Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Eg har ikkje skreve at det er fleire som skriv nynorsk enn bokmål? Berre at eg ikkje veit antall nynorske bøker... Lær deg og les...

Men det er kanskje vanskeleg når du ikkje forstår nynorsk ;)

jeg har ikke sett noen. de eneste nynorskbøker jeg har sett er pensumbøker fordi de er pliktige til å lage pensumbøker i begge språk.

Nei du svarer som om jeg skulle vært en idiot som faktisk er så dum at jeg tror at en liten del av norges befolkning bruker nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har ikke sett noen. de eneste nynorskbøker jeg har sett er pensumbøker fordi de er pliktige til å lage pensumbøker i begge språk.

Nei du svarer som om jeg skulle vært en idiot som faktisk er så dum at jeg tror at en liten del av norges befolkning bruker nynorsk.

Igjen - eg har aldri skreve at fleirtalet skriv nynorsk! Kor har du det frå?

Det finnest både skjønnlitteratur og faglitteratur på nynorsk. I ein del høgskule/universitetsfag er det mykje pensumlitteratur på nynorsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Igjen - eg har aldri skreve at fleirtalet skriv nynorsk! Kor har du det frå?

Det finnest både skjønnlitteratur og faglitteratur på nynorsk. I ein del høgskule/universitetsfag er det mykje pensumlitteratur på nynorsk.

du kommer med sånne: Du vet ikke hva størstedelen av befolkningen gjør og ikke, kommentarer. men det gjør jeg når det gjelder akkurat nynorsk Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kommer med sånne: Du vet ikke hva størstedelen av befolkningen gjør og ikke, kommentarer. men det gjør jeg når det gjelder akkurat nynorsk

Nei, eg sikta til det du skreiv om at "størstedelen av norges befolkning" ikkje likte eller hadde bruk for nynorsk i skulen. Det er feil. At fleire skriv bokmål enn nynorsk har eg då aldri nekta for.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nei, eg sikta til det du skreiv om at "størstedelen av norges befolkning" ikkje likte eller hadde bruk for nynorsk i skulen. Det er feil. At fleire skriv bokmål enn nynorsk har eg då aldri nekta for.

Kanskje mangfe liker det, men bruk for det har de ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det en viktig del av norskfaget når vi ikke har bruk for det i ettertid. jeg spør igjen det jeg ikke fikk svar på tidligere: hvor mange ukeblader og aviser finner man på nynorsk? hvor mange bøker i bokhandelen?

Jeg kjenner ingen som synes norsk var spennende altså, med mindre det er litteraturhistorie da

Det har jeg allerede svart deg på, det finnes masse god litteratur på nynorsk. Og ja, du finner det i bokhandelen,

Endret av Vampen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Som sagt, korleis kan du seie dette på vegne av folk flest?

å guud imli. Grunnen til at man ikke har bruk for nynorsk er fordi man klarer seg uten siden vi allerede har et skriftspråk. Å ha bruk for noe handler om ren nytte. Ingenting annet. Om man liker nynorsk har ingenting med språkets nytteverdi å gjøre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er det mulig...

Vi prøver en gang til:

Flere internasjonale undersøkelser konkluderer med at den spesielle norske språksituasjonen, med to målformer og flere dialekter, er årsaken til at nordmenn har bedre språkforståelse enn de fleste andre europeere.

Er ikke det nyttig, så vet ikke jeg hva som er nyttig. Med mindre man da mener at språk ikke har en nytteverdi.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hehe, er det mulig...

Vi prøver en gang til:

Flere internasjonale undersøkelser konkluderer med at den spesielle norske språksituasjonen, med to målformer og flere dialekter, er årsaken til at nordmenn har bedre språkforståelse enn de fleste andre europeere.

Er ikke det nyttig, så vet ikke jeg hva som er nyttig. Med mindre man da mener at språk ikke har en nytteverdi.

Det er bare tull. er kjempemange nordmenn som er elendige i engelsk f.eks.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull. er kjempemange nordmenn som er elendige i engelsk f.eks.

Nei, det er ikke bare tull. Du fikk med deg at det er sammenlignet med andre europeere? At det finnes nordmenn som er dårlig i engelsk, betyr ikke at nordmenn i gjennomsnitt ikke er bedre i språk enn andre europeere. De eneste som scorer bedre enn nordmenn er, om jeg ikke husker feil, grønnlendinger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nei, det er ikke bare tull. Du fikk med deg at det er sammenlignet med andre europeere? At det finnes nordmenn som er dårlig i engelsk, betyr ikke at nordmenn i gjennomsnitt ikke er bedre i språk enn andre europeere. De eneste som scorer bedre enn nordmenn er, om jeg ikke husker feil, grønnlendinger.

det har sin naturlige grunn at vi må lære andre språk, for norge er eneste landet i verden der man snakker norsk. Kontra f.esk spansk da som de snakker i flere deler av verden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har sin naturlige grunn at vi må lære andre språk, for norge er eneste landet i verden der man snakker norsk. Kontra f.esk spansk da som de snakker i flere deler av verden.

Goddag mann økseskaft..

De fleste europeiske land har språk som ikke er verdensspråk. Og det handler ikke om hva man MÅ lære seg, men om språkforståelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Goddag mann økseskaft..

De fleste europeiske land har språk som ikke er verdensspråk. Og det handler ikke om hva man MÅ lære seg, men om språkforståelse.

Jeg kan ikke nynorsk så jævlig godt, likevel mener jeg at jeg har god språkforståelse. nekter å tro at det er pga nynorsken som jeg aldri bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke nynorsk så jævlig godt, likevel mener jeg at jeg har god språkforståelse. nekter å tro at det er pga nynorsken som jeg aldri bruker

Om du har god språkforståelse, så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor nynorsk skal være vanskelig for deg. Om du da vet hva som ligger i språkforståelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Om du har god språkforståelse, så kan jeg ikke fatte og begripe hvorfor nynorsk skal være vanskelig for deg. Om du da vet hva som ligger i språkforståelse.

Jeg er veldig god i engelsk. Men det har ikke noe med nynorsk å gjøre så da kan det umulig ha sammenheng. Var det jeg prøvde å få fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er veldig god i engelsk. Men det har ikke noe med nynorsk å gjøre så da kan det umulig ha sammenheng. Var det jeg prøvde å få fram.

Du forstår virkelig ikke dette, gjør du vel?

At du er god i engelsk, som er et språk du møter hver eneste dag, sier heller ikke så mye om den generelle språkforståelsen din. Sliter du med nynorsk, som faktisk er norsk, så er jeg ikke overbevist om at den generelle språkforståelsen din er så veldig god at det gjør noe.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Du forstår virkelig ikke dette, gjør du vel?

At du er god i engelsk, som er et språk du møter hver eneste dag, sier heller ikke så mye om den generelle språkforståelsen din. Sliter du med nynorsk, som faktisk er norsk, så er jeg ikke overbevist om at den generelle språkforståelsen din er så veldig god at det gjør noe.

nei jeg forstår virkelig ikke hva du mener. mener du at folk som bruker nynorsk har lettere for å lære andre språk? Hva ellers mener du med språkforståelse?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg forstår virkelig ikke hva du mener. mener du at folk som bruker nynorsk har lettere for å lære andre språk? Hva ellers mener du med språkforståelse?

Ok, jeg skal prøve å gi en enkel kortversjon.

Jeg regner med at du har hørt at nordmenn har lettere for å forstå dansker og svensker, enn de har for å forstå hverandre? Hva kommer det av, tror du?

Språkforståelse handler om en forståelse for språk. Noe av det som gjør læring av språk vanskelig, er at vi har en tendens til å se oss blind på at "sånn er det", basert på det som er normalen for oss. Men det finnes ikke noe "sånn er det bare" i språk. Ordstillingen som vi tar for gitt i norsk, altså rekkefølgen ordene kommer i, er helt annerledes i mange andre språk. Det er bare et eksempel, det finnes mange.

Om man klarer å komme dit at man har en grunnleggende forståelse for mangfold og forskjeller innen språk, så har man langt på vei grunnlaget for en god språkforståelse og lettere for å lære andre språk. Den norske språksituasjonen er slik at vi har to målformer, og et utall dialekter. Og fordi dialekt har en viss status i Norge, og målformene er sidestilte, så møter vi begge deler med jevne mellomrom, f.eks gjennom media. Mens i Sverige, er det f.eks mer bruk av et slags standardsvensk, fremfor dialekter, i media. Denne kontakten med språklig mangfold, innenfor et land og relativt hyppig, gir en del gratis for språkforståelsen. Vi har fra et ganske tidlig stadige en forståelse for språklig mangfold. Det er en kjemperessurs mtp på å lære språk.

Det betyr ikke at alle nordmenn er eksperter i språk, eller at vi lærer alle språk over natta. Men vi har en fordel sammenlignet med andre land. Og min personlige erfaing sier at det stemmer. Jeg har bla bodd i et internasjonalt miljø i et engelskspråklig land. Og jeg kan love deg at nordmenn flest er bedre i språk enn de fleste jeg møtte der.

Så nei, du blir ikke "god i engelsk av å kunne nynorsk". Men det språklige mangfoldet i Norge, gir deg et godt utgangspunkt for å få en språkforståelse som er såpass internalisert at du tar den for gitt. Jeg skrev vel også til deg at de stedene hvor man har hatt forsøk med å la elever med annet morsmål enn norsk, ha nynorsk, så har de faktisk gjort det bra. Det bllir noe av det samme. De er allerede flerspråklige, og har dermed en god språkforståelse. Å lære nynorsk blir derfor ikke veldig vanskelig. Behersker du to språk som er såpass forskjellig som f. eks norsk og arabisk, så er bokmål og nynorsk ikke akkurat en enorm utfordring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

hvorfor er det en viktig del av norskfaget når vi ikke har bruk for det i ettertid. jeg spør igjen det jeg ikke fikk svar på tidligere: hvor mange ukeblader og aviser finner man på nynorsk? hvor mange bøker i bokhandelen?

Jeg kjenner ingen som synes norsk var spennende altså, med mindre det er litteraturhistorie da

Dette kan tyde på at du har en snever om gangskrets.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...