ting som er livet - dvs. tilbringe hverdager og hverdagsgjøremål sammen. Og de fleste unger jeg har vært borti syns faktisk det er mye kjekkere å få gjøre ordentlige ting sammen som trengs sammen med de voksne, heller enn at de voksne skal sitte på gulvet og leke med de, (Noe jeg selv i svært liten grad har gjort - bla. fordi jeg mener at barn fint greier å leke selv. Og jeg mener overhode ikke at det har gjort meg til en uperfekt forelder!) Hvordan greier du det dersom barnet henger i buksebenet og sutrer og ikke vil leke alene?? Anonym poster: 99c44cc29d412a5118cd146c0f3ca3d6
fruBeist Skrevet 29. april 2013 #249 Skrevet 29. april 2013 Hvordan greier du det dersom barnet henger i buksebenet og sutrer og ikke vil leke alene?? Anonym poster: 99c44cc29d412a5118cd146c0f3ca3d6 Absolutt alle barn leker fint alene, må vite Jo, kanskje lek er instinktivt, ordbruken min var kanskje feil. Poenget i mitt forrige innlegg er at uansett hvor mye de fleste barn fint klarer å leke på egenhånd gjelder det ikke alle. Noen barn må rett og slett læres å leke. 3
Gjest Inggolf Skrevet 29. april 2013 #250 Skrevet 29. april 2013 Jeg har ingenting å bidra med her, selv om jeg ikke anser meg selv eller noen andre som perfekt. Synes dette var en trist tråd. Anonym poster: 20b2d8d25c3e3fa59e2b5bf1fe9f4da3 Trist? Jeg har lest så mange morsomme innlegg har at jeg nesten ler så griner jeg 7
Gjest Regine Skrevet 29. april 2013 #251 Skrevet 29. april 2013 Hvordan greier du det dersom barnet henger i buksebenet og sutrer og ikke vil leke alene?? Anonym poster: 99c44cc29d412a5118cd146c0f3ca3d6 Barn som henger i buksa og sutrer rar man med på det en selv driver med. Selv om det betyr at gjøremål går saktere eller at ens egen tid på pc må kuttes....
Gjest Lillesiren Skrevet 29. april 2013 #252 Skrevet 29. april 2013 Nei, ikke sant. Min lettvinte løsning er egg og bacon på skiver eller rundstykker. Jeg har ikke det spor dårlig samvittighet for det og syns det er helt grei mat når mor ikke gidder lage middag. ...Nå skjønner jeg at det faktumet at jeg periodevis fikk servert Mister Lee 3 ganger i uka til middag hadde lite å gjøre med "men det er jo så gooodt" . 1
Gjest Riskjeks Skrevet 29. april 2013 #253 Skrevet 29. april 2013 Jeg mener også at leking er noe som er naturlig for alle barn, men det er jo klart at ikke alle er like "flinke" til å leke alene uten voksne. Men da er det de voksnes jobb å lære dem det, så blir det enklere for alle parter Har man bare ett barn må man jo nødvendigvis trå til mer som forelder enn hvis man har flere barn. Men barn kan fint lære å leke litt helt alene, selv om det sikkert er store individuelle forskjeller på når og hvor lenge. 2
Gjest regine Skrevet 29. april 2013 #254 Skrevet 29. april 2013 Jeg mener også at leking er noe som er naturlig for alle barn, men det er jo klart at ikke alle er like "flinke" til å leke alene uten voksne. Men da er det de voksnes jobb å lære dem det, så blir det enklere for alle parter Har man bare ett barn må man jo nødvendigvis trå til mer som forelder enn hvis man har flere barn. Men barn kan fint lære å leke litt helt alene, selv om det sikkert er store individuelle forskjeller på når og hvor lenge. enig i dette. Og min erfaring er faktisk og at hvis barnet får være med på de ordentlige tingene (lage middag, støvsuge etc) så er det lettere for barnet å leke alene etterpå. Da har det fått oppmerksomhet, vært "nyttig" og fortjener en hvil med lek og moro. og det kan godt være uten innblanding fra voksne. lek er jo barnets måte å oppdage verden på, så at barn må lære å leke er det rareste jeg har hørt. Da er det fordi de ikke har fått lov til å oppdage noe som helst uten veiledning fra voksne...
Gjest Inggolf Skrevet 29. april 2013 #255 Skrevet 29. april 2013 Lek er en veldig viktig og vesentlig del av utviklingen og alt sånt ja, men det er kanskje ikke det som er så interesangt å høre om her i tråden? 3
LittDiva Skrevet 29. april 2013 #256 Skrevet 29. april 2013 Harer er jo ikke akkurat snerrende, siklende, farlige dyr med store tenner som bare venter på å rive deg i filler. Så det å skremme barn med at nusselige små skapninger skal angripe i flokk, er, vel, morsomt, når barna til og med blir ganske store før de skjønner at det å bli truet med et hareangrep er like reelt som å dø av en kosemoseoverdose. Nemlig Hun jeg er gudmor til derimot skjønte det med en gang ...så jeg og bruttern må være usedvanlig lettlurte : p 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2013 #257 Skrevet 29. april 2013 Nå skjønner jeg plutselig hvorfor påskeeggjakten i hagen alltid tok flere timer. Var mange timer hvor mamma kunne få litt fred og gjøre klar påskeaften på Det er ikke så morsomt når man oppdager hva man er offer for Anonym poster: 856ecf902a1fb65f85056380eb6ade92
ainna Skrevet 30. april 2013 #258 Skrevet 30. april 2013 Syns ikke jeg, mener faktisk at det er del av oppdragelsen, hvis vi ikke vil ha late, bortskjemte barn som tror at husarbeid er noe "de andre" gjør. Har aldri skjønt verken behovet for "egentid" i den forstand at ungen skal være i bhg når jeg hadde fri, eller denne trangen mange åpenbart har til å handle/gjøre vanlig husarbeid uten barna. Det er jo sånne ting som er livet - dvs. tilbringe hverdager og hverdagsgjøremål sammen. Og de fleste unger jeg har vært borti syns faktisk det er mye kjekkere å få gjøre ordentlige ting sammen som trengs sammen med de voksne, heller enn at de voksne skal sitte på gulvet og leke med de, (Noe jeg selv i svært liten grad har gjort - bla. fordi jeg mener at barn fint greier å leke selv. Og jeg mener overhode ikke at det har gjort meg til en uperfekt forelder!) Nei, det har ikke gjort deg til en uperfekt forelder, men akkurat til en sånn perfekt forelder "jeg gjør alltid arbeidet sammen med barna, det er så kjekt" Æsj, kjenner jeg blir svett av tanken. Noen ganger er det godt å ikke være tålmodig og inkluderende, men i stedet bare få ting gjort. Jeg synes det er godt å få sendt dem ut å leke, og gjør unna husarbeid. Sånne perfekte foreldre er vel akkurat sånne som gir oss andre dårlig samvittighet for det vi ikke gjør sammen med eller for barna våre....? 4
Chloe- Skrevet 30. april 2013 #259 Skrevet 30. april 2013 Harer er jo ikke akkurat snerrende, siklende, farlige dyr med store tenner som bare venter på å rive deg i filler. Så det å skremme barn med at nusselige små skapninger skal angripe i flokk, er, vel, morsomt, når barna til og med blir ganske store før de skjønner at det å bli truet med et hareangrep er like reelt som å dø av en kosemoseoverdose. Jeg trodde særskrivingen i innlegget betydde at "hare flokk" hadde en annen betydning på en dialekt eller noe. Beklager, jeg vet hva en hare er! 1
Silfen Skrevet 30. april 2013 #260 Skrevet 30. april 2013 Jeg er veldig flink til å tolke særskriving. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå