Gå til innhold

Når man er ute å flyr. Hva synes du er irriterende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og søsteren min satt på et fly hjem fra syden da tenåringsjenta foran oss var kjempeirriterende og la setet sitt ned i fanget vårt. Hun var av de som har det "jeg er bedre enn deg og jeg er bortskjemt så ikke si noe til meg før jeg sladrer til pappa" greiene. Men det endte hvert fall med at jeg og søsteren min ble sittende å lugge henne. Og det var utrolig gøy å se henne sint på vei ut av flyet på Gardemoen.

Er vel dere som var drittungene her. Hun har lov til å legge ned setet, setene er laget sånn. Håper en småbarnsmor med kolikktvillinger setter seg på den ene sida av deg og en 300-kilos hvitløkstinkende sumobryter setter seg på den andre sida neste gang du skal ut og fly.

Anonym poster: 29f2bb8f93bd3989db8fab66af98dfb6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- De som somler i sikkerhetskontrollen. Jeg sørger alltid for å ta av jakke, belte og sko, putte mobil og mp3 i veska og gjøre meg klar til å gå gjennom kontrollen enten før jeg stiller meg i køen eller mens jeg står i køen. Blir irritert over de som skal stå å glo i taket gjennom hele køen, og så - når det er deres tur - skal begynne å omorganisere absolutt alle eiendelene sine, ta av klær osv. Tar unødvendig lang tid i kontrollen hvis alle skal gjøre det sånn.

Selvsagt enig, men jeg skulle ønske flere flyplasser kunne hatt et lengre bord der hvor man ordner bagasjen og legger ting i plastbokser. Ofte må man stå og balansere med jakke over armen og pose med væsker i den andre samtidig som man fisker frem mobil og andre småsaker man må legge i bagasjen. Mye mer praktisk der det er plass til å stå flere samtidig ved boksene. Og ikke minst at boksene er store nok så man slipper ta tre stk.

Anonym poster: 560c33583b478ac0ed7b6532e27601a0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsteren min satt på et fly hjem fra syden da tenåringsjenta foran oss var kjempeirriterende og la setet sitt ned i fanget vårt. Hun var av de som har det "jeg er bedre enn deg og jeg er bortskjemt så ikke si noe til meg før jeg sladrer til pappa" greiene. Men det endte hvert fall med at jeg og søsteren min ble sittende å lugge henne. Og det var utrolig gøy å se henne sint på vei ut av flyet på Gardemoen.

:ler:

Anonym poster: 5007ead0da1fecc5a677acb84a23fae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på mine siste 2-300 flighter med et utall forskjellige flyselskaper.

Anonym poster: 560c33583b478ac0ed7b6532e27601a0

Så fint for deg da :)

Og i tilfelle du ikke forstod hva jeg mente med tilfeldig, da mener jeg at det er ikke alle som forhåndsbestiller en plass. De tar den man får. Jeg mener ikke at man bare setter seg på en vilkårlig plass.

Endret av Karpuzi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsteren min satt på et fly hjem fra syden da tenåringsjenta foran oss var kjempeirriterende og la setet sitt ned i fanget vårt. Hun var av de som har det "jeg er bedre enn deg og jeg er bortskjemt så ikke si noe til meg før jeg sladrer til pappa" greiene. Men det endte hvert fall med at jeg og søsteren min ble sittende å lugge henne. Og det var utrolig gøy å se henne sint på vei ut av flyet på Gardemoen.

Kor gamle var dykk?

Synast forresten det er morosamt at fleire her inne seier at dei kontrollerer vindauge dersom dei sitter på den innerste plassen og derfor "gjer kva dei vil med det", men samstundes seier at dei blir sure dersom den som sitter innerst ikkje tar hensyn til dei når dei ikkje sitter der. Altså, enten skal ein ta hensyn til alle på raden alltid, eller så skal ein ikkje det.

Eg har heldigvis aldri det problemet, sjølv om eg aldri bestiller "på forhånd" da eg oftast reisar med Norwegian som lar ein velje sete når ein sjekkar inn på maskinen deira. Eg kjem ofte tidleg, så er mange plasser ledige (sjølv da eg reiste Bergen-Oslo 1. januar).

(ja, nynorsken min suger. (og er sikkert til tider svensk) Bear with me)

Endret av melly666
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint for deg da :)

Og i tilfelle du ikke forstod hva jeg mente med tilfeldig, da mener jeg at det er ikke alle som forhåndsbestiller en plass. De tar den man får. Jeg mener ikke at man bare setter seg på en vilkårlig plass.

Hvis de tar den de får så tar de også de forholdene som hører med på kjøpet. Som at det blir vanskelig å se ut vinduet hvis man har setet midt i et fly med 9 seter i bredden. Og kronglete hvis man må på toalettet en gang i timen og man har vindusplassen. Selv er jeg glad noen er villig til å ta midtsetene. Tror de hadde vært rimelig vanskelige å få solgt om det ikke var for at de fleste reiser sammen med noen. En ting er jeg forresten sjeleglad for at de ikke har begynt med på fly: Baklengsseter (er vel bare flyvertinnene som har det) og sånne "sitte midt mot hverandre og flette knær og prøve å ikke stirre på hverandre"-plassene som er så alt for vanlige på tog. Men det kommer vel snart. Var jo snakk om å begynne å selge ståplasser også. Folk tar det vel, bare det blir billig nok :)

Anonym poster: 560c33583b478ac0ed7b6532e27601a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes folk kan sjekke om det faktisk er greit før de vipper ned seteryggen!! Å si ting som " det er MITT sete og da bestemmer jeg" blir for dumt.

Sitter det en lang person bak deg, så er det upraktisk å vippe sete ditt i fanget hans. Det er trangt nok på fly som det er og det blir ikke noe mindre trangt når personen foran vipper ned setet for å få skjønnhets søvnen sin.

Det går ann å spørre først uansett om det er ditt sete du vipper ned eller ikke.

Egoistiske mennesker!!!!!!!!

Anonym poster: d7ab0f220448d782da8b411d7764e4dc

Seriøst, glem det. Jeg snur meg rundt, nikker, smiler, og tar ned setet mitt. Spør gjør jeg ikke, da absolutt alle (høy som lav) sikkert ville sagt "nei" om de fikk valget. Jeg driver ikke veldedighet heller.

Har du en fysisk grunn til at du ikke kan sitte i et flysete med stolryggen foran nede deler av turen, så får du kjøpe deg et større sete, booke nødutgang eller droppe å fly da. Eventuelt får DU spørre pent. Alle vet hva de går til. Å satse på at personen foran ikke bruker en komfortfunksjon flyselskapet tilbyr, det er DET som blir for dumt.

Dessuten er det ikke sånn at setet kan lenes ned horistontalt. Det er snakk om en ti-tolv cm maksimalt. Med mindre du sitter i bro får du ikke setet i fanget.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det ikke sånn at setet kan lenes ned horistontalt. Det er snakk om en ti-tolv cm maksimalt. Med mindre du sitter i bro får du ikke setet i fanget.

Bra at du i hvert fall ser bakover før du tar ned setet, ikke alle gjør det. Og om man ikke akkurat står i bro, så kan det godt hende man akkurat da har klint hodet sitt inni seteryggen for å prøve å få tak i noe fra bagasjen på gulvet. Eller at man har brettet nede med mat og drikke på. Egentlig burde de ikke solgt noe annet enn kopper med barnesikring på fly.

Anonym poster: 560c33583b478ac0ed7b6532e27601a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, glem det. Jeg snur meg rundt, nikker, smiler, og tar ned setet mitt. Spør gjør jeg ikke, da absolutt alle (høy som lav) sikkert ville sagt "nei" om de fikk valget. Jeg driver ikke veldedighet heller.

Har du en fysisk grunn til at du ikke kan sitte i et flysete med stolryggen foran nede deler av turen, så får du kjøpe deg et større sete, booke nødutgang eller droppe å fly da. Eventuelt får DU spørre pent. Alle vet hva de går til. Å satse på at personen foran ikke bruker en komfortfunksjon flyselskapet tilbyr, det er DET som blir for dumt.

Dessuten er det ikke sånn at setet kan lenes ned horistontalt. Det er snakk om en ti-tolv cm maksimalt. Med mindre du sitter i bro får du ikke setet i fanget.

Uhm jeg er nødt til å fly siden jeg har familie i tyskland og USa. Jeg kan fint kjøre til tyrkland men tabåt/kjøre til usa? Nei. Da må jeg fly.

Jeg synes folk er egoistikse som bare slenger setet ned uten å bry seg om de bak-. Det ER liten plass på fly og det blir ikke noe bedre når folk vipper setet ned i fanget mitt!

Jeg godtar at de tar setet ned litt, men jeg har opplevd flere idioter sombare slenger ned sete uten å snu seg en gang. Dust!

Anonym poster: d7ab0f220448d782da8b411d7764e4dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm jeg er nødt til å fly siden jeg har familie i tyskland og USa. Jeg kan fint kjøre til tyrkland men tabåt/kjøre til usa? Nei. Da må jeg fly.

Jeg synes folk er egoistikse som bare slenger setet ned uten å bry seg om de bak-. Det ER liten plass på fly og det blir ikke noe bedre når folk vipper setet ned i fanget mitt!

Jeg godtar at de tar setet ned litt, men jeg har opplevd flere idioter sombare slenger ned sete uten å snu seg en gang. Dust!

Anonym poster: d7ab0f220448d782da8b411d7764e4dc

Les innlegget du siterte igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Så enig. Det verste er de nymotens flyene der noen har vært så lure å tenke at setene ikke skal ha mykt tøy bak, men knallhard plast med skruer som stikker ut her og der. På enkelte flyturer har jeg sittet anspent hele turen og konsentrert meg dypt om å holde bena unna de kantene. Ille nok når setet er oppreist, men når man vet at kneskåla ryker hvis han foran legger ned setet så blir man en smule anspent, ja. Og jeg skjønner virkelig ikke hvem som fant opp de plastsetene. De som har for lange ben kan til en viss grad skvise seg inn i seteryggen hvis den er myk, men når den er av hard plast så har de jo ikke annet valg enn å sitte med ett kne på hver side eller ut i midtgangen.

Anonym poster: 560c33583b478ac0ed7b6532e27601a0

Ja, det er utrolig ubehagelig å sitte skvist oppi et steinhardt sete i mange timer. Jeg sitter ikke behagelig uansett, men når folk legger ned setet så kan jeg ikke bevege meg engang. Så har pleid å være ganske stiv og støl da. Ikke det at man trenger å ha spesielt lange bein for at det blir ubehagelig.

Men nå har jeg begynt å bestille sete med ekstra beinplass siden både jeg og samboer har lange bein.

Blir ganske lei av å sitte bak folk som skal ha seteryggen nede omtrent hele turen, og de som mener at det ikke utgjør noe særlig forskjell når man tar ned seteryggen kan ikke ha sittet bak noen som har setet så langt bak som det går.

Jeg får ikke tak veske/sekk, og det går ikke an å snu seg nevneverdig uten at man dunker borti setet til den foran, men da har jo selvsagt den personen all rett til å sukke høylytt og bli irritert mens jeg så klart bare må finne meg i dette siden deres komfort er viktigere enn min.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utrolig irriterende med de som tar ned setet foran deg, uten å spørre om det er ok for den som sitter bak. Jeg tar det aldri ned for de som sitter bak meg sin skyld, skulle jeg gjort det hadde jeg hvertfall spurt.

Verste jeg har opplevd er en som tok ned setet, og senere klaget til meg over at "knærne dine går jo inn i ryggen min jo, jeg sliter nok med den vonde ryggen min som det er" Unnskyld meg for at jeg har lange bein da, kan dessverre ikke gjøre noe med det!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jeg forresten sjeleglad for at de ikke har begynt med på fly: Baklengsseter (er vel bare flyvertinnene som har det) og sånne "sitte midt mot hverandre og flette knær og prøve å ikke stirre på hverandre"-plassene som er så alt for vanlige på tog. Men det kommer vel snart. Var jo snakk om å begynne å selge ståplasser også. Folk tar det vel, bare det blir billig nok :)

Anonym poster: 560c33583b478ac0ed7b6532e27601a0

De finnes på privatfly. En gang reiste jeg med et veldig lite privatfly med plass til 10 passasjerer og da måtte man sitte med beina om hverandre. Men det var behagelig enn å få en seterygg i fanget!

Anonym poster: 4a6f4422b19d30ad2e9befb9a0fac5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst, glem det. Jeg snur meg rundt, nikker, smiler, og tar ned setet mitt. Spør gjør jeg ikke, da absolutt alle (høy som lav) sikkert ville sagt "nei" om de fikk valget. Jeg driver ikke veldedighet heller.

Har du en fysisk grunn til at du ikke kan sitte i et flysete med stolryggen foran nede deler av turen, så får du kjøpe deg et større sete, booke nødutgang eller droppe å fly da. Eventuelt får DU spørre pent. Alle vet hva de går til. Å satse på at personen foran ikke bruker en komfortfunksjon flyselskapet tilbyr, det er DET som blir for dumt.

Dessuten er det ikke sånn at setet kan lenes ned horistontalt. Det er snakk om en ti-tolv cm maksimalt. Med mindre du sitter i bro får du ikke setet i fanget.

Hvis man f. eks har operert et kne har man ikke lov til å sitte ved nødutgangene, og da er det ihvertfall ikke behagelig å ha seteryggen pressende på kneskåla.

Anonym poster: 4a6f4422b19d30ad2e9befb9a0fac5d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fulle idioter. Du må gjerne være full på flyet, greit for meg, men hold kjeft og sitt i fred i stolen. Og helst pust minst mulig.

2. Unger som griner. Jeg hater ikke unger eller noe, men det er bare så utrolig frustrerende å høre på i lengden. Jeg vet at foreldre ikke kan noe for det, og at det er like kjipt for foreldrene, osv. Jeg skjønner det. Men det er jo fortsatt irriterende.

3. Unger som sparker i setet og som ellers plager. Greit, ungene kjeder seg, jeg forstår det, men det trenger ikke gå utover meg når jeg prøver å lese pensum.

4. Folk med stygg kroppslukt... det er jo ekkelt. Særlig når man sitter knødd sammen med dem over en lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man f. eks har operert et kne har man ikke lov til å sitte ved nødutgangene, og da er det ihvertfall ikke behagelig å ha seteryggen pressende på kneskåla.

Anonym poster: 4a6f4422b19d30ad2e9befb9a0fac5d3

Det har faktisk broren min, og han velger det venstre midtsetet slik at han får strekt litt på høyrebenet av og til. Han har alikevel aldri bedt de foran om å ta opp setet.

Hvis man ikke takler at folk bruker et av flyets komfortfunksjoner kan man kjøpe seg mer benplass eller så kan man spørre vedkommende pent om å ta opp setet.

Jeg gidder ikke ta forbehold om at en fremmed person bak meg skal ha kneplager hver gang jeg flyr.

Endret av Chloe-
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest grenlandstuppa

Jeg irriterer meg over dem som irriterer seg over at folk legger setet ned under flygningen. Jeg har bestillt mitt sete, og da har jeg også rett til å legge ned mitt sete. Om personen bak har et problem med det, så får den bestille plassene med ekstra benplass da. Jeg er fullstendig klar over at jeg og kan bestille setet foran det med ekstra benplass, men det gidder jeg ikke, for det setet jeg har har uansett en funksjon som gjør at det kan legges ned.

En eneste gang har jeg latt være å legge ned setet pga en sutrete passasjer bak meg, og det skjer aldri igjen. Beklager, men med min rygg, som stivner i løpet av minutter om jeg sitter rett, så prioriterer jeg faktisk å sitte så behagelig som mulig, uten at ryggen min skal kverke meg på turen, enn å passe på at den bak meg har god nok plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over at jeg og kan bestille setet foran det med ekstra benplass, men det gidder jeg ikke, for det setet jeg har har uansett en funksjon som gjør at det kan legges ned.

Anbefaler ikke å gjøre det om du liker å legge ned setet ditt. Ofte kan ikke disse setene legges ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grenlandstuppa

Anbefaler ikke å gjøre det om du liker å legge ned setet ditt. Ofte kan ikke disse setene legges ned.

Ahh, ja da skal jeg hvertfall unngå det, for jeg er totalt avhengig av å få lagt ned setet litt om jeg skal klare turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Angående setediskusjon:

Jeg har veldig lange bein og er ikke så glad i å få setet på knærne og måtte vri kroppen fra hofta og ned for å sitte, og tar følgelig også sjelden ned setet selv. På en transatlantisk nattflyvning synes jeg det er helt naturlig, da legger alle ned setet for å sove. Men jeg kan irritere meg over de som på en kortere tur midt på dagen hvor man er i marsjhøyde bare en time eller tre flipper ned setet med en eneste gang lyset med setebelter er slått av og så sitter de bare der og jabber med sidemannen og er våkne hele turen uansett.

Jeg har sagt fra ved noen få anledninger, under servering så er det vel iallefall sånn at man skal ha setet opp (?) og jeg skjønner uansett ikke poenget med at jeg skal ha matbrettet liggende i fanget når de gjerne sitter ganske oppreiset selv og spiser uansett. Noen mennesker gir et inntrykk av at de ikke enser at det er andre mennesker enn dem selv i verden, og det kan være irriterende. Vi er alle på dette trange flyet sammen noen timer, er det virkelig livsnødvendig for deg å ta ned setet? De fleste gjør det jo ikke på slike turer, jeg havner bare alltid bak en av de få som ikke tenker over det engang.

Å ta ned setet er en funksjon flyselskapet tilbyr som selvsagt kan benyttes av passasjerer, men man kan ta litt hensyn til andre når man gjør det. Det gjør iallefall jeg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...