Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Oj så supert at mini sover, flink jente ;)

Kanskje du skal øve deg på å ta med mini ut? Korte turer alene. Er sikkert koselige mennesker der om du ikke bor på Vestkanten som Åffårno :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg glemmer å oppdatere egen dagbok, leser bare andres ;)

Bør kanskje flytte den til vanlige dagbøker ettersom graviditeten er long gone ;)

Her går no dagen.. Det har vært såå deilig å ha mannen hjemme. Å være to om å passe mini er gull verdt! Selvfølgelig skulle hun ikke sove om natta den dagen mannen skulle tilbake på jobb. Så da begynte marerittet igjen :( Når mini ikke sover og bare er urolig og gråter og timene går.. da får jeg helt hetta. Jeg er så trøtt at jeg er redd jeg skal segne om, men kan jo ikke sove for jeg MÅ være våken for å ta hånd om mini. Den tiden der er rett og slett tortur.. Tårene triller for jeg er så trøtt at det gjør fysisk vondt. Gruer meg til kveldene/nettene når det er sånn. Håper hun finner tilbake til det gode sovemønsteret igjen!

Ellers har jeg vel trappet ned pumpingen.. Litt ufrivillig, men orker ikke stresse med hvert tredje time. Kommer jo ikke noe særlig ut uansett. I løpet av en dag får jeg ut 150-200 ml. Andre klarer det på én pumping ;)

Ellers stortrives vi i nytt hus. Kjenner allerede litt på at det er i minste laget (for hus å være) men det er jo dobbelt så stort som leiligheten, og vi har også veldig praktiske løsninger i forhold til den gamle leiligheten. Og det er gull verdt!

Nå gråter mini, duty calls!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe er mer interessant å lese om andre enn å bable om seg selv ;)

Jeg hadde det på samme viset! Det var herlig å ha samboer hjemme i jula og natt til hans første arbeidsdag sov nesten ikke S. Men i natt sov han mye så skal ikke klage.

Hvordan sover mini på dagtid? Søvn avler søvn som regel når de er så små. Har du prøvd trilleturer eller la henne sove utenfor i vogna? Eller legge deg på sofaen og ha henne oppå deg? Mage mot mage og gjerne nakne mager. Så små babyer liker hudkontakt. S sovnet med en gang i går når jeg gjorde det i går. Har du bæresjal å ha henne i? Kan det hjelpe å gi henne mer mat? Jeg har funnet ut at i 99% av tilfellene når S gråter så er han sulten, selv om jeg syns at det har gått for kort tid siden sist han spiste.

Huff ja, urettferdig at noen flommer over av melk men ikke alle. Å pumpe hver tredje time over tid er umenneskelig syns jeg! Man har ikke noe liv da. Og med bare maks 200 ml i døgnet hadde jeg sluttet å pumpe. En lykkelig mamma som kommer seg ut døra gir en mer fornøyd baby og :) De kjenner stresset. S ble roligere med en gang jeg bestemte meg for å slutte å pumpe (man må jo slutte gradvis) for da ble jeg rolige. Jeg sluttet med en gang å pumpe på natta og da sov han bedre på natta, pussig men det kan jo være en sammenheng.

Nå skal jeg ikke bestemme over deg men med så lite melk hadde jeg gitt opp. Mini har fått i seg råmelka og mye morsmelk, syns du er kjempe flink! :hjertesmil:

Dere er så heldig som har hus!! :danse: Jeg vil og ha men er så dyrt her :(

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her igjen, og prøver å få mini til å sovne. Vi trodde hun sov rundt 22-23 men etter 30 min var det smatting og sutring. Det er mat som gjelder! Jeg har også erfart at det er som regel mat det er snakk om i 90 % av tilfellene det gråtes. Har tilgode å oppleve at mini gråter pga bleien.

Man blir nesten gal av å ikke få søvn merker jeg. Jeg oppfører meg helt annerledes når jeg er trøtt og sliten enn når jeg er mer opplagt. Tålmodigheten min er av en helt annen skala når jeg har sovet litt.. Jeg føler meg rett og slett litt ustabil når jeg er dødstrøtt. Mangel på søvn er jo tortur, så det er ikke rart den gjør noe med oss.

I dag har jeg vært ute på tur alene for første gang siden fødselen. Utrolig deilig! :) Tenkte på og savnet mini hvert sekund men det var likevel veldig godt å kun tenke på seg selv og få pustet litt. Typisk nok kom jeg hjem med en pose full av klær til mini ;) Så ting har forandret seg!

Men drømmer fortsatt om ting til meg selv.. Nå er det gucci Disco bag jeg drømmer om .. Sukk...

Vi må få trent mer med Ergobaby-bæreselen. Vi har bare testet én gang, men mini ble så grinete. Vi fikk heller ikke dressen på nyfødtinnlegget som man må ha de første månedene. Men håper hun vil trives i bæreselen etterhvert! Er jo så praktisk og også bra for barnet med kroppskontakt.

Vet vi skal ha mye hud mot hud-kontakt men synes det er vanskelig å presse inn i de daglige rutiner. Plutselig er dagen gått og så ble det ikke noe den dagen.. Og sånn går dagene!

Ellers savner jeg hå spise middag med mannen uten at noen begynner å skrike så fort tallerkener er på bordet,, og at en av oss må mate/holde/bysse mini mens den andre spiser. Det er alltid en som må spise kald mat ;) Sukk, livet er ikke helt som før ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj tidenes bæsjebleie i dag. Vi har kuttet ned på malten og gått tilbake til vanlig Nan (ikke HA) og da fikk vi den kladdeisen av en bleie. Det rant ut på de fine klærne mine.. Æsj. Men det blir jo bare verre når de begynner å spise vanlig mat. Usj, DE bleiene gruer jeg meg til.

Ellers er mini to måneder i dag! Hurra :) Og vi har endelig registrert navnet så nå har hun personnummer også. Vi er generelt trege på det meste ;)

Også har jeg handlet masse klær til mini på salg. Mye fint :) Heldig jente!

Håper mini får ordentlig faste rutiner snart så kanskje jeg kan begynne å trene igjen. Nå har jeg alltid så mye søvnmangel at trening utgår men kaaaanskje det snart blir bedre sånn at jeg får kommet i gang igjen. Jeg veide meg her om dagen og er bare 2kg unna startvekten men føler meg pløsete! Er jo fin trim å gå trilletur men det krever jo at mini er fornøyd eller sover, og jeg blir så lealaus i bekkenet etter turene. Vet ikke om det er bekkenet, men later som det ;)

Fredag er det barseltreff! Gruer meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er sikkert ikke den eneste som gruer deg :)

Og angående bekkenet, jeg sa også at det føltes som om hoftene og bekkenet bare hang og slang.. Det var veldig merkelig å gå tur pga dette. Nå har jeg ikke merket det på en stund, så det går sannsynligvis over, hvis ikke kan du til fysio eller begynne å trene igjen som du gjorde før? Du kan jo rådføre deg med fysioterpaut hvis det skulle fortsette.

Ang rutiner, jenta vår fikk mer rutiner rundt 10 uker gammel. Det var virkelig en stor forskjell, men babyer er forskjellige. Normalt sett jo eldre de blir så blir det litt mer system på mat og søvn. Nå er hun 4 mnd og denne uken merker vi nye rutiner igjen.

Kanskje trening kan hjelpe deg på energien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir gal av å ikke få sove, det kan jeg skrive under på! Har vært nervevrak utallige ganger opp i gjennom årene. Man må bare bite tenna sammen og huske at babytiden går over og at det er verdt det i det lange løpet ;)

Du har ikke bæresjal? Babyer liker ofte det bedre. Jeg er også elendig på hud til hud, glemmer det.

Så bra at du kom deg ut, er godt i blant selv om man bare tenker på babyen. Jeg var på sykehuset i dag og tenkte bare på S hele tiden :)

Vi har det og sånn med middagen. Ca hver eneste dag så vil S spise når vi skal spise middag. Til og med når han ligger ute så våkner han samme sekund som vi setter oss ned for å spise.

Vi reduserte malt i går men S har grått mye så vi økte igjen i dag. Hipp er bedre for magen uansett har vi funnet ut men babyer er forskjellige.

Jeg klarer heller ikke å trene ennå. Bekkenet vsr ganske rart her og rett etter fødselenen men virker som før nå.

Gruet meg til barseltreff men det går bra. Går sikkert bra med dere og, er nesten bare å hoppe i det ;) Syns du det går bra å ta med mme ut? Hvordan går det med ammingen og pumpingen?

Hurra for 2 mnd :hjertesmil:

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Au au... De siste dagene har den ene brystvorten min blitt sår etter pumping men jeg har bare fortsatt. Nå i dag er det blitt åpne små sår og ved siste pumping begynte det å blø.. Hvordan skal jeg komme meg ut av dette?

Hvis jeg lar vær å pumpe så får jeg tette melkeganger og det er kjempevondt og da mååå jeg pumpe for å fikse det og ikke ende med betennelse. Men såret vil sikkert ikke gro før jeg roer ned pumpingen. Håpløst!

Dilemma :S

Kanskje jeg kan trappe ned forsiktig? Men da betyr det kroken på døren for pumpingen og morsmelk.. Tror forresten jeg har ødelagt all den dyrebare morsmelken uansett for jeg tror vi har varmet den opp altfor mye :( leste nå at det aldri skal være over 40 grader og den dumme flaskevarmeren er umulig å stole på.. Da jeg teste var det over 41 minst.. Bortkastet altså!

Blæh, sur på meg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri målt tempen vi, hverken på mm el mme. Men ikke stress med det, trur ikke en grad har veldig mye å si ;) Hvis du trapper ned foravinner kanskje melka ja, man produserer melk etter hvor mye man pumper/ammer.

Smører du noe på brystvortene? F.eks purulan? Unngå brystbetennelse for det er vondt! Og da MÅ du pumpe ofte og blir mer sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert ikke den eneste som gruer deg :)

Og angående bekkenet, jeg sa også at det føltes som om hoftene og bekkenet bare hang og slang.. Det var veldig merkelig å gå tur pga dette. Nå har jeg ikke merket det på en stund, så det går sannsynligvis over, hvis ikke kan du til fysio eller begynne å trene igjen som du gjorde før? Du kan jo rådføre deg med fysioterpaut hvis det skulle fortsette.

Ang rutiner, jenta vår fikk mer rutiner rundt 10 uker gammel. Det var virkelig en stor forskjell, men babyer er forskjellige. Normalt sett jo eldre de blir så blir det litt mer system på mat og søvn. Nå er hun 4 mnd og denne uken merker vi nye rutiner igjen.

Kanskje trening kan hjelpe deg på energien?

Gikk du aktivt selv om ting hang og slang? Eller trappet du ned?

Er usikker på om jeg skal fortsette som før, eller roe ned til det blir bedre, eller finne annen aktivitet.. Men det er klart, noen må jo trille barnevognen også ;)

Satser på at det kommer litt mer rutiner nå snart.. Går heldigvis bedre enn i begynnelsen. Da var ALT kaos. Klart det er litt lettere nå som ammingen ikke er inne i bildet lenger, da slipper jeg et trøblete moment i hverdagen. Puh, hardt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir gal av å ikke få sove, det kan jeg skrive under på! Har vært nervevrak utallige ganger opp i gjennom årene. Man må bare bite tenna sammen og huske at babytiden går over og at det er verdt det i det lange løpet ;)

Du har ikke bæresjal? Babyer liker ofte det bedre. Jeg er også elendig på hud til hud, glemmer det.

Så bra at du kom deg ut, er godt i blant selv om man bare tenker på babyen. Jeg var på sykehuset i dag og tenkte bare på S hele tiden :)

Vi har det og sånn med middagen. Ca hver eneste dag så vil S spise når vi skal spise middag. Til og med når han ligger ute så våkner han samme sekund som vi setter oss ned for å spise.

Vi reduserte malt i går men S har grått mye så vi økte igjen i dag. Hipp er bedre for magen uansett har vi funnet ut men babyer er forskjellige.

Jeg klarer heller ikke å trene ennå. Bekkenet vsr ganske rart her og rett etter fødselenen men virker som før nå.

Gruet meg til barseltreff men det går bra. Går sikkert bra med dere og, er nesten bare å hoppe i det ;) Syns du det går bra å ta med mme ut? Hvordan går det med ammingen og pumpingen?

Hurra for 2 mnd :hjertesmil:

Det er jo egentlig helt vilt at et annet lite menneske skal bestemme når du skal sove og ikke! Jeg må innrømme at det er det tøffeste.. Og jeg pleier klare meg med ganske lite søvn og liker tidlige morgener!

Vi har ikke bæresjal men Ergobaby (sånn Baby Bjørn-sak), men har ikke fått øvd på det og man må være to i starten for det er så mange seler og stropper som skal justeres. Håper hun liker den etterhvert! Første forsøk gikk ikke bra ;)

Bærer du?

Rart at S også reparerer på middagstider! Merkelig instinkt de har. Jeg savner rolige parmiddager, men blir lenge til de kommer tror jeg ;)

Vi har økt mengden malt igjen her og.. Tør ikke noe annet nå :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har gratulert meg med en ny sjef i huset, og det stemmer jo, han bestemmer mye over hverdan nå :) Usj jeg får ikke sove, og det er ikke pga S, han sover søtt. Er svigermor som har krøpet inn i hjernen min, grrr..

Enkelte dager vil S bare bæres og da får jeg ikke gjort noe om jeg ikke bruker sjalet. Det er ferdig knytt så er bare å tre på meg og putte S inni :) Har trua på at de er bedre enn bæreseler ergonomisk men også at babyer foretrekker de. Anbefaler deg å vurdere det ;)

Veldig merkelig instinkt de har :)

Jeg viste ikke før etter S ble født at de kan slite så mye meg magen, stakkars små :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi skal bytte tilbake til Nan HA, mini har vært urolig hele dagen og ikke sovet. Brystvorten min har begynt å verke i sårene, så dette er ingen god dag. Prøver jo å trappe ned pumpingen men kan ikke slutte tvert heller. I dag har jeg ikke rukket spise middag heller! Whææ, sliten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd Hipp, har lest i flere forum at flere foretrekker Hipp fremfor Nan Ha, og vi gjør det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest åffårno

Seriøst; purelan er en åndelig gave til kvinners ammepupper.

Hadde blitt storforbruker om jeg skulle fortsatt med amming.....

Og angående trening så skjønner jeg akkurat hva du mener; men her er igrunnen hele kroppen, og da spesielt kjernemuskulaturen helt most.....vi får ha sånn treningsfellesskap for de med geriatriske tilstander ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer helt min egen dagbok jo! Jaja, sånn er det når man blir så engasjert i andres ;)

Merker at jeg er så skeptisk til Hipp, jeg aner ikke hvorfor, men for meg er det litt sånn "hippie", kanskje fordi det er økologisk og heter Hipp :fnise: Jaja, rare assosiasjoner man får ;) Vet ikke hvorfor jeg tviholder på Nestle og Nan, er vel bare fordi det er mer utprøvd og kjent? Og hvis Hipp er såå mye billigere, kan det da virkelig være like bra? Åh.. Jeg er så skeptisk at jeg får vondt av meg selv noen ganger :P

Her går no dagan! Noen dager er supre hvor vi våkner uthvilte og vi får dratt ut og mini sover lengre perioder på dagtid, andre dager er mer slitsomme hvor det gode sovemønsteret blir brutt, vi er slitne og trøtte, mini har magetrøbbel og småspiser hele dagen, og jeg er utmattet og grinete og krangler med mannen om hvem som fikk mest/minst søvn.

I går sovnet mini tidligere enn noen sinne, kl. 22:15 sluknet hun, men da var hun til gjengjeld våken klokken 05:00. Jeg merker at jeg misliker sterkt å stå opp før klokken 06:00! Jeg hadde håpet hun skulle slukne igjen relativt kjapt etter mating, men vi var oppe i to timer. Jeg slår av alt lys, ser ikke på tv, prater rolig og skifter bleie i mørket, alt for å forhåpentligvis få henne til å sovne igjen. Heldigvis fant hun roen igjen og vi fikk slumret i et par timer til. Det var virkelig gull verdt!

Resten av dagen var ikke like god, mini var urolig og prompet mye, ikke fikk jeg henne til å rape og hun våknet og gråt da vi gikk tur.

Men det var ikke bare slit i dag altså, vi hadde kos og det var lek under babygymmen, og masse smil på stellebordet. Jeg bruker mye tid på badet om dagen for å si det sånn! Egentlig greit for da får jeg virkelig rensket opp i sminkepungen (eller sminkekassene som det heller er hos meg..)

Det er generelt lite søvn på dagtid og jeg får ikke gjort stort. Det eneste jeg får gjort, utenom å ta vare på henne, er å se på tv.. Det blir mye film og serier! Godt vi har filmkanaler og mulighet for opptak!

I dag så jeg en svært sterk film som het "Vi må snakke om Kevin", den var ganske vond! Men en god film likevel! Bare litt sterk kost for et mammahjerte!

Nå skulle vi hatt middag klar, men de har installert en ræva komfyrvakt hos oss som gjør at platene skrur seg av.. Så det er jo feiende flott at plata har skrudd seg av. Var riktignok bare Fjordland på menyen, men likevel. It drives me crazy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hipp er ikke egentlig så mye billigere enn nan. Nan selges i 700g poser mens Hipp selges i 450. Nan koster 117 og Hipp 43, så differansen er ikke overveldende akkurat :) Vi byttet til hipp etter å ha brukt nan og skiftet til allergimat fordi vi trodde hun ikke tålte nanen. Gått ganske fint på Hipp altså :) Kan være verdt å gi det halvannen uke hvertfall. :)

Dagene dine hørtes skummelt kjente ut :P

Bra ting går litt bedre. Bestemt deg for å slutte helt å pumpe nå? :) Støtter valget ditt til det fulle i såfall, beste valget jeg har tatt så langt som mamma :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i med boks over her, og du har gjort en ekstremt god innsats så det er ikke noe å føle på. Hun har fått den første melka, og mer enn det!

Skal nok se at søvnen sannsynligvis blir bedre hos henne fra nå av

:)

Ang å krange om hem som har sovet minst...Bli enige om å ikke telle timer. Pick your battles!

Endret av Mus-Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...