Gå til innhold

Little cookie on the way


SmartCookie

Anbefalte innlegg

Tror den lille har magevondt stakkar! De skal vel ha avføring hver dag om de får mme. Nå får hun jo delvis morsmelk, delvis mme, men antar at så lenger det er mme i bildet så skal det komme noe i bleia? Det kom masse før, men de siste dagene har det gått opptil to dager i mellom.. Hun kommer også med små hyl og utrøstelig skriking, og masse promping. Vi har forsøkt litt malt i melken det siste døgnet, men det lar fortsatt vente på seg. Synes så synd på henne! I tillegg gulper hun noe helt vanvittig.. Hadde vært bekymret om det ikke var for at hun har mange gode tissebleier i løpet av dagen. Så hun får nok mat.. Men gulpingen er ubehagelig! Kommer store mengder og det gjør at måltidet drar enda lenger ut.. Når vi først er ferdig spist må jeg vente lenge på at gulpingen skal avta. Legger jeg henne i sengen ligger hun jo der i sitt eget gull stakkars.

Lurer på hvordan vi noen gang skal komme oss ut i verden med disse endeløse mateforsøkene, pumpingen min og gulpingen hennes.. Og nå i tillegg utrøstelig magevondt.

Blir mye dårlig tv på meg i løpet av dagen!

Vi bruker malt, uten den så går det flere dager uten avføring og S skriker da MYE. Han har det bedre med malt og har avføring 0-2 ganger per dag. Så innimellom hopper avføringen over en dag for å si det sånn, ikke krise så lenge det ikke går flere dager :) Han får en liten teskje i hver flaske minus de flaskene han får når vi ikke er hjemme, jeg orker ikke styre med malt på kjøpesenter eller på barseltreff, og det går bra.

Her gulpes det og, men ikke mens han spiser, kanskje det kan være reflux som Mus-Katt sier? S gulper når vi legger han på skulderen eller etterpå. En gang i blant kommer det mye, og det er når han ligger. Men han tisser og en del og legger nok på seg så er ikke bekymret. Babyer gulper så sånn er det. Men selvsagt er det veldig mye så bør man ta tak i det, iallefall hvis de spyr opp melka stadig vekk.

Jeg tenker og i blant på at det virker som at dette aldri tar slutt, men de blir jo eldre de og ;) "Snart" er de ett år, så begynner de i barnehagen, så er det skolen, og så er de voksne!

Hvor mange uker er snuppa nå? :) Kommer du deg noe ut? :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom til å tenke på noe, hvilken mme bruker dere?

Gutten vår fikk nan ha1 på sykehuset så vi fortsatte med det men det var veldig mye gulping og magesmerter. Vi byttet til Hipp og gulpingen og magesmertene ble mindre :) Har lest at mange har samme erfaring. Så hvis dere ikke bruker Hipp så anbefaler jeg den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i landet er det ingen regel om at hyppighet av avføring skal være sånn og sånn. Vår hopper vanligvis over en dag, og så bæsjer hun to ganger om dagen de dagene hun bæsjer. Det sa helsestasjon at det var helt greit.

Har du sjekket om hun sliter med reflux? Kan være derfor det kommer så mye opp igjen. Gå eventuelt til osteopat, det er visst ofte de kan hjelpe for slikt! =)

Men hun virker glad og fornøyd? Jeg hadde nok ikke tenkt så mye på det med hyppigheten om hun ikke hadde skreket så mye den siste uken. Bæsjebleiene har blitt mer sjelden vare så tenker at det kan ha sammenheng.

Føler meg så hjelpesløs når hun hyler og trøst & mat ikke hjelper..

Har lest om reflux men har forstått at om det ikke er fare for barnets helse,altså de ikke legger på seg fordi alt kommer opp, så gjør man ikke noe med det fordi man vokser det av seg?

Kan nevne det for helsesøster når vi ser henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker malt, uten den så går det flere dager uten avføring og S skriker da MYE. Han har det bedre med malt og har avføring 0-2 ganger per dag. Så innimellom hopper avføringen over en dag for å si det sånn, ikke krise så lenge det ikke går flere dager :) Han får en liten teskje i hver flaske minus de flaskene han får når vi ikke er hjemme, jeg orker ikke styre med malt på kjøpesenter eller på barseltreff, og det går bra.

Her gulpes det og, men ikke mens han spiser, kanskje det kan være reflux som Mus-Katt sier? S gulper når vi legger han på skulderen eller etterpå. En gang i blant kommer det mye, og det er når han ligger. Men han tisser og en del og legger nok på seg så er ikke bekymret. Babyer gulper så sånn er det. Men selvsagt er det veldig mye så bør man ta tak i det, iallefall hvis de spyr opp melka stadig vekk.

Jeg tenker og i blant på at det virker som at dette aldri tar slutt, men de blir jo eldre de og ;) "Snart" er de ett år, så begynner de i barnehagen, så er det skolen, og så er de voksne

Hvor mange uker er snuppa nå? :) Kommer du deg noe ut? :hug:

Da høres det ut som en lur idé å fortsette med malt. Jeg har vært veldig forsiktig og putter ca 1/4 teskje i hver flaske, kanskje vi må øke litt? Mente man skulle bruke én teskje om dagen så tenkte det var best å spre det utover men har jo ikke merket så stor effekt akkurat. Tar kanskje noen dager?

Det kom jo ut noe går, men om det var naturens gang eller malten vet jeg ikke. Det var irrgrønt, glatt i konsistensen og stinkende...huff!

Vi bruker Nan, både Nan 1 og Nan 1 HA. Akkurat nå sistnevnte. Mannen kjøpte "feil" første gang vi skulle ha Nan og dermed testet vi Nan 1 Ha men leste senere at den var mildere mot magen så etter å ha testet Nan 1 HA og så NAn 1 , gikk vi tilbake til HA.. Men merker ikke stor forskjell!

Kanskje vi må prøve et annet merke, men jeg er så skeptisk til annet enn NAN.. Vet ikke hvorfor ;) Er vel bare ukjent for meg! Hipp hørtes jo søtt ut :)

På en måte klarer jeg knapt vente til denne småbarnstiden er over, men på en annen side så dukker det jo da opp andre utfordringer. Og de er jo så søte som spedbarn <3 Prøver å nyte det så godt jeg kan :)

Bare synd med magesmerter og hyling, merker det går på helsa løs. Det gjør det enda verre å komme Serbia og bli sosial, jeg kan jo ikke mate henne ute for så å slite i timesvis med hysterisk gråt fra den lille..

Må innrømme at jeg føler meg veldig isolert fra omverdenen. Det eneste jeg får til er en trilletur i nabolaget.

Noe annet har jeg ikke turt!

Butikken gidder jeg ikke for hva gjør jeg med vognen og varene? Butikken i nærheten er så liten at da jeg gikk gravid fikk jeg ikke plass mellom hyllene! Mulig jeg tør å ta med vogna i en større butikk, om man får lov å ta med vogn da? Tør ikke sette den fra meg heller, er så redd noen skal ta den.. Har ikke råd til å miste den. Kostet jo 10 000 kr :O

Snuppa er forresten fire uker nå, hun kom en uke etter termin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blåser det opp til storm, så i dag har vi droppet trilletur da jeg har lest at småbarn ikke tåler vind pga dårlig utviklede lunger. Det er ikke ofte det er storm på Østlandet men det skal det altså bli nå. De advarer faktisk folk om å gå ut fordi man ikke er vant med slik vind her i øst! Det kan fort komme trampoliner og søppelkasser flyvende! Hjelpes.. Best å holde seg inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som en lur idé å fortsette med malt. Jeg har vært veldig forsiktig og putter ca 1/4 teskje i hver flaske, kanskje vi må øke litt? Mente man skulle bruke én teskje om dagen så tenkte det var best å spre det utover men har jo ikke merket så stor effekt akkurat. Tar kanskje noen dager?

Det kom jo ut noe går, men om det var naturens gang eller malten vet jeg ikke. Det var irrgrønt, glatt i konsistensen og stinkende...huff!

Vi bruker Nan, både Nan 1 og Nan 1 HA. Akkurat nå sistnevnte. Mannen kjøpte "feil" første gang vi skulle ha Nan og dermed testet vi Nan 1 Ha men leste senere at den var mildere mot magen så etter å ha testet Nan 1 HA og så NAn 1 , gikk vi tilbake til HA.. Men merker ikke stor forskjell!

Kanskje vi må prøve et annet merke, men jeg er så skeptisk til annet enn NAN.. Vet ikke hvorfor ;) Er vel bare ukjent for meg! Hipp hørtes jo søtt ut :)

På en måte klarer jeg knapt vente til denne småbarnstiden er over, men på en annen side så dukker det jo da opp andre utfordringer. Og de er jo så søte som spedbarn <3 Prøver å nyte det så godt jeg kan :)

Bare synd med magesmerter og hyling, merker det går på helsa løs. Det gjør det enda verre å komme Serbia og bli sosial, jeg kan jo ikke mate henne ute for så å slite i timesvis med hysterisk gråt fra den lille..

Må innrømme at jeg føler meg veldig isolert fra omverdenen. Det eneste jeg får til er en trilletur i nabolaget.

Noe annet har jeg ikke turt!

Butikken gidder jeg ikke for hva gjør jeg med vognen og varene? Butikken i nærheten er så liten at da jeg gikk gravid fikk jeg ikke plass mellom hyllene! Mulig jeg tør å ta med vogna i en større butikk, om man får lov å ta med vogn da? Tør ikke sette den fra meg heller, er så redd noen skal ta den.. Har ikke råd til å miste den. Kostet jo 10 000 kr :O

Snuppa er forresten fire uker nå, hun kom en uke etter termin :)

Man kan ha en teskje malt i hver flaske, men hvis babyen får diare så må man trappe ned, f.eks til en halv teskje per flaske.

Siden snuppa sliter med magen så ville jeg absolutt prøvd Hipp om jeg var dere :) Mange syns at Hipp er mye bedre for magen enn Nan ha1. Og prismessig så sparer man sinnsykt mye på det og, Hipp koster 40kr og Nan ha1 nesten 200kr, men selvsagt er det best at babyen har det bra ;)

Jeg turte heller ikke å dra ut i begynnelsen, eller jeg dro et par ganger en snartur på matbutikken mens samboer var hjemme med S, for å se at omverdenen ennå eksisterer. Men etter jeg sluttet med pumpingen så er jeg så avslappet av det går bra å dra ut, er litt styr da S hater på bli kledd på så mye klær og har en tendens til å bli sulten igjen akkurat i det vi skal dra selv om han nettopp har spist :P Eller så er det bleia som må skiftes, for han sier i fra om det. Så noe er det som regel men så lenge jeg slipper å pumpe puppene annen hver time så takler jeg det. Det var kjempe skummelt å dra på barseltreff for første gang, ikke pga de andre folka men pga S og meg selv.

Har du ikke bil? Bruker samboer den til jobb kanskje? Jeg har handlet med vogna, går bra så lenge det er bare litt, legger varene oppå vogna. Skal jeg handle mye så tar jeg bilen og har S i ei handlevogn med babysete. Hvor langt er det til butikken? Er det ikke så langt så kan du jo bære snuppa og ha henne i babysete på handlevogna? Du kan ha varene i en ryggsekk, men jeg skjønner om det ikke frister ;) Og iallefall ikke om man ikke føler seg helt klar for det :hug:

Nå blåser det opp til storm, så i dag har vi droppet trilletur da jeg har lest at småbarn ikke tåler vind pga dårlig utviklede lunger. Det er ikke ofte det er storm på Østlandet men det skal det altså bli nå. De advarer faktisk folk om å gå ut fordi man ikke er vant med slik vind her i øst! Det kan fort komme trampoliner og søppelkasser flyvende! Hjelpes.. Best å holde seg inne!

Jeg er veldig vant med storm her i nord, det var liten storm her i går :) Jeg hadde heller ikke hatt S med meg ut i storm eller liten storm. Hold dere inne ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg sånn igjen i det du skriver SmartCookie.

Snuppa her har vært utrøstelig de siste 6 ukene og jeg skjønner virkelig hva du mener med sjokkskadet. Det var ikke dette jeg hadde sett for meg jeg heller. At man skulle være trøtt fordi man ikke får sammenhengende søvn? Jepp, men trøtt og sliten dekker ikke det man føler i en sånn situasjon. Kjenner jeg blir skikkelig forbanna når det kommer kommentarer som "det må dere regne med i lang tid fremover" og "det er helt normalt". Nope, det er ikke helt normen at et barn gråter og gråter og gråter og aldri klarer å finne roen med mindre hun er helt utslitt etter 16 timer våken. Puh :P

Måtte dra på smilebåndet når du nevnte både FF og Blondinbella; leser de selv og river av meg håret for at jeg gidder å utsette meg for det og for at blandt annet BB klaget på at de var så slitne :P:vetikke:

Uansett; til poenget! Her har det vist seg at snuppa har hatt god effekt av mat for allergikere, hvertfall det siste døgnet. Vi var så desperate her og nevnte det på helsestasjonen at hun er tydelig plaget med magevondt og ikke klarer å finne roen pga det. De skrev ut resept på Nutramigen sånn at vi kunne prøve ut og se om det var så "enkelt". Har fått en ny baby. I går sov hun uten at vi klarte å vekke henne når vi var på fotografering og hun sov 3 lurer helt av seg selv. Say what?! :sjokkert: Så kanskje dere skal høre om dere kan få prøve? Man må riktignok betale for den selv inntil man får en lege på sykehuset til å søke om refusjon, men så lenge du sparer på kvittering og resepten får du dekket det og. Vi følte hvertfall det var verdt et forsøk da ikke alle triks i verden fikk roet henne ned.

Beklager all snakket om oss og vår situasjon, men følte det var som å lese om oss da jeg leste her inne. Sett bort i fra at vi ikke har den ekstra situasjonen med stress i forbindelse med operasjon og ekstrautstyr som dere har med prinsessa deres. Syns du er flink jeg SmartCookie :blomst:

Holdt motet oppe best du kan og forsøk å nyt de pitte små øyeblikkene som dukker opp på veien selv om de kjennes som et piss i havet sammenlignet med alt slitet. Og husk at det er lov og si at ting ikke er så greit og rosenrødt som det virker som om alle andre har det. Sender deg en trailer med støttende klemmer :klem::hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en trailer her fra til dere begge :hug:

Jeg syns det er så mange som virker som at de har babyer som sover hele døgnet og alt er bare fryden og gammen. Det virker så urettferdig men jeg trur at flere kanskje skjuler litt hvordan de har det eller får det ille etterhvert. Ei venninne hadde det hel perfekt med sin baby til den fikk kolikk som 5 mnd, hevdet hun men det kan jo hende at hun overdrev om hvor bra det var før.

Helesøstra vår nevnte det med å få mme for allergikere men vi syns at S roa seg med Hipp så vi droppa det. Litt skriking er det i blant men alle babyer skriker og ca alle sliter med magen pga umodne tarmer når de er så små, frem til de er ca 3 mnd. Men er det melkeallergi så må man selvsagt ta tak i det.

Har ikke lest de bloggene du nevner, foretrekker å lese om litt mer normale folk ;)

God helg :hjertesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha en teskje malt i hver flaske, men hvis babyen får diare så må man trappe ned, f.eks til en halv teskje per flaske.

Siden snuppa sliter med magen så ville jeg absolutt prøvd Hipp om jeg var dere :) Mange syns at Hipp er mye bedre for magen enn Nan ha1. Og prismessig så sparer man sinnsykt mye på det og, Hipp koster 40kr og Nan ha1 nesten 200kr, men selvsagt er det best at babyen har det bra ;)

Jeg turte heller ikke å dra ut i begynnelsen, eller jeg dro et par ganger en snartur på matbutikken mens samboer var hjemme med S, for å se at omverdenen ennå eksisterer. Men etter jeg sluttet med pumpingen så er jeg så avslappet av det går bra å dra ut, er litt styr da S hater på bli kledd på så mye klær og har en tendens til å bli sulten igjen akkurat i det vi skal dra selv om han nettopp har spist :P Eller så er det bleia som må skiftes, for han sier i fra om det. Så noe er det som regel men så lenge jeg slipper å pumpe puppene annen hver time så takler jeg det. Det var kjempe skummelt å dra på barseltreff for første gang, ikke pga de andre folka men pga S og meg selv.

Har du ikke bil? Bruker samboer den til jobb kanskje? Jeg har handlet med vogna, går bra så lenge det er bare litt, legger varene oppå vogna. Skal jeg handle mye så tar jeg bilen og har S i ei handlevogn med babysete. Hvor langt er det til butikken? Er det ikke så langt så kan du jo bære snuppa og ha henne i babysete på handlevogna? Du kan ha varene i en ryggsekk, men jeg skjønner om det ikke frister ;) Og iallefall ikke om man ikke føler seg helt klar for det :hug:

Jeg er veldig vant med storm her i nord, det var liten storm her i går :) Jeg hadde heller ikke hatt S med meg ut i storm eller liten storm. Hold dere inne ja :)

Stormen var veldig oppskrytt ;) Jeg hadde nesten gledet meg til litt ordentlig ruskevær men det føltes jo ikke ut som noe mer enn litt kraftig vind. Skal sies at jeg ikke var utenfor døren da, men sett innenfra virket det hele overdramatisert ;)

Kan ikke tro det er så stor prisforskjell mellom Hipp og Nan :O ?!

Jeg vet ikke hvorfor men jeg er i utgangspunktet skeptisk til mindre merker og ikke minst når prisdifferansen er så stor, men vi får kanskje prøve ut Hipp etterhvert. Noe annet ville jo vært dumt når den er så mye billigere :)

Jeg har ikke lappen, enda, derfor er ikke biltur til butikken med snuppa noe alternativ ;) Det ville ikke vært så smart Hege.. Har tatt noen kjøretimer og målet var jo å være klar med lappen før hun kom til vêrden, men så ble det ikke slik. Skal fortsette snart, så fort jeg begynner å fungere normalt igjen. Akkurat nå er jeg vel ikke den mest skjerpede sjåføren på veien!

Pumpingen gjør det definitivt vanskeligere å dra noe sted, jeg må jo forsøke å holde det gående minst hver fjerde time, helst tredje. Litt styr å drasse med fullt pumpeutstyr på tur!

Og som deg gruer jeg meg ikke til å møte de andre på barseltreff men jeg gruer meg på vegne av meg selv og mini! Vi har jo det matestyret, med meg som pumper, og Nan og flasker og gulpingen og magevondt. Frister ikke med barseltreff men har jo lyst også.. Lett for de som bare drar fram puppen..

Nå er klokken snart halv fire og mini nekter å sove.. Håpløst! Hun har vært våken siden 21:30...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg sånn igjen i det du skriver SmartCookie.

Snuppa her har vært utrøstelig de siste 6 ukene og jeg skjønner virkelig hva du mener med sjokkskadet. Det var ikke dette jeg hadde sett for meg jeg heller. At man skulle være trøtt fordi man ikke får sammenhengende søvn? Jepp, men trøtt og sliten dekker ikke det man føler i en sånn situasjon. Kjenner jeg blir skikkelig forbanna når det kommer kommentarer som "det må dere regne med i lang tid fremover" og "det er helt normalt". Nope, det er ikke helt normen at et barn gråter og gråter og gråter og aldri klarer å finne roen med mindre hun er helt utslitt etter 16 timer våken. Puh :P

Måtte dra på smilebåndet når du nevnte både FF og Blondinbella; leser de selv og river av meg håret for at jeg gidder å utsette meg for det og for at blandt annet BB klaget på at de var så slitne :P:vetikke:

Uansett; til poenget! Her har det vist seg at snuppa har hatt god effekt av mat for allergikere, hvertfall det siste døgnet. Vi var så desperate her og nevnte det på helsestasjonen at hun er tydelig plaget med magevondt og ikke klarer å finne roen pga det. De skrev ut resept på Nutramigen sånn at vi kunne prøve ut og se om det var så "enkelt". Har fått en ny baby. I går sov hun uten at vi klarte å vekke henne når vi var på fotografering og hun sov 3 lurer helt av seg selv. Say what?! :sjokkert: Så kanskje dere skal høre om dere kan få prøve? Man må riktignok betale for den selv inntil man får en lege på sykehuset til å søke om refusjon, men så lenge du sparer på kvittering og resepten får du dekket det og. Vi følte hvertfall det var verdt et forsøk da ikke alle triks i verden fikk roet henne ned.

Beklager all snakket om oss og vår situasjon, men følte det var som å lese om oss da jeg leste her inne. Sett bort i fra at vi ikke har den ekstra situasjonen med stress i forbindelse med operasjon og ekstrautstyr som dere har med prinsessa deres. Syns du er flink jeg SmartCookie :blomst:

Holdt motet oppe best du kan og forsøk å nyt de pitte små øyeblikkene som dukker opp på veien selv om de kjennes som et piss i havet sammenlignet med alt slitet. Og husk at det er lov og si at ting ikke er så greit og rosenrødt som det virker som om alle andre har det. Sender deg en trailer med støttende klemmer :klem::hjerte:

Gjør da ingenting at du skriver om deg selv, deres situasjon og din erfaring, det er jo det som er betryggende å høre. At man ikke er alene! Synes det er rart om snuppa skulle være allergisk, det kan da ikke være så vanlig at man er det? Men igjen, noen må jo være det og! Spent på hvordan det går fremover nå som dere har byttet merke, du får oppdatere oss :)

Skal lufte allergi for helsesøster neste gang vi er der! Nå sitter jeg i skrivende stund oppe med mini og hun har holdt det gående fra 21:00, nå er klokken 04:00.. Jeg sov heldigvis et par timer mens mannen passet henne, men fy så slitsomt.. Kan hun ikke sovne snart :(

Jeg har heldigvis mye tålmodighet og klarer meg på lite søvn, men mannen min er det verre med. Han er ikke like tolerant for skriking og han er et sovedyr uten like.. Han driver derfor å dytter i henne smokken til en hver tid, noe jeg er skeptisk til. Er så redd smokk er å gjøre seg selv en bjørnetjeneste, men det er kanskje legitimt med smokk nå til dags?

Trøstespiser sjokolade.. Tror ikke man blir slank av å delpumpe, synes jeg er blitt tjukkeste etter fødselen jeg! Trodde amming/pumping skulle gjøre meg slank :P Apparently not :P Det kaaaan jo være det skyldes en viss trøstespising av sjokolade, Ikke vet jeg ;) Veldig klar for å sove må merker jeg! Sleep baby sleeeeep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en trailer her fra til dere begge :hug:

Jeg syns det er så mange som virker som at de har babyer som sover hele døgnet og alt er bare fryden og gammen. Det virker så urettferdig men jeg trur at flere kanskje skjuler litt hvordan de har det eller får det ille etterhvert. Ei venninne hadde det hel perfekt med sin baby til den fikk kolikk som 5 mnd, hevdet hun men det kan jo hende at hun overdrev om hvor bra det var før.

Helesøstra vår nevnte det med å få mme for allergikere men vi syns at S roa seg med Hipp så vi droppa det. Litt skriking er det i blant men alle babyer skriker og ca alle sliter med magen pga umodne tarmer når de er så små, frem til de er ca 3 mnd. Men er det melkeallergi så må man selvsagt ta tak i det.

Har ikke lest de bloggene du nevner, foretrekker å lese om litt mer normale folk ;)

God helg :hjertesmil:

Hipp er jo et rimeligere alternativ enn allergikermat så burde absolutt sjekke ut det først vi og :)

Og ikke les de bloggene, man blir bare deprimert ;)

Marianne Beate derimot synes jeg er en søt blogg. Mislikte henne først fordi hun er så forbasket nydelig og ser så fresk ut selv høygravid og etter fødselen. Det ser ut som hun står på badet hele dagen! Men hun virker så søt og snill, og er så ydmyk i motsetning til visse andre bloggere (takling to you Fotballfrue og Blondinbella!). Hun er åpen om sine ammeproblemer og andre utfordringer og det er så godt at noen tør å brette ut om dette og ikke male det rosenrødt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått litt julestemning nå som snøen har lagt seg! Det trengte jeg for jeg synes det er galskap at det snart er julaften! Hvor ble dagene av! Tror riktignok dette blir en veldig annerledes jul. Mini er altoppslukende og jeg får ikke gått noe særlig i butikker og handlet julegaver. Vasking og baking har jeg ikke tid til og familieselskaper er jeg skeptisk til nå som vi har en liten en på slep og ikke har kontroll på mating og pumping ute av hjemmet. Nei, det blir definitivt annerledes i år! Merker at ingenting betyr noe.. Alt dreier seg om mini.

Dette er kanskje første dagen siden fødselen hvor jeg ikke har felt en tåre..er nok ikke utenkelig at jeg har/har hatt en liten fødselsdepresjon. Leste nettopp en artikkel om at de som ikke fikk til amming også ofte fikk fødselsdepresjon. Men de klarte ikke bevise om det var depresjonen som gjorde at de ikke fikk til amming, eller om de ble deprimerte fordi de ikke fikk ammingen til å fungere. Jeg tror oj definitivt sistnevnte! Heldigvis har ikke min nedstemthet gått utover morsfølesen eller kjærligheten for mini!

Huff klarte å søle morsmelk i sofaen til pappa.. Pumpen var ikke godt nok skrudd sammen så etter 7 min med pumping oppdaget jeg uhellet. Ikke pent! Det er jo mye fett i melka så den trakk fint inn for å si det sånn. Ikke kan trekkene tas av heller og sofaen er ganske dyr. Ehææ.. Kjipt!

Endelig har mini sovnet! Da skal det pumpes og så er det natta. Jeg må riktignok sove på sofaen men det blir godt likevel. På onsdag er det kurs for oss med nyfødte spaltebarn. Gruer meg! Mest fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal holde ut en hel dag på kurs/treff når jeg er vant til å kunne slenge meg på sofaen og hvile når jeg vil. Nå må jeg være skjerpet i åtte timer! Og være i møtekommende ovenfor andre.. Blæh! Ikke klar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ornder seg til litt mer menneskelige tilstander etterhvert! =)

Husker jeg bærte henne rundt om natten, med Friends på dvd-spilleren for 48e gang og kaffe på bordet, da hun hadde vondt i magen de første ukene... Jeg tenkte "blir det bedre?". Uten å spørre om det ble jeg fortalt at ting går seg til etterhvert, men minimalt med søvn og skrikende baby er jo nok til å gjøre en surrete.

Om du ønsker et råd, ikke tell timene hun/du har sovet, for da begynner man lett å sammenligne og blir veldig klar over at det er lite osv. Så egentlig, just do, dont think! =)

Om et par mnd skal du se du skriver om at du har sovet lengre sammenhengende. I starten var vi oppe med henne 3-5 ganger om natta, så 2-3, så 1 og nå 0, selv om ikke alle sover hele natten så blir det normalt sett mindre nattevåk etterhvert.

Endret av Mus-Katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går over ja, er ikke sånn her i lang tid framover. Og tiden går jo fort selv om det ikke virker slik, snart jul jo! :)

Høres ut som at du har en depresjon ja, barseltårer er vanlig men ikke så lenge trur jeg. Håper at ting blir lettere for dere, du trenger hvile. Kan du legge henne i fra deg på dagtid eller går det i ett? Jeg lovpriser babygymen vår, uten den så hadde jeg måttet holdt S hele tiden på dagen til samboer kan overta etter jobb. Har et bæresjal men S er ikke like begeistret for det. Vi har en sånn opptreksting som spiller musikk og S elsker den og jeg har hengt den på babygymen. Gråter han så blir han stille og glad når jeg spiller den, bortsett fra når han er sulten. Har dere prøvd noe sånt?

Jeg syns at det høres veldig slitsomt sånn som dere har det, har du tatt det opp med helsesøster? Du har vel hatt hjemmebesøk av helsesøster? Kan du ikke ringe henne i morgen? Både for å få tips til snuppa men også med tanke på at du kanskje er deprimert, helsesøstra har garantert vært borti dette før ;)

Var det et 8-timers kurs?? Gikk det bra? :) Vet du når det blir operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har mini sovet usle to timer i natt og mammaen skal på dagslys. Blir en fiiiiiiin dag..huff..

Skulle stå dagskurs :P

Autocorrect altså!!

I dag fikk vi altså treffe andre foreldre med spaltebarn og fikk masse informasjon fra alle instanser som berører eller kan berøre oss som har barn med spalte. Det er kirurger, selvsagt, logopeder, tannleger, psykologer, sosionom og øre/nese/hals-spesialister. Puh! De fleste utenforstående tror jo at en spalte kun dreier seg om å få fikset det kosmetiske, men det er altså mye mer som hører med. Dessverre. Selve hareskåret gir jo ikke konsekvenser men det er spalter som går i kjeven og gane som er problematiske. Håper vi slipper unna med minst mulig trøbbel :-/

Var godt å se andre flotte par med samme skjebne. Kjempefine folk fra hele landet og med alle slags bakgrunner!

Bare litt uheldig at mini ikke sov i natt slik at mammaen var stuptrøtt og ør. Husket ikke mitt eget navn en gang :P

Nå skal vi vente på innkalling til første operasjon som vil skje en gang mellom februar og april. Grøss og gru! Stakkar lille!

Jeg glemte å pumpe på treffet så nå er begge brystene stive og ømme ned tette melkeganger. Argh!

Og nå skriker mini, så..tjalabais!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det ornder seg til litt mer menneskelige tilstander etterhvert! =)

Husker jeg bærte henne rundt om natten, med Friends på dvd-spilleren for 48e gang og kaffe på bordet, da hun hadde vondt i magen de første ukene... Jeg tenkte "blir det bedre?". Uten å spørre om det ble jeg fortalt at ting går seg til etterhvert, men minimalt med søvn og skrikende baby er jo nok til å gjøre en surrete.

Om du ønsker et råd, ikke tell timene hun/du har sovet, for da begynner man lett å sammenligne og blir veldig klar over at det er lite osv. Så egentlig, just do, dont think! =)

Om et par mnd skal du se du skriver om at du har sovet lengre sammenhengende. I starten var vi oppe med henne 3-5 ganger om natta, så 2-3, så 1 og nå 0, selv om ikke alle sover hele natten så blir det normalt sett mindre nattevåk etterhvert.

Høres ut som min tilværelse du beskriver ;) Og det går jo bra! Min største utfordring er at jeg ikke finner roen til å sove på dagen, når hun sover, og at det er mye annet jeg må gjøre som pumping, vasking av flasker, vaske klær og spise, helst må vi jo også komme oss ut og ta en luftetur. Slik går dagen og da er det ikke mye tid til å falle til ro., Men jeg skal slutte å telle timer! Jeg gjør det mest fordi jeg må fortelle mannen min hvor synd det er på meg og fordi jeg blir bekymret for egen helse og minis sikkerhet med en såå trøtt mor.

De sier det blir bedre ja ;) Utrolig nok vil jeg jo heller ikke at tiden skal gå framover fordi hun er jo så nydelig nå! Vil ikke at denne tiden skal ta slutt heller, så prøver å nyte den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går over ja, er ikke sånn her i lang tid framover. Og tiden går jo fort selv om det ikke virker slik, snart jul jo! :)

Høres ut som at du har en depresjon ja, barseltårer er vanlig men ikke så lenge trur jeg. Håper at ting blir lettere for dere, du trenger hvile. Kan du legge henne i fra deg på dagtid eller går det i ett? Jeg lovpriser babygymen vår, uten den så hadde jeg måttet holdt S hele tiden på dagen til samboer kan overta etter jobb. Har et bæresjal men S er ikke like begeistret for det. Vi har en sånn opptreksting som spiller musikk og S elsker den og jeg har hengt den på babygymen. Gråter han så blir han stille og glad når jeg spiller den, bortsett fra når han er sulten. Har dere prøvd noe sånt?

Jeg syns at det høres veldig slitsomt sånn som dere har det, har du tatt det opp med helsesøster? Du har vel hatt hjemmebesøk av helsesøster? Kan du ikke ringe henne i morgen? Både for å få tips til snuppa men også med tanke på at du kanskje er deprimert, helsesøstra har garantert vært borti dette før ;)

Var det et 8-timers kurs?? Gikk det bra? :) Vet du når det blir operasjon?

Huff ja, de siste ukene har ikke vært lette! Håper depresjonfølelsen slipper taket! Går litt bedre for hver dag, men får noen tilbakeslag nå og da. Som i dag, da jeg passerte kontoret til selveste Gry Nylander, hele Norges ammemamma! Hun har jo skrevet disse berømte graviditets- og mammabøkene. Disse støver ned hos meg da boken "Mamma for første gang" heller burde hett "Amming for første gang". Boken er jo kun om viktigheten av amming og gjør jo at jeg føler at mamma=amming. Har hatet boken siden! Noen av kommentarene hennes har brent seg fast hos meg og kommer frem når jeg er deppa.

I tillegg møtte jeg på den ammeforkjempende sykepleieren, og hun sa jeg ikke måtte gi opp ammingen. Jeg torde ikke fortelle henne hele sannheten en gang..om hvor dårlig mini nå er til å suge.

Vi har BabyGym men hun er for liten, hun er kun opptatt av lys og lamper (+ gardiner og kunst!). Aner jeg en liten interiørkonsulent in the making ;) Er nok ikke lang tid før hun lærer seg og forstår BabyGym.

Om hun er våken og nysgjerrig er det jo greit, men her er hun stort sett grinete eller hysterisk i våken tilstand. Det går i sult og magevondt! Mye endrer seg nok om noen uker og en jente på kurset sa hun savnet at babyen sov på dagtid, så får vel se det positive i det ;)

Kurset gikk jo forsåvidt greit. Hadde den meste informasjonen fra før for jeg har slukt ALT! Men koselig å møte andre! Skjønne folk med skjønne babyer! Kirurgen så på mini og konstaterte tilstanden, ble litt trist over å høre at nesa hennes ikke vil bli symmetrisk. Men det er fordi nesen vokser til man er voksen, så de kan ikke fikse den så tidlig. Likevel kjipt for den er ganske synlig misformet, men veldig søt da :) Første operasjon er om 2-4 måneder, vi må bare vente på innkallelse. Gruer meg veldig til operasjon, særlig narkosen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Bare innom for å si noen ord om amme-presset.

Ja amming er fint hvis det fungerer, hvis ikke så er det utrolig vanskelig. Det kan være mange grunner og de kan diskuteres. Husk stå opp for deg selv. Det virker noen ganger som det er viktigere å få ammet og være deprimert og ikke føle sterk morsfølelse.. virkelig trist i Norge at det er sånn.

Jeg ser mange skriver om flaske-styr og koking. Vi har nå 12 flasker.... Så istedet for å koke hver dag hvilket kan virke ganske mye, koker vi annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...