Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Ehh ja.

Når det gjeld nynorsk, så må skulen tilpasse seg dei fageg veike, medan i alle andre fag, så klagar folk over at det lille geniet deira ikkje får nok utfordringar? Det heng jo ikkje på greip.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BettyBoop

Når det gjeld nynorsk, så må skulen tilpasse seg dei fageg veike, medan i alle andre fag, så klagar folk over at det lille geniet deira ikkje får nok utfordringar? Det heng jo ikkje på greip.

jeg mener at skolen skal tilpasse seg begge. Både de de som er flinkere enn gjennomsnittet og de som sliter. Poblemet med norske skoler er at de faglig flinke ikke får nok utfordringer for på skolen skal ingen skille seg ut. Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har ikkje nynorsk som hovudmål, men eg lærar nynorsk på skulen.. så kunne godt begynna å skrive nynorsk her inne på KG for å naile an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bokmål som hovedmål på skolen. Jeg prater langt mer "nynorsk" enn jeg prater bokmål. Men så innprentet som jeg er med bokmålen som skrivespråk så er nynorsk tilnærmet umulig for meg å skrive på.

Det største problemet er hvor nynorsken begynner og dialekten slutter. Det er litt vanskelig å skille de to i fra hverandre.

Endret av Andreas8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nynorsken skulle vært fjernet fra skolen og erstatted med tegnspråk.

Da kan vi snakke med de som er døve.Mer nytte i et felles mål enn tullet nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nynorsken skulle vært fjernet fra skolen og erstatted med tegnspråk.

Da kan vi snakke med de som er døve.Mer nytte i et felles mål enn tullet nynorsk.

Det her kan du ikkje meine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nynorsken skulle vært fjernet fra skolen og erstatted med tegnspråk.

Da kan vi snakke med de som er døve.Mer nytte i et felles mål enn tullet nynorsk.

Og så kunne man tatt til døvespråket så snart det var noen som snakket en så ubegripelig dialekt at man ikke skjønte hva de sa. :fnise:

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

nynorsken skulle vært fjernet fra skolen og erstatted med tegnspråk.

Da kan vi snakke med de som er døve.Mer nytte i et felles mål enn tullet nynorsk.

Hvor ofte støter du på døve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Izabella

Eg vert irritert av å sjå kor få brukarar her inne som tek i bruk hovudmålet sitt. Nektar å tru at samtlege brukarar kjem frå det sentrale austlandsområdet.

Jeg skriver både bokmål og nynorsk, men foretrekker førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte støter du på døve?

Støter? Det er masse mennesker som er døve,som ikke blir tatt hensyn til ,samt de kan ikke kommunisere med talende . Dette ville gjort det så mye lettere for døve å bli sett og "hørt" i samfunnet.

Hva søtten trenger en nynorsk til? Det er slitsomt å lese samt høres enda værre ut.

Det her kan du ikkje meine?

Jo det mener jeg.

Hvorfor i alle dager skulle jeg ikke ment det?

Endret av Kårky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk som ikke vil skrive nynorsk bør skrive det. Det er da helt opp til folk hva de velger å skrive.

For de fleste er det nok mest naturlig å velge bokmål siden det er veldig mange som ikke forstår diverse ord på nynorsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener at skolen skal tilpasse seg begge. Både de de som er flinkere enn gjennomsnittet og de som sliter. Poblemet med norske skoler er at de faglig flinke ikke får nok utfordringer for på skolen skal ingen skille seg ut.

Så kvifor ikkje gje deg utfordringar ved å lære seg nynorsk? Eller er det for vaskeleg for dei?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Så kvifor ikkje gje deg utfordringar ved å lære seg nynorsk? Eller er det for vaskeleg for dei?

skal man ha nynorsk som undervisning kun for å gi utfordringer? hjelper ikke å gi folk utfordringer om det ikke er faglig spennende å lære.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal man ha nynorsk som undervisning kun for å gi utfordringer? hjelper ikke å gi folk utfordringer om det ikke er faglig spennende å lære.

:sukk: Nei, ein skal ikkje ha nynorsk berre for at det skal vera utfordrande, men fordi det er ein viktig del av norskfaget. Men "alle" gnålar om dei stakkars flinke elevane som ikkje får nok utfordringar i alle andre fag, men når det kjem til nynorsk, då er dei visst plutseleg idiotar heile gjengen.

Trur du alle synest dei andre faga er så innmari spennande, då? Det er då mange som synest matte, historie eller religion er kjedeleg, men dei må jo lære det likevel. Det er ikkje elevane som skal råde over kva dei skal lære i skulen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

:sukk: Nei, ein skal ikkje ha nynorsk berre for at det skal vera utfordrande, men fordi det er ein viktig del av norskfaget. Men "alle" gnålar om dei stakkars flinke elevane som ikkje får nok utfordringar i alle andre fag, men når det kjem til nynorsk, då er dei visst plutseleg idiotar heile gjengen.

Trur du alle synest dei andre faga er så innmari spennande, då? Det er då mange som synest matte, historie eller religion er kjedeleg, men dei må jo lære det likevel. Det er ikkje elevane som skal råde over kva dei skal lære i skulen!

hvorfor er det en viktig del av norskfaget når vi ikke har bruk for det i ettertid. jeg spør igjen det jeg ikke fikk svar på tidligere: hvor mange ukeblader og aviser finner man på nynorsk? hvor mange bøker i bokhandelen?

Jeg kjenner ingen som synes norsk var spennende altså, med mindre det er litteraturhistorie da

Endret av BettyBoop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er det en viktig del av norskfaget når vi ikke har bruk for det i ettertid. jeg spør igjen det jeg ikke fikk svar på tidligere: hvor mange ukeblader og aviser finner man på nynorsk? hvor mange bøker i bokhandelen?

At DU ikkje har fått bruk for det (verkeleg ikkje? du les no i alle fall innlegg på nynorsk her inne og verkar å forstå det), tyder ikkje at det ikkje er viktig! I så fall kan eg seie at gym er eit bortkasta fag, for eg har spelt lite kanonball og innebandy som vaksen.

At det er få blader på nynorsk er veldig dårleg, men det finnest då ein god del bøker på nynorsk. Mykje faglitteratur au. Og som sagt - du les jo nynorsk her inne. Dessutan er det ein viktig del av norsk historie og identitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

At DU ikkje har fått bruk for det (verkeleg ikkje? du les no i alle fall innlegg på nynorsk her inne og verkar å forstå det), tyder ikkje at det ikkje er viktig! I så fall kan eg seie at gym er eit bortkasta fag, for eg har spelt lite kanonball og innebandy som vaksen.

At det er få blader på nynorsk er veldig dårleg, men det finnest då ein god del bøker på nynorsk. Mykje faglitteratur au. Og som sagt - du les jo nynorsk her inne. Dessutan er det ein viktig del av norsk historie og identitet.

Jeg hart ikke brukt ordet jeg. Jeg snakker om størsteparten av norges befolkning. Du vet like godt som jeg at den høyeste prosentandelen av norges befolkning bruker bokmål. Jeg spurte hvor mange bøker på nynorsk finnes? og i forhold til bokmål?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hart ikke brukt ordet jeg. Jeg snakker om størsteparten av norges befolkning. Du vet like godt som jeg at den høyeste prosentandelen av norges befolkning bruker bokmål. Jeg spurte hvor mange bøker på nynorsk finnes? og i forhold til bokmål?

Du kan faktisk ikkje snakke på vegne av "størsteparten av norges befolkning".

Eg veit då ikkje kor mange bøker det finnest på nynorsk :ler: Er måte på kor mykje eg har tellinga på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Du kan faktisk ikkje snakke på vegne av "størsteparten av norges befolkning".

Eg veit då ikkje kor mange bøker det finnest på nynorsk :ler: Er måte på kor mykje eg har tellinga på.

jo det kan jeg for en STØRRE prosentandel BRUKER bokmål. dette er fakta. Ikke synsing. Bare le så mye du vil, men du tar faktisk feil her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det kan jeg for en STØRRE prosentandel BRUKER bokmål. dette er fakta. Ikke synsing. Bare le så mye du vil, men du tar faktisk feil her.

Eg har ikkje skreve at det er fleire som skriv nynorsk enn bokmål? Berre at eg ikkje veit antall nynorske bøker... Lær deg og les...

Men det er kanskje vanskeleg når du ikkje forstår nynorsk ;)

Endret av imli
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...