Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

10 poeng for drama, selvmedlidenhet og generelt støy.

Du sier selv at du ikke kan gramatikk. Da er det faktisk ikke veldig rart at du ikke knekker koden.

Når du må ty til personangrep så har du tapt.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 poeng for drama, selvmedlidenhet og generelt støy.

Du sier selv at du ikke kan gramatikk. Da er det faktisk ikke veldig rart at du ikke knekker koden.

Men da burde vel ikke koden for andre språk heller være knekkbar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da burde vel ikke koden for andre språk heller være knekkbar?

Hvilke språk, som du ikke møter hver eneste dag, er du en racer i? Tysk? Spansk? Fransk? Italiensk? Kinesisk? Arabisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke språk, som du ikke møter hver eneste dag, er du en racer i? Tysk? Spansk? Fransk? Italiensk? Kinesisk? Arabisk?

Fascinerende hvordan du sliter med å få med deg at nynorsk møtes av meg hver eneste dag, men det kan jeg ikke skrive...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvordan du sliter med å få med deg at nynorsk møtes av meg hver eneste dag, men det kan jeg ikke skrive...

Hvilken målform møter du mest i løpet av en dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende hvordan du sliter med å få med deg at nynorsk møtes av meg hver eneste dag, men det kan jeg ikke skrive...

Hva legger du forresten i å knekke koden? Basert på det du skriver, at du ikke kan grammatikk, så skjønner jeg ikke helt at du kan ha knekt koden mtp bokmål heller. Du har kanskje bedre gehør for bokmål, men det er ikke å knekke en kode. Hadde du knekt koden til bokmål, i den grad at du vet hva som er korrekt, og hvorfor det er korrekt, så hadde du hatt et godt utgangspunkt for å knekke koden til nynorsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken målform møter du mest i løpet av en dag?

Altså, ærlig talt vampen, når ikke en gang du klarer å skrive på nynorsk så har du i hvert fall ingen rett til å kritisere andre for at de ikke klarer det!

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken målform møter du mest i løpet av en dag?

Hvilken del av livet mitt snakker vi om?

I yrket, engelsk.

I dagligtale, nynorsk.

I skriftspråk overveiende, men langt fra utelukkende, bokmål.

Det er nåtiden.

Historisk sett og første 13 år av min levetid var nynorsk dominerende både i tale og skrift. Som nevnt, SEKS ÅR med nynorsk som hovedmål. Fremdeles knøt pøt umulig å knekke koden! Mens på bokmål satt den umiddelbart. Det på tross av at alle skolebøker og alle bøker på biblioteket, frem til vi flyttet, var på nynorsk. Det er med nynorsk som det er med fransk, det er språk jeg rett og slett ikke knekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du forresten i å knekke koden? Basert på det du skriver, at du ikke kan grammatikk, så skjønner jeg ikke helt at du kan ha knekt koden mtp bokmål heller. Du har kanskje bedre gehør for bokmål, men det er ikke å knekke en kode. Hadde du knekt koden til bokmål, i den grad at du vet hva som er korrekt, og hvorfor det er korrekt, så hadde du hatt et godt utgangspunkt for å knekke koden til nynorsk også.

Her begynner du å nærme deg noe! Gi meg en nynorsk tekst og jeg aner ikke om den er gramatisk korrekt, elelr stavet korrekt. Gi meg engelsk eller bokmål, og jeg kan si umiddelbart om denne teksten innehar et visst nivå av kvalitet. Hvorfor ting er som de er? Aner ikke. Jeg hatet gramatikkundervisningen på skolen. Det var bare masse rare og totalt ubegripelige ord. Favorittordet mitt fra den gang, siden det lyder så ulidelig teit, er plusskvamperfektum. Hva ER det for noe tull?!? :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ærlig talt vampen, når ikke en gang du klarer å skrive på nynorsk så har du i hvert fall ingen rett til å kritisere andre for at de ikke klarer det!

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg kan skrive nynorsk. Jeg tar en utdanning som krever at halvparten av alle arbeidskrav og eksamensbesvarelser leveres på nynorsk. Og der vurderes språket like nøye som innhold. Så jeg hadde ikke klart å bestå, og enda mindre fått gode karakterer, om jeg ikke kan skrive nynorsk. Akademisk nynorsk med fagbegreper også. Men bokmål er hovedmålet mitt, og nærmest dialekta mi, derfor er det det jeg bruker til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager å måtte skuffe deg, men jeg kan skrive nynorsk. Jeg tar en utdanning som krever at halvparten av alle arbeidskrav og eksamensbesvarelser leveres på nynorsk. Og der vurderes språket like nøye som innhold. Så jeg hadde ikke klart å bestå, og enda mindre fått gode karakterer, om jeg ikke kan skrive nynorsk. Akademisk nynorsk med fagbegreper også. Men bokmål er hovedmålet mitt, og nærmest dialekta mi, derfor er det det jeg bruker til vanlig.

Da er det bare enda mer tåpelig av deg å kritisere andre som ikke kan skrive nynorsk for at de ikke kan det når du selv kan det men likevel ikke gjør det. Du kan det men unngår det. Hakk da ikke på de som ikke en gang kan det.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken del av livet mitt snakker vi om?

I yrket, engelsk.

I dagligtale, nynorsk.

I skriftspråk overveiende, men langt fra utelukkende, bokmål.

Det er nåtiden.

Historisk sett og første 13 år av min levetid var nynorsk dominerende både i tale og skrift. Som nevnt, SEKS ÅR med nynorsk som hovedmål. Fremdeles knøt pøt umulig å knekke koden! Mens på bokmål satt den umiddelbart. Det på tross av at alle skolebøker og alle bøker på biblioteket, frem til vi flyttet, var på nynorsk. Det er med nynorsk som det er med fransk, det er språk jeg rett og slett ikke knekker.

Det du møter i dagligtalen er neppe nynorsk, men dialekter. Og det er mulig det er det som forvirrer deg, fordi du ikke kan grammatikk, så sliter du med å skille mellom dialekt og nynorsk. De to språkene du behersker best, er de to du møter mest. Engelsk gjennom jobb, og bokmål i forbindelse med skriftlig norsk. Dialektisk dagligtale er ikke det samme som nynorsk. Altså møter du sjelden korrekt nynorsk. Da er det ikke rart at det er vanskeligere.

Jeg er faktisk ikke så ulik deg. Jeg har alltid vært bedre på formulering, innhold og uttrykk, enn grammatikk. Og jeg "trengte" aldri å lære meg det, fordi jeg har tatt både engelsk og bokmål på gehør. Og jeg har en dialekt som er så tett oppunder bokmål som det er mulig å komme, så sånn jeg ville ha sagt det, er korrekt 99,9% av gangene. Nynorsk og grammatikk måtte jeg lære meg når jeg begynte i høyere utdanning. Og det var ikke videre gøy å skulle lære seg noen av delene. Men når grammatikken satt, og jeg måtte både lese og skrive mye nynorsk, så knakk jeg også koden.

I ditt tilfelle, så tror jeg fortsatt det handler om hvilken målform du er mest eksponert for. Du kan, i følge deg, ikke grammatikk. Da har du ikke regler som kan hjelpe deg til å vite hva som er korrekt. Skriftspråket du møter mest, er bokmål. Altså er det det skriftspråket som er mest internalisert. Og dialekt som ligger nære nynorsk, uten forståelse for grammatikk, kan nok fort gjøre det mer komplisert. Fordi du må skille mellom korrekt nynorsk, og dialekt, uten å kunne støtte deg på grammatikk. Det er litt av grunnen til at jeg mener at barn bør eksponeres for begge målformer før de skal begynne å skrive det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Vil anta det? Siden jeg aldri klarte å knekke koden liksom :vetikke: jeg liker jo nynorsk, men jeg behersker det over hodet ikke.

Og IGJEN bruker du deg selv og dine egne erfaringer som mal og fasit for hvordan hele verden fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det bare enda mer tåpelig av deg å kritisere andre som ikke kan skrive nynorsk for at de ikke kan det når du selv kan det men likevel ikke gjør det. Du kan det men unngår det. Hakk da ikke på de som ikke en gang kan det.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Er du full?

Jeg "kritiserer ikke folk som ikke kan skrive nynorsk". Mitt poeng er at objektivt sett, så er ikke nynorsk vanskeligere enn bokmål. Grammatikken er jo stort sett lik. Det som ER forskjellen er at den ene målformen er mye mer dominerende, og folk derfor får inn mer av den ene målformen. Det betyr ikke at nynorsk er vanskelig, men at man bør se på hvordan sidemålsundervisning er organisert i skolen.

Og jeg unngår nynorsk? I likhet med de fleste andre, så skriver jeg på hovedmålet mitt i de fleste sammenhenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her begynner du å nærme deg noe! Gi meg en nynorsk tekst og jeg aner ikke om den er gramatisk korrekt, elelr stavet korrekt. Gi meg engelsk eller bokmål, og jeg kan si umiddelbart om denne teksten innehar et visst nivå av kvalitet. Hvorfor ting er som de er? Aner ikke. Jeg hatet gramatikkundervisningen på skolen. Det var bare masse rare og totalt ubegripelige ord. Favorittordet mitt fra den gang, siden det lyder så ulidelig teit, er plusskvamperfektum. Hva ER det for noe tull?!? :ler:

Og det er faktisk ikke veldig rart! Du har, slik jeg forstår deg, lest mye bokmål og engelsk. Da kan du se hva som er korrekt, uten å kunne grammatikk. Men du har lest mindre nynorsk, og da er det naturlig nok vanskeligere å se på en tekst og vite hva som er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "kritiserer ikke folk som ikke kan skrive nynorsk". Mitt poeng er at objektivt sett, så er ikke nynorsk vanskeligere enn bokmål.

Likevel så skriver du på bokmål. Hvorfor gjør du det om det ikke er for at det er lettere enn å skrive på nynorsk? Som trass alt, objektivt sett, er vanskeligere for deg og for de fleste andre å skrive på.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Likevel så skriver du på bokmål. Hvorfor gjør du det om det ikke er for at det er lettere enn å skrive på nynorsk? Som trass alt, objektivt sett, er vanskeligere for deg og for de fleste andre å skrive på.

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Nei. Nynorsk er ikke vanskeligere enn bokmål. Men de fleste er sterkere i hovedmålet sitt, enn de er i sidemålet sitt. Det handler ikke om at den ene målformen er vanskeligere enn den andre, men om at man er bedre i den målformen man bruker mest.

Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man er bedre i den målformen man bruker mest.

Derfor er det også enklere å bruke den målformen man bruker mest. Det vil si, bokmål. Som jo brukes mest i det skriftlige. Ikke sant?

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er faktisk ikke veldig rart! Du har, slik jeg forstår deg, lest mye bokmål og engelsk. Da kan du se hva som er korrekt, uten å kunne grammatikk. Men du har lest mindre nynorsk, og da er det naturlig nok vanskeligere å se på en tekst og vite hva som er korrekt.

Er det MULIG å være så treg? Jørs du på å være dum nå? Hvordan forklarer du at jeg som 13-åring, nesten utelukkende eksponert for nynorsk, tok bokmål bokstavlig talt over natten, mens jeg ALDRI har vert i nærheten av å beherske nynorsk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og IGJEN bruker du deg selv og dine egne erfaringer som mal og fasit for hvordan hele verden fungerer.

Og følger du med her så vil du få med deg at Vampen påstår at det jeg her forteller ikke har skjedd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...