Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg runder straks ett år som arbeidsledig, for andre gang. Gir snart opp alt. Har høyere utdannelse, men er alene med flere barn og føler sterkt at dette ødelegger, selv om jeg aldri har hatt mye fravær pga dem. Skriver selvsagt ikke i cv at jeg har barn, men de få gangene jeg kommer til intervju, ryker jeg. Ikke engang vikarbyråene har noe til meg. :( Hva annet kan det egentlig være som ødelegger, når jeg har glimrende referanser fra tidligere jobber?

 

Merker at jeg trekker meg unna alle sosiale ting, orker ikke å fortelle nye mennesker at jeg ikke har jobb. Økonomien er et sorgens kapittel, etter åtte år som aleneforsørger. Har f eks ikke vært hos tannlege på mange år. Ferier og kinoturer er noe vi ikke har mulighet til.

 

Kjenner også at jeg i tillegg blir skikkelig forbanna på NAV. Der sitter det folk og sender meg stillingsannonser, men de har ikke giddet å sette seg ordentlig inn i akkurat min sak, så flertallet av stillingene er ikke relevante. (Sender meg f eks stillingsannonser på jobber langt unna, enda jeg har vedtak på at jeg er lokal arbeidssøker pga barna mine. Eller stillinger jeg ikke er kvalifisert for, hvor det f eks kreves mastergrad.) Hvorfor i all verden får noen betalt for å sitte og spy ut papirer på den måten? Er man arbeidssøker, finner man fram stillinger å søke på selv, ingen trenger å lete de fram for meg. Og i dag, med to dagers varsel, har jeg fått beskjed om å stille opp på jobbsøkerkurs hos NAV. Lær å skrive CV - for TREDJE gang!!! Og jeg HATER intenst å stille på disse plenummøtene, jeg SKAMMER meg over å være ledig og ønsker faktisk ikke at det skal bli gjort kjent for Gud og hvermann.

 

Puh, dagens utblåsning!

 



Anonymous poster hash: b3902...94d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir også lei meg av at jeg ikke hører noe som helst fra flertallet av jobbene jeg søker på. Jeg bruker jo tid på å skrive hver enkelt søknad og så gidder de ikke engang å si i fra når prosessen er ferdig og stillingen er besatt. Har også opplevd flere ganger å få beskjed samme dag eller dagen etter søknaden er sendt at stillingen er besatt, selv om det er flere uker til søknadsfristen går ut. Sånt er så respektløst!



Anonymous poster hash: b3902...94d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg runder straks ett år som arbeidsledig, for andre gang. Gir snart opp alt. Har høyere utdannelse, men er alene med flere barn og føler sterkt at dette ødelegger, selv om jeg aldri har hatt mye fravær pga dem. Skriver selvsagt ikke i cv at jeg har barn, men de få gangene jeg kommer til intervju, ryker jeg. Ikke engang vikarbyråene har noe til meg. :( Hva annet kan det egentlig være som ødelegger, når jeg har glimrende referanser fra tidligere jobber?

 

Merker at jeg trekker meg unna alle sosiale ting, orker ikke å fortelle nye mennesker at jeg ikke har jobb. Økonomien er et sorgens kapittel, etter åtte år som aleneforsørger. Har f eks ikke vært hos tannlege på mange år. Ferier og kinoturer er noe vi ikke har mulighet til.

 

Kjenner også at jeg i tillegg blir skikkelig forbanna på NAV. Der sitter det folk og sender meg stillingsannonser, men de har ikke giddet å sette seg ordentlig inn i akkurat min sak, så flertallet av stillingene er ikke relevante. (Sender meg f eks stillingsannonser på jobber langt unna, enda jeg har vedtak på at jeg er lokal arbeidssøker pga barna mine. Eller stillinger jeg ikke er kvalifisert for, hvor det f eks kreves mastergrad.) Hvorfor i all verden får noen betalt for å sitte og spy ut papirer på den måten? Er man arbeidssøker, finner man fram stillinger å søke på selv, ingen trenger å lete de fram for meg. Og i dag, med to dagers varsel, har jeg fått beskjed om å stille opp på jobbsøkerkurs hos NAV. Lær å skrive CV - for TREDJE gang!!! Og jeg HATER intenst å stille på disse plenummøtene, jeg SKAMMER meg over å være ledig og ønsker faktisk ikke at det skal bli gjort kjent for Gud og hvermann.

 

Puh, dagens utblåsning!

 

Anonymous poster hash: b3902...94d

 

Søker du på alt fra vaskejobber, butikkjobber til det du er utdannet som? Eller bare det som er relevant i fagfeltet ditt? 

Anonymous poster hash: 2acab...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Søker du på alt fra vaskejobber, butikkjobber til det du er utdannet som? Eller bare det som er relevant i fagfeltet ditt? 

Anonymous poster hash: 2acab...f0e

 

Det aller meste som ikke krever kompetanse, i tillegg til mitt felt . (Vaskejobb har jeg aldri sett utlyst. Men der kreves det faktisk kompetanse.) Vanlige butikkjobber er sjelden utlyst, det er gjerne låseansvarlig og det kan jeg ikke ta pga barna, fordi det innebærer sene kvelder. Søker i snitt fire jobber i uka. Jeg søker alt innenfor den radiusen jeg kan jobbe, men egentlig er det tullete å søke på jobber man egentlig ikke vil ha. (For det første mistrives jeg ekstremt med butikkjobb (Men må jeg, så må jeg.) Så om jeg får en slik jobb, ville jeg søkt meg vekk så fort som mulig igjen.. Sånn er det bare. er det da egentlig vits i å søke, kaste bort arbeidsgivers tid og ta jobben fra noen som faktisk ønsker å være der?) Som sagt søker jeg alt, men jeg mangler nå totalt motivasjon. Der jeg vet antall søkere, har det aldri vært under 75 søkere..! 

Anonymous poster hash: b3902...94d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste som ikke krever kompetanse, i tillegg til mitt felt . (Vaskejobb har jeg aldri sett utlyst. Men der kreves det faktisk kompetanse.) Vanlige butikkjobber er sjelden utlyst, det er gjerne låseansvarlig og det kan jeg ikke ta pga barna, fordi det innebærer sene kvelder. Søker i snitt fire jobber i uka. Jeg søker alt innenfor den radiusen jeg kan jobbe, men egentlig er det tullete å søke på jobber man egentlig ikke vil ha. (For det første mistrives jeg ekstremt med butikkjobb (Men må jeg, så må jeg.) Så om jeg får en slik jobb, ville jeg søkt meg vekk så fort som mulig igjen.. Sånn er det bare. er det da egentlig vits i å søke, kaste bort arbeidsgivers tid og ta jobben fra noen som faktisk ønsker å være der?) Som sagt søker jeg alt, men jeg mangler nå totalt motivasjon. Der jeg vet antall søkere, har det aldri vært under 75 søkere..!

Anonymous poster hash: b3902...94d

Har du hull i cv'en din? Jeg har hull i cv'en min fordi jeg har vært hjemme noen år med barn, 5 år ca. Jeg kan forstå hva du mener.

Anonymous poster hash: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Søker du på alt fra vaskejobber, butikkjobber til det du er utdannet som? Eller bare det som er relevant i fagfeltet ditt? 

Anonymous poster hash: 2acab...f0e

 

 

Jeg har stort sett blitt fortalt, av folk som driver med både coaching og ansettelser, at om man har rundet 30, har høyere utdannelse og ikke erfaring med det spesifikke faget, er det ganske meningsløst å søke den typen stillinger, da man blir valgt bort mer eller mindre umiddelbart. Du blir ansett som en umotivert ansatt som passer dårlig inn blant de andre ansatte og kommer til å stikke så snart du får sjansen på noe relevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker jobber nå og ville aldri trodd at det skulle være så få jobber utlyst og også at det ville være så vanskelig for meg å få jobb... Har høyere utdannelse, ingen hull i cv og erfaring. Har fått to intervju (ene totalt irrelevant, men søker på alt jeg kan), hvorav den ene relevante jobben var vi to på intervju men de sa ikke ifra engang at den var besatt. Vi var to(!) på intervju, så hvorfor ikke greie å gi beskjed. Frustrerende. Håper at søknaden hos NAV går gjennom snart også...

 

Søknadsfristen på noen jobber går ut snart, så krysser fingra - men er lei av å bli skuffet allerede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge etter at en søknadsfrist har gått ut har dere opplved å bli kontaktet for intervju? Lurer på når jeg skal gi opp håpet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal som nevnt på lær å skrive cv-kurs i morra, for tredje gang. irriterende nok i seg selv, men det verste er at jeg fikk under to døgns varsel, igjen, til møtet. Jeg har faktisk et li selv om jeg er arbeidsledig og nå måtte jeg bytte en sykehustime, ny time en måned fram i tid. Grrrrrr!



Anonymous poster hash: b3902...94d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk! Er veldig vanskelig, men går etter hvert ^_^

Skrev du mange søknader?

Anonymous poster hash: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må komme med en utblåsning.

 

Jeg ble ferdig med master i kommunikasjon i juni i fjor. 3 måneder senere fikk jeg et relevant vikariat på tre måneder. Da de tre månedene var over har jeg kun hatt tilkalling, pluss ca 10 intervjuer hvor jeg har fått høre det samme hver gang: vi hadde en annen kandidat som var mer kvalifisert.

 

Nå tjener jeg ca halvparten av det jeg kunne tjent med en relevant jobb. Jeg begynner å gå ned i kjelleren snart, dette er så frustrerende. Jeg har gjort mye frivillig arbeid, og har tilsammen 3 års relevant jobberfaring, tillegg til at jeg har jobbet utenlands og vært på utveksling 2 ganger. Forstår ikke hva mer jeg kan gjøre.  



Anonymous poster hash: 8c145...5a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dere som har litt HF fag? :) Jeg har humanistiske fag som min utdannelse, og merker det er litt vanskelig å få en fot innenfor bransjen, spesielt med museumsjobber osv. Gjerne kun studentjobber, ikke fulltidsjobber man kan søke på!

 

 

dillyduzit: Lykke til! :)

 

Jeg ser at det er lenge siden du postet dette, men - jeg har bakgrunn fra HF-fag, og skriver master nå. Krysser fingrene for at jeg får relevant heltidsjobb når jeg er ferdig, ettersom jeg har jobbet veldig mye med relevante deltidsjobber ved siden av studiene.

 

Det har vært en bevisst taktikk, men det har jo bidratt til at jeg har brukt veldig lang tid på studiene, og ikke har klart å oppnå så gode karakterer som jeg ville ha gjort hvis jeg hadde fokusert på studiene på heltid.

 

De studentene jeg har kjent som har klart å få seg fagrelevante heltidsjobber i løpet av de første årene, har enten gjort som meg (jobbet mye deltid og tatt pauser i studieløpet for å jobbe i relevante vikariater), eller tatt flere fagrelevante deltidsjobber samtidig over en periode. Plutselig dukker det opp en heltidsstilling ved en av arbeidsplassene, og så har man fått vist seg frem i jobben, og bevist at man har god arbeidskapasitet og høy arbeidsmoral.

 

Har du vurdert å ta på deg flere relevante deltidsjobber parallelt? Det kommer jo selvfølgelig an på arbeidskapasiteten din, men en bekjent av meg gjorde det halvannet års tid. På det meste hadde hun tre faste deltidsstillinger (20-30%), og to tilkallingsjobber, samt flere frivillige fagengasjementer. Det virket beinhardt, men hun var nok innstilt på at det bare var for en periode. Etter halvannet år fikk hun tilbud om en fagjobb hun ser ut til å passe perfekt inn i. :)

Anonymous poster hash: d6ee0...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle ønske Nav kunne sjekke litt bedre før de sender ut mail med "disse jobbene må du søke på".

Den ene de vil jeg skal søke på må man ha en utdannelse jeg ikke har, og ikke har erfaring innen. Den andre er en 50% jobb en time unna der jeg bor hvor jeg overhodet ikke har erfaring. Kan de virkelig kreve at jeg søker på en 50% jobb, så langt unna? Jeg har ikke råd til det! Da mister jeg jo også dagpengene hvis jeg jobber 50% (jobbet ikke fulltid i fjor).



Anonymous poster hash: 44b60...4da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske Nav kunne sjekke litt bedre før de sender ut mail med "disse jobbene må du søke på".

Den ene de vil jeg skal søke på må man ha en utdannelse jeg ikke har, og ikke har erfaring innen. Den andre er en 50% jobb en time unna der jeg bor hvor jeg overhodet ikke har erfaring. Kan de virkelig kreve at jeg søker på en 50% jobb, så langt unna? Jeg har ikke råd til det! Da mister jeg jo også dagpengene hvis jeg jobber 50% (jobbet ikke fulltid i fjor).

Anonymous poster hash: 44b60...4da

Er det en saksbehandler som sender deg det? Kan jo være sånn auto som blir sendt etter hva du har lista opp som ønsker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...