Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Hipp er ikke egentlig så mye billigere enn nan. Nan selges i 700g poser mens Hipp selges i 450. Nan koster 117 og Hipp 43, så differansen er ikke overveldende akkurat :) Vi byttet til hipp etter å ha brukt nan og skiftet til allergimat fordi vi trodde hun ikke tålte nanen. Gått ganske fint på Hipp altså :) Kan være verdt å gi det halvannen uke hvertfall. :)

Dagene dine hørtes skummelt kjente ut :P

Bra ting går litt bedre. Bestemt deg for å slutte helt å pumpe nå? :) Støtter valget ditt til det fulle i såfall, beste valget jeg har tatt så langt som mamma :)

Ahh da skjønner jeg. Det er jo ingen grunn til at vi ikke bør prøve. Hun tar vel ikke akkurat skade av det? :P

Neste gang... Daa... Men nå skal vi til Sverige og hamstre Nan Ha fordi det er så billig der, så da får vi ta Hipp i neste runde. Er det problematisk å bytte mellom de ulike merkene på daglig basis?

Jeg har lagt pumpen på hylla ja.. Det var umulig å opprettholde pumpingen gnagsårene kom. Så da gjaldt det bare å trappe ned forsiktig og så legge den vekk. Jeg ble jo så lei meg da jeg innså at vi mest sannsynlig har varmet opp morsmelken for varmt også, så da føler jeg alt var litt forgjeves. Håper det ikke er tilfelle.. Men, ikke noe man før gjort med det nå uansett :) Og nå som mini ikke sover noe særlig på dagen er det sjanseløst for meg å få tid til pumping. Jeg har dobbeltpumpe men får ikke tømt brystene skikkelig om jeg pumper begge samtidig. Savner ikke pumpingen merker jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nan Ha koster på vårt nærmeste apotek 189 kr og den er på 600g, mens den Nan på Rema koster mindre, har ikke sett på prisen da vi aldri har kjøpt den. Så stor forskjell på 189 kr og 39 kr (som Hipp koster på min Rema), selv om det er mer pulver i Nan Ha. Var de to jeg snakket om tidligere her ;) Her i Norge er reglene for barnemat veldig strenge så er ikke lov å selge dårlig mme ;) Og S legger masse på seg.

For meg var det og det beste å slutte å pumpe ;)

Står du opp med snuppa med en gang hun våkner etter flere timer med søvn? Eller prøver du å få henne til å sove videre etter mat? Jeg gir mat til S på soverommet i mørket og legger han ned igjen, uansett om kl er 3 eller 7. Etter kl 6 er det ikke alltid at han sovner igjen, men før 6 sovner han alltid igjen. Er sjeldent at han sover lenger enn til kl 6., så deilig at han sovner igjen. Men er jo ikke sikkert at det funker på alle babyer :( Koselig at du får sett på tv med henne, det får sjeldent jeg. Blir mye styr på dagtid når babyen sover mye på natta, iallefall her. Jeg har også begynt å være litt mer på badet fordi S blir alltid glad av å ligge på stellematta ;)

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst; purelan er en åndelig gave til kvinners ammepupper.

Hadde blitt storforbruker om jeg skulle fortsatt med amming.....

Og angående trening så skjønner jeg akkurat hva du mener; men her er igrunnen hele kroppen, og da spesielt kjernemuskulaturen helt most.....vi får ha sånn treningsfellesskap for de med geriatriske tilstander ;)

Purelan var gull verdt her også! De første dagene med amming var det det eneste som hjalp når det ble sårt. Brukte litt nå også når det ble sårt ved pumping, men her snakker vi nesten åpne kjøttsår og den skal jo brukes på tørr hud så følte det ikke var helt bra å smøre på åpne sår. Meeeen gjorde det likevel :P

Håper jeg snart får nok overskudd av søvn, eller det er vel lite sannsynlig med overskudd og mer realistisk at underskuddet blir litt mindre, men ja.. uansett.. at jeg faktisk kan få trent litt igjen. Kan ikke si det frister, men tror nok kroppen trenger å styrkes! Særlig om jeg skal bære rundt på klumpen hele dagen!

Jeg prøver å komme meg ut hver eneste dag da, så trilleturer bør være godt for noe ;) Nå er det jo snø som gjør det ekstra tungt og belastende å skyve denne vognen bortover. Herregud som jeg sliter.. Jeg er helt sjanseløs på å komme meg over brøytekanter så jeg er nok litt av et syn om dagen ;)

Hva slags vogn har du? Og har du kommet deg ut på første trilletur enda? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med boks over her, og du har gjort en ekstremt god innsats så det er ikke noe å føle på. Hun har fått den første melka, og mer enn det!

Skal nok se at søvnen sannsynligvis blir bedre hos henne fra nå av

:)

Ang å krange om hem som har sovet minst...Bli enige om å ikke telle timer. Pick your battles!

Ja, jeg vet.. Er dumt å telle timer og jeg prøver å la være, men jeg har fått helt sjokk av hvor lite søvn man faktisk får og hvor tidskrevnde det er med baby (jada.. det burde jeg jo visst, men jeg var visst borte den dagen det ble opplyst om dette hehe..). Hadde aldri trodd jeg skulle fantasere så mye om søvn!

Det var utrolig godt å legge vekk pumpingen! Når jeg nå tenker tilbake så skjønner jeg ikke hvordan jeg fikk det til! Den siste uken (hvor jeg har vært pumpefri) har jeg ikke hatt et sekund ledig så hvordan jeg skulle presse inn 100 minutter pumping (som hos meg ville blitt det dobbelte da jeg pumpet ett og ett bryst) - det er for meg helt uforståelig. Får være fornøyd med det lille jeg fikk til :) Begynte å bli grådig lei vørterøl også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bytte mmetype daglig, helst la det gå mange dager mellom to bytt. Mme er hardt for babymager og mange sliter ekstra når man bytter merke, de første dagene. Så om du skal prøve Hipp el no annet så bør det prøves i flere dager før dere vet om det er bedre for magen siden mini kan få vondt i begynnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vi ikke sjonglere med merker for mye! Vil ikke påføre henne mer plager enn nødvendig.

I Sverige så vi at de solgte noe som het Nan Comfortis, eller Sensitive (som det nå skal hete), den skal visstnok være beregnet på barn med kolikkplager. Jeg ville prøve men vil vente til den er godkjent i Norge.. Just in case..

Som dere vet er det jo å se film og tv som er noe av det eneste jeg får gjort disse dagene.. Så da har det blitt film denne helgen også.

Helgens filmer har vært No Strings Attached som var litt morsom, men fryktelig teit også. Satt vel halve filmen og drømte om at jeg så ut som Natalie Portman, hun er pen hun!

I går så jeg Something Borrowed... Forferdelig dårlig film! Skjønner ikke at de kan lage noe så elendig. Skjønte faktisk ikke poenget med filmen :-/

I dag har jeg allerede sett Seeking A Friend For The End Of The World, den var litt søt og litt trist/fin, og fikk meg til å tenke og reflektere litt. Hva vil man bruke tiden på hvis man vet jorden går under om tre uker?

Mini er veldig opptatt av å titte om dagen og vil helst bæres rundt og se.. Når vi er i butikken er hun helt borte og bare titter og titter.. I tillegg har hun begynt å lage spyttbobler. Tror det skal være tegn på at fordøyelsessystemet er i utvikling. Hun trenger jo sikkert spytt for å fordøye mer mat :) Hun er inne i "third leap" i følge Wonder Weeks :) Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min vil og bæres for å se hele tiden nesten, så han ble glad for vår nye sofa, stas å se over ryggen på den :fnise: Spyttbobler lager han og, artig at babyer er så like på mange områder, derfor de kunne skrive boka og lage appen :)

Har ikke hørt om de filmene, får heller ikke sett noen på dagtid om ikke samboer er hjemme.

Ha en fin søndag! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg får gjort på dagen er å sitte i sofaen og mate/trøste/kose med mini, evt. så ligger hun på gulvet under babygymmen eller på stellebordet. Om vi ikke går tur da.. Så det blir mye tv/film. Det er sånn dagene går! Hva gjør du typisk i løpet av en dag da? :)

Barseltreff gikk forresten veldig bra, søte jenter og søte babyer. Vi skal nok treffes igjen :) Så det er kos! Veldig rart å bare bli plassert sammen med en gjeng tilfeldige jenter og så skal det liksom bli et vennskap ut av det, men man er jo mye mer åpen og omgjengelig med årene (føler jeg da..) så det går jo bra :)

Jeg og mini blir litt tøffere for hver dag som går! Vi går lengre og lengre turer, og får til matingen raskere og mer effektivt når vi er borte fra hjemmet. Ja, det går stort sett greit :) Fortsatt er det mye stress, og jeg gruer meg til eks. første gang vi skal ta buss eller noe annet nytt, men vi prøver oss på nye ting nå og da, og stort sett går det fint :) Føler meg hundre ganger bedre enn for en måned siden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg gruer meg og til første altmulig ;)

Skal alene til helsestasjonen på mandag, på TRIKKEN(tviler på jeg gidder gå superlangt om det er kaldt, dessuten bruker jeg liksom opp "tidskvoten" min ifht mating - men det gjør jeg kanskje uansett :S )

Angående barnehageplass i Oslo; søker man tidlig altså? Hvordan gjøres dette her og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg og til første altmulig ;)

Skal alene til helsestasjonen på mandag, på TRIKKEN(tviler på jeg gidder gå superlangt om det er kaldt, dessuten bruker jeg liksom opp "tidskvoten" min ifht mating - men det gjør jeg kanskje uansett :S )

Angående barnehageplass i Oslo; søker man tidlig altså? Hvordan gjøres dette her og når?

Det har visstnok ikke noe å si når vi søker, så lenge vi søker før fristen (er det 1. eller 30.mars?)

Du fødte vel i år så du er jo garantert plass i 2015, samme som oss det.. Som fødte på feil side av 2013 :P

Vet ikke så mye mer enn at man kan endre prioriteringene helt frem til fristen så det er bare å søke.

Åh trikken har jeg ikke prøvd enda, får satse på at du kan ta en av de moderne og ikke de hvor det er trapper opp. Husker med skrekk og gru hvordan jeg så mødre kavet med barnevognene og var helt avhengig av hjelp for å komme seg av/på. Jeg er dessverre en av de som ikke spratt opp for å hjelpe.. Huff har SÅ dårlig samvittighet men jeg var redd for å 1) miste plassen min 2) miste vognen/ødelegge vognen 3) ikke klare løfte vognen 4) skade meg når jeg løftet vognen 5) havne utenfor trikken og at trikken skal kjøre fra meg 6) at noen skulle ta vesken min om jeg gikk fra den for å hjelpe.. Så ja,får virkelig håpe du kan ta disse andre trikkene :)

T-bane synes jeg går greit selv om jeg fikk litt angst når jeg så hvor mye folk det var på den! Heldigvis var det noen som ytret "vi bør vel flytte oss" når jeg kom med vognen.. Kan ikke tro at jeg er blitt en av disse med vogn selv! Man blir liksom litt fryktet når man kommer med vogn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut at det går bedre :danse: Bra at du ikke ble skremt av barselgruppa! Går rette veien ;)

For tia farter vi rundt hit og dit på avtaler, litt slitsomt. Men om vi er hjemme en dag så prøver jeg å gå en tur eller ha han sovende utenfor i vogna. Er veldig opptatt for tiden av at han skal sove bedre på dagtid. Ellers når han er våken så prater vi, leker litt og jeg lar han ligge alene og sprelle. Babyer har godt av litt alenetid og :) Når han ligger på gulvet/sover prøver jeg å få gjort litt husarbeid, annet jeg bør gjøre (eks rydde i klesskapet) eller slappe av, men en hel film har jeg ikke hatt tid til. Han ligger/sover sjeldent lenge av gangen. Før kunne han sove 2-4 timer i strekk i vogna så jeg kunne gjøre masse, men det gjør han ikke lenger. Savner det men samtidig ikke fordi han sover bedre på natta, er godt med sammenhengende søvn. Savner det fordi tiden går så sykt fort når jeg må ta meg av han. Står opp klokka 8-9 og plutselig er klokka nesten 16 og samboer er hjemme! Ser for meg at permisjonen min snart er over :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj.. I dag har jeg en dårlig dag. Den var egentlig veldig bra med koselig trilletur, men de siste timene har jeg hengt meg opp i at mini nesten ikke ser på meg. Så jeg er litt bekymret for autisme eller hjerneskade, eller dårlig syn.. Jeg vet hun ser, men skjønner ikke hvorfor hun ikke kan få blikkontakt med meg oftere og lenger.

Har googlet meg i hjel men får ikke opp noe beroligende informasjon. Vi skal på kontroll om to uker så da skal vi jo selvsagt spørre om dette. Jeg håper hun bare er veldig treg! Orker ikke mere dritt nå. Mister helt motivasjonen for å være mamma.. Blæh.. Krysser alt jeg har for at hun er normal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig bra ut at det går bedre :danse: Bra at du ikke ble skremt av barselgruppa! Går rette veien ;)

For tia farter vi rundt hit og dit på avtaler, litt slitsomt. Men om vi er hjemme en dag så prøver jeg å gå en tur eller ha han sovende utenfor i vogna. Er veldig opptatt for tiden av at han skal sove bedre på dagtid. Ellers når han er våken så prater vi, leker litt og jeg lar han ligge alene og sprelle. Babyer har godt av litt alenetid og :) Når han ligger på gulvet/sover prøver jeg å få gjort litt husarbeid, annet jeg bør gjøre (eks rydde i klesskapet) eller slappe av, men en hel film har jeg ikke hatt tid til. Han ligger/sover sjeldent lenge av gangen. Før kunne han sove 2-4 timer i strekk i vogna så jeg kunne gjøre masse, men det gjør han ikke lenger. Savner det men samtidig ikke fordi han sover bedre på natta, er godt med sammenhengende søvn. Savner det fordi tiden går så sykt fort når jeg må ta meg av han. Står opp klokka 8-9 og plutselig er klokka nesten 16 og samboer er hjemme! Ser for meg at permisjonen min snart er over :(

Jeg ser sjeldent filmen i ett jafs altså, det blir mye pausing! :) Takk og lov for opptaksfunksjon!

Enig med du om at det er litt kjedelig at de sover mindre på dagen for det er ikke mye tid til andre ting, men igjen, deilig å slippe våkenetter! Jeg synes også dagene raser avgårde, men det er først nå jeg har begynt å nyte de og ikke gråter av fortvilelse når mannen kommer hjem. Bortsett fra i kveld da hvor jeg er full av bekymring for minis manglende blikkontakt. Det er jo et ørlite håp om at det skyldes at hun er flaskebarn og at vi ikke har vært flinke nok til å stimulere henne. Vi er litt skyldige i å se på tv mens vi mater henne.. Men jeg prøver jo hardt å få kontakt også. På andre områder skjer det masse om dagen, både spyttbobler, og veldig sterk nakke/rygg og hun oppdager hender/føtter og griper mer etter ting. Så kom igjen da.. SE På MORA Di! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usj.. I dag har jeg en dårlig dag. Den var egentlig veldig bra med koselig trilletur, men de siste timene har jeg hengt meg opp i at mini nesten ikke ser på meg. Så jeg er litt bekymret for autisme eller hjerneskade, eller dårlig syn.. Jeg vet hun ser, men skjønner ikke hvorfor hun ikke kan få blikkontakt med meg oftere og lenger.

Har googlet meg i hjel men får ikke opp noe beroligende informasjon. Vi skal på kontroll om to uker så da skal vi jo selvsagt spørre om dette. Jeg håper hun bare er veldig treg! Orker ikke mere dritt nå. Mister helt motivasjonen for å være mamma.. Blæh.. Krysser alt jeg har for at hun er normal!

Trur at det er like normalt som de babyene som søker øyekontakt hele tiden. Når vi (meg og samboer) løfter opp S så får vi aldri øyekontakt med han, han ser seg rundt og har null interesse av oss, før fikk vi lite blikkontakt hele tiden. Men i noen uker nå så gir han blikkontakt når han ligger i armene, senga, stellebenken eller under babygymen. Er bare den siste uke at han begynt å bry seg om andre mennesker enn meg og samboer. Nå kan han smile til andre og ha blikkontakt med andre som ikke er oss, og lenger enn to sekunder. Jeg fikk sjokk når han smilte og pratet til helsesøstera i dag, rett etter første vaksina! Har mange ganger sagt til samboer "håper han ikke er autist", men han er jo bare en baby! Trur og at jeg har sammenlignet han ubevisst med de andre babyene i den store barselgruppa mi, man han er yngst så jeg bør ikke sammenligne. Alle babyer er forskjellige og utvikler seg forskjellig :) Hadde ikke vært spennende om alle utviklet seg likt, da kunne man vite hvilken dag de kan gjøre ditten og datten, høres kjedelig ut det :P Mens andre ville kanskje hatt den fasiten :)

Mini-you er helt sikkert normal ;) Men ta opp på kontrollen at du syns at dere får lite kontakt med henne, så vil du føle deg bedre etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser sjeldent filmen i ett jafs altså, det blir mye pausing! :) Takk og lov for opptaksfunksjon!

Enig med du om at det er litt kjedelig at de sover mindre på dagen for det er ikke mye tid til andre ting, men igjen, deilig å slippe våkenetter! Jeg synes også dagene raser avgårde, men det er først nå jeg har begynt å nyte de og ikke gråter av fortvilelse når mannen kommer hjem. Bortsett fra i kveld da hvor jeg er full av bekymring for minis manglende blikkontakt. Det er jo et ørlite håp om at det skyldes at hun er flaskebarn og at vi ikke har vært flinke nok til å stimulere henne. Vi er litt skyldige i å se på tv mens vi mater henne.. Men jeg prøver jo hardt å få kontakt også. På andre områder skjer det masse om dagen, både spyttbobler, og veldig sterk nakke/rygg og hun oppdager hender/føtter og griper mer etter ting. Så kom igjen da.. SE På MORA Di! :P

At det har med flaska å gjøre har jeg ikke tenkt på, kan være det her og. Vi eller jeg iallefall var dårlig på kos og stimulering under mating i begynnelsen men skjerpet meg når jeg og ble litt bekymret for manglende blikkontakt. Du prøver å få oppmerksomhet med leker? Det funker dårlig på S når jeg gjør det, bortsett fra den ene leken som manuellterapauten også har, for han liker lyden og han liker å se på henne når hun bruker den leken for å få han til å snu hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det har med flaska å gjøre har jeg ikke tenkt på, kan være det her og. Vi eller jeg iallefall var dårlig på kos og stimulering under mating i begynnelsen men skjerpet meg når jeg og ble litt bekymret for manglende blikkontakt. Du prøver å få oppmerksomhet med leker? Det funker dårlig på S når jeg gjør det, bortsett fra den ene leken som manuellterapauten også har, for han liker lyden og han liker å se på henne når hun bruker den leken for å få han til å snu hodet.

Ja, ble litt beroliget av at det tok tid hos dere også, da er det ennå håp :) Er jo litt påfallende at vi begge har flaskebarn! Gro Nylander skrev jo at flaskebarn kunne være litt tregere i utviklingen grunnet mindre stimuli under mating, og det er jo det jeg har hatt i bakhode. Hun ene på barsel ga også flaske og hun hadde heller ikke særlig øyekontakt med sin baby men tenkte ikke så mye på det siden babyen er noen uker yngre enn mini. Men igjen, kanskje det er en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt sikkert en sammenheng. Hun ene i den minste barselgruppa mi er veldig stolt av at hun ammer (kom til å tenke på henne nå du nevnte Gro Nylander), såpass at jeg føler at hun ser ned på oss to i den gruppa som gir flaske og mme. Men prøver å heve meg over det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sikkert en sammenheng. Hun ene i den minste barselgruppa mi er veldig stolt av at hun ammer (kom til å tenke på henne nå du nevnte Gro Nylander), såpass at jeg føler at hun ser ned på oss to i den gruppa som gir flaske og mme. Men prøver å heve meg over det! ;)

Vi satser på at det kommer seg! Jeg jobber i herdig om dagen med å få kontakt, og det går bittelitt bedre, men hun kan likevel være helt umulig å få kontakt med. Jeg leser at man skulle knipse og snakke til barnet og få respons (eller altså hodet/blikket skal lyde), men det skjer ikke her for å si det sånn. Og jeg vet hun hører for hun skvetter av lyder.

Teit av henne i barselgruppa å skryte av ammingen og se ned på dere som gir flaske. Dessverre er det mange med fordommer der ute som ikke aner en dritt før de har vært i situasjonen selv. Jeg var dessverre litt sånn selv før vi havnet i det selv. Jeg trodde jo de som ga flaske var uopplyste, egoistiske og late! Får smake litt egen medisin nå for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff den herlige rytmen med soving fra 22-24 til 06-08 er brutt.. Mini er tett i nesa og det topper seg etter noen timer søvn. Så da våkner hun, kaver og blir i tillegg klar over at hun kanskje også er litt sulten.

Så da må vi opp da, midt på natten igjen. Slitsomt! Det tar jo gjerne litt tid før hun finner roen igjen etter matingen.

Vi har forsøkt nesedråper og sånn neseblåser, men det gir ikke stor effekt. Hun har jo et bittelite nesebor og et veldig stort (grunnet spalten), men det forblir liksom bare tett.

Håper hun blir frisk snart. Slitsomt for hele familien dette!

Men for all del, er jo helt normalt at man må opp og mate i løpet av natten så kan vel ikke klage!

Endret av SmartCookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om S er mere med nå så reagerer han langt i fra på alle lyder og alle ganger vi prøver å få kontakt. Han kan til og med nekte å se på oss om vi prøver å få kontakt ved å flytte på han el oss om du skjønner, han bare snur hodet andre veien. Også er som regel ennå lysa mye mer interessant enn oss :)

S er og litt snufsete så han har våknet mer de siste nettene han og. Men hanner ikke såpass tett at dråper vil hjelpe. Er ikke lett det der. God bedring til snuppa! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...