Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Er koselig med babyshower men er ikke vanlig i min vennegjeng, skulle gjerne vært det ;) Ikke for å få masse gaver men for en fest uten alkohol og masse baby prat ;) Og enig med det om overraskelse, hater slike overraskelser selv :P

Kan skjønne at dere ikke har fortalt om det til alle ennå, er sikkert ikke så lett. Folk tenker sikkert det verste med en gang og da kan det bli ubehagelig. Håper at dere får fortalt det i deres tempo, at ingen andre sprer det rundt :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Det ble ikke babyshower da, det hele var en misforståelse :laugh:

Fikk et veldig hyggelig besøk da selv om jeg mentalt følte meg litt ustabil i forkant. Humøret og psyken er litt berg- og dalbane om dagen. Noen dager gleder jeg meg så fantastisk mye og er bekymringsløs, andre dager er jeg begravet dypt ned i et sort hull.

Var på kontroll med UL forrige uke og det gikk bra. Alt så normalt ut, bortsett fra det vi allerede vet.

Likevel klarer jeg ikke la være å engste meg. Merker at jeg føler jeg har fått utdelt vår dose uflaks, så er livredd for at noe mer skal dukke opp. Har også vært hos psykolog og hos jordmor.

Også har jeg dårlig samvittighet for at jeg ikke tar kjøretimer - begynte før sommerferien, men har hatt pause siden grunnet alt som har skjedd. Jeg vil jo ha lappen, men timene er dyre og jeg gruer meg veldig til hver kjøretime. Sliter med å motivere meg selv til å gjennomføre. :buss:

Som om ikke det var nok har vi solgt leiligheten vår, og det krevde jo sine forberedelser med oppussing og små prosjekter, rydding, tidenes vask og styling av bolig. Vi fikk heldigvis solgt etter første visning og over takst, men merker at prosessen har tatt på!

Lettet over at det er over, men samtidig kunne jeg ønske vi hadde fått ENDA mer når vi først solgte. Synes jo selvsagt vår leilighet er den fineste :blomst:

Håper jeg snart klarer å fokusere 100 % på at jeg er gravid og den lille, selv om det er litt tungt om dagen. Veldig koselig med den lille som sparker og rører på seg da :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg svarte deg i dagboka mi tidligere i dag tenkte jeg ikke på hva som er med deres lille prinsesse, men det går sikkert bra :hug: Klart dere bekymrer dere, det hadde jeg og gjort. Bra du har noen å snakke med, det er viktig ;)

Lappen er dyr ja :( Jeg tok den når jeg var 25 år så var ikke tidlig ute selv.

Ikke lenge igjen nå til du holder jenta i armene dine :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da var lille jenta kommet til verden, en uke på overtid :) Herregud for en opplevelse! Fødselen var egentlig flott, selv om den var helt jævlig :P Dessverre fikk jeg litt komplikasjoner som gjorde at jeg mistet veldig mye blod. Det gjorde at melken ikke kom, og jeg får ikke fullammet den lille. Klarer ikke produsere nok og fort nok melk, kroppen klarer ikke ta igjen behovet hennes. Utrolig trist! Lei meg for at tilfeldigheter ville det sånn. Jeg gråter bøttevis av tårer hver eneste dag og har mange triste stunder, men morsfølesen er der heldigvis. Elsker den lille jenta og synes hun er nydelig og at spalten er sjarmerende. Vil nesten ikke at de skal fikse den, men de må jo det...

Gruer meg til pappapermen er over og jeg blir alene. Skjønner ikke hvordan det helt skal bli. Synes ikke jeg har kontroll i det hele tatt :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer så mye!

Mi jente kom også 1 uke over termin, og jeg mistet mye blod, 1 liter! De sa det kunne ta 3-4 uker å bli helt fin igjen, første uka måtte mannen gjøre alt..Min melkeproduksjon fungerte heller ikke så etter 3 uker måtte jeg gå over til MME! Ble en helt annen baby :) Hun sover og er kjempeglad :)

MEn du, dette klarer du kjempefint. Mannen var hjemme i 2 uker og jeg grein og grei kvelden før han skulle på jobb. Men når du er aleine blir du så trygg på deg selv og du lærer mens du gjør, og du tenker ikke engang over det. Plutselig er du blitt "eksperten" selv :) Men jeg kjenner deg akkurat igjen i det du skriver og det er heeelt normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :blomst::strix:

Syns ikke at du skal gråte over melka, sånn blir det i blant og du er ikke en dårligere mor for det ;) Melka mi svikta og pluss at gutten klarte ikke å ammes men det er ikke min feil. Pumpingen plaget meg men det kuttet jeg ut. Klart jeg skulle ønske at jeg fullammet siden det er bedre og MYE lettere enn flaskestyret. Men sånn blir det dessverre i blant.

Gruet meg og til samboer begynte å jobbe igjen men det gikk overraskende bra og det gjør det sikkert for deg og :) Men jeg vet hvordan det er å grue seg ja :(

Er godt å høre fra deg, har tenkt på dere :hug: Har jenta åpen gane og? Hun er sikkert perfekt uansett ;)

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med jenta SmartCookie :hjerte::klem:

Enig med Yesterday; ikke bry deg nevneverdig om dette med ammingen og drit i ammepolitiet. Skjønner at det er sårt; det var det for meg og når jeg innså at det var meningsløst å amme uten at melka kom. Flaskejente her og :) Blir like så gode folk av de og, pluss at mannen kan ta å hjelpe til og knytte tettere bånd til jenta deres på den måten!

Skjønner at du gruer deg til at mannen skal på jobb og du blir "alene" med ansvaret. Men det går nok helt fint. Tenk alle som har klart det før deg. Du vokser nok med oppgaven, men skjønner absolutt hva du mener med å grue deg; det samme gjør jeg! Men dette klarer vi alle sammen, vi er jo supermamma´er :fnise:

Kos deg best du kan med jenta de og la de tunge dagene få den plassen de trenger de og :) Masse gode klemmer til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer så mye!

Mi jente kom også 1 uke over termin, og jeg mistet mye blod, 1 liter! De sa det kunne ta 3-4 uker å bli helt fin igjen, første uka måtte mannen gjøre alt..Min melkeproduksjon fungerte heller ikke så etter 3 uker måtte jeg gå over til MME! Ble en helt annen baby :) Hun sover og er kjempeglad :)

MEn du, dette klarer du kjempefint. Mannen var hjemme i 2 uker og jeg grein og grei kvelden før han skulle på jobb. Men når du er aleine blir du så trygg på deg selv og du lærer mens du gjør, og du tenker ikke engang over det. Plutselig er du blitt "eksperten" selv :) Men jeg kjenner deg akkurat igjen i det du skriver og det er heeelt normalt!

Huff ja, jeg mistet 1,7 liter og måtte la mannen styre mest med både barn og meg. Husker faktisk ikke så mye av de første dagene, bortsett fra alle jordmødre og barnepleiere som halte og dro i puppene mine for å klemme ut melk. Man er ikke akkurat sjef over egen kropp på barsel :P

Tygger jerntabletter, og hemoglobinverdien går endelig i riktig retning.. Men man blir jo så hard og rar i magen, og nå tror jeg at jeg har fått hemoroider :S Herregud så mye ekkelt man må gjennom som gravid og fødende.

Godt å høre at dere har det fint med mme! Hvor ofte mater dere i døgnet?

Vi gir en blanding av morsmelk via amming og flaske., pluss mme. Mater hele tiden! Nå har hun heldigvis lagt på seg, etter at hun stagnerte på vekten når vi forlot sykehuset. Tror det er mme som er løsningen..

Takk for oppmuntrende ord angående å være alene med barnet, håper du har rett :) Synes det virker veldig skummelt akkurat nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye :blomst::strix:

Syns ikke at du skal gråte over melka, sånn blir det i blant og du er ikke en dårligere mor for det ;) Melka mi svikta og pluss at gutten klarte ikke å ammes men det er ikke min feil. Pumpingen plaget meg men det kuttet jeg ut. Klart jeg skulle ønske at jeg fullammet siden det er bedre og MYE lettere enn flaskestyret. Men sånn blir det dessverre i blant.

Gruet meg og til samboer begynte å jobbe igjen men det gikk overraskende bra og det gjør det sikkert for deg og :) Men jeg vet hvordan det er å grue seg ja :(

Er godt å høre fra deg, har tenkt på dere :hug: Har jenta åpen gane og? Hun er sikkert perfekt uansett ;)

Takker for gratulasjoner :)

Jeg kan nok ikke for at melken uteblir med tanke på blodtapet mitt, føles bare så urettferdig at fødselen skulle ende med komplikasjoner som ville ødelegge for muligheten for fullammingen. Men jeg må se ting i perspektiv og det er virkelig ikke verdens undergang om hun må leve kun på mme heller :) Jeg hadde jo ikke tenkt mye over det hvis det gjaldt noen andre, men man tar det så personlig når man er midt oppi det. Når vekten ikke viser riktig vei eller når den lille hyler ved puppen og nekter å jobbe for maten.. Si fra hvis du har noen gode tips for å takle flaskestyret da :) Her har jeg ikke funnet rytmen enda og synes det er klønete og tar mye tid!

Jeg blir så glad over at dere ikke har glemt meg her inne :) Jeg har tenkt mye på deg og alle andre jeg har fulgt, har lest litt inne mellom men har vært langt nede fordi vi var engstelige for spalten. Gleden var stor da de fant ut at hun ikke hadde spalte i ganen! Det var fantastiske nyheter, det blir jo én mindre operasjon og mye blir veldig mye lettere som eks. tale, hørsel, mating.. Er nok med to spalter synes jeg :) Og vi synes hun er nydelig, med spalter og alt! Hun er fantastisk sjarmerende og spalten gjør henne bare enda mere spesiell :) Høres ut som en klisjé men det er faktisk sånn jeg føler det og det er godt :)

Godt å høre at det gikk greit å være alene med den lille! Jo flere som sierd et jo mer tro har jeg på at jeg skal klare dette. Jeg trodde ikke jeg skulle grue meg til permisjon, men joda ;) Å få et barn var ganske mye mer intenst og altoppslukende enn forventet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jenta SmartCookie :hjerte::klem:

Enig med Yesterday; ikke bry deg nevneverdig om dette med ammingen og drit i ammepolitiet. Skjønner at det er sårt; det var det for meg og når jeg innså at det var meningsløst å amme uten at melka kom. Flaskejente her og :) Blir like så gode folk av de og, pluss at mannen kan ta å hjelpe til og knytte tettere bånd til jenta deres på den måten!

Skjønner at du gruer deg til at mannen skal på jobb og du blir "alene" med ansvaret. Men det går nok helt fint. Tenk alle som har klart det før deg. Du vokser nok med oppgaven, men skjønner absolutt hva du mener med å grue deg; det samme gjør jeg! Men dette klarer vi alle sammen, vi er jo supermamma´er :fnise:

Kos deg best du kan med jenta de og la de tunge dagene få den plassen de trenger de og :) Masse gode klemmer til deg :klem:

Mannen min elsker å mate lille jenta så selv om han ønsker at hun skal kunne fullammes av alle de anbefalte grunnene så ønsker han at hun også skal kunne ta flaske slik at han får matestunder med henne. Så det er ikke bare ulemper med mme/flasker :)

Tenk at av så mange her inne med dagbøker så sliter nesten tilsvarende med amming og produksjon av melk? Jeg trodde oj jenta vår hadde ganespalte og derfor ikke kunne ammes, så var ikke innstilt på det i utgangspunktet men når det viste seg å ikke være tilfelle (halleluja) så tok jeg amming og melk for gitt! Rart :) Det er opplagt ingen selvfølge!

Satser på at permisjonen skal gå greit, godt å høre at man ikke er alene om å ha tanker som jeg har. Håper jeg tør å møte barselgruppe og sånn når den tid kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min elsker å mate lille jenta så selv om han ønsker at hun skal kunne fullammes av alle de anbefalte grunnene så ønsker han at hun også skal kunne ta flaske slik at han får matestunder med henne. Så det er ikke bare ulemper med mme/flasker :)

Tenk at av så mange her inne med dagbøker så sliter nesten tilsvarende med amming og produksjon av melk? Jeg trodde oj jenta vår hadde ganespalte og derfor ikke kunne ammes, så var ikke innstilt på det i utgangspunktet men når det viste seg å ikke være tilfelle (halleluja) så tok jeg amming og melk for gitt! Rart :) Det er opplagt ingen selvfølge!

Satser på at permisjonen skal gå greit, godt å høre at man ikke er alene om å ha tanker som jeg har. Håper jeg tør å møte barselgruppe og sånn når den tid kommer :)

Ja for noen går ammingen automatisk fra start, men mange sliter mye! Jeg tenkte det ordnet seg sikkert før jeg fødte.. Men til slutt ble det jo bare trist.

Selv synes jeg flasker er veldig enkelt! Vi har 10 flasker, alltid når vi koker bruker vi 2 kjeler så det bare tar 20 minutter å koke dem. Da koker vi annenhver dag istedet for hver dag. I tillegg så bruker vi vann fra springen til å blande melka, her i landet har man sluttet å koke vann siden springvannet er godt, men selv om Norge også har bra springvann så er vel regelen der enda om å koke det...

Mannen kan ha henne alene og han setter pris på å kunne mate henne og så kan mor få litt tid for seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Huff synes flaskene er et styr altså! Her har vi kokt til den store strømmedaljen.. Både vann og utstyr. Strømregningen blir ikke pen for å si det sånn :P

Nå har vi gått til innkjøp av sterilisator fra Philips, men jeg synes ikke den er super den heller. Flaskene får dugg som ikke tørker på flere timer (når vi kokte ble flaskene lufttørket etter kort tid, nå ligger det dugg på flaskene i timesvis). Også lukter det snodig, litt kake eller kjeks, av sterilisatoren og tingene som har vært der..

Men den gjør livet litt enklere da, for jeg er så redd for å sovne fra kokende kjeler!

Selv om jeg ikke ammer (nå har den lille glemt alt av sugeteknikk av puppen.. Jeg er fryktelig trist :( ) så har jeg definitivt ammetåke.. Glemte sette på flasken da jeg skulle pumpe! Etter ti minutter kviknet jeg til da jeg kjente det ble vått på buksa, da lå det en stor melkedam under stolen... Great!

Pumpingen er herk altså, må pumpe minst hver tredje time og det er helt umulig når jeg er alene med snuppa. Å kombinere barnepass med pumping er så og si umulig. Plutselig løper timene og pumpingen ligger flere timer på etterskudd og jeg får tette melkeganger som gjør kjempevondt og som jeg da må bruke tid på for å løse opp.. Hassle!

Målet er å klare å pumpe i tre måneder, tror ikke jeg klarer noe mer. Er ikke akkurat mye som kommer ut heller. Men siden den lille skal opereres om et par måneder så føler jeg at hun trenger alt hun kan få av næring og anti-stoffer for å være rustet for å komme til hektene igjen. Stakkars lille.. Jeg gruer meg helt enormt til operasjonen! Full narkose, dessuten må hun faste og tanken på at hun må gå uten mat gjør vondt i mammahjerte! Nei, det skal ikke være lett! Samtidig synes jeg det er urettferdig at jeg skal komme til hektene igjen samtidig som Fotballfrue viser fram sine magemuskler etter fødselen.. Gahh.. Kjerring! :P Og Blondinbella som ytrer hvordan hun elsker å amme.. Hat! Bitter? Jeg? Neida :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for noen går ammingen automatisk fra start, men mange sliter mye! Jeg tenkte det ordnet seg sikkert før jeg fødte.. Men til slutt ble det jo bare trist.

Selv synes jeg flasker er veldig enkelt! Vi har 10 flasker, alltid når vi koker bruker vi 2 kjeler så det bare tar 20 minutter å koke dem. Da koker vi annenhver dag istedet for hver dag. I tillegg så bruker vi vann fra springen til å blande melka, her i landet har man sluttet å koke vann siden springvannet er godt, men selv om Norge også har bra springvann så er vel regelen der enda om å koke det...

Mannen kan ha henne alene og han setter pris på å kunne mate henne og så kan mor få litt tid for seg selv ;)

Glemmer at du ikke bor i Norge? Så du bor et sted hvor vannet i springen er bedre enn kokt vann? Da burde det jo absolutt gå an å bruke springvann her også.. Men anbefalingen er jo å koke, så vi koker!

Har allerede gjort flere "blundere" som jeg håper ikke går utover den lille. For eksempel har vi ikke oppbevart kokt vann i kjøleskapet, men på kjøkkenbenken.. Jeg har blandet pulver og vann, og deretter varmet opp. Og jeg har matet henne med "gammel" mat, altså en flaske som hun spiste av for over en time siden. Ikke vasket jeg flaskene i begynnelsen heller, bare slang de til koking... Prøver å bli flinkere til å gjøre ting korrekt etter boken heretter, får alltid sjokk når jeg oppdager at jeg har gjort noe feil! Dårlig mamma!

Vi trenger definitivt flere flasker og mer pumpeutstyr sånn at det ikke blir så mange runder med vask. Dessverre har lillejenta blitt glad i noen spesialflasker for spaltebarn som koster 270 kr per stykk..

Og pumpeutstyret er også crazy expensive. Vi får kanskje dekket brystpumpen på grunn av spalten, men flasker og sånn må vi stå for selv. Ganske urettferdig!

Synes også det er ille at vi ikke får pleiepenger når hun må opereres (de begynner å løpe etter 8.dagen med sykefravær/sengeligging) eller utvidet permisjon. Kun én pumpe.. Jaja, kunne vært verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror den lille har magevondt stakkar! De skal vel ha avføring hver dag om de får mme. Nå får hun jo delvis morsmelk, delvis mme, men antar at så lenger det er mme i bildet så skal det komme noe i bleia? Det kom masse før, men de siste dagene har det gått opptil to dager i mellom.. Hun kommer også med små hyl og utrøstelig skriking, og masse promping. Vi har forsøkt litt malt i melken det siste døgnet, men det lar fortsatt vente på seg. Synes så synd på henne! I tillegg gulper hun noe helt vanvittig.. Hadde vært bekymret om det ikke var for at hun har mange gode tissebleier i løpet av dagen. Så hun får nok mat.. Men gulpingen er ubehagelig! Kommer store mengder og det gjør at måltidet drar enda lenger ut.. Når vi først er ferdig spist må jeg vente lenge på at gulpingen skal avta. Legger jeg henne i sengen ligger hun jo der i sitt eget gull stakkars.

Lurer på hvordan vi noen gang skal komme oss ut i verden med disse endeløse mateforsøkene, pumpingen min og gulpingen hennes.. Og nå i tillegg utrøstelig magevondt.

Blir mye dårlig tv på meg i løpet av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i landet er det ingen regel om at hyppighet av avføring skal være sånn og sånn. Vår hopper vanligvis over en dag, og så bæsjer hun to ganger om dagen de dagene hun bæsjer. Det sa helsestasjon at det var helt greit.

Har du sjekket om hun sliter med reflux? Kan være derfor det kommer så mye opp igjen. Gå eventuelt til osteopat, det er visst ofte de kan hjelpe for slikt! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi også kjøpt den fra Avent, det hjelper litt. Vi har foreløpig kokt vann, som har stått på kjøkkenbenken (fy skam) og som vi varmer opp i flaskevarmer og deretter blander med pulveret. Jeg blandet jo vann og pulver sammen, for deretter å varme opp en stund - det er jo også feil.. Så fy skam igjen!

På sykehuset hadde de ferdigblandet nan og vann, som var helt på flasker. Disse ble varmet opp ved at de ble satt i kopper med varmt vann.. Ikke helt etter boken det heller, man skal jo ikke ha ferdig mikser blandinger stående. Synes likevel det er rart at det praktiseres feil på et sykehus! De burde jo gjøre alt korrekt!

Jeg tror vi trenger mer utstyr slik at jeg ikke må vaske så ofte, bare synd det er så dyrt.. Og så må vi finne en lur løsning når vi skal ut på tur og ha med mat.

Har lest at folk bruker termoser da ja, men ikke skjønt hvordan de løser det rent praktisk!

Man finner vel ut av det! Jeg slipper nå i alle fall å slenge ut puppen i tide og utide.. :P

Termos er ikke så vanskelig, man må bare lære seg å blande kaldt og varmt vann rett. Jeg tar med en liten termos når jeg drar ut med en blanding av kokt varmt vann og kokt kaldt vann, så det blir ca rett temperatur. Men vannet blir også kaldere etter noen timer. Har også med flasker med pulver i, tar alltid med noen ekstra flasker. I dag hadde jeg med 4 flasker på shopping men brukte bare 2. Bedre med for mange enn for få! :) Er veldig kjekt å slippe å ta frem puppene på et kjøpesenter eller baksete i bilen, hvor jeg måtte mate S i dag :fnise: Noen fordeler må vi som ikke ammer ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...