Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nettopp en liten ringerunde på jobber hvor søknadsfristen har gått ut. Blit helt deprimert av å gang på gang høre at jeg ikke har kommet videre. Når jeg spør om det er noen spesiell grunn får jeg som svar at jeg har en bra søknad/utdannelse/jobberfaring, men det er noen andre som har mer og bedre. For å sitere han siste "I fjor ville du blitt kalt inn på intervju med en gang, men nå som arbeidsmarkedet er som det er har vi så mange utrolig bra kandidater å velge mellom"...crap! Bemanningsbyråene er enda verre for de er så utrolig positive, de får det til å føle at du helt klart får den jobben de har sendt deg videre på, men nei. Nå skal jeg sette meg ned å søke på to jobber som ble lagt ut i dag, den ene mangler jeg jobberfaring på og den andre er jeg overkvalifisert til, men må bare prøve.

Dagens utblåsning!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nettopp en liten ringerunde på jobber hvor søknadsfristen har gått ut. Blit helt deprimert av å gang på gang høre at jeg ikke har kommet videre. Når jeg spør om det er noen spesiell grunn får jeg som svar at jeg har en bra søknad/utdannelse/jobberfaring, men det er noen andre som har mer og bedre. For å sitere han siste "I fjor ville du blitt kalt inn på intervju med en gang, men nå som arbeidsmarkedet er som det er har vi så mange utrolig bra kandidater å velge mellom"...crap! Bemanningsbyråene er enda verre for de er så utrolig positive, de får det til å føle at du helt klart får den jobben de har sendt deg videre på, men nei. Nå skal jeg sette meg ned å søke på to jobber som ble lagt ut i dag, den ene mangler jeg jobberfaring på og den andre er jeg overkvalifisert til, men må bare prøve.

Dagens utblåsning!

Jeg forstår deg godt. Selv har jeg søkt veldig mange stillinger de siste månedene uten å ha blitt innkalt til et eneste intervju. Det er veldig mange søkere på samtlige stillinger for tiden, så det holder ikke lenger å ha relevant utdannelse og en god søknad. Med flere hundre søkere per stilling behøver man også en god porsjon flaks for å bli valgt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nettopp en liten ringerunde på jobber hvor søknadsfristen har gått ut. Blit helt deprimert av å gang på gang høre at jeg ikke har kommet videre. Når jeg spør om det er noen spesiell grunn får jeg som svar at jeg har en bra søknad/utdannelse/jobberfaring, men det er noen andre som har mer og bedre. For å sitere han siste "I fjor ville du blitt kalt inn på intervju med en gang, men nå som arbeidsmarkedet er som det er har vi så mange utrolig bra kandidater å velge mellom"...crap! Bemanningsbyråene er enda verre for de er så utrolig positive, de får det til å føle at du helt klart får den jobben de har sendt deg videre på, men nei. Nå skal jeg sette meg ned å søke på to jobber som ble lagt ut i dag, den ene mangler jeg jobberfaring på og den andre er jeg overkvalifisert til, men må bare prøve.

Dagens utblåsning!

Det er bare godt med en sånn utblåsning! :) Og jeg forstår det veldig godt ettersom jeg opplever ofte det samme. Det er vanskelige tider, sånn er det bare. Vi får bare bite det i oss og fortsette med å søke og stå på! :klem:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på jobbintervju for ikke lenge siden, og jeg skjønner godt at jobbsøking er demotiverende. Sitter her nå og føler meg helt utmattet. Intervjuet gikk helt greit. Jeg synes det er litt snodig at stedet jeg søker jobb på skal ringe til to stk i den bedriften jeg arbeidet før. Er snakk om en liten deltidsstilling (typ 8%) utenom studiene i en matbutikk... og så lar de det virke som om det er det viktigste i hele verden (og stedet jeg jobbet tidligere var også en matbutikk). Altså, jeg skjønner at de vil ringe til én, men hvorfor vil de ringe til to? I samme bedrift? Begge to har garantert kun gode ting å si om meg, men jeg synes det blir så unødvendig. I tillegg tenker jeg på hvor utrolig mange ganger de to må bli oppringt i løpet av søknadsprosessen om jeg ender opp med å søke på en drøss med jobber? (Jeg oppgir ikke referanser på CVen). 

Hva snakker de egentlig om når de ringer inn til referanser? Og har de taushetsplikt? Liker bare ikke tanken på at de går rundt på min tidligere arbeidsplass og snakker om at jeg søkte jobb der-og-der, men fikk tydeligvis ikke den osv... 

Anonymkode: 3c458...2ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til en idag, og spurte litt om stillingen og utdanning. Jeg har ikke utdanning innenfor det fagfeltet, men mitt fagfelt kan være hjelpsomt der. Og jeg har faktisk erfaring innenfor det fagfeltet jobben skal gå ut på. Men hun jeg snakket med virket veldig på at jeg måtte ha utdanningen. Skulle tro erfaringene mine ikke telte i det hele tatt. 

Det endte med at hun sa: Du får jo søke hvis du vil, men vi vil egentlig ha noen med den relevante utdanningen. 

 

Jaja :sukk: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det jeg trodde var min drømmejobb og det jeg har utdannet meg som viser seg å være noe jeg virkelig hater :-( Kjipt å finne ut det etter 3 års utdanning... Jeg vil jobbe innenfor sammen bransje, men ikke akkurat det jeg er utdannet som (har profesjonsutdanning). Så i morgen har jeg min siste arbeidsdag! Har trivdes utrolig godt på jobb, bare ikke i jobben. Krysser både fingre og tær for at jeg finner noe jeg har lyst til å jobbe med! Har allerede vært på to intervjuer og fått avslag på det ene så føler jeg starter litt i motbakke.. 

Hva kan Nav tilby av hjelp? Regner med at jeg ikke har krav på noe økonomisk hjelp, men veiledning kanskje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det jeg trodde var min drømmejobb og det jeg har utdannet meg som viser seg å være noe jeg virkelig hater :-( Kjipt å finne ut det etter 3 års utdanning... Jeg vil jobbe innenfor sammen bransje, men ikke akkurat det jeg er utdannet som (har profesjonsutdanning). Så i morgen har jeg min siste arbeidsdag! Har trivdes utrolig godt på jobb, bare ikke i jobben. Krysser både fingre og tær for at jeg finner noe jeg har lyst til å jobbe med! Har allerede vært på to intervjuer og fått avslag på det ene så føler jeg starter litt i motbakke.. 

Hva kan Nav tilby av hjelp? Regner med at jeg ikke har krav på noe økonomisk hjelp, men veiledning kanskje 

Sa du opp jobben selv?

Anonymkode: 561c7...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med dere andre i Rogaland? 

Jeg føler ikke det er så mye interessant ute for tiden her, og de jeg faktisk er kvalifisert for eller har erfaring innen har ekstremt mange søkere. 

Det er likevel en jeg har søkt på nå hvor jeg fikk bekreftelse på at den var mottatt. De skrev at de ville ta kontakt når de skulle i gang med prosessen... Betyr det at jeg er aktuell? 

Dette er en jobb på et lite sted innenfor min utdanning så jeg håper virkelig at jeg får den! Jeg har sikkert fått et litt vel flott inntrykk av stillingen, men samme det 😋

Søknadsfristen var 6. november. Tenkte å ringe dem i morgen  eller tirsdag. 

Endret av daemonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa du opp jobben selv?

Anonymkode: 561c7...e0c

Ja. I samråd med ledelsen så fant vi ut at det var den beste løsningen. Jobber på kun provisjon så hadde bare vært en utgift å ha meg i jobben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. I samråd med ledelsen så fant vi ut at det var den beste løsningen. Jobber på kun provisjon så hadde bare vært en utgift å ha meg i jobben. 

Når du sier opp selv får du karantenetid. Og hvis du har tjent det som er kravene på dagpenger får du det selv om du sier opp selv.. 

Anonymkode: 10a13...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. I samråd med ledelsen så fant vi ut at det var den beste løsningen. Jobber på kun provisjon så hadde bare vært en utgift å ha meg i jobben. 

akkurat samme skjedde meg! Så sitter her da, redd for hull i CV'en og hva man skal skrive i en søknad... Nå er livet hardt egentlig, men det ordner seg alltid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier opp selv får du karantenetid. Og hvis du har tjent det som er kravene på dagpenger får du det selv om du sier opp selv.. 

Anonymkode: 10a13...dcc

Var ferdig med studiene nå i vår så har dessverre ikke tjent nok til å ha krav på dagpenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat samme skjedde meg! Så sitter her da, redd for hull i CV'en og hva man skal skrive i en søknad... Nå er livet hardt egentlig, men det ordner seg alltid :)

Uff, det er ikke så greit! Har allerede blitt kalt inn på møte med NAV dagen etter jeg registrerte meg som arbeidsledig, så får vi se hva de kan tilby av veiledning! 

Håper det ordner seg for oss begge :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Uff, det er ikke så greit! Har allerede blitt kalt inn på møte med NAV dagen etter jeg registrerte meg som arbeidsledig, så får vi se hva de kan tilby av veiledning! 

Håper det ordner seg for oss begge :-) 

åh så bra 👏🏼 lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hullene er jeg også litt redd for nå. 

Jeg skulle aldri undertegnet noen agentavtale og blitt selvstendig. Jeg har jo bare mitt ord for det. Kan jo ikke skrive attest ut til meg selv. Og hovedkontoret til de jeg skrev avtale med er i andre enden av landet så det er lite de kan si om meg egentlig. 

Men det er vel sikkert ikke så teit å skrive det opp i CV likevel. Selv om det er en helt selvstendig jobb jeg har hatt. 

Føler ikke at det ser så positivt ut. Jeg jobbet selvstendig med salg i 10 mnd og nå søker jeg fast. Talentløs selger mao føler jeg at en potensiell arbeidsgiver vil tenke da. :( 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mange her med en bachelor i økonomi og administrasjon som ikke har fått seg jobb? Har søkt på nesten 100 jobber siden jeg ble ferdig med studiene for 6 måneder siden, men får nesten ingen intervju og hvertfall ikke jobb. Har ikke spesielt mye relevant jobberfaring til økonomijobbene, men synes ting går tregt.

Anonymkode: 4622b...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonGangerTo

Har vært arbeidsledig i 9 måneder etter oljebedriften jeg jobbet for gikk konkurs. Søkte på en del jobber i de første 3-4 måneder men kom ikke til intervju. I de siste 4-9 månedene har jeg prøvd å ikke stresse så mye med saken siden det er nesten ingen jobber jeg har en sjans å få. Alle stillingene får minst 100 søkere, verre med lavtlønnede jobber. Det er helt håpløst å få seg jobb for tiden. Ser dessverre ikke lyset på andre siden av tunnelen. 

Hva er vitsen med å søke når du vet at du vil få avslag likevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fyller dere dagene med? Er mest redd for at jeg kommer til å kjede meg og at det blir en ond sirkel som ender i depresjon.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fyller dere dagene med? Er mest redd for at jeg kommer til å kjede meg og at det blir en ond sirkel som ender i depresjon.. 

Dårlig samvittighet for ikke å ha skrevet flere jobbsøknader. :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fyller dere dagene med? Er mest redd for at jeg kommer til å kjede meg og at det blir en ond sirkel som ender i depresjon.. 

Jeg tar noen frie studiepoeng ved universitetet, er blitt med i et verv for å fylle opp CVen min litt mer. Jeg måtte ha noe på siden, jeg søkte jobber i hele vår uten å ha noe å gjøre på utenom deltidsjobben min, og jeg holdt på å bli sprø! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...