Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...

MissStiles

Anbefalte innlegg

Nå bare ranter jeg her, men jeg synes også dette med kjemi og god stemning på jobbintervju gjør ting ekstra vanskelig. Jeg har vært kjempeheldig og bare møtt veldig hyggelige intervjuere. Stemningen og kjemien har vært kjempegod, jeg har fått beskjed om at søknaden min ble "plukket rett ut", og på det siste intervjuet jeg var på sa de at jeg måtte si ifra hvis jeg fikk et evt jobbtilbud sånn at de kunne "framskynde prosessen for meg". Men det er jo godt mulig at de er like hyggelige med alle andre! I starten tok jeg alle sånne indikasjoner som gode tegn, men nå vet jeg rett og slett ikke lenger...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjønner at du føler deg "lurt". Har vært i samme situasjonen selv.

Anonymkode: f6291...fd0

Kjipt å høre at flere har vært igjennom det samme, men godt å vite at det ikke er urimelig å føle seg lurt. Man bruker jo masse tid på dette, og da er det så kjipt å bare være en brikke i spillet.

missmcbeal skrev (1 time siden):

Skjønner akkurat hva du mener. Jeg søkte på en stilling og fikk søkerlisten. Det var ikke mange søkere, kun 8 stykker, men alle andre bortsett fra meg hadde enten den relevante utdanningen som de spurte etter i utlysningen, eller hadde direkte erfaring med samme type jobb. Jeg hadde en ikke relevant master, men kunne fortsatt bli ansatt med en annen stillingstittel. Jeg hadde erfaring og utdanning som indirekte kunne være relevant, hadde bare ikke den spissede utdanningen. 

Likevel, ble jeg altså innkalt til intervju, noe jeg synest var veldig overraskende. Følte jeg fikk god kjemi med de, men likevel overrasket da stillingen hadde en del ansvar, det var en slags "rådgiver"-stilling. Tenkte som så at jeg nok ikke ble valgt, og tok intervjuet som øving, fordi det ville være helt merkelig med 7 andre som var bedre kvalifisert. De sa ikke noe om hvor mange de hadde innkalt til intervju og sa de skulle klare seg med det ene.

Etter ca. 2 uker fikk jeg plutselig innkalling til 2.gangsintervju, men da skulle jeg plutselig forberede to caser jeg måtte løse på 30 minutter på noen få dager og dra ned til de og presentere det fysisk, med 5 dagers frist. 

Jeg visste fortsatt ikke hvor mange kandidater det stod mellom, og følte meg som deg som en brikke i spillet. Jeg valgte å trekke meg da jeg var sikker på at jeg bare var listefyll. Vanskelig å vite når jeg ikke stod løpet ut da. I tillegg til at jeg var usikker på om jeg ville ha stillingen, orket jeg ikke å legge såpass med energi for et 2.gangsintervju for så å bli forbigått basert på at de andre kandidatene var bedre kvalifisert enn meg, særlig når de er så lunkne på å holde kontakten.

Som deg prøver jeg å senke forventingene og prøve å ikke legge for mye energi i det, for veldig ofte ender man også opp med å ikke få jobben. Lykke til med de andre jobbene, du har helt rett - det er kjempepositivt at du har kommet så langt og det ordner seg nok snart når du er i så mange prosesser. Husk at selv om du ikke blir innstilt som nr. 1, kan du bli innstilt som 2. og 3. og da er det fortsatt håp om å få jobben dersom de andre ikke tar i mot stillingen :)

Jeg skjønner deg kjempegodt. Det er liksom følelsen av å nesten nå målstreken, så begynner man å få litt forhåpninger, også veksler man mellom å tenke "kanskje jeg er heldig denne gangen?" og "det kan jo ikke bli meg". Men når man har god kjemi på intervju og blir invitert til andregangs er det jo ikke noe rart at man begynner å drømme litt, selv om man ikke føler seg superkvalifisert sammenlignet med de andre søkerne. Men så er det noe med å skulle bruke masse tid og energi på en jobb man kanskje ikke vil ha og mistenker at man ikke får.

Jeg er faktisk i en litt lignende situasjon i en av prosessene jeg er i nå! Jeg har ikke bedt om/fått søkerliste, men dette er en stilling i staten hvor utdanningskravet var ganske bredt (selv om min kjernekompetanse handler om helt andre ting). De har gitt meg en omfattende case som jeg rett og slett sliter skikkelig med å løse. Jeg skal holde en presentasjon på 30 minutter hvor jeg må svare på masse ulike spørsmål om en helt spesifikk del av det de driver med, med forslag til forbedringer (selv om jeg ikke vet hvordan rutinene rundt denne oppgaven er til å begynne med!), i tillegg må jeg reise i flere timer for å komme meg dit. Bare det at de har laget en så utfordrende case får meg til å tro at de andre kandidatene har erfaring. Det er i starten av neste uke, så jeg skal forsøke å løse den en gang til i dag, men hvis jeg ikke får det til er jeg jo nesten nødt til å trekke meg. Det er synd å miste en mulighet, men det er heldigvis en jobb jeg ikke er veldig interessert i 😅

Tusen takk for gode ord, og masse lykke til med egen jobbsøking! Det skal løse seg til slutt for oss alle 😊

Anonymkode: cfe8c...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søkt jobber i 3/4 år uten å få napp. Faen. Nå søker jeg 10 jobber i uka.  Det er vanskelig å finne flere  stillinger her jeg bor og jeg er også villig til å pendle.

Anonymkode: d3b18...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt forskjellige vikariat i tre år...og så, bom, rett inn i en fast jobb (på et sted hvor man ofte må gå midlertidig i mange år før fast). Så det finnes håp for alle! Søkte ganske mange jobber uten å høre noe før stillingen var besatt, og var på mange førstegangsintervju uten å komme videre.

Anonymkode: aa848...006

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har hatt forskjellige vikariat i tre år...og så, bom, rett inn i en fast jobb (på et sted hvor man ofte må gå midlertidig i mange år før fast). Så det finnes håp for alle! Søkte ganske mange jobber uten å høre noe før stillingen var besatt, og var på mange førstegangsintervju uten å komme videre.

👏👏:klappe:🌸🌸🌸

Anonymkode: 7988d...861

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jobbsøker og leter etter jobber på finn.no. Jeg søker på ganske mange jobber og noen ganger er jeg usikker på hvilke jobber jeg har søkt på. Har finn.no en funksjon hvor man kan merke av at man har søkt på jobben? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som søker jobb, mistet dere jobben eller dere sa opp selv? 

Anonymkode: bfa60...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var dum nok til å si opp jobben min. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg var dum nok til å si opp jobben min. 

Hvorfor dum? Hvis du sa opp, hadde du nok grunner til det 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er jobbsøker og leter etter jobber på finn.no. Jeg søker på ganske mange jobber og noen ganger er jeg usikker på hvilke jobber jeg har søkt på. Har finn.no en funksjon hvor man kan merke av at man har søkt på jobben? 

Hmmm, godt spørsmål. Jeg har i alle fall pleid å favorittmarkere alle jobbene som er aktuelle for meg, også har jeg et eget dokument med oversikt over jobbene jeg har søkt. Men hadde vært fint om Finn hadde en egen oversikt 🤔

AnonymBruker skrev (På 8.5.2022 den 15.58):

Gratulerer 👏 Fint med noen solskinnshistorier her også!

Anonymkode: cfe8c...aee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så opp selv fordi jeg mistrives og ville flytte. Gjorde det etter at jeg fikk jobbtilbud. 

Anonymkode: 23d87...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønner seg å ikke bare bruke klipp og lim på jobbsøknader. Nå sendte jeg en  jobbsøknad til DNB og skrev i jobbsøknaden at jeg søkte hos Storebrand. :flau:

Anonymkode: 5664b...519

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Lønner seg å ikke bare bruke klipp og lim på jobbsøknader. Nå sendte jeg en  jobbsøknad til DNB og skrev i jobbsøknaden at jeg søkte hos Storebrand. :flau:

Uff det er fælt!

Anonymkode: 21917...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Uff det er fælt!

Absolutt. Så det selvsagt rett etter jeg sendte inn søknaden og skrek da jeg så det.  Men jeg får ta det som en lærepenge og passe på å ikke bare bruke copy paste samt passe på å lese gjennom søknadene før jeg sender dem inn. 

Er arbeidsledig så søker på ganske stort antall stillinger så jeg har lett for å la ting gå på autopilot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt. Så det selvsagt rett etter jeg sendte inn søknaden og skrek da jeg så det.  Men jeg får ta det som en lærepenge og passe på å ikke bare bruke copy paste samt passe på å lese gjennom søknadene før jeg sender dem inn. 

Er arbeidsledig så søker på ganske stort antall stillinger så jeg har lett for å la ting gå på autopilot. 

Uff, sorry, men nå lo jeg litt her! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt greit. Var heldigvis ikke en av stillingene jeg hadde mest lyst på eller størst sjans på. Men når man er arbeidsledig så må man søke bredt

Hadde det vært drømmejobben så hadde jeg nok gjort mer enn å kun skrike. For surt å ryke på noe så dumt som å nevne feil arbeidsgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje mottakeren ler også litt og innkaller ab 519 på intervju 😊😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fra januar til nå har jeg levert 26 søknader. Bare denne uka har jeg fått avslag på 5. Dette er skikkelig demotiverende. Men jeg gir ikke opp 😬🙄 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fortsatt student. Men skulle ønske jeg hadde en jobb på plass fra august, eller allerede i juni 🤷🏼‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (27 minutter siden):

Fra januar til nå har jeg levert 26 søknader. Bare denne uka har jeg fått avslag på 5. Dette er skikkelig demotiverende. Men jeg gir ikke opp 😬🙄 

Hvorfor så få søknader? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hvorfor så få søknader? 

Uff 😅🤣 nei jeg får se til å sende fler. Hvor mange sender dere da, dere i tråden her? Jeg har jo hatt studier i tillegg, så har vel kanskje ikke prioritert å sende enda fler. Og så er det mange mange år siden sist jeg var arbeidssøker og hadde vel litt høye forhåpninger om at dette skulle gå litt lettere 🤔🤦🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...