Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Greia er at vi har jo bare to kjønn, så sjansen for at det skal klaffe med mytene er jo stor, er jo 50% sjanse :)

Ca sånn er din baby Coockie!

God helg! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehehe :)

Sjekket akkurat papirene litt nøye, og så at jeg var Rhesus negativ! Tenkte ikke noe mere over det ved første øyekast, men reagerte på at de hadde skrevet at jeg måtte på kontroll i uke 32.

Har lest litt om det nå og er selvfølgelig litt bekymret. Første barn pleier ikke være noen større utfordring, men det kan bli komplikasjoner med barn nr.2 (og 3 osv)

Er litt lei meg.. Føler jeg har nok å bekymre meg over!

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, har lest bittelitt om det for en stund siden. Men tenker at siden du ikke må på kontroll før uke 32 så kan det neppe være så farlig, siden det er såpass sent i svangerskapet. Prøv å fokuser på dette barnet og ikke tenk på nr 2 og 3 nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hva dere har diskutert ang det å være rhesus minus men jeg tror ikke du skal tenke så mye på det. Det er mange av oss! Hvis du har en mann som er rh- så er det jo ingen problem, hvis du har en som er rh+ så er det jo en mulighet å få barn som er rh+. Hvis det skjer får du en sprøyte i rumpa etter fødselen (det er vel for å forhindre at du danner antistoffer mot evt flere barn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for oppmuntrende ord :)

Jeg er ved litt bedre mot i dag, men var litt skremt i går. Hadde ikke hørt om det før jeg googlet min egen blodtype og alle disse skumle diskusjonene og artiklene kom opp.

Min eneste bekymring rundt dette akkurat nå er at om jeg får en blødning under svangerskapet så må jeg komme meg til legen innen 72 timer for denne sprøyta. Om jeg har forstått det riktig. Må avklare med jordmor :)

Hvis 13-15 % er rhesus negative så kan det jo ikke være så unormalt?

Mannen vet ikke hvilken blodtype han har, men sjansen er vel størst for at han er positiv. Vi får kanskje se om vi får sendt han til testing så vi er forberedt (eller kan slappe helt av). Nå vet jeg hvorfor jeg er negativ av natur, jeg har det jo i blodet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du har det i blodet, hehe ;) Jeg vet lite om blodgreier og vet ikke hva jeg har men samboer har rhesus positiv sier han (han er blodgiver så vet det), så er spent på hva jeg har.

Merkelig at du må ha en sprøyte hvis du begynner å blø, men som sagt jeg vet jo ingenting rhesus negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprøyte skal jeg ha for å stoppe mitt eget blod mot å lage antistoffer mot rhesus positiv. Da vil det bli vanskelig for et foster med den blodtypen å overleve i min kropp. Vanligvis har man ikke kontakt med fosterets blod før fødselen, og sprøyte er ikke nødvendig før etter fødselen. Men hvis man aborterer eller har blødninger kan fosterets blod komme i kontakt med mitt, og da er det fare på ferde!

Skumle greier!

Jeg tror jeg har blitt veggis av å gå gravid. Jeg spiser jo bare frukt! Fruktsalat, fruktjuice, frukt.. hjelpes! Kan ikke være bra med så ensidig kost? Varierer med litt smågodt. Huff, måtte uggenheten gi seg og matlysten komme tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompliserte greier. Er ikke like giret på å få brevet nå som jeg har doppleren, hehe.

Bare supert at du er sunn, men husk å få i deg nok proteiner, kalsium, div vitaminer, jern, omega3 og litt fett. Karbohydrater får du jo fra fruktsukkeret. Jeg har lest at bananer og druer inneholder mest fruktsukker og er fy ved svangerskapsdiabetes, og jeg er redd for å få det, så litt kjipt siden det er mine favoritt frukter. Er veldig kresen på frukt, men har blitt flink til å drikke juice siden jeg ble gravid, det er bedre enn ingen frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du jo :)

Angående det med Rh- så er det ikke så mye å bekymre seg for sa legen min. Er selv Rh- mens mannen så klart er Rh+ :ler: Ville ikke tenkt noe mer på det. Nå man skal på kontroll først i uke 32 og 36/38 kan det ikke være så veldig farlig. Legen min mente hvertfall at det skulle jeg ikke tenke på, jeg måtte bare huske kontrollene :)

Blir spennende med UL, gleder meg til å titte inn her når du har vært! :) Hvilken dag var det?

Dumt at du har fått et dårlig inntrykk av helsestasjonen din..

Selv fikk jeg et veldig godt inntrykk da jeg ringte ned og de var superbehjelpelige, men ble noe skeptisk av jordmor. Men det var heldigvis bare i starten. Mannen likte henne godt så. :)

Så bra at du trener og spiser sunt selv om det kanskje blir litt lite variasjon, men det gjør ikke noe i starten så lenge du får i deg noe :) Om det med trening sa legen min at jeg kunne trene akkurat som før, bare unngå kontaktsport og ikke lenger presse meg. Man kan altså bli sliten osv, men ikke presse det sånn man gjerne gjør når man ikke er gravid. Også kan du trene alt som vanlig, men det anbefales å la de rette magemusklene få være i fred, mens de skrå kan du trene :)

Dette går bra SmartCookie, slapp av best det går og kos deg med lille i magen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompliserte greier. Er ikke like giret på å få brevet nå som jeg har doppleren, hehe.

Bare supert at du er sunn, men husk å få i deg nok proteiner, kalsium, div vitaminer, jern, omega3 og litt fett. Karbohydrater får du jo fra fruktsukkeret. Jeg har lest at bananer og druer inneholder mest fruktsukker og er fy ved svangerskapsdiabetes, og jeg er redd for å få det, så litt kjipt siden det er mine favoritt frukter. Er veldig kresen på frukt, men har blitt flink til å drikke juice siden jeg ble gravid, det er bedre enn ingen frukt.

Takk for råd :) Jeg har sett de selger vitaminpakker for gravide på apoteket. Kanskje det kan være noe?Føler kostholdet mitt er veldig ensformig om dagen. Går i lette karbohydrater (og jeg som vanligvis er veldig sunn og kostholdsbevisst!) og frukt. Er litt bekymret for proteininntaket mitt, så her må jeg finne på noe lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på kontroll hos jordmor og det var veldig nervepirrende.

Skjønte ikke hvordan hun kunne være så avslappet og snakke om fosteret som om det var noe der inne. Det visste jo ikke hun?

Heldigvis dukket det opp et lite vesen etter at hun hadde lett litt. Puh! Både jeg og mannen ble utrolig lettet! Jeg fikk litt vondt av han (jordmor omtalte fosteret som han, uten at jeg er sikker på om hun så antydninger til hankjønn eller om det bare er en talemåte). Siden det er såpass tidlig gadd jeg ikke spørre noe dypere, får uansett vite det senere, om ikke annet ved fødselen ;)

Alt så veldig bra ut, men jeg er selvsagt litt skeptisk til private klinikker og klarer ikke helt tro på det før jeg har vært på den ordinære ultralyden.

Nakkefold så veldig fin ut og alt var på stell.

Den største overraskelsen var vel at jeg ble satt tilbake 10 dager. Jeg har verdens tregeste menstruasjonssyklus ;)

Personlig er jeg ikke overrasket for det var det jeg trodde, men jeg forsøkte å fortelle legen at jeg neppe kunne stole på terminkalkulatoren uten at hun har endret termindato. Så da blir det Halloween-baby da ;) Som jeg trodde :)

30.oktober er ny termindato!

I og med at legen har bommet såpass på termin, må jeg nesten flytte ordinær UL. Men det går nok akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :)

Det var sikkert bare talemåte hun har lagt til seg når hun gjør UL, da man ikke kan se det på den tiden. For å unngå å kalle det en "det", kanskje ?:) Uansett, på ordinær skal de spørre om du vil vite eller ei, så hvis du ikke vil vite så anbefaler jeg deg å ikke google utralydbilder som røper kjønn, for jeg trodde jeg så det før hun sa det var ei jente utifra hva jeg hadde lest på nettet.

Tror nok du kan senke skuldrene nå, selv om jeg alltid uroer meg selv, men vi har ærlig talt oddsen på vår side nå :)

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke at de i private klinikker også er jordmødre, så trudde først at du hadde vært hos det offentlige. Lurer på om min termin stemmer, er spent på det :) En vitaminpakke kan være lurt å kjøpe ja, og spis kjøtt!! Det er mye proteiner i kylling.

Jeg vurderer å kutte ut dagboka mi, setter veldig pris på dine kommentarer, men ellers får jeg ingen kommentarer så det er kjedelig å skrive med meg selv. Jeg kommenterer andre og andre får masse kommentarer, mens jeg får ca ingenting. Er litt barnslig kanskje, men jeg syns at det er kjedelig å skrive når ingen bryr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg får svare på ditt innlegg Yesterday, selv startet jeg min før jeg rundet 12 uker tror jeg, men personlig føler jeg det ikke er noe særlig å fortelle. Nå som ting begynner å skulle planlegges med tanke på innkjøp, mage, spark og daglige ting merker jeg at jeg oftere har noe å "bidra med" siden jeg har kommet lenger, og da har mer å komme med hos andre også. I starten visste jeg jo ikke noe hvordan det er å være lenger på vei enn 12 uker, men etterhvert kan man assosiere seg med hva som skjer, da man også selv kommer lenger. Så ja, skjønner hva du mener, og nå vet jeg ikke hvor/hva du skriver hos andre da jeg ikke sjekker aktivt men det er mange som er veldig flinke til å skrive og dermed skaper mer personlighet i dagbøkene, så har man de som meg som oppdaterer en gang annenhver uke. F.eks Mafalda's dagbok er en fryd å lese, mens andre blir litt mer anonyme. Det handler jo også om hvor interessert og tilbakemeldingen man gir på det andre skriver i dagbøkene sine. Min erfaring er uansett at jo lenger man kommer, jo mer involvert blir man. Kanskje du kan vente og se? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver nesten hver dag i dagboka mi, og syns ikke at jeg er kjedelig, men kanskje andre syns det. Er kanskje ikke verdensmester i å skrive, men når dagboka mi har blitt lest ca 3500 ganger og et fåtall av de gangene er meg (er kun innom og skriver, leser ikke bare for å lese i min egen dagbok), så har jeg jo noen lesere og da kan de jo om så skrive en setning eller to en sjelden gang. Klart jeg har ikke kommet så langt på vei men skriver om tanker om hva som skjer fremover, hva som kan skje, og om nåtiden. Skriver også litt om andre ting enn graviditeten, om jobb, frustrasjoner osv. Selv syns jeg at det er like spennende å lese om de som er kort på vei og de som er langt på vei. Forventer ikke å bli "super blogger nr 1", det er ikke mitt mål i det hele tatt, men det hadde vært koselig med en gang i blant en liten kommentar fra noen andre enn Cookie. Men jeg setter veldig pris på deg Cookie så ikke misforstå :rodmer: Lurer på om greia kan være at de fleste som har dagbok her er mye lengre på vei og de foretrekker å lese og diskutere med de som er like langt på vei, så vi som er kortere blir mindre interessante uansett hva vi skriver og uansett hvor flinke vi er til å skrive. Jeg skal ikke slette dagboka mi, men skal iallefall ikke være like ivrig lenger, det er bare skuffende å se ingen nye kommentarer så og si hver eneste dag samtidig som mange har lest.

edit: skrivefeil

Endret av Yesterday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener Yesterday :)

Virker rett og slett ikke som det er så mange som er på samme sted i svangerskapet og kanskje man er mest interessert i de som er der man selv er?

Jeg synes det er fint at det er noen av oss som er ca like langt på vei da, så er vi en liten gjeng om ikke annet. Og det er jo litt rart med så mange lesere og så få kommentarer, men det er bare sånn blogging og dagbøker fungerer. De aller fleste som er innom vil bare lese :)

Håper virkelig ikke du gir opp dagboken, men skjønner om du ikke vil prioritere den så høyt som du har gjort. Du er jo veldig flink til å oppdatere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner hva du mener Yesterday :)

Virker rett og slett ikke som det er så mange som er på samme sted i svangerskapet og kanskje man er mest interessert i de som er der man selv er?

Jeg synes det er fint at det er noen av oss som er ca like langt på vei da, så er vi en liten gjeng om ikke annet. Og det er jo litt rart med så mange lesere og så få kommentarer, men det er bare sånn blogging og dagbøker fungerer. De aller fleste som er innom vil bare lese :)

Håper virkelig ikke du gir opp dagboken, men skjønner om du ikke vil prioritere den så høyt som du har gjort. Du er jo veldig flink til å oppdatere!

Har lagt til en link til dagboka mi i signaturen så kanskje noen flere leser og kommenterer :fnise: Men jeg har fått en del kommentarer av ei anna det siste døgnet, koselig :)

Sitter her og dagdrømmer om en babymage nå! :gravid:

Du vil ikke lage deg en ticker i signaturen din så andre kan se hvor langt du er på vei? Er bare å klikke på min så havner du på en side hvor du kan lage en. Hvis du vil ha, må jo ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere SmartCookie? :)

Alt går veldig fint :)Mannen og jeg er veldig lykkelige nå som vi vet det er liv. Prøver å huske på at det ikke er noen garanti for at ting går bra, men det er et godt tegn da :)Ringte helsestasjonen i går for å be om kontroll hos jordmor. Det skal jo være i uke 24. Jeg blir så lei meg når jeg snakker med hun teite jenta som sitter i resepsjonen. I følge henne så var det egentlig helt fullt i sommer for jordmødrene måtte jo ha ferie. Jeg fikk heldigvis en time, men ser jo nå at det slett ikke vil falle i min uke 24, men min uke 22. Om vi skal høre på jordmor på UL. Da må jeg vel ringe og bytte? Hvis de skal ha kontroll i uke 24, så er det vel visse ting de ser etter som kanskje ikke er på stell i uke 22?Kan de virkelig mene at jeg ikke får komme til kontroll fordi jordmødrene skal ha ferie?Må jeg da gå uten kontroll i disse sommerukene?Ellers er jeg helt krise i matveien om dagen. Søtsuget er ute av en annen verden og jeg klarer ikke få i meg kjøtt.Stakkars lille nøstet mitt altså. Jeg håper denne uggenheten og mataversjonen snart gir seg så jeg kan spise normalt igjen.Hvorfor får jeg ikke mellomrom i innlegget mitt der jeg vil ha det..? frustrerende ;)

Endret av SmartCookie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du kan velge å ha kontrollene hos fastlegen isteden :) Da fikk ikke du time i uke 16, er vanlig her jeg bor når man er gravid for første gang. Men jeg trur ikke at de kan alle ta ferie samtidig så gravide ikke blir fulgt opp, du kan jo prøve å ringe en annen helsestasjon og høre om du kan få time i uke 24, og etterpå avlyse den andre timen. Jeg vet ikke om man MÅ ha timen i uke 24. Men går du på timen i uke 22 husk å få ført opp på helsekortet at du var der i uke 22 så det ikke blir noen misforståelser senere ang barnets størrelse el noe sånt .

Vet hvordan det er, selv om jeg ikke er dårlig så klarer jeg ikke spise så sunt som jeg ønsker, er for glad i usunn mat for tiden :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...