Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Gjest Maria_Marihøne

Med andre ord, ikke en gang nynorskbrukere skjønner nynorsk? Da er jo saken biff! Legg ned hele nynorskgreia og bli ferdig med det.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Nåvel. Jeg har lest flere tekster på bokmål som jeg ikke har forstått, spesielt i forbindelse med utdannelsen min, med mye faguttryk f.eks. Betyr ikke at jeg ikke skjønner bokmål.

Det er ikke slike tekster man møter på grunnskolen, og heller ikke i det dagligdagse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Selvfølgelig har din tone noe å si for hva slags respons du får. Jeg kan være bastant og småfrekk i tonen selv, derfor tar jeg det heller ikke så tungt når jeg får en smekk tilbake. Om du vil møtes med respekt og en hyggelig tone, så må du legge opp til det selv. Det handler ikke om mobbing, men effekten din fremferd har på andre.

folk trenger jo ikke å klikke i vinkel bare pga frekke kommentarer som ikke engang er rettet direkte mot en person
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

er merkelig hvordan den moderniserte nynorsken ligner mer og mer på bokmål da...

Det er vel ikkje så merkeleg, moderne bokmål liknar jo meir og meir på nynorsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

i denne tråden er jeg ukjent med det

"...Og jeg har ikke kun sagt at nynorsk var vanskelig for min egen del. Andre sliter og, men det tar jo du null hensyn til. Du har null forståelse for andre mennesker, der du lever inne i din egen lille nynorskboble. kanskje jeg oppfører meg som en trassig tenåring, men du er bare tragisk hele du."

Ikke personangrep?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

"...Og jeg har ikke kun sagt at nynorsk var vanskelig for min egen del. Andre sliter og, men det tar jo du null hensyn til. Du har null forståelse for andre mennesker, der du lever inne i din egen lille nynorskboble. kanskje jeg oppfører meg som en trassig tenåring, men du er bare tragisk hele du."

Ikke personangrep?

jo, men du angrep meg først og da er det faktisk lov å ta igjen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, ja.. Og det du skriver her er bare sånn cirka det jeg har sagt hele veien.. Grunnen til at du kan ta engelsk og bokmål på gehør og magefølelse, er fordi du møter begge så ofte at hva som er riktig blir mer eller mindre internalisert. Uten at du vet noe om hvorfor det er riktig av den grunn. Nynorsk møter du langt sjeldnere. Altså får du mindre "gratis". Og det er grunnen til at jeg har skrevet flere ganger at problemet med nynorsk ikke er at det er vanskelig, men at undervisningen er lagt opp feil. Nynorsk bør være en del av norske klasserom fra 1.klasse, eller helst barnehagen. Det bør brukes, ikke pugges.

SEKS ÅR(!) med nynorsk som hovedmål midt i tjukkeste nynorskland. Fremdeles var alt jeg leverte av skriftlige verk så fulle av feil at det jeg hadde skrevet var tilnærmet usynlig når det kom i retur. Det gikk mer rødblekk med på MIN innlevering alene en på alle de andre til sammen. Fremdeles så var det nesten helt slutt på rødblekkbruken på mine innleveringer samme dag som jeg begynte på en bokmålsskole. Med andre ord, det du prøver å tillegge meg her er totalt og fullstendig feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

jo, men du angrep meg først og da er det faktisk lov å ta igjen.

Seriøst? Er du 30 år?

Eg har elevar på 6 år som forstår at den argumentasjonen er langt bak mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

SEKS ÅR(!) med nynorsk som hovedmål midt i tjukkeste nynorskland. Fremdeles var alt jeg leverte av skriftlige verk så fulle av feil at det jeg hadde skrevet var tilnærmet usynlig når det kom i retur. Det gikk mer rødblekk med på MIN innlevering alene en på alle de andre til sammen. Fremdeles så var det nesten helt slutt på rødblekkbruken på mine innleveringer samme dag som jeg begynte på en bokmålsskole. Med andre ord, det du prøver å tillegge meg her er totalt og fullstendig feil.

Kvifor fekk du det ikkje til då? Er det berre altfor vanskeleg, rett og slett? (Eg har ikkje lese det du har skrive før)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Seriøst? Er du 30 år?

Eg har elevar på 6 år som forstår at den argumentasjonen er langt bak mål!

seriøst hvor gammel er du? Jaha så jeg skal bare ta imot all dritt å bite tenna sammen? Herregud jeg må da få forsvare meg selv? eller er det greit at andre angriper men ikke jeg?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

nei du driver stadig og kommenterer at det er helt utrolig at jeg er sykepleier. baksnakker og sier ting som.. herregud hun er faktisk 30 år....tsk tsk. og innlegget over der hvor jeg angrep deg tilbake

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SEKS ÅR(!) med nynorsk som hovedmål midt i tjukkeste nynorskland. Fremdeles var alt jeg leverte av skriftlige verk så fulle av feil at det jeg hadde skrevet var tilnærmet usynlig når det kom i retur. Det gikk mer rødblekk med på MIN innlevering alene en på alle de andre til sammen. Fremdeles så var det nesten helt slutt på rødblekkbruken på mine innleveringer samme dag som jeg begynte på en bokmålsskole. Med andre ord, det du prøver å tillegge meg her er totalt og fullstendig feil.

Nei. Uavhengig av hva man har på skolen, så møter man fortsatt mer bokmål i samfunnet. Media, litteratur, reklame, teksting, blader og i det hele tatt den soleklare majoriteten av all norsk tekst. Skolen, innerst i nynorskland, skal jobbe sabla hardt for å klare å veie opp det.

Og for å være ærlig BM, jeg er ikke så himla opptatt av din subjektive opplevelse for noen årtier siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Du har et ordforråd som en trassig, uoppdragen tenåring. Jeg undres virkelig på hvordan du greide å gjennomføre en 3-4-årig sykepleierutdannelse, med så mye forskjellig stoff å lære. Det er mange ganger så krevende som å lære nynorsk.

her arabella

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

seriøst hvor gammel er du? Jaha så jeg skal bare ta imot all dritt å bite tenna sammen? Herregud jeg må da få forsvare meg selv? eller er det greit at andre angriper men ikke jeg?

Beklager, men dette blir for dumt!

Over og ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvifor fekk du det ikkje til då? Er det berre altfor vanskeleg, rett og slett? (Eg har ikkje lese det du har skrive før)

Vil anta det? Siden jeg aldri klarte å knekke koden liksom :vetikke: jeg liker jo nynorsk, men jeg behersker det over hodet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Uavhengig av hva man har på skolen, så møter man fortsatt mer bokmål i samfunnet. Media, litteratur, reklame, teksting, blader og i det hele tatt den soleklare majoriteten av all norsk tekst. Skolen, innerst i nynorskland, skal jobbe sabla hardt for å klare å veie opp det.

Og for å være ærlig BM, jeg er ikke så himla opptatt av din subjektive opplevelse for noen årtier siden.

Nei, for å ta til seg kunnskap som en ikke liker er jo en styggedom. Vi er kanskje ikke mange, vi vi finnes vi som rett og slett ikke klarer å dekode hva som er korrekt språk når en skriver nynorsk. Du får tromme sammen en eksekusjonspelotong og samle meg og mine skjebnekammerater til samling på torget lørdag klokken 12.

Endret av BM2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for å ta til seg kunnskap som en ikke liker er jo en styggedom. Vi er kanskje ikke mange, vi vi finnes vi som rett og slett ikke klarer å dekode hva som er korrekt språk når en skriver nynorsk. Du får tromme sammen en eksekusjonspelotong og samle meg og mine skjebnekammerater til samling på torget lørdag klokken 12.

10 poeng for drama, selvmedlidenhet og generelt støy.

Du sier selv at du ikke kan gramatikk. Da er det faktisk ikke veldig rart at du ikke knekker koden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...