Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Trur du kan velge å ha kontrollene hos fastlegen isteden :) Da fikk ikke du time i uke 16, er vanlig her jeg bor når man er gravid for første gang. Men jeg trur ikke at de kan alle ta ferie samtidig så gravide ikke blir fulgt opp, du kan jo prøve å ringe en annen helsestasjon og høre om du kan få time i uke 24, og etterpå avlyse den andre timen. Jeg vet ikke om man MÅ ha timen i uke 24. Men går du på timen i uke 22 husk å få ført opp på helsekortet at du var der i uke 22 så det ikke blir noen misforståelser senere ang barnets størrelse el noe sånt .

Vet hvordan det er, selv om jeg ikke er dårlig så klarer jeg ikke spise så sunt som jeg ønsker, er for glad i usunn mat for tiden :(

Jeg får nesten ringe og sjekke med de hva de sier. Om jeg bør komme til kontroll uke 24, eller om 23 eller 22 går greit.Blæh, hater å ringe og mase. Har litt telefonskrekk :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her om dagen kjøpte jeg bladet Babydrøm. Noen som har sett det?

Fantes det ikke et blad som het Gravid før?

Kan ikke se at det eksisterer nå lenger. Babydrøm kostet svimlende 99 kr, må innrømme at jeg synes det er i meste laget for et norsk blad. Det var litt søtt, men ikke det mest nyttige bladet i verden ;)

Skal sies at jeg er en sucker for glossy magazines!

Kjøpte også..... seng til baby! Vet det er litt skummelt å kjøpe ting, men den var på salg og vi sparte 1000 kr. Vi gikk for Stokke sin seng. Jeg har det innprentet i hjernen at Stokke er bra saker. 2999 kr, i stedet for 3999. Hvis det går galt får vi nok solgt den. Klær og småting kommer jeg ikke til å kjøpe på noen måneder.

Hadde planer om å "break the news" til søster og mamma i helgen, men ser ikke ut som det passer. Huff, jeg gruer meg sånn. Er så redd søsteren min skal bli lei seg fordi vi har et så nært forhold og at forholdet skal endre seg. Dessuten hater hun barn, noe jeg også gjorde for noen år siden :fnise:

Skjønner henne godt, hun er på en helt annen plass i livet enn meg. Men jeg er så glad i henne og vil ikke at hun skal bli skuffet. Hun må bare finne seg i å bli tante altså ;)

Og mamma, er redd hun ikke synes jeg er egnet som mor og burde fokusert mer på karriere i stedet. Jeg vet hun er glad i babyer, men hun har aldri mast på oss om å få barn så jeg er veldig usikker på hva hun kommer til å si.

Og så var det pappa da, vi har ikke verdens beste forhold. Tror han kommer til å få litt panikk for det betyr at han kanskje må ta en ny rolle, som morfar, og det tviler jeg på at han er helt klar for!

Dette var en liten utblåsning.. Godt å få det ut ;)

Endret av SmartCookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og spør :) Hadde veldig telefonskrekk før og litt nå, så vet hvordan det er!

Har ikke sett det bladet, leser så mye om graviditet på nettet så har ikke tenkt så langt på å kjøpe et slikt blad. Sist jeg var gravid så kjøpte jeg Gravid, og tok faktisk vare på bladet og har funnet det frem ;) Selv om det er noen år siden så har vel neppe det å være gravid endret seg så mye tenker jeg. Husker ikke hva det koster men det var ikke kjempe billig det heller.

Gratulerer med babyseng ;) Vi har ikke kjøpt noe som helst til babyen ennå. Siden vi skal flytte så gidder vi ikke kjøpe seng ol nå. Jeg regner med at alt er i orden siden hjertet til babyen slår ennå, men skal vente til vi flytter med å kjøpe noe som helst siden det er rett etter UL.

Du kan jo ikke ta abort pga søstra di, så ikke bry deg om hva hun tenker. Selv om hun ikke vil ha barn og "hater" barn så kanskje hun faktisk vil bli glad på dine vegne, jeg tenker at for å virkelig hate barn så må man være en kald og følelsesløs psykopat, og det er hun vel ikke? :) Altså jeg mener ikke at alle som ikke vil ha barn er psykopater, overhodet ikke, men de som ikke vil ha barn pleier ikke å virkelig hate barn innerst inne. Jeg er ikke lesbisk men hater ikke kvinner for det. Hvis du skjønner hva jeg mener :) Foreldrene våre har aldri mast på barn, iallefall ikke mine, jeg trur mine bare tenker at det kommer når det kommer.

Det kommer sikkert til å gå kjempe greit :hug: Vi skal besøke svigers i morgen og dele dette med det! Jeg er nervøs selv om jeg ikke har noen grunn til det, var og kjempe nervøs forrige helg når vi sa det til foreldrene mine.

Lykke til med å fortelle hvis det blir denne helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai, nå har jeg glemt å ringe helsestasjonen. Jaja, en annen dag :)

Har gjort veldig mye annet jeg har utsatt over lengre tid da. Bestilte synstest og skaffet meg briller, og bestilt kjøretime! Iiiik Det gjør meg stresset altså! Har aldri kjørt før jeg :sjenert: Er litt usikker på om det er forsvarlig å øvelseskjøre som gravid? Ellers er det ikke mye å meddele. Jeg er vel 13+0 i dag om den private jordmoren har rett! Skal snart gi nyheten til mine nærmeste. Vennene er jeg ikke helt klare for enda. Jeg tipper de kommer til å bli snurte om jeg ikke sier det før etter OUL, men sånn blir det kanskje. Er invitert til et par sosiale anledninger før den tid, så får se hva som skjer med alkohol og det hele. Men akkurat nå planen er å fortelle det til folket etter OUL.Jobb er galskap om dagen og jeg har ansvar for flere prosjekter. Synes det er viktig å ikke stoppe opp bare fordi jeg er gravid. Det er tross alt et (forhåpentligvis) langt liv etter permisjonen også! Viktig å ha fokus lenger frem enn ett år i tid :)Ellers merker jeg misnøye over den nye permisjonsordningen som trer i kraft 1.juli. Og like stor misnøye over at de ikke klarer å få endret barnehageinntaket før om sikkert et par år. Men, den tid, den sorg!

Endret av SmartCookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 13+0 :)

Bra at du har mye å drive med om dagen så tiden mot oul går fort!

Fortell venner de store nyhetene når det føles rett for deg :)

Ønsker deg en fin kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Permisjonsgreia med hvor mye mor og far får? Har ikke satt meg inn i det, vet ikke helt hvordan det er allerede. Jeg trudde at barnehageopptaket ble endra ganske snart :( Dumt hvis det tar tid!

Det er ikke farlig å kjøre bil som gravid så lenge man ikke har en enorm mage så det blir vanskelig, så ikke farlig å øvelseskjøre så lenge du ikke er ekstremt nervøs, da kan kanskje fosteret kjenne stresset og bli stresset selv.

Hadde du briller fra før av? Gravide kan få dårligere syn som ofte blir bedre når ungen er ute, men ikke alltid blir det bedre. Så jeg kommer ikke til å ta en synstest som gravid, så lenge synet ikke blir elendig, tar det heller etterpå hvis synet blir dårligere, merker at jeg har litt tåkesyn i blant. Bruker lesebriller.

Gratulerer med uke 13! ;) Går det bra ellers? Noen plager eller i fin form? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boks: Takk for det :) Planlegger å fortelle min familie det i helgen og det blir spennende. Mannen er veldig spent og gleder seg, jeg derimot er bare nerver! Vennene får bare vente. Familien må gå først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva endrer de 1 juli?

Pappaen må ta ut to uker mer pappaperm, og mammaen får dermed to uker mindre? Tror det er slik det ble?! Vi kan trenge all den permisjonen vi kan ta, særlig fordi vi nok kommer til å få utfordringer med barnehageplass. Vi ville nok foretrukket om vi kunne velge selv hvordan vi ville fordele den. Det går nok bra, men blir litt stresset over at det skal være så satt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonsgreia med hvor mye mor og far får? Har ikke satt meg inn i det, vet ikke helt hvordan det er allerede. Jeg trudde at barnehageopptaket ble endra ganske snart :( Dumt hvis det tar tid!

Det er ikke farlig å kjøre bil som gravid så lenge man ikke har en enorm mage så det blir vanskelig, så ikke farlig å øvelseskjøre så lenge du ikke er ekstremt nervøs, da kan kanskje fosteret kjenne stresset og bli stresset selv.

Hadde du briller fra før av? Gravide kan få dårligere syn som ofte blir bedre når ungen er ute, men ikke alltid blir det bedre. Så jeg kommer ikke til å ta en synstest som gravid, så lenge synet ikke blir elendig, tar det heller etterpå hvis synet blir dårligere, merker at jeg har litt tåkesyn i blant. Bruker lesebriller.

Gratulerer med uke 13! ;) Går det bra ellers? Noen plager eller i fin form? :)

Formen er faktisk overraskende fin! Så fin at jeg nesten blir engstelig. Men prøver å ta det med ro :) Har jo sett det er liv, og selv om det ikke er noen garanti for at det fortsetter så må man jo bare holde seg positiv! Kan egentlig forstå at magen kan bli et problem når man kjører ja. Ligger og tuter på hornet som en gal :laugh: Jeg hadde håpet å få lappen før barn kom til verden, men får nesten se hvordan det går! Holder på å bli sprø av pc'en, alle nettleserne er nede for telling og funksjoner deaktivert, så å skrive innlegg på KG er et mareritt. Jeg pleier vanligvis bruke mellomrom og være flinkere til å holde innleggene ryddige, men det ser ikke ut til å la seg gjøre med denne pc'en! Jeg glemte å fortelle optiker, eller var usikker på om jeg skulle, at jeg var gravid. Heldigvis var det ingen større forskjeller på synet, bortsett fra bittelitt skjevhet på hornhinnen. Jeg hadde også lest at synet kunne endres og at det ville gå tilbake etter graviditet. Siden det ikke var de store endringene så tror jeg det er greit. Men øynene mine har vært veldig tørre og linsene satt som lim i går! Aldri opplevd noe lignende. Nå skal jeg kose meg med vanilje kesam og bjørnebær + bringebær :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått mage? :)

Kos deg med det, har aldri smakt det, er ikke så glad i bær, er litt rar sånn sett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag føler jeg at jeg har veldig mage! Det har gått greit frem til i går/ idag. Nå plutselig følte jeg at den var veldig synlig og veldig tilstede!

Har tenkt å skjule det for kolleger på jobb i 3 uker til så er spent på hvordan det kommer til å gå! Tror en del har begynt å ane ugler i mosen allerede. Særlig en kvinnelig kollega, hun stirrer ofte på magen min.

Har fortalt om graviditeten til mamma, søster, svigermor, svigerfar, pappa + hans nye kjæreste og én venninne. Det har nok også spredd seg til diverse søsken på mannens side også. Har fremdeles et par venninner + kolleger å dele det med. Kollegaene får vite etter ultralyd, venninnene i løpet av de nærmeste ukene.

Spennende tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville og vente til etter UL med å fortelle det på jobb men pga bekkenløsning så måtte jeg, men har bare sagt det til de to på min avdeling og de sier det ikke videre :)

Så koselig med mage ;) Kan du ikke få deg en ticker i signaturen så jeg husker hvor langt du er på vei hehe ;) Men husker at det ikke er stor forskjell på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det blir noen dager og uker mellom hver gang jeg oppdaterer! Ikke bra!

Jeg føler meg ikke så veldig gravid om dagen, så jeg er spent på ultralyden til uken.

Kanskje får vi også vite kjønnet? Merker at jeg ikke er helt klar for det :fnise:

Har ingen større plager, bortsett fra en evigvarende liten forkjølelse som gjør at jeg våkner opp med vondt i hodet og hals hver morgen og aldri føler meg uthvilt.

Slitsomt!

I tillegg har jeg skikkelig pollenallergi. Plagsomt!

Ellers er det meste vel :) Har fortsatt aversjon mot enkelte matvarer, særlig kjøtt og krydret mat. Og jeg har hatt skikkelige luftsmerter i magen. Fordøyelsen er ikke helt på topp om dagen. Tror også jeg har følt på ligamentsmerter. Ouch!

Nå teller jeg ned til ultralyd! Blir spennende! Tipper det blir en liten babygutt, men vi får se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klar for ultralyd?? :sjokkert: Kan vi bytte så jeg får din dato og du min? Jeg er helt desperat-utålmodig og begynner snart å telle sekundene til jeg skal, er 10 dager.

Da sier jeg at det blir ei jente, for moro skyld :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Beklager fraværet fra dagboken, men tiden har gått så fort!

Etter ultralyden fikk vi vite at det var en liten jente, eller det vil si "mangelen" på utstyr gjorde at jordmor konkluderte med at det var en prinsesse. Alle andre jeg kjenner har fått se detaljer av utstyret, men vi følte vel mest at jordmor gjettet seg litt frem ettersom det ikke var noen snopp ;)

Har endelig fått delt nyheten med alle, både familie, venner og kollegaer. Da falt behovet for KG litt bort, for hemmeligheten var ute og jeg kunne snakke offentlig om det.

Dessverre fikk vi en lei nyhet i sommer da vi skulle på 3D-ultralyd og det er at vår lille prinsesse kommer til å bli født med spalte i leppe, kjeve og mest sannsynlig gane. Det har vært noen tøffe uker, men vi er glad for at vi er klar over hva som venter oss når hun kommer til verden. Vi er allerede blitt fanget opp av spalteteamet til Rikshospitalet og har fått god hjelp, men det blir noen ekstra utfordringer som møter oss.

Merker at det tærer på å se "perfekte" babyer overalt og det føles veldig urettferdig innimellom, selv om vi er ved godt mot. Jordmor hadde ikke sett "feilen" på den ordinære ultralyd, så det var bare flaks at vi tok 3D hos privat klinikk og ble opplyst om dette. Det utgjør jo ingen forskjell, men da har vi tid til å forberede oss på det som venter. En liten jente med et enda større smil, mulig flaskemating og morsmelkerstatning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å høre fra deg ;)

Synd det med prinsessa deres, men hun er garantert like perfekt som alle andre babyer! De jeg kjenner som har fått et barn med spalte har det gått kjempe bra med :)

Skjønner hva du mener at det føles urettferdig å se andre babyer. Jeg har vært mye på sykehuset de siste ukene (du leste sikkert det siste i dagboka mi om for stort trykk i hjernen min) og har følt at det er urettferdig at "alle" de andre gravide er lykkelige og nyter graviditeten. Men er garantert tusen ganger verre at det feiler sitt eget barn noe enn seg selv :( Satser på at det går bra med jenta deres, og jeg hadde rett ang kjønnet :danse:

Hvor langt på vei er du nå? Og ble terminen endret under UL? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med ei lita jente i magen SmartCookie! :blomst::klem:

Leit å lese at de har oppdaget (og ikke oppdaget...) spalting hos jenta deres :(

Godt dere er fanget opp i systemet og at det finnes en oppgått sti videre.

Forstår at det kan være frustrerende å se at "alle" rundt har en perfekt tilværelse med helt friske barn, og det er helt lov å kjenne på de følelsene når man står med begge bena i en helt ny og uventet situasjon!

"Heldigvis" har dere litt tid til å bli vant til tanken på dette før lille jenta deres kommer og jeg er sikker på at det kommer til å gå fint! De er så flinke i dag og de på riksen er utrolig dyktige! :)

Sender dere masse gode tanker og klemmer og ønsker deg en fin uke! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yesterday: Har ikke fått lest alle innleggene dine, men plukket opp at du var i dårlig form. Ble heldigvis beroliget av de siste innleggene hvor det ser ut som det ikke er så alvorlig som fryktet. Men skjønner deg så inderlig godt når du har plager og ikke nyter graviditeten som man gjerne skulle gjort. Er jo litt av det samme jeg kjenner på. Terminen er fortsatt 30.okt (som ble satt på den første UL i uke 11) og jeg er nå i uke.. 29? :)

boks:

Takker for oppmuntrende ord! Det har sine fordeler å bli opplyst på forhånd :) Rekker å se på pumper og flasker, og fanges opp av systemet. Så nå sitter jeg og vurderer å slenge inn en søknad om å bytte sykehusplass slik at jeg kan være nær ekspertisen og få amme/mate-hjelp.

Vi kommer selvsagt til å elske henne like høyt uansett og det går nok bra. Er kommet meg opp og ut av det sorte hullet, men det hender jeg føler livet er urettferdig. Kjenner flere som både har røyket og drukket under graviditeten og likevel går det bra, men jeg som har gjort alt riktig skal være uheldig? Merkelig hvordan ting fungerer, men sånn er det! Må bare leve med det :)

Har ennå ikke delt det med alle i nærmeste krets, og har fått nyss om at det ventes babyshower for meg om noen dager. Noe som er kjempekoselig, men jeg har jo ikke fortalt om misdannelsen til alle enda, og er redd det kommer til å bli tema på noe som egentlig skulle være en hyggelig dag. I tillegg er vi midt oppe i rydde/flytte/oppussing..

Hva synes dere om babyshower jenter?

Jeg synes det er veldig stas, men liker ikke at man i den norske versjonen har gjort det om til en overraskelsesfest. Er ikke alltid det passer seg.. Selv om jeg ikke synes man skal planlegge sin egen, så synes jeg det er bedre at den vordende mor blir informert om ikke annet. Nå har jo jeg fått nyss om dette likevel da, men det er fordi mannen fikk panikk både fordi han vet at jeg er sårbar om dagen, at leiligheten står på hodet og det er vår bryllupsdag. Bad timing :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...