Gå til innhold

Når man er ute å flyr. Hva synes du er irriterende?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke sagt at bena mine blir knust. Men når setet foran plutselig kommer rett ned i susende fart moser det knærne mine når jeg sitter vanlig.

Og jo, det er helt jævlig trangt i et vanlig sas-fly, enten du vil eller ikke. Du merker sikkert ikke så mye til det du siden du ikke tar særlig hensyn og kjører seteryggen ned i den bak deg.. Ikke så rart det ikke er trangt til deg da veit du ;)

Menmen, det er jo sånn JEG føler det(og sikkert mange andre). Selv om du ikke har samme meningene som meg trenger du ikke å kalle meg useriøs, du aner ikke hvordan det er for MEG å sitte i et fly!

Deg om det. Håper ikke for begges del at vi havner i samme fly :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier ikke å ta ned setet fordi jeg er redd for å være irriterende for de som sitter bak. Men jeg har såpass korte bein (164 cm og ekstra korte bein) at jeg ikke har problemer med om de foran tar ned sitt. Om de ikke gjør det kan jeg imidlertid sitte med beina i kors eller ha dem strukket ut helt rett under setet foran, så syns ikke det er så veldig trangt. Selv om det selvsagt blir litt trangere når setet går ned.

Også praktisk å kunne stå nesten helt oppreist når man står og venter på å komme ut på midtgangen, ettersom midtgangen alltid er fylt av folk som tror de kommer ut av flyet i det sekundet setebelteknappen slutter å lyse, gjerne inkludert de som sitter innerst - så man må reise seg og forsøke å slippe dem ut. Jeg liker helst å sitte ved vinduet fordi jeg liker så godt å se ut, og fikk en vekker av denne tråden, fordi jeg allltid har lurt på hvorfor folk gidder å bestille vindusplass når de likevel lukker igjen luketingen. Nå fikk jeg svaret på det.

Ellers irriterer jeg meg over barn generelt (sparking, grining, hyling, urolighet, høylydt snakking, hvining..) og sure folk som klager på alt og lager sine egne regler. Husker vi satt bak en dame som kjefta på kabinpersonalet fordi folk hadde lagt tunge/store ting i bagasjehylla og ikke under setet foran seg, for nå var det ikke plass til hennes veske og taxfree-poser. Fniste litt da flyvertinna informerte henne om at tunge ting SKAL i hylla, lette/små ting under setet.

Også irriterer det meg veldig at folk ikke følger med når det er sikkerhetsrutinegjennomgang!! JA, de aller fleste har hørt det innmari mange ganger før, og om noe skulle skje er det fare for at vi gjør alt feil likevel og at en redningsvest ikke er mye til hjelp, men vis litt respekt for de stakkars ansatte som er pålagt å stå der og vise oss. Det må være fryktelig demotiverende å se hundrevis av hoder som stirrer ned i avisa, halvsover og gir blanke i at de prøver å gi oss viktig info. Lat i det minste som du følger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sagt at bena mine blir knust. Men når setet foran plutselig kommer rett ned i susende fart moser det knærne mine når jeg sitter vanlig.

Jeg også! Jeg er ikke spesielt høy heller, er 173 cm, men har kanskje litt lange bein i forhold til høyden. Når setet foran deiser ned i fanget på meg, så sitter knærne mine omtrent fast i setet foran, ja. Fatter ikke hvorfor det er mulig å senke setet engang! Og at det finnes folk som har såpass dårlige sosiale antenner at de faktisk gjør det?

I tillegg til at det blir vondt i knærne/føttene, så hater jeg å ha setet så nært oppi ansiktet mitt. Det umuliggjør også å jobbe på PC'en eller å lese en bok uten å få en kraftig kink i nakken. Desuten legger de fleste seg bakover så raskt at feks bok eller PC kan bli presset på og skadet, eller at det søles kaffe hvis den står på "bordet". Jepp, det HAR skjedd meg... (reiser ofte med fly)

Må innrømme at det har skjedd et par ganger at jeg har "holdt igjen" når bitches foran meg har prøvd å legge seg bakover, sånn at de bare har klart å bøye det litt bakover i stedet for langt bakover. Det tillater jeg meg å gjøre fordi personen som prøver å legge setet bakover, allerede har gitt F i min komfort - og da skal jeg faenmeg gi F i deres komfort også. Det gir mindre ubehag å sitte oppreist, enn det gjør å ha en seterygg som konstant presser på knærne.

Tenker med gru på de som faktisk er 190+ cm, det må jo være helt jævlig når folk vipper ned setet. Min far er lang og må bestille sete med ekstra beinplass, eller han må reise seg opp og stå litt i løpet av flyturen for ikke å ødelegge knærne sine helt (og selvfølgelig, hvis han sitter på et sete med normal beinplass, må han sitte ved midtgangen).

Anonym poster: d301fe17ae12c57251e1c70be3519c6d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at det har skjedd et par ganger at jeg har "holdt igjen" når bitches foran meg har prøvd å legge seg bakover, sånn at de bare har klart å bøye det litt bakover i stedet for langt bakover. Det tillater jeg meg å gjøre fordi personen som prøver å legge setet bakover, allerede har gitt F i min komfort - og da skal jeg faenmeg gi F i deres komfort også. Det gir mindre ubehag å sitte oppreist, enn det gjør å ha en seterygg som konstant presser på knærne.

Anonym poster: d301fe17ae12c57251e1c70be3519c6d

Haha! Dette skal jeg også begynne å gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke flyselskap er det egentlig dere får vondt i knær og bein av når personen foran tar ned setet?

Stort sett de fleste flyselskaper. Jeg er 1,75, og har lange bein. Har lagt merke til at det er stor forskjell på benlengde hos folk, noen kan være høyere enn meg og likevel ha kortere bein og god avstand til setet foran. Men jeg sitter i 9 av 10 tilfeller med knærne skvist i setet foran. Når jeg leser debatten her mellom setevippere og kneskvisere, så tenker jeg at løsningen egentlig er så såre enkel. Hvorfor kunne man ikke dele flyet i to soner, en der det er mulig å legge ned setet og en der det ikke er mulig? Hvorfor har ikke flyselskapene tenkt på det? Selvsagt ville det fortsatt vært noen som ikke klarer å bestille i den riktige delen, men da kunne de i hvert fall ikke klage etterpå.

Anonym poster: 560c33583b478ac0ed7b6532e27601a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro flyselskapene ikke er spesielt interesserte i å bruke tid og penger på å bytte ut seter, endre bestillingsskjema og evt. annet som må til, når det i dag allerede finnes mulighet for å velge hvilket sete man vil ha.

Det ville vel i såfall gjort billettene dyrere for alle, ser ikke at det skal være en god løsning kontra at de som ønsker større plass betaler for plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Herr Heftig

Jeg er lit over 180 og har aldri hatt problemer med at folk legger ned seteryggen. Syns faktisk ofte det blir bedre plass fordi det kan frigjøre litt plass rundt leggene min slik at jeg kan stikke beina lenger under setet deres. Knærne har jeg lavt nede uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

*Skrikeunger

Det er forsåvidt det eneste som har plaget meg så langt. Jeg tar det knusende med ro på flyplassen. Før vi stiger ombord sitter jeg bare til køen er borte, fordi det er bare idiotisk å stå i den køen som en eller annen sau, og for så vente på at folk skal bruke halve dagen i midtgangen med de teite bagasjehyllene. Siden folk er hensynløse vil det alltid være skrikeunger på flyet, derfor har jeg med ørepropper og lukkede hodetelefoner. Slik at jeg kan mer eller mindre klare meg igjennom oppholdet i særsilden.

Det kan også være litt irriterende når passasjeren foran deg smetter ned stolen når du har ting på bordet. Blir ikke så irritert fordi jeg vet at det kommer til å skje, og at alle gjør det.

Endret av Snoken-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Må innrømme at det har skjedd et par ganger at jeg har "holdt igjen" når bitches foran meg har prøvd å legge seg bakover, sånn at de bare har klart å bøye det litt bakover i stedet for langt bakover. Det tillater jeg meg å gjøre fordi personen som prøver å legge setet bakover, allerede har gitt F i min komfort - og da skal jeg faenmeg gi F i deres komfort også. Det gir mindre ubehag å sitte oppreist, enn det gjør å ha en seterygg som konstant presser på knærne.

Hehe, det har jeg også gjort. Om jeg bare sitter normalt uten å gjøre noe så vil faktisk knærne mine stoppe setet litt eller i det minste grave seg inn i ryggen på personen foran, jeg håper de tar hintet bare av det. Og når de ikke bryr seg om min komfort så bekymrer det ikke meg nevneverdig at hele stolen deres rister hver gang jeg må skifte benstilling for å ikke få krampe.

Du kan jo også investere i en sånn: http://www.gadgetduc...eedefender.html :fnise:

Overrasket over at et par høye mennesker her er nærmest fremmede for problemstillingen. Kanskje det har med måten man sitter på, men tanken om å ta hensyn til medpassasjerer når det gjelder dette med å ta ned setet er faktisk ikke så fryktelig unormalt. Google it, det finnes en del regler for god flyetikette, kanskje særlig rundt det med å ta ned setet.

De som kjenner godt til denne flyetiketten er gjerne de som flyr ofte, så et godt tips for å unngå et sete i fanget er å ta pendler-flyrutene morgen og ettermiddag de gangene det er et alternativ. Selv de som tar seg en lur på vei til jobben tar gjerne ikke ned setet her. Businessfolk bruker heller ikke en halvtime gjennom sikkerhetskontrollen, de står ikke i midtgangen og suller med hva som skal i bagasjehylla og de står aldri klint oppi bagasjebåndet ved ankomst. De har jo ikke sjekket inn bagasje engang :) Finnes jo noen ego rasshøl blant businessfolk også, men jo flere reisevante, jo større sjanse for at de deler den felles forståelsen for hva som skal til for å gjøre flyreisen best for alle involverte.

Men drar du på charter så er du sjanseløs. Der møter du typen som legger setet ned så langt han kan allerede for take off. Da vet du at du er fucked.

Endret av Cuntzilla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaninpus

Jeg opplevde en 3 timer flytur en gang hvor den uoppdragne dritungen bak meg konstant sparket meg i setet. Til slutt snudde jeg meg mot ungen, og så hyggelig som jeg kunne sa jeg "lille venn, vær så snill å slutt å spark i setet, hva?". Og da klikket moren "HERREGUD han er jo BARE 7 år, hva er det du tror, at du eier hele flyet, ærlig talt, jeg blir sjokkert av mennesker som deg som blablablabla". Hele flyet snudde seg og kabiansatte kom også, har ikke vært så flau som da noensinne, hadde gladelig forlatt flyet i 50000fots høyde om det gikk an å åpne døra..!

Anonym poster: 43a77b117e0a191b89c394269434a9c9

Herregud. *Facepalm*. Jeg har sagt: "Du må slutte å sparke i setet, for jeg får vondt når du gjør det". Det gjør de fleste ganske satt ut:P Men om foreldre klikker på den måten, kan en jo også kontakte kabinpersonalet og si fra...Men fytti grisen så tett en forelder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ikke ned sete på kortere flygninger, men på interkontinentale nattflyvninger må det da være greit vel? Det er jo meningen man skal sove..

Jeg klarer ikke helt å forstå hvordan man får setet i knærne, man har jo knærne så langt nede i forhold til seteryggen. Den øverste delen av setet beveger seg jo en del, men den nederste delen der knærne er beveger seg jo bare et par cm. .

Anonym poster: 1c12be04bfa441d0526f84f45e813d4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blablabla pendlerrute blablabla

Nevnte tidligere i tråden at disse turene er fine. Alle vet hva de holder på med, er effektive, er stort sett ikke plagsomme og det er lite småunger. Men de går gjerne tidlig da.

Tok en sånn flight fra Schipol til London City (eller hva det nå heter, den flyplassen nærmest London) for ikke så alt for lenge siden. Flyet var ikke fullt, samtlige utenom meg gikk i dress og hadde stort sett kun arbeidskofferter eller vesker og jeg har aldri hatt en så rolig tur på fly noen gang. Den eneste rolige praten som var å høre var noen nederlendere og briter som diskuterte byplanlegging eller noe. Interessant å høre på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis mange som er opptatt av disse sete-greiene, fant en artikkel om det i dagbladet. Her svarer en flykaptein at personen som plages av det må tilpasse seg og reservere ved nødutganger, og at det er bare under måltider at flyselskapet mener at seteryggene må være oppe.

Anonym poster: 1c12be04bfa441d0526f84f45e813d4a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har forskjellig lengde på beina. Derfor kan det like godt være et problem for dem som ikke er så høye, men som har lange bein.

Anonym poster: 22e6c4ac0aeea01a34736f1ecb10696f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen tog er det slik at hvis man vipper ned seteryggen er det for det meste bare ditt eget sete som blir skyvet framover. Altså slik at man fortsatt får den samme vinkelen mellom setet og seteryggen som man gjør på fly nå, men uten at plassen til den bak blir særlig mindre. Den bak får heller større benplass, mens man selv får mindre. Jeg syns det er ganske rart at sånne seter ikke er standar på fly, det hadde jo fjernet mye av irritasjonen.

Anonym poster: 03d4280c4fcd6ed27fff2f076c72d9d2

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til:

Folk som skriker på flyvertene FØR flyet har tenkt på å lette. Og som regel gjelder det ting som taxfreesalget, matservering, ølsalg osv. Kanskje de som jobber ombord har viktigere ting å gjøre før takeoff?

Puter og pledd kan også vente til vi er i luften, masekråker! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spedbarn plager meg ikke, men MØDRENE. Kjenner irritasjonen gro i meg når det kommer ei på flyet med en liten og breier seg ut. Har aldri sett noen virke beskjeden over at barnet gråter feks.. Man slipper mye irritasjon fra andre ved å ha en litt mer ydmyk holdning..

Folk som lukter dårlig eller har flass :(

Folk som lener seg laaangt bakover slik at håret (og dets tilhørende flass og sovelukt?) nærmest kommer opp i maten min. Når man spiser så kan man GJERNE ha setet i sitteposisjon!

Buisnessmenn som skal kave seg av og på raskere enn raskest og kikker nedlatende på oss andre "amatører" som bruker litt lengre tid på å finne frem til setene våre, legge fra oss jakker osv..

Anonym poster: b83a24ff91b5529705677211cc460e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest _LilleMy

- Folk som aldri klarer å sette seg kjapt ned når flyet allerede er forsinket.

- Når flyet ikke har spyposer :sjokkert:

- Folk i sikkerhetskontrollen som ikke gjør klart ting før de kommer helt frem til båndet. Venter med å ta av jakken og ta pcen ut fra vesken, og stopper opp hele køen.

- De som går forbi streken ved bagasjebåndet hvor det tydelig står at man skal stå bak streken.

- Folk som snorker.

- Folk som ikke kan bevege seg når man skal ut av flyet.

- Når det er boarding og de roper opp at barn som reiser alene skal komme til gaten, og alle andre enn barn som reiser alene kommer.

Kort oppsummering: FOLK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg stort sett over det samme som dere andre gjør, men en flytrur jeg var på tok kaka... Havna ved siden av en veldig kristen gammel dame som presterte på å skulle frelse meg, tiltross for piercinger, dødninghoder og pentagram.... hehe. Hun hadde også fått det for seg at jeg hadde veldig flyskrekk, noe jeg ikke har...Og ville be for meg sånn at jeg ikke skulle være redd? Så snill som jeg er prøver jeg høflig å takke nei til alt hun har å by, men skravla går og jeg lengter til mp3'en min og litt flysøvn. Lengste 2,5 timers flyturen jeg har vært på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...