Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

enda godt det da.. Ennå en grunn til at jeg tror nynorsk vil dø ut forresten. Mange i norge med norsk som annenspråk og folk med dysleksi

Dei er nok i godt mindretal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg tipper det kan glede dem på sikt.

Det samme tenkte vel læreren min den gang vi skulle lære nynorsk.

Og det har ikke gledet meg det spytt den dag i dag :)

Så jeg er vel uenig..

Anonym poster: 41ede41490d2c5886a355a687e63e233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

jaha hva med de som har dysleksi da? handler det også om motivasjon? nei nå får du gi deg. Greit nok at du er nynorskforkjemper men så fanatisk er det ikke lov å være.

Ro, ro til fiskeskjær... Dette er høyst usaklig. Er du i beit for relevante argumenter nå? Er du ute av stand til å forstå at vi er mange bokmålsfolk som er glad i nynorsk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Ro, ro til fiskeskjær... Dette er høyst usaklig. Er du i beit for relevante argumenter nå? Er du ute av stand til å forstå at vi er mange bokmålsfolk som er glad i nynorsk?

jeg ror ikke. Jeg sa at mange sliter med nynorsken og så sier du at de er late og ikke motivert nok. Så nei jeg rodde ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ror ikke. Jeg sa at mange sliter med nynorsken og så sier du at de er late og ikke motivert nok. Så nei jeg rodde ikke.

Må skulen alltid tilpasse seg dei fagleg veike?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

jeg ror ikke. Jeg sa at mange sliter med nynorsken og så sier du at de er late og ikke motivert nok. Så nei jeg rodde ikke.

Men da må jeg spørre, hvordan kan du vite dette som du påstår? Er du lærer også og har elever med disse problemene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Men da må jeg spørre, hvordan kan du vite dette som du påstår? Er du lærer også og har elever med disse problemene?

jeg kjenner folk med dysleksi. Og jeg selv sleit med nynorsken fordi jeg hadde hatt bokmål som hovedmål i 13 år og ble påtvunget nynorsk som hovedmål de to siste årene på ungdomsskolen der karakterene i norsk dalte på lik linje med dette. Ok kanskje dette hadde noe med motivasjonen min å gjøre men det har jo noe med at man faktisk har rett til å velge sitt eget hovedmål.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner folk med dysleksi. Og jeg selv sleit med nynorsken fordi jeg hadde hatt bokmål som hovedmål i 13 år og ble påtvunget nynorsk som hovedmål de to siste årene på ungdomsskolen der karakterene i norsk dalte på lik linje med dette. Ok kanskje dette hadde noe med motivasjonen min å gjøre men det har jo noe med at man faktisk har rett til å velge sitt eget hovedmål.

Målform er valfritt i skuleverket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Målform er valfritt i skuleverket.

Jeg fikk ikke velge. Pappa gav beskjed til skolen om at jeg skulle ha pensum i bokmål, men det fikk jeg ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke velge. Pappa gav beskjed til skolen om at jeg skulle ha pensum i bokmål, men det fikk jeg ikke

When in Rome, do as the Romans do.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

nei jeg sliter med det selv. Greia er at de som sliter trenger ekstra oppfølging. De med dysgrafi kan få undervisning i egen klasse og de med dysleksi kan slippe den unødvendige nynorsken som vi strengt tatt ikke har bruk for. Har du sett mange nynorskbøker i bokhandelen eller hvor mange aviser og ukeblader står på nynorsk?

Nesten ingen bruker dette i hverdagen.

Der slapp katten ut av sekken! Du sliter, og som en logisk konsekvens av dette mener du altså at ting man sliter med, må man slippe. Det må vel gjelde alle mennesker dette da, å slippe å gjøre ting man ikke liker?

Tilføyelse, et sitat av Henrik Ibsen: At du ei kan, deg visst forlates, men aldri at du ikke vil.

Endret av Arabella
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Der slapp katten ut av sekken! Du sliter, og som en logisk konsekvens av dette mener du altså at ting man sliter med, må man slippe. Det må vel gjelde alle mennesker dette da, å slippe å gjøre ting man ikke liker?

Tilføyelse, et sitat av Henrik Ibsen: At du ei kan, deg visst forlates, men aldri at du ikke vil.

ikke alle ting man sliter med men som sagt. Man TRENGER ikke nynorsk!!!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

ikke alle ting man sliter med men som sagt. Man TRENGER ikke nynorsk!!!

Hvis du skal bruke det argumentet, er det mange andre skolefag man heller ikke trenger. Samfunnsfag for eksempel kan man vel klare seg utmerket uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Hvis du skal bruke det argumentet, er det mange andre skolefag man heller ikke trenger. Samfunnsfag for eksempel kan man vel klare seg utmerket uten.

samfunnsfag er da kjempenyttig. man lærer om samfunnet. Man bruker det uten å tenke over det. Nynorsk bruker man fint lite av med mindre man har valgt å skrive det selv.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle ting man sliter med men som sagt. Man TRENGER ikke nynorsk!!!

Som elevane seier i folkeskulen: Kva treng vi matematikk til?

Kva treng vi språkforståing til? Wittgenstein har kome med ei kjend utsegn: "Grensene for mitt språk er grensene for min verden". Tenk litt på det.

Endret av Rskre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det samme tenkte vel læreren min den gang vi skulle lære nynorsk.

Og det har ikke gledet meg det spytt den dag i dag :)

Så jeg er vel uenig..

Anonym poster: 41ede41490d2c5886a355a687e63e233

Og når var det dere skulle lære nynorsk? På ungdomsskolen? Det er isåfall sånn cirka det motsatte av hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

samfunnsfag er da kjempenyttig. man lærer om samfunnet. Man bruker det uten å tenke over det. Nynorsk bruker man fint lite av med mindre man har valgt å skrive det selv.

Kjære vene da, Betty. Det er sikkert mange som synes dette er uinteressant. De må da få slippe, stakkars.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snip.

Argumentene dine er BS.

For det første, det er ikke sånn at flerspråklige elever, altså elever med annet morsmål, automatisk sliter med nynorsk. Snarere tvert i mot, det at de er flerspråklige betyr at de ofte har en god språkforståelse. Det er bla en skole i Oslo, med høyt antall elever med annet morsmål, som innførte nynorsk pensum i noen fag, bla RLE. De flerspråklige elevene gjorde det ikke bare bra, de var positive til nynorsk.

Du problematiserer sidemålet langt mer enn det som er nødvendig. Elever med spesielle vansker eller utfordringer, om det er dysleksi eller at de kommer nye til Norge et stykke ut i skolegangen eller hva det måtte være, kan få fritak eller annen tilpasning og tilrettelegging. Elever med et "normalt" utgangspunkt har alle forutsetninger til å mestre sidemålet sitt. Og å søke fritak for elever som kan klare det, men ikke vil, er å gjøre dem en bjørnetjeneste. De kan nemlig komme til å trenge det f.eks i høyere utdanning, hvor det ikke er mulig å søke fritak.

Problemet er ikke evner, men fordommer og vondt i vil ikke. Hadde det handlet om evner, eller at det er for vanskelig, så hadde forskjellen i resultater på eksamen i sidemål og hovedmål vært langt større enn det er. Det er nemlig snakk om minimale forskjeller i gjennomsnitt.

Det finnes også mange gode bøker på nynorsk. I bokhandlere. At du ikke vet om dem, sier vel mer om hvor godt kjent du er med bredden av litteraturen som finnes på det norske markedet. Samlaget gir ut mye bra. Det er også mye pensum i høyere utdanning på nynorsk. Og det må man klare å lese, om det legges opp som pensum. På samme måte som det forventes at man også kan lese f.eks engelsk.

Jeg synes også det er rart at flere her er så ivrig på å fjerne sidemålet, uten å se på de positive effektene av det. Er det trass eller mangel på kunnskap?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...