Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Denne tråden motiverer meg til å bruke så mye nynorsk som mulig, i alle mine undervisningsfag.

Det vil nok glede elevene stort ^^

Anonym poster: 41ede41490d2c5886a355a687e63e233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne tråden motiverer meg til å bruke så mye nynorsk som mulig, i alle mine undervisningsfag.

Du hater elevene dine så meget altså?

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hater elevene dine så meget altså?

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Det er nettopp det jeg ikke gjør. Derfor ønsker jeg at de skal ha et sidemål som er et funksjonelt bruksspråk, ikke et sidemål som skal pugges noen timer i to år før eksamen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det jeg ikke gjør. Derfor ønsker jeg at de skal ha et sidemål som er et funksjonelt bruksspråk, ikke et sidemål som skal pugges noen timer i to år før eksamen.

Er det ikke bedre, i så fall, å droppe sidemålet helt? Hvis du virkelig vil elevene dine godt mener jeg.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bedre, i så fall, å droppe sidemålet helt? Hvis du virkelig vil elevene dine godt mener jeg.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Hvorfor skal jeg ville droppe noe som gir dem bedre språkforståelse?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Er det ikke bedre, i så fall, å droppe sidemålet helt? Hvis du virkelig vil elevene dine godt mener jeg.

Om man vil elevene sine godt, gir man dem en så god og bred språkopplæring som mulig. Noe som også inkluderer sidemålsundervisning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste bøkene er skrevet på bokmål. Hvorfor skal en da lære seg nynorsk ^^ ?

Bruker det ikke selv engang..

Anonym poster: 41ede41490d2c5886a355a687e63e233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

De aller fleste bøkene er skrevet på bokmål. Hvorfor skal en da lære seg nynorsk ^^ ?

Bruker det ikke selv engang..

Øh. Fordi det gir deg en enda bedre forståelse av norsk som språk? Fordi det er bra for hjernen din? Fordi det er en del av vår kulturhistorie?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vert irritert av å sjå kor få brukarar her inne som tek i bruk hovudmålet sitt. Nektar å tru at samtlege brukarar kjem frå det sentrale austlandsområdet.

synes det er flott de fleste bruker bokmål. meget sjeldent jeg leser det når det er skrevet på nynorsk. spesielt vis det er langt orker jeg ikke bruke tid på å pløye gjennom teksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det provoserar deg jo tydelegvis, sidan du skriv rimleg engasjerte innlegg om det, om og om igjen?

Korleis veit du det?

Det lurar eg verkeleg på korleis du veit ;) Det vil i så fall ta så utruleg mange år at då veit me ikkje korleis det står til med engelsken heller ;) Ofte trur me at ting kjem til å utvikle seg i éi retning, men så går det ikkje slik likevel. Det er heller ikkje slik at me er heilt utan påverkningskraft heller.

For det fyrste er det ingen som talar nynorsk. Dessutan lærer me ikkje norsk to gonger - me lærer det ein gong, begge målformar. Viss bokmålsbrukarar ikkje skal ha nynorsk, ser eg ikkje kvifor nynorskbrukarar skal ha bokmål heller.

hvordan jeg vet det? jeg vet jo ikke men jeg er rimelig sikker på det. Og det sier seg selv at nynorsken vil dø ut. Det er jo færre og færre som bruker det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

synes det er flott de fleste bruker bokmål. meget sjeldent jeg leser det når det er skrevet på nynorsk. spesielt vis det er langt orker jeg ikke bruke tid på å pløye gjennom teksten.

Hvis du ikke gidder å lese og ikke forstår normal nynorsk, vil jeg påstå at du aldri har giddet å prøve det engang. Du har vel hatt norskundervisning på skolen? Nynorsk er en del av norskfaget. Slik arkaisk nynorsk som Rskre skriver, kan jeg til en viss grad skjønne at du synes er vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

synes det er flott de fleste bruker bokmål. meget sjeldent jeg leser det når det er skrevet på nynorsk. spesielt vis det er langt orker jeg ikke bruke tid på å pløye gjennom teksten.

Kunne ikke vært mer enig :)

Anonym poster: 41ede41490d2c5886a355a687e63e233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvis du ikke gidder å lese og ikke forstår normal nynorsk, vil jeg påstå at du aldri har giddet å prøve det engang. Du har vel hatt norskundervisning på skolen? Nynorsk er en del av norskfaget. Slik arkaisk nynorsk som Rskre skriver, kan jeg til en viss grad skjønne at du synes er vanskelig.

Du kan ikke se bort ifra at mange sliter med nynorsk og synes det er vanskelig da.. Herreguud. Og som sagt. De stakkars utlendingene vil jo slite ennå mer på skolen i norsken siden de må ha dette.. med mindre de får fritak da. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du kan ikke se bort ifra at mange sliter med nynorsk og synes det er vanskelig da.. Herreguud. Og som sagt. De stakkars utlendingene vil jo slite ennå mer på skolen i norsken siden de må ha dette.. med mindre de får fritak da.

Det å slite med å lære noe, har med motivasjon å gjøre. Det gjelder på alle områder i livet. Jeg forutsetter da at man er normalt utrustet. Hvis man er innstilt på å klare noe, gjør man som oftest det. De "stakkars" utlendingene er det ikke synd på. Hvorfor går du utifra at de kommer til å synes at å lære norsk/nynorsk er så slitsomt? Fordi du selv har problemer med det?

La meg bruke deg som eksempel. Du er utdannet sykepleier. Hvorfor ville du utdanne deg til det? Jo, fordu du var interessert i faget. Du måtte lære mye. Kom kunnskapen dalende ned i hjernen din? Nei, du måtte lese og pugge, terpe på mye av stoffet. Du lærte anatomi hvor alle betegnelser på menneskekroppen er på latin. Som en del av utdannelsen, har du vært utplassert for å praktisere under veiledning.

Forstår du hvor jeg vil med dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Det å slite med å lære noe, har med motivasjon å gjøre. Det gjelder på alle områder i livet. Jeg forutsetter da at man er normalt utrustet. Hvis man er innstilt på å klare noe, gjør man som oftest det. De "stakkars" utlendingene er det ikke synd på. Hvorfor går du utifra at de kommer til å synes at å lære norsk/nynorsk er så slitsomt? Fordi du selv har problemer med det?

La meg bruke deg som eksempel. Du er utdannet sykepleier. Hvorfor ville du utdanne deg til det? Jo, fordu du var interessert i faget. Du måtte lære mye. Kom kunnskapen dalende ned i hjernen din? Nei, du måtte lese og pugge, terpe på mye av stoffet. Du lærte anatomi hvor alle betegnelser på menneskekroppen er på latin. Som en del av utdannelsen, har du vært utplassert for å praktisere under veiledning.

Forstår du hvor jeg vil med dette?

jaha hva med de som har dysleksi da? handler det også om motivasjon? nei nå får du gi deg. Greit nok at du er nynorskforkjemper men så fanatisk er det ikke lov å være.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaha hva med de som har dysleksi da? handler det også om motivasjon? nei nå får du gi deg. Greit nok at du er nynorskforkjemper men så fanatisk er det ikke lov å være.

Så vidt eg veit får både dei med dysleksi og dei med norsk som andrespråk, fritak for sidemål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke gidder å lese og ikke forstår normal nynorsk, vil jeg påstå at du aldri har giddet å prøve det engang. Du har vel hatt norskundervisning på skolen? Nynorsk er en del av norskfaget. Slik arkaisk nynorsk som Rskre skriver, kan jeg til en viss grad skjønne at du synes er vanskelig.

Ja, jeg kjenner jeg blir oppgitt når jeg leser innleggene til Rskre, forstår ganske lite av det han skriver. Imle derimot, hun skriver forståelig og får meg til å like nynorsk litt.

Anonym poster: d857ef55c27b862eafdb2b62dd344f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Så vidt eg veit får både dei med dysleksi og dei med norsk som andrespråk, fritak for sidemål.

enda godt det da.. Ennå en grunn til at jeg tror nynorsk vil dø ut forresten. Mange i norge med norsk som annenspråk og folk med dysleksi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...