Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Det er bare tull. er kjempemange nordmenn som er elendige i engelsk f.eks.

Hva kan det komme av, tro? Det skulle vel ikke være mangel på motivasjon der også, som mange har for nynorsk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Dette kan tyde på at du har en snever om gangskrets.

Det slo meg og....

Eg skulle gjerne vore med i denne diskusjonen, men det er i denne diskusjonen som får fram irritasjonen i meg og det skal ho ikkje få gleda av...

Eg heiar på nynorsklikarane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hva kan det komme av, tro? Det skulle vel ikke være mangel på motivasjon der også, som mange har for nynorsk?

mangel på motivasjon pga det er jo dumt. Da blir detr vanskelig å kommunisere med folk i andre land. Man trenger ikke nynorsk for å kunne kommunisere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Viss du er så god i språk som du seier, Betty, så er det vrangvilje som gjer at du slit med nynorsk.

ja selvsagt er det vrangvilje. Jeg er jo imot nynorsk. det har jeg jo sagt hele veien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja selvsagt er det vrangvilje. Jeg er jo imot nynorsk. det har jeg jo sagt hele veien.

Og dermed kan du ikkje klage på at nynorsk er vanskeleg! Du synes berre det er vanskeleg fordi du ikkje er interessert. Klart det er det. Det meste vert lett å lære bare ein er interessert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Og dermed kan du ikkje klage på at nynorsk er vanskeleg! Du synes berre det er vanskeleg fordi du ikkje er interessert. Klart det er det. Det meste vert lett å lære bare ein er interessert.

jo det kan jeg for det var vanskelig for meg da jeg hadde det på skolen. Hvor tror du motviljen kommer fra?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det kan jeg for det var vanskelig for meg da jeg hadde det på skolen. Hvor tror du motviljen kommer fra?

Viss det var så vanskeleg kan du ikkje vera spesielt god i språk. Eg reknar meg ikkje for å vera noko språkgeni, men har alltid fått 5 i norsk på ungdomsskule/vgs, begge målformar, utan å leggje spesielt mykje arbeid i det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Viss det var så vanskeleg kan du ikkje vera spesielt god i språk. Eg reknar meg ikkje for å vera noko språkgeni, men har alltid fått 5 i norsk på ungdomsskule/vgs, begge målformar, utan å leggje spesielt mykje arbeid i det.

Faller det deg inn at en kan forstå andre språk bedre enn andre? Du trenger ikke å svare på en så arrogant måte. Virker jo nesten som at du er sur fordi jeg har motvilje mot nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faller det deg inn at en kan forstå andre språk bedre enn andre? Du trenger ikke å svare på en så arrogant måte. Virker jo nesten som at du er sur fordi jeg har motvilje mot nynorsk.

Eg er absolutt ikkje sur :) Men er ein god i språk, bør ein ikkje ha vanskar med eit språk, som i tillegg er eins eiget morsmål, og ha lett for andre språk... Då handlar det nok meir om interesser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Eg er absolutt ikkje sur :) Men er ein god i språk, bør ein ikkje ha vanskar med eit språk, som i tillegg er eins eiget morsmål, og ha lett for andre språk... Då handlar det nok meir om interesser.

samma det. alle må ikke ha interesse for nynorsk fordi du har det. Og som sagt interessen for et språk blir ikke større når du blir tvunget å ha det som hovedmål når man er vant med bokmål som hovedmål Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma det. alle må ikke ha interesse for nynorsk fordi du har det. Og som sagt interessen for et språk blir ikke større når du blir tvunget å ha det som hovedmål når man er vant med bokmål som hovedmål

Det er ikkje det same, nei. No må du verte einig med deg sjølv i om du synest nynorsk er vanskeleg, eller berre kjedeleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Det er ikkje det same, nei. No må du verte einig med deg sjølv i om du synest nynorsk er vanskeleg, eller berre kjedeleg.

jamen selvsagt ble jeg motvillig til å lære det når jeg hadde krav på å velge hovedmål men ikke fikk velge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jamen selvsagt ble jeg motvillig til å lære det når jeg hadde krav på å velge hovedmål men ikke fikk velge

Og det er fullstendig irrelevant mtp om nynorsk er vanskelig eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dermed kan du ikkje klage på at nynorsk er vanskeleg! Du synes berre det er vanskeleg fordi du ikkje er interessert. Klart det er det. Det meste vert lett å lære bare ein er interessert.

Vel, jeg ER interessert og er ikke i nærheten av å få det til. Jeg setter stor pris på de som behersker nynorsken fullt ut, men for min del er det så mange rare regler at jeg faller helt av. Jeg vil ha samnorsk jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og det er fullstendig irrelevant mtp om nynorsk er vanskelig eller ikke.

Nei, faktisk ikke. Eksponering avgjør mye. Dog, seks år med nynorsk som hovedmål hjalp ikke en dritt for min del. Jeg suger fotsopp i nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, faktisk ikke. Eksponering avgjør mye. Dog, seks år med nynorsk som hovedmål hjalp ikke en dritt for min del. Jeg suger fotsopp i nynorsk.

Motvilje er motvilje. Det sier ikke noe om vanskegraden til nynorsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...