Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Så jeg fikk meg jobb, men stillingen min er på 3 timer for mye i uken, slik at jeg taper omtrent 6000kr på å jobbe der.
En uke jobber jeg kanskje 16timer, mens neste uke 7 timer...Så 12timer og null timer.. ._.
Grunnen er visst "Du bor så langt borte, at om jeg trenger deg NÅ, så har du ikke mulighet å komme før en 45min senere...Og da er det for sent!" Sjefen selv trygler meg om å finne en leilighet nærmere jobb, men jeg betaler så lite her jeg bor nå, at jeg gjerne må legge på en 3-4000kr ekstra om jeg får en annen plass å bo og da må jeg jo uansett jobbe mer enn det jeg gjør nå.

Trodde jeg skulle bli super glad og lykkelig når jeg endelig fikk meg en jobb å gå til, men den gang ei. Er mer stresset over min økonomiske situasjon idag, enn hva jeg har vært det siste året arbeidsledig :(
Er som en kompis sa til meg "Du får skifte navn til Harima og kaste alt av ID papirer og snakke gebrokkent norsk, DA løser din økonomiske situasjon seg."

Så hva må jeg gjøre nå da?
Søke videre på mer jobb? Vurderer faktisk å søke på jobb på sørlandet igjen...
Det er ingenting som holder meg tilbake her heller, bortsett fra mine venner, men gode venninner har man i evig tid iallefall x)

Så da er det bare for meg å søke på mer jobb.
Tviler jeg får flere timer i uken her, så lenge jeg velger å bo "så langt unna" jobb...Det tar ca 45minutter å gå til jobb, (Mye omveier pga bygging og de normale gangveiene er stengt av..) Med buss tar det 5minutter, men bussen kommer 2 gang i timen.. Er bare 4,5km til jobb :(

Lykke til, til meg! x)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så jeg fikk meg jobb, men stillingen min er på 3 timer for mye i uken, slik at jeg taper omtrent 6000kr på å jobbe der.

En uke jobber jeg kanskje 16timer, mens neste uke 7 timer...Så 12timer og null timer.. ._.

Grunnen er visst "Du bor så langt borte, at om jeg trenger deg NÅ, så har du ikke mulighet å komme før en 45min senere...Og da er det for sent!" Sjefen selv trygler meg om å finne en leilighet nærmere jobb, men jeg betaler så lite her jeg bor nå, at jeg gjerne må legge på en 3-4000kr ekstra om jeg får en annen plass å bo og da må jeg jo uansett jobbe mer enn det jeg gjør nå.

Trodde jeg skulle bli super glad og lykkelig når jeg endelig fikk meg en jobb å gå til, men den gang ei. Er mer stresset over min økonomiske situasjon idag, enn hva jeg har vært det siste året arbeidsledig :(

Er som en kompis sa til meg "Du får skifte navn til Harima og kaste alt av ID papirer og snakke gebrokkent norsk, DA løser din økonomiske situasjon seg."

Så hva må jeg gjøre nå da?

Søke videre på mer jobb? Vurderer faktisk å søke på jobb på sørlandet igjen...

Det er ingenting som holder meg tilbake her heller, bortsett fra mine venner, men gode venninner har man i evig tid iallefall x)

Så da er det bare for meg å søke på mer jobb.

Tviler jeg får flere timer i uken her, så lenge jeg velger å bo "så langt unna" jobb...Det tar ca 45minutter å gå til jobb, (Mye omveier pga bygging og de normale gangveiene er stengt av..) Med buss tar det 5minutter, men bussen kommer 2 gang i timen.. Er bare 4,5km til jobb :(

Lykke til, til meg! x)

Han kompisen din har mye peiling må jeg (ironisk)...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kompisen din har mye peiling må jeg (ironisk)...

Hehe.... :fnise:

Er vel det at de som faktisk har råd til å gjøre noe i min by, er innvandrere, som ikke jobber heller.

En person her i byen, levde på sosialhjelp i ett par år og sparte det aller meste som han fikk. Men nå har han starter en bedrift, hvor han bare ansetter utlendinger. Før noen sier at det er diskriminering og at det ikke er lov og slikt, så er bakgrunnen hans at det er for vanskelig å få seg en jobb i Norge, når man knapt forstår språket og dermed hjelper han flere utlendinger i byen vår med å gi de en sjangse til å få seg en jobb. Samtidig som de bare snakker "gebrokkent" norsk på arbeidsplassen....Men det er jo en start for de og som jeg har hørt, så går bedriften hans veldig bra :)

Men det er jo som mange sier at så lenge du er utlending, så får du kastet penger etter deg xD

Men helt ærlig, så tror jeg de aller fleste vil jobbe, men er mange som sliter.

Kan kanskje si at jeg har en litt "bitter" humor for tiden :fnise:

Må se det posetive i ting uansett, kan ikke gå rundt å deppe og klage, for da kommer man ingen vei ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.... :fnise:

Er vel det at de som faktisk har råd til å gjøre noe i min by, er innvandrere, som ikke jobber heller.

En person her i byen, levde på sosialhjelp i ett par år og sparte det aller meste som han fikk. Men nå har han starter en bedrift, hvor han bare ansetter utlendinger. Før noen sier at det er diskriminering og at det ikke er lov og slikt, så er bakgrunnen hans at det er for vanskelig å få seg en jobb i Norge, når man knapt forstår språket og dermed hjelper han flere utlendinger i byen vår med å gi de en sjangse til å få seg en jobb. Samtidig som de bare snakker "gebrokkent" norsk på arbeidsplassen....Men det er jo en start for de og som jeg har hørt, så går bedriften hans veldig bra :)

Men det er jo som mange sier at så lenge du er utlending, så får du kastet penger etter deg xD

Men helt ærlig, så tror jeg de aller fleste vil jobbe, men er mange som sliter.

Kan kanskje si at jeg har en litt "bitter" humor for tiden :fnise:

Må se det posetive i ting uansett, kan ikke gå rundt å deppe og klage, for da kommer man ingen vei ^_^

Det at alle utlendingene får slengt penger etter seg, stemmer ikke. I min omgangskrets så har nesten alle enten bachelor eller master, men vi fikk ikke jobb med engang. Vi måtte faktisk søke jobb slik alle andre gjør. Mens vi søkte så fikk vi ikke en eneste krone, tro det eller ei :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje fått meg jobb! Jeg har vært innom denne tråden en del ganger.. Men for et par uker siden var jeg på intervju for en stipendiat-stilling, jeg tenkte at denne fikk jeg ikke uansett, så jeg kom totalt uforberedt og bare skravla i vei i grunn. Vel, et par dager etterpå fikk jeg en mail fra dem om at de har innstilt meg som nummer en til stillingen, og at jeg kommer til å få tilbud når det er vedtatt av dekanen i slutten av september. 

 

Men.. Kan dekanen velge noe annet enn det gruppen mener? Hvem vet.. 

Venter i spenning hvertfall :) 



Anonymous poster hash: 985f2...cb1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at alle utlendingene får slengt penger etter seg, stemmer ikke. I min omgangskrets så har nesten alle enten bachelor eller master, men vi fikk ikke jobb med engang. Vi måtte faktisk søke jobb slik alle andre gjør. Mens vi søkte så fikk vi ikke en eneste krone, tro det eller ei :P

Det spørs vel kanskje hvor du bor også? :)

For her hvor jeg bor, så er det slik som jeg skriver ;)

Men la oss ikke avspore, jeg må uansett søke på mer jobb, for nå har jeg gått i minus ved å jobbe... -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg fikk meg jobb, men stillingen min er på 3 timer for mye i uken, slik at jeg taper omtrent 6000kr på å jobbe der.

En uke jobber jeg kanskje 16timer, mens neste uke 7 timer...Så 12timer og null timer.. ._.

Grunnen er visst "Du bor så langt borte, at om jeg trenger deg NÅ, så har du ikke mulighet å komme før en 45min senere...Og da er det for sent!" Sjefen selv trygler meg om å finne en leilighet nærmere jobb, men jeg betaler så lite her jeg bor nå, at jeg gjerne må legge på en 3-4000kr ekstra om jeg får en annen plass å bo og da må jeg jo uansett jobbe mer enn det jeg gjør nå.

Trodde jeg skulle bli super glad og lykkelig når jeg endelig fikk meg en jobb å gå til, men den gang ei. Er mer stresset over min økonomiske situasjon idag, enn hva jeg har vært det siste året arbeidsledig :(

Er som en kompis sa til meg "Du får skifte navn til Harima og kaste alt av ID papirer og snakke gebrokkent norsk, DA løser din økonomiske situasjon seg."

Så hva må jeg gjøre nå da?

Søke videre på mer jobb? Vurderer faktisk å søke på jobb på sørlandet igjen...

Det er ingenting som holder meg tilbake her heller, bortsett fra mine venner, men gode venninner har man i evig tid iallefall x)

Så da er det bare for meg å søke på mer jobb.

Tviler jeg får flere timer i uken her, så lenge jeg velger å bo "så langt unna" jobb...Det tar ca 45minutter å gå til jobb, (Mye omveier pga bygging og de normale gangveiene er stengt av..) Med buss tar det 5minutter, men bussen kommer 2 gang i timen.. Er bare 4,5km til jobb :(

Lykke til, til meg! x)

 

Jeg vil anbefale å forsøke å finne en anne jobb. Om det er et problem at en ansatt kommer 45 min. senere så planlegger man ganske enkelt ikke bra nok, tyder på en dårlig sjef. Og at han forsøker å få deg til å flytte...bare useriøst.

 

Man bytter hyppigere jobb i dag, skal man liksom flytte for hver gang man får ny jobb? Hvert halvår? Bare tull 

Anonymous poster hash: 4f404...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vil anbefale å forsøke å finne en anne jobb. Om det er et problem at en ansatt kommer 45 min. senere så planlegger man ganske enkelt ikke bra nok, tyder på en dårlig sjef. Og at han forsøker å få deg til å flytte...bare useriøst.

 

Man bytter hyppigere jobb i dag, skal man liksom flytte for hver gang man får ny jobb? Hvert halvår? Bare tull 

Anonymous poster hash: 4f404...26b

 

Mhm ikke sant! ._.

Men, skal holde på denne jobben, fram til jeg får en ny jobb..

Jeg har iallefall en plass å gå ett par timer i uken, det er jo noe :)

Det er enten det, eller være 100% arbeidsledig og søke på jobb i flere måneder til, eller flytte vekk, men må jo ha midler til det ._.

*Don't worry, be happy!:)*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, så spent. Var på intervju i går for en stilling i nærheten av der vi har flyttet. Jeg pendler for øyeblikket og det er tungt når man har barn. Jeg hadde en god følelse da jeg gikk derifra og skal få svar i løpet av uka. Såååå spent :bond:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er jeg aktiv arbeidssøker og har meldt meg på NAV. Følte meg som en ressurssterk person inntil jeg snakket med dem i telefonen.. Har også søkt min første jobb og ringte dem etter en uke. To hadde kommet inn til intervju, og den ene hadde blitt ansatt. De syntes jeg hadde en interessant bakgrunn, men trengte noen med mer erfaring.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også blitt aktiv jobbsøker nå. Oppsigelsen min går ut 31.12.15 så da er det bare å håpe at jeg får napp før den tid. 

Krisetider! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også blitt aktiv jobbsøker nå. Oppsigelsen min går ut 31.12.15 så da er det bare å håpe at jeg får napp før den tid. 

Krisetider! 

 

Men da har du relevant arbeidserfaring etter at du ble utdannet, ikke sant?

Det er det jeg ofte føler er problemet. Som nyutdannet, hvordan skal man greie å hale i land den første jobben?

 

Og dere andre, søker dere kun på jobber der dere matcher alle kvalifikasjoner? Noen ganger står det f.eks.

 

KVALIFIKASJONER

Minimum treårig høyere utdanning

Kompetanse innen *diverse* IT-verktøy

Ledererfaring

 

ØNSKEDE EGENSKAPER

 

Engasjert

Fleksibel..etc..etc..

 

Hvis jeg for eksempel har fem års høyere utdanning og kan nevnte IT-verktøy, bør jeg da søke selv om jeg ikke har ledererfaring? Eller er minstekrav at man matcher alle kvalifikasjoner? Er litt usikker på dette, og tenker at det kan jo hende at man har flaks og at det engang ikke er like mange søkere. Samtidig er det jo utrolig tidkrevende å søke jobber, så man må jo på en måte velge ut noen av dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt halvstudert, og på jobbsøk. Begynner å bli rimelig oppgitt av hvor lite jeg egentlig kan brukes til. Etter kontakt med Adecco må jeg innrømme selvtilliten gikk helt i bånn. Jeg har masse erfaring innen kontorarbeid, har en nesten-fullført bachelor i økonomi (mangler noen fag+oppgave, tenkt til å gjøre ferdig, men så begynte jeg og jobbe og livet ble litt vanskelig, og nå må jeg ha jobb for å kunne fullføre-les; inntekt). Har jobbet i mange år innen resepsjon- og kontor, men får til stadighet avslag fordi jeg ikke har kontorfagbrev.... . Innimellom undres jeg om det finnes håp, og jeg kjenner jeg blir helt klam av å skulle gå inn på finn.no...



Anonymous poster hash: cff5e...aac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da har du relevant arbeidserfaring etter at du ble utdannet, ikke sant?

Det er det jeg ofte føler er problemet. Som nyutdannet, hvordan skal man greie å hale i land den første jobben?

 

Og dere andre, søker dere kun på jobber der dere matcher alle kvalifikasjoner? Noen ganger står det f.eks.

 

KVALIFIKASJONER

Minimum treårig høyere utdanning

Kompetanse innen *diverse* IT-verktøy

Ledererfaring

 

ØNSKEDE EGENSKAPER

 

Engasjert

Fleksibel..etc..etc..

 

Hvis jeg for eksempel har fem års høyere utdanning og kan nevnte IT-verktøy, bør jeg da søke selv om jeg ikke har ledererfaring? Eller er minstekrav at man matcher alle kvalifikasjoner? Er litt usikker på dette, og tenker at det kan jo hende at man har flaks og at det engang ikke er like mange søkere. Samtidig er det jo utrolig tidkrevende å søke jobber, så man må jo på en måte velge ut noen av dem..

 

Ja, du er nok inne på noe der. Når jeg for alvor begynte min "karriere" etter studier i 2011 så var det jo stort behov for ingeniører i hvert fall. Nå er det jo helt motsatt, i dag er det krevende for de med masse erfaring i arbeidsmarkedet så for de uten arbeidserfaring er nok frustrasjonen helt i toppnivå. Kan ikke være lett.

 

Jeg ville søkt på stillinger selv om jeg ikke matcher alle kriteriene. Prøvd å vinkle CV og søknad slik at noen av de viktige egenskapene likevel er der. Må nesten det i dag føler jeg, alle har jo kravliste lang som bare det. 

Som du sier, det er jo tidkrevende å skrive så mange søknader hele tiden. Så bare plukk ut så mange du føler du klarer å søke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du relevant arbeidserfaring etter at du ble utdannet, ikke sant?

Det er det jeg ofte føler er problemet. Som nyutdannet, hvordan skal man greie å hale i land den første jobben?

 

Og dere andre, søker dere kun på jobber der dere matcher alle kvalifikasjoner? Noen ganger står det f.eks.

 

KVALIFIKASJONER

Minimum treårig høyere utdanning

Kompetanse innen *diverse* IT-verktøy

Ledererfaring

 

ØNSKEDE EGENSKAPER

 

Engasjert

Fleksibel..etc..etc..

 

Hvis jeg for eksempel har fem års høyere utdanning og kan nevnte IT-verktøy, bør jeg da søke selv om jeg ikke har ledererfaring? Eller er minstekrav at man matcher alle kvalifikasjoner? Er litt usikker på dette, og tenker at det kan jo hende at man har flaks og at det engang ikke er like mange søkere. Samtidig er det jo utrolig tidkrevende å søke jobber, så man må jo på en måte velge ut noen av dem..

 

Jeg søker hvis jeg oppfyller flesteparten av kriteriene, med mindre det er et krav at man er jurist/siviløkonom ol. Hvis jeg kun skulle søkt på jobber hvor alle kriterier kan hukes av hadde det ikke vært mange aktuelle jobber :P Så prøver jeg heller å argumentere i søknaden på hvordan mine andre ferdigheter/erfaringer kan kompansere.

Ang tiden det tar å skrive søknader. Jeg mener at som arbeidsledig er det "jobben" din å søke på nye stillinger. Spesielt hvis du mottar ytelse fra nav. Da burde man ta seg tid til å søke på alt som kan være aktuelt. Og når man har søkt på noen jobber lærer man fort hvordan søknader skrives så det går fortere.

 

Jeg har vært arb.ledig i snart 1 år og blir gal. Jeg snakket nylig med nav og der er det dessverre lite hjelp. Som kontaktpersonen min sier så har jeg bra utdannelse, bra og variert jobberfaring og gode referanser, det er bare ingen ledige jobber her. Ganske kjipt, men jeg gir ikke opp så søker på de få jobbene som dukker opp.

Var på møte med et nytt bemanningsbyrå i dag, de har minimalt med stillinger for tiden men det kom kanskje en snart som hadde passet perfekt for meg. Jeg har kommet gjennom nåløye og blitt en av de 3-4 som sendes videre til kunden hver gang jeg har søkt jobber gjennom byrå, men jeg kommer ikke lenger enn det. Frustrerende!

Anonymous poster hash: b0914...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke lett å matche alle kravene. Jeg har gjort mye forskjellig gjennom disse årene og har hatt to utvekslingsopphold, men jeg merker på markedet at det er litt "mettet" med folk med høyere utdanning, de går heller for noen med erfaring og lavere grad.

Enig i at man må prioritere søknadsskriving, men hver av dem tar noen timer siden man uansett på tilpasse. Kanskje fordi jeg ikke har skrevet så mange enda, etter hvert vil man få flere "maler".

Og jeg føler ikke at jeg ligger på latsiden uansett. Jeg skriver på artikkel basert på masteravhandlingen, jobber vakter på sykehjem (og får typisk ubekvemme vakter på natt), har et 5% betalt offentlig verv som tar ca 50% av tiden min og er oppi det hele på vent til en operasjon.. Ville sikkert vært delvis sykmeldt hvis jeg var i full jobb, men NAV-dama var rimelig nedlatende.

Om det er sånn man skal bli møtt videre, skjønner jeg godt at folk blir nedbrutte..

Jaja, skal få noen til å se på CVen og søknadene mine for å se om det er noe jeg kan bedre. Har man forresten bilde nå om dagen eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Rart at denne tråden ikke har vært aktiv på over en måned? Jeg kan bare si jeg dessverre er i samme situasjon som Evans.

 

Jeg fikk nettopp forlenget! Phu. Nå kan jeg puste ut. For et halvt år til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Jeg fikk nettopp forlenget! Phu. Nå kan jeg puste ut. For et halvt år til. 

 

Gratulerer! :)

 

Jeg har vært litt sløv den siste tiden. Får jobbe så mye jeg vil, men jobben er ikke egentlig relevant.. Men i dag satte jeg meg ned og søkte på fire jobber, så nå krysser jeg fingrene igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! :)

 

Jeg har vært litt sløv den siste tiden. Får jobbe så mye jeg vil, men jobben er ikke egentlig relevant.. Men i dag satte jeg meg ned og søkte på fire jobber, så nå krysser jeg fingrene igjen!

 

Tusen takk! 

 

Så bra du har fått unna fire søknader. Ventetiden er både fæl og spennende! 

 

Høres ikke akkurat som du er så sløv med tanke på poste over her :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...