Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

har bare skummet litt, men sender over en oppmuntring!

vi får velge å tro på alle som sier det blir bedre.

Ja vi velger å tro det :)

Takk for oppmuntring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..Bare innom for å si noen ord om amme-presset.

Ja amming er fint hvis det fungerer, hvis ikke så er det utrolig vanskelig. Det kan være mange grunner og de kan diskuteres. Husk stå opp for deg selv. Det virker noen ganger som det er viktigere å få ammet og være deprimert og ikke føle sterk morsfølelse.. virkelig trist i Norge at det er sånn.

Jeg ser mange skriver om flaske-styr og koking. Vi har nå 12 flasker.... Så istedet for å koke hver dag hvilket kan virke ganske mye, koker vi annenhver dag.

Ja det er noe med det, er ikke positiv opplevelse å ha en mini som hyler ved brystet og gråter hysterisk. Det var ofte derfor jeg gråt fordi jeg følte meg avvist av mitt eget barn, og mannen måtte komme som reddende engel og gi mat fra flaske.

Den fine bloggerne MarianneBeate har skrevet om utfordringer ved amming og møtte såå mye støtte fra lesere. Det mest bekymringsfullt var at så mange følte det som sårt og hadde dårlig samvittighet i mange år etterpå. Det er noe å tenke på :-/

Vi har hatt få flasker fordi mini har brukt spesialflaske til 270 kr pga spalte. Derfor har vi ikke hatt 12 ;)

MEN i går tok hun vanlig flaske for første gang fordi det var det vi fikk da barnepleierne hadde rotet til. Og hun klarte det, sikkertfordi hun nå er sterkere og litt større, så DA blir det flere flasker. Da trenger jeg bare masse pumpeutstyr. Det koster jo 180 per del, så dyrt det og :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, de siste ukene har ikke vært lette! Håper depresjonfølelsen slipper taket! Går litt bedre for hver dag, men får noen tilbakeslag nå og da. Som i dag, da jeg passerte kontoret til selveste Gry Nylander, hele Norges ammemamma! Hun har jo skrevet disse berømte graviditets- og mammabøkene. Disse støver ned hos meg da boken "Mamma for første gang" heller burde hett "Amming for første gang". Boken er jo kun om viktigheten av amming og gjør jo at jeg føler at mamma=amming. Har hatet boken siden! Noen av kommentarene hennes har brent seg fast hos meg og kommer frem når jeg er deppa.

I tillegg møtte jeg på den ammeforkjempende sykepleieren, og hun sa jeg ikke måtte gi opp ammingen. Jeg torde ikke fortelle henne hele sannheten en gang..om hvor dårlig mini nå er til å suge.

Vi har BabyGym men hun er for liten, hun er kun opptatt av lys og lamper (+ gardiner og kunst!). Aner jeg en liten interiørkonsulent in the making ;) Er nok ikke lang tid før hun lærer seg og forstår BabyGym.

Om hun er våken og nysgjerrig er det jo greit, men her er hun stort sett grinete eller hysterisk i våken tilstand. Det går i sult og magevondt! Mye endrer seg nok om noen uker og en jente på kurset sa hun savnet at babyen sov på dagtid, så får vel se det positive i det ;)

Kurset gikk jo forsåvidt greit. Hadde den meste informasjonen fra før for jeg har slukt ALT! Men koselig å møte andre! Skjønne folk med skjønne babyer! Kirurgen så på mini og konstaterte tilstanden, ble litt trist over å høre at nesa hennes ikke vil bli symmetrisk. Men det er fordi nesen vokser til man er voksen, så de kan ikke fikse den så tidlig. Likevel kjipt for den er ganske synlig misformet, men veldig søt da :) Første operasjon er om 2-4 måneder, vi må bare vente på innkallelse. Gruer meg veldig til operasjon, særlig narkosen!

Har hørt om hun der Gry, har skjønt det sånn at mange misliker henne, så du er ikke alene om det ;) Er så veldig ammepress her i landet at det er ikke rart at vi som sliter føler oss mislykked som mor, men det er feil! Vi er like flinke som alle andre. Jeg syns at du er kjempe tøff som ennå pumper, jeg ga fort opp, pumpingen var et mareritt. Det hender ennå at jeg får vondt i meg. Som i går, jeg lå på sofaen med S oppå meg og han begynte å lete etter puppen, og han var rask og sugde seg fast i genseren akkurat der brystvorten var! Så han har ennå finne-pupp-instinktet, og det er vondt. I barselgruppa er vi 8 stykk, 3 fullammer, en delammer og resten gir bare mme. Er godt å ha andre mme-mødre så nært :)

Har dere prøvd babygymen? Jeg tok den frem når S var 5 uker og trudde at det kom ikke til å gå og at jeg måtte legge den bort igjen, men han likte den med en gang. Nå 3 uker etterpå når han ennå ikke tingene som henger under den og han har såvidt begynt å gripe etter ting, men han roer seg under babygymen så vi bruker den uansett ;) Han elsker lys og, adventstjerna er en big hit for han :)

Skjønner godt at du gruer deg til operasjonen. Jeg syntes på sykehuset at det var fælt at S fikk en veneflon da jeg vet hvor vondt det er, og det er bare småtteri i forhold til en operasjon! Men det går helt sikkert fint med snuppa deres :hjertesmil: Ang deformert nese så har jeg et litt deformert øre, det har min mor og, og sannelig har S det og! :) Men det er ikke midt i ansiktet som nesa er :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Gro Nylander - jeg har og nevnt hennes bøker. Og da ikke i positiv forstand.

Nevnte det for jordmoren min, og hun sa på det best nøytrale vis hun kunne at "ja, det er endel som er sinte på Gro Nylander" :ler:

Har lest flere bøker av henne, og det er så mye emosjonelt vas innbakt blant det faglige at det er til å få fnatt av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må faktisk trekke tilbake litt det jeg sa om Nylander altså. Selv om bøkene fortsatt ikke er helt min greie..

Det står nemlig at da hundar på TV2 benyttet hun anledningen uoppfordret til å forsvare alle oss som gir flaske ved å si at andre mødre måtte slutte å med kritiske blikk mot de som ga flaske, at de mest sannsynlig hadde veldig gode grunner til å gjøre det og at de var like gode mammaen som alle andre! Så det var godt jeg leste kapittelet om flaskemating også, ikke bare ammedelen av boken. Hun er ikke så sort-hvit som jeg trodde, heldigvis!

Her sitter jeg og lar pumpa gå for ørtene gang. Etter at jeg var på kurs forsvant liksom melken. Det skal sies at jeg ikke pumpet mens jeg var der. Det stod nemlig at man kunne låne pumpe på kurset, men når vi kom dit var det liksom ingen der og ikke tilrettelagt for det. Det var ikke noe sted å sitte og pumpa så jeg ingenting til. Så da gikk jeg i åtte timer uten pumping da.. Det førte jo til blokkerte melkeganger i begge bryst og nå.. Veldig lite melk. Så nå pumpes det som pumpes kan, så får vi se om jeg må legge pumpa på hylla eller om det er noe mer å gi mini,

Hun har hatt tett tårekanal i det ene øyet siden fødselen, og vi fikk noen dråper til øyet på resept. Det ble også tatt prøve av pusset, men vi hørte aldri noe så tror ikke de fant noe. Øyedråpene har ikke fungert, så da er det nok ikke noe bakterielt, men i dag blusset det veldig opp. Masse gørr på øyet og vi vasker vekk med sterilt vann og kompress men det kommer bare mer og mer, fælt å se på. Det ser ikke ut til å plage henne og set er ikke rødt, eller hovent, så spørsmålet er om man må gjøre noe eller om det kan vente til 6-ukers kontroll på onsdag...

Nå har mannen sitter oppe med henne hele natten, så nå må jeg nesten ned å avlaste. Får litt dårlig samvittighet.. Selv om det er jo min hverdag 5 dager i uken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander - jeg har og nevnt hennes bøker. Og da ikke i positiv forstand.

Nevnte det for jordmoren min, og hun sa på det best nøytrale vis hun kunne at "ja, det er endel som er sinte på Gro Nylander" :ler:

Har lest flere bøker av henne, og det er så mye emosjonelt vas innbakt blant det faglige at det er til å få fnatt av ;)

Ja det er noe med denne Nylander. Kjøpte bøkene hennes fordi de var anbefalt på diverse forum, men er nok ikke helt min stil. Jeg ble fryktelig lei av å lese om disse teite og flåsete parene, og deres historier. På slutten av boken hadde jeg lyst til å klappe til "Gry", hun begynte å gå meg på nervene, hehe.

Jeg rakk jo aldri å lese hele "Mamma for første gang" før fødselen, både fordi jeg ikke orket fordi jeg var deprimert pga vi ventet barn med spalte og jeg ikke klarte glede meg 100 %, og også fordi jeg var redd for at det skulle skje noe under fødselen. Var liksom redd for å jinxe det. Angrer jo nå da, for det har jo tatt over fem uker før jeg har hatt mulighet til å røre en bok og det står faktisk ganske mye nyttig der. Hadde jeg lest den før mini kom til verden tror jeg at jeg hadde taklet amming og søvnløse netter litt bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt om hun der Gry, har skjønt det sånn at mange misliker henne, så du er ikke alene om det ;) Er så veldig ammepress her i landet at det er ikke rart at vi som sliter føler oss mislykked som mor, men det er feil! Vi er like flinke som alle andre. Jeg syns at du er kjempe tøff som ennå pumper, jeg ga fort opp, pumpingen var et mareritt. Det hender ennå at jeg får vondt i meg. Som i går, jeg lå på sofaen med S oppå meg og han begynte å lete etter puppen, og han var rask og sugde seg fast i genseren akkurat der brystvorten var! Så han har ennå finne-pupp-instinktet, og det er vondt. I barselgruppa er vi 8 stykk, 3 fullammer, en delammer og resten gir bare mme. Er godt å ha andre mme-mødre så nært :)

Har dere prøvd babygymen? Jeg tok den frem når S var 5 uker og trudde at det kom ikke til å gå og at jeg måtte legge den bort igjen, men han likte den med en gang. Nå 3 uker etterpå når han ennå ikke tingene som henger under den og han har såvidt begynt å gripe etter ting, men han roer seg under babygymen så vi bruker den uansett ;) Han elsker lys og, adventstjerna er en big hit for han :)

Skjønner godt at du gruer deg til operasjonen. Jeg syntes på sykehuset at det var fælt at S fikk en veneflon da jeg vet hvor vondt det er, og det er bare småtteri i forhold til en operasjon! Men det går helt sikkert fint med snuppa deres :hjertesmil: Ang deformert nese så har jeg et litt deformert øre, det har min mor og, og sannelig har S det og! :) Men det er ikke midt i ansiktet som nesa er :(

Ja mini søker også etter pupp, og da blir jeg fryktelig trist.. Jeg prøver ofte å legge henne inntil når hun gjør det, men hun får det ikke til lenger. Hun er sugeforvirret og selv om hun plutselig kobler seg på så faller hun av igjen. Skjønner ikke helt hvorfor fordi nå kommer det jo faktisk litt mat/melk, det burde jo motivere, men det ser altså ikke ut til å funke.

Vet ikke hvor lenge jeg orker pumpe. De siste dagene har det ikke kommet en døyt. Jeg nærmest tørrpumper.

Vet ikke om det skyldes at jeg gikk uten i mange timer på kurs eller hva det er. Fryktelig trassig!

Ble så misunnelig på to av jentene der som pumpet 150 ml, jeg fikk ut usle 50 på en vanlig pumping på det meste! Nå er jeg vel mer på 10 ml..

Mannen er så ivrig så babygymmen ble tatt opp og i bruk første uken! Litt vel optimistisk ;)

Hun er fortsatt ikke klar. Hun verken titter eller griper aktivt, så det tar nok et par uker til. Mini er jo 5 uker :)

Typisk menn å ville leke :)

Lys er en big hit her og. Spotter i taket er superfascinerende! Hun elsker å ligge på stellebordet og bare titte på "stjernene". Søtt :)

Operasjonen går nok bra, de er jo veldig dyktige. Men det vil alltid bli arr og noen ting vil jo alltid synes. Øret kan jo skjules av hår, men nesen er litt mer synlig ja. Bra du ikke har øret i ansiktet i alle fall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mini søker også etter pupp, og da blir jeg fryktelig trist.. Jeg prøver ofte å legge henne inntil når hun gjør det, men hun får det ikke til lenger. Hun er sugeforvirret og selv om hun plutselig kobler seg på så faller hun av igjen. Skjønner ikke helt hvorfor fordi nå kommer det jo faktisk litt mat/melk, det burde jo motivere, men det ser altså ikke ut til å funke.

Vet ikke hvor lenge jeg orker pumpe. De siste dagene har det ikke kommet en døyt. Jeg nærmest tørrpumper.

Vet ikke om det skyldes at jeg gikk uten i mange timer på kurs eller hva det er. Fryktelig trassig!

Ble så misunnelig på to av jentene der som pumpet 150 ml, jeg fikk ut usle 50 på en vanlig pumping på det meste! Nå er jeg vel mer på 10 ml..

Mannen er så ivrig så babygymmen ble tatt opp og i bruk første uken! Litt vel optimistisk ;)

Hun er fortsatt ikke klar. Hun verken titter eller griper aktivt, så det tar nok et par uker til. Mini er jo 5 uker :)

Typisk menn å ville leke :)

Lys er en big hit her og. Spotter i taket er superfascinerende! Hun elsker å ligge på stellebordet og bare titte på "stjernene". Søtt :)

Operasjonen går nok bra, de er jo veldig dyktige. Men det vil alltid bli arr og noen ting vil jo alltid synes. Øret kan jo skjules av hår, men nesen er litt mer synlig ja. Bra du ikke har øret i ansiktet i alle fall ;)

S la tunga i veien når han skulle suge på brystet, så han sugde på tunga isteden for brystet. Brystskjold hjalp men han fikk ikke noe ut da, bare noen dråper, så han ble sur og hysterisk. Ikke gøy det hver gang man skal amme, og uansett måtte pumpe og gi flaske. Og jeg ble sår med skjold, bra gjort :P Hun jeg delte rom med på barsel gadd knapt å amme og klagde fordi hun ikke likte det, og hun pumpet 150 ml uten problemer! Og babyen hennes skrek etter mat og hun ba pleierne om å gi babyen mme. Jeg fikk så lyst å kjefte på henne, grrrr! Heldigvis sa pleierne at hun måtte amme pga perfekt produksjon.

Kan hende at du mistet noe melk pga kurset ja, og kanskje fordi du er deppet og sover lite. Om du slutter å pumpe så skal du ikke ha dårlig samvittighet, du har holdt på lenge nå :) Du vil garantert få sove bedre og bli mer avslappet om du slutter, veldig få holder ut slik i flere mnd. Det er slitsomt!

Miniyou kommer sikkert til å kikke mer rundt seg snart, men det er jo forskjell på babyer og utviklingen deres :) Dattra til hun ene i barselgruppa mi ruller seg rundt, holder hode oppe selv og spiser mye mer enn S, og hun har gjort dette en stund og er bare 2 uker eldre enn S. En gutt der som er litt mer enn en mnd eldre enn S har knapt begynt å gripe, mens S gjør det. Lys ja, i alle rom vi går inn i så ser S seg rundt etter hvor lyset kommer fra og fester blikket der ;)

Jo det vil jo synes men hun er sikkert kjempe fin uansett. Jeg jobbet før sammen med en fyr som har fødselsmerke i nesten hele ansiktet, dvs mørkerød i nesten hele ansiktet og det ene øyet er rødsprengt som en del av det. Men etthvert ble det "usynlig" for meg, man ser det ikke lenger når man er vant med det :)

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille S, han prøvde så g

S la tunga i veien når han skulle suge på brystet, så han sugde på tunga isteden for brystet. Brystskjold hjalp men han fikk ikke noe ut da, bare noen dråper, så han ble sur og hysterisk. Ikke gøy det hver gang man skal amme, og uansett måtte pumpe og gi flaske. Og jeg ble sår med skjold, bra gjort :P Hun jeg delte rom med på barsel gadd knapt å amme og klagde fordi hun ikke likte det, og hun pumpet 150 ml uten problemer! Og babyen hennes skrek etter mat og hun ba pleierne om å gi babyen mme. Jeg fikk så lyst å kjefte på henne, grrrr! Heldigvis sa pleierne at hun måtte amme pga perfekt produksjon.

Kan hende at du mistet noe melk pga kurset ja, og kanskje fordi du er deppet og sover lite. Om du slutter å pumpe så skal du ikke ha dårlig samvittighet, du har holdt på lenge nå :) Du vil garantert få sove bedre og bli mer avslappet om du slutter, veldig få holder ut slik i flere mnd. Det er slitsomt!

Miniyou kommer sikkert til å kikke mer rundt seg snart, men det er jo forskjell på babyer og utviklingen deres :) Dattra til hun ene i barselgruppa mi ruller seg rundt, holder hode oppe selv og spiser mye mer enn S, og hun har gjort dette en stund og er bare 2 uker eldre enn S. En gutt der som er litt mer enn en mnd eldre enn S har knapt begynt å gripe, mens S gjør det. Lys ja, i alle rom vi går inn i så ser S seg rundt etter hvor lyset kommer fra og fester blikket der ;)

Jo det vil jo synes men hun er sikkert kjempe fin uansett. Jeg jobbet før sammen med en fyr som har fødselsmerke i nesten hele ansiktet, dvs mørkerød i nesten hele ansiktet og det ene øyet er rødsprengt som en del av det. Men etthvert ble det "usynlig" for meg, man ser det ikke lenger når man er vant med det :)

Stakkars lille S, han prøvde så godt han kunne. Man kan jo virkelig ikke klandre de små! Selv om jeg må innrømme at jeg føler frustrasjonen komme når jeg virkelig prøver å være tålmodig og hjelpende og blir møtt av hysterisk gråt og fekting av armer..

Håper mini klarer seg uten morsmelk, og nærheten amming gir.

Jeg føler jeg har gitt flaske feil også jeg da. Leste i boken 'Mamma for første gang' at man skulle ha øyekontakt med barnet under mating, småprate og ha hud-mot-hud kontakt. Må innrømme at jeg sjeldent gjør alle tre!

Jeg trodde mini var tidlig i utviklingen for hun gjorde så mye de første ukene både av bevegelser og respons, menn nå tror jeg hun henger etter, om man kan si det om en 5 uker gammel baby.

Jeg leste forresten i samme boken at flaskebarn kunne henge etter i utviklingen fordi de ikke ble stimulert på samme måte under måltidene, så her har jeg tydeligvis litt å øve på å praktisere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har mini vært våken til 06... Fra klokken, tja 12:30?

Hun skriker mye og særlig når hun promper, så det gjør vel vondt stakkars. Men ååååh.. Kan hun ikke bare sove. Jeg var møkkatrøtt men nå er det jo morgentimer så da klarer jeg plutselig ikke sovne lenger. Og gikk løs på sjokoladen fra i går, selvfølgelig.. Ikke rart de sier det er usunt med lite søvn, man spiser jo i stedet for å sove. Not good!

Så nå er det pumping, Guilana & Bill på tv og sjokolade som gjelder. Så får vi håpe søvnen kicker inn etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Høh.....jeg har lest det omvendte, altså at man skal ha minst mulig distraksjoner under måltider, sånn for å unngå tøysing og tull fra babyene som synes alt annet er gøy å konsentrere seg om ;)

Må si jeg stusset litt på det at flaskebarn skal ligge etter i utvikling, hørtes nesten litt ammepropaganda ut. Det forutsetter jo at alle har superkonsentrete bebiser som ikke lar seg distrahere om noe- og jeg har iallefall aldri sett eller hørt om de der ;)

Må jo være totalbildet av stimuli som teller sånn gjennom døgnet? Tror ikke man skal bekymre seg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små babyer blir ikke lett ukonsentrert, det er når de er litt større at man må få de til å holde fokuset på spisingen. Når de begynner å le og skjønner ting. På barseltreff (8 voksne som prater i ett) og på kjøpesenter holder S fokuset på flaska når han spiser, da enser han ikke at det er andre folk i rommet og kun flaska og mamma betyr noe. Men når han blir litt eldre blir det nok vanskligere. Matingen skal være litt kos og. Men det kan hende at det er noen små babyer som mister lett fokuset, men det merker man jo.

Jeg pleier å prate til S og stryke han litt på kinnet mens han spiser eller holder handa hans, det går helt fint, han spiser og mister ikke fokus. I tillegg holder det han våken så han får i seg nok mat, og det er viktig, selv om de ikke trenger å tømme flaska hver gang. Så små barn blir også lett fornærmet har jeg lest, om man ikke gir de blikkontakt når de søker etter det (når de klarer å feste blikket), så jeg gir S alltid blikkontakt når han ber om det, og han gjør det nesten alltid under mating. Men på natta bør man unngå all stimulering så de skal sovne fort igjen etterpå, og lære at natt er natt. Da snakker jeg kun til S når han skriker etter mat mens jeg lager flaska, vet ikke om det er feil men det er så fælt å høre han skrike. Soveromsdøra er ca 3 m unna kjøkkenbenken så han hører meg da. Men med en gang jeg går inn på soverommet så lager jeg ikke en lyd og koser ikke med han men gir han blikkontakt. Føler meg litt som en slem robotmamma som ikke prater, men ham virker fornøyd så lenge ham får mat. Vi har det så mørkt på soverommet at jeg trur at han kanskje ikke ser at jeg ser på han, synet er jo ennå ikke ferdig utviklet.

For meg høres det også ut som ammepropaganda at flaskebarn er tregere i utviklingen. Trur ikke på det. Hun jenta som jeg har nevnt før som er laaaaangt foran S i utviklingen er også foran de ammebabyene som er litt eldre enn henne, og hun får kun mme på flaske. Men HVIS det er sant at flaskebabyer er tregere så er det alltid unntak. Men man skal uansett ikke tru alt man leser ;)

Hvis det er sånn at pia di er litt treg i utviklingen på noen områder så er hun sikkert tidlig ute på andre. Hun ene i barselgruppa har et barn fra før av og hun sa at det aller viktigste hun lærte av å bli mamma gor første gang er at man IKKE skal sammenligne sitt barn med andre (jeg gjør det litt jeg og) og ikke lese mye om barns utvikling, fordi da blir man bare bekymret, alle barn er forskjellige :) Hvis S blir sent ute med å gå så betyr det ikke at han aldri kommer til å gå. Jeg krabbet aldri som baby, men det ble da menneske ut av meg og, og jeg lærte å gå ;)

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høh.....jeg har lest det omvendte, altså at man skal ha minst mulig distraksjoner under måltider, sånn for å unngå tøysing og tull fra babyene som synes alt annet er gøy å konsentrere seg om ;)

Må si jeg stusset litt på det at flaskebarn skal ligge etter i utvikling, hørtes nesten litt ammepropaganda ut. Det forutsetter jo at alle har superkonsentrete bebiser som ikke lar seg distrahere om noe- og jeg har iallefall aldri sett eller hørt om de der ;)

Må jo være totalbildet av stimuli som teller sånn gjennom døgnet? Tror ikke man skal bekymre seg hvertfall.

Ja det er sant, har også lest at større barn kan bli distrahert og må mates i rolige omgivelser, så dette rådet gjelder vel de minste! Det er jo noe spesielt ved ammestunden som flaske ikke gir..

Tror ikke flaskebarn generelt er tregere i utvikling, men det gjelder nok foreldre som i utgangspunktet gir barnet lite oppmerksomhet, eksempelet gjaldten ung mor som lot barnet ligge alene med flaske. Men jeg må innrømme at jeg ble litt betenkt, jeg har nemlig lett for å fokusere på andre ting når jeg mater som tv og mobil.. Er begrenset hvor entusiastisk jeg klarer å være hver gang det mates, selv om jeg sikkert bør være det!

Endret av SmartCookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere forresten prøvd å ha malt i flaska? Kan få fart på magen så hun får mindre vondt og sover bedre :)

Ja jeg har litt malt i nesten alle flasker med mme, men da vi var på kurs fikk hun uten. Hvor lang tid tar det før maten er gjennom systemet? Hvis det tar veldig lang tid så kanskje det henger igjen fra de måltidene hvor hun ikke fikk malt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har litt malt i nesten alle flasker med mme, men da vi var på kurs fikk hun uten. Hvor lang tid tar det før maten er gjennom systemet? Hvis det tar veldig lang tid så kanskje det henger igjen fra de måltidene hvor hun ikke fikk malt?

Jeg tar aldri med meg malt ut, er så grisete, men det pleier å gå bra. Nå er det jo noen dager siden kurset så trur ikke at det skal ha noe å si ennå. Hun har vel bæsjet siden kurset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så små babyer blir ikke lett ukonsentrert, det er når de er litt større at man må få de til å holde fokuset på spisingen. Når de begynner å le og skjønner ting. På barseltreff (8 voksne som prater i ett) og på kjøpesenter holder S fokuset på flaska når han spiser, da enser han ikke at det er andre folk i rommet og kun flaska og mamma betyr noe. Men når han blir litt eldre blir det nok vanskligere. Matingen skal være litt kos og. Men det kan hende at det er noen små babyer som mister lett fokuset, men det merker man jo.

Jeg pleier å prate til S og stryke han litt på kinnet mens han spiser eller holder handa hans, det går helt fint, han spiser og mister ikke fokus. I tillegg holder det han våken så han får i seg nok mat, og det er viktig, selv om de ikke trenger å tømme flaska hver gang. Så små barn blir også lett fornærmet har jeg lest, om man ikke gir de blikkontakt når de søker etter det (når de klarer å feste blikket), så jeg gir S alltid blikkontakt når han ber om det, og han gjør det nesten alltid under mating. Men på natta bør man unngå all stimulering så de skal sovne fort igjen etterpå, og lære at natt er natt. Da snakker jeg kun til S når han skriker etter mat mens jeg lager flaska, vet ikke om det er feil men det er så fælt å høre han skrike. Soveromsdøra er ca 3 m unna kjøkkenbenken så han hører meg da. Men med en gang jeg går inn på soverommet så lager jeg ikke en lyd og koser ikke med han men gir han blikkontakt. Føler meg litt som en slem robotmamma som ikke prater, men ham virker fornøyd så lenge ham får mat. Vi har det så mørkt på soverommet at jeg trur at han kanskje ikke ser at jeg ser på han, synet er jo ennå ikke ferdig utviklet.

For meg høres det også ut som ammepropaganda at flaskebarn er tregere i utviklingen. Trur ikke på det. Hun jenta som jeg har nevnt før som er laaaaangt foran S i utviklingen er også foran de ammebabyene som er litt eldre enn henne, og hun får kun mme på flaske. Men HVIS det er sant at flaskebabyer er tregere så er det alltid unntak. Men man skal uansett ikke tru alt man leser ;)

Hvis det er sånn at pia di er litt treg i utviklingen på noen områder så er hun sikkert tidlig ute på andre. Hun ene i barselgruppa har et barn fra før av og hun sa at det aller viktigste hun lærte av å bli mamma gor første gang er at man IKKE skal sammenligne sitt barn med andre (jeg gjør det litt jeg og) og ikke lese mye om barns utvikling, fordi da blir man bare bekymret, alle barn er forskjellige :) Hvis S blir sent ute med å gå så betyr det ikke at han aldri kommer til å gå. Jeg krabbet aldri som baby, men det ble da menneske ut av meg og, og jeg lærte å gå ;)

Jeg føler meg også som robotmamma når jeg ikke småpratet og koser, men bare gjør jobben jeg må, altså mater.. Jeg klarer rett og slett ikke være overentusiastisk hver eneste gang jeg skifter en bleie eller mater, men jeg prøver altså.. Jeg prøver virkelig! Herregud så hardt det er å være mamma!

Kan godt være noe i det at de blir fornærmet om de ikke får blikkontakt, jeg føler veldig på den! Hun virker rett og slett ganske sur og misfornøyd til tider når jeg har sett en annen vei..

For å være ærlig føler jeg hun ofte virker misfornøyd, nesten litt deppa.. Ikke at hun gråter, men hun bare ser ikke blid ut da. Mulig jeg ikke kan forvente noe av henne, men hadde vært godt å få en tilbakemelding på at man gjør noe rett!

Jeg prøver også å skille mellom natt og dag, men som du klarer jeg ikke skru av alt når barnet gråter..

Jeg synes du høres ut som en suuuper mamma :) Det er helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg også som robotmamma når jeg ikke småpratet og koser, men bare gjør jobben jeg må, altså mater.. Jeg klarer rett og slett ikke være overentusiastisk hver eneste gang jeg skifter en bleie eller mater, men jeg prøver altså.. Jeg prøver virkelig! Herregud så hardt det er å være mamma!

Kan godt være noe i det at de blir fornærmet om de ikke får blikkontakt, jeg føler veldig på den! Hun virker rett og slett ganske sur og misfornøyd til tider når jeg har sett en annen vei..

For å være ærlig føler jeg hun ofte virker misfornøyd, nesten litt deppa.. Ikke at hun gråter, men hun bare ser ikke blid ut da. Mulig jeg ikke kan forvente noe av henne, men hadde vært godt å få en tilbakemelding på at man gjør noe rett!

Jeg prøver også å skille mellom natt og dag, men som du klarer jeg ikke skru av alt når barnet gråter..

Jeg synes du høres ut som en suuuper mamma :) Det er helt klart!

Jeg er ikke overentusiastisk heller og prater ikke hele tiden, og tenker at babyer liker stillhet og. Men jeg prater en del, mye tull. Og prater til meg selv, dbs tenker høyt og med barnslig stemme. Tenker at det kam hjelp S med tanke på at han skal lære å prate senere.

Når banyene er så små så plages de ofte med tarmene og sure oppstøtt så kanskje det er derfor snuppa di er misfornøyd. Du virker velsog reflektert så jeg trur at du er en super mamma du og :hjertesmil:

Jeg prater til S når han gråter men på natta så gråter han til han får mat og så sovner han. Er veldig sjeldet gråt etter mating. Jeg klarer ikke la vær å trøste når han gråter og trøst skal de ha og.

Man kan ikke skjemme bort så små babyer sies det ;) Det er når de begynner å skjønne mer at de kan bli bortskjemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Er begrenset hvor entusiastisk jeg klarer å være hver gang det mates, selv om jeg sikkert bør være det!

Ja, det er jo noe med at vi alle må være litt realistiske.

Hver eneste mating kan ikke være en meditativ superrolig kosestund hvor man rekker krysse av på alle ting på lista over "harmonisk og lykkelig balansert tilstand hvor man nærmest finner hvert sitt mantra" ;)

Jeg satser mest på overlevelse, og at totalsummen gjennom hele oppveksten skal duge :ler:

Det må liksom bli noen rutinematinger, slenge ei brødskive i hånda mens man løper svett til barnehagen og har glemt ekstra skift(jaja, da blir det gårsdagens sokker som reserve), helt vanlig matpakke fremfor "gårsdagens nøye planlagte og sammensatte middagsrester" og så videre og så videre.

Leste ei artikkel om et par med 8(?) barn, og hun forklarte at hun aldri har vært så engstelig og stresset som med barn nr.1 - livredd for å gjøre feil og følte seg mislykket, mens nå med baby nr. 8 så gikk det mer i å børste støv av den, slenge den på skulderen og tenke at "jaja, hun sov ikke i natt - men det tar hun igjen imorgen". Og den ungen var blid den og ;)

Jeg er veldig for kos og stimuli og all slags kvalitetsstunder, men man kan jo ikke få dårlig samvittighet av å faktisk være en god mor i ett av verdens beste land å vokse opp i. Skal godt gjøres å bomme grovt, altså.

Dessuten går jo utvikling i rykk og napp for alle barn, noen følger en viss kurve mens andre hopper over mange steg på en gang etter å ha vært litt trege. Og, det er liksom ikke alltid fordel å være superraskt ute heller - da blir det gjerne litt frustrerte tilstander. Type de som lærer å gå veldig fort, men enda ikke har balansen på plass så de bare snubler rundt og ender opp i sinneutbrudd inntil utviklingen matcher litt bedre :fnise:

Motto; "La nu den sky fare, det kommer straks en ny" :P (hilsen den danske tanta til en eldre kollega jeg hadde). Det skal iallefall jeg si til meg selv når jeg står atter en gang med tårevåte øyne og proklamerer helt overbevist at "jeg ikke får det til" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hear hear, Åffårno! Bra skrevet :)

og Cookie... prøv å legge bort denne konstante selv-evalueringen i forhold til å være mamma. Du er den beste mammaen for henne men uansett hvor mye du tenker kritisk om deg selv så kommer du ikke til å få et bekreftet svar fra hverken henne eller noen andre. Det er hos deg det ligger. Tankespinn er vanskelig, ,men prøv å gi deg selv noen gode tanker! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...