Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Man er egentlig fritt vilt.man får vikariat...da skal du stå klar på flekken. Fra det ene plassen til den andre.

Anonymous poster hash: fb3ae...cb5

det er et helvete.

Anonymous poster hash: fd8ce...748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei lurte på om noen kan komme med noen ideer? Jeg har lyst på en liten stilling for å tjene noen kroner ved siden av studiene men greia er at jeg har kraftig angst. Finnes det noen jobber med minimal menneskekontakt som er lette å få med lite til ingen kurs/utdannelse? Har tenkt litt på noe innen å transportere varer feks (har førerkort kl b) men vet ikke om det er så lett å få jobb innen dette? Forslag?

Anonymous poster hash: 42f81...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurte på om noen kan komme med noen ideer? Jeg har lyst på en liten stilling for å tjene noen kroner ved siden av studiene men greia er at jeg har kraftig angst. Finnes det noen jobber med minimal menneskekontakt som er lette å få med lite til ingen kurs/utdannelse? Har tenkt litt på noe innen å transportere varer feks (har førerkort kl b) men vet ikke om det er så lett å få jobb innen dette? Forslag? Anonymous poster hash: 42f81...526

Finnes en del lagerjobbing der ute. Passer ypperlig da du slipper kontakt med kunder ol og krever ingen utdannelse. Truckkort bør du ha,men det koster ikke mye, og lønna kan være bra om du hobber mye kveld og natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del lagerjobbing der ute. Passer ypperlig da du slipper kontakt med kunder ol og krever ingen utdannelse. Truckkort bør du ha,men det koster ikke mye, og lønna kan være bra om du hobber mye kveld og natt:)

har hørt det er en del kundebehandling når man skal levere ut varene, stemmer det?

Anonymous poster hash: 42f81...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt det er en del kundebehandling når man skal levere ut varene, stemmer det? Anonymous poster hash: 42f81...526

På visse steder ja, men det finnes nok av lagerjobber der du har null kontakt med kunder. Det er jo forskjell på å jobbe på lager på ikea og på posten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På visse steder ja, men det finnes nok av lagerjobber der du har null kontakt med kunder. Det er jo forskjell på å jobbe på lager på ikea og på posten:)

ikke sant, var det jeg trodde også. Men nav mente at det var mye kundebehandling i en slik jobb noe jeg stusset over. Men de prøvde sikkert å dytte meg i en annen retning de hadde bestemt seg for. Blir jo likevel bare en midlertidig jobb til utdannelsen er i boks. Takk for svar.

Anonymous poster hash: 42f81...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant endelig en jobb som jeg syntes var interessant. Går inn på hjemmesiden til firmaet, og tenker; Yes, denne skal jeg søke på.

Så ser jeg at de har navn og bilde av alle ansatte. Nei takk! Sender ikke de en søknad. Hva er vitsen med det, spiller det noen rolle hvem som jobber i en bedrift? Kunden er vel mer opptatt av kundeservice, at varene fungerer og at de får hjelp

Anonymous poster hash: 44b60...4da

What?? Altså hva har vel DET å si?! Stopper DET deg fra å søke...???

Anonymous poster hash: a1c23...6c7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lurte på om noen kan komme med noen ideer? Jeg har lyst på en liten stilling for å tjene noen kroner ved siden av studiene men greia er at jeg har kraftig angst. Finnes det noen jobber med minimal menneskekontakt som er lette å få med lite til ingen kurs/utdannelse? Har tenkt litt på noe innen å transportere varer feks (har førerkort kl b) men vet ikke om det er så lett å få jobb innen dette? Forslag? Anonymous poster hash: 42f81...526

Lager/transport tror jeg kan være et godt forslag. Og er det litt kundekontakt så får det være din måte å trene opp angsten din. Det er i grunnen veldig fin trening, for sansynligheten for at du blir flinkere og flinkere i jobben din er stor, og dermed øker mestringsfølelsen når det gjelder angsten. Jeg vet ikke hvilken utdanning du tar, men de aller fleste jobber har en grad av kundekontakt, så er du lur starter du allerede nå på å jobbe med angstmestring.

Ellers: bestill time hos fastlegen, få henvisning til dps/psykolog, kom i gang med behandling mot angst. Du har mye å hente og et nytt liv venter deg.

Anonymous poster hash: 0827f...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte nettopp på to jobber, i samme firma, ble oppfordret til å søke den andre siden første var uaktuell (oppfordringen kom på 2.intervjuet). Endte opp med ingen, hele greia virka useriøst så kanskje like greit. 

Søker nå på en lignende stilling i mitt nåværende firma som plutselig dukket opp. Satser på bedre hell der, da min kompetanse og erfaring tross alt passer hånd i hanske med den. 

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Etter et år med arbeidssøking så har jeg endelig fått relevant jobb! :D (Har skrevet litt i denne tråden tidligere.)

 

Var veldig redd for at masteren min (journalistikk/kommunikasjon) skulle være helt ubrukelig. Jeg har jo funnet mange stillinger, men alltid blitt utdanket pga. erfaring. Tidligere i sommer hadde jeg ferie fra min urelevante deltidsjobb og brukte tiden på å lage meg en skikkelig nettside hvor jeg presenterte arbeidet som jeg har gjort som frivillig og under studiene, og lagde en litt "penere" CV i InDesign. La ved begge deler som link og PDF i søknaden jeg sendte (i tillegg til å fylle ut standard-svarene i søknadsskjemaet) og ble oppringt fra tre steder i løpet av to uker (i fellesferien!!) hvor alle skrøt av hvor flink jeg var til å profilere meg.

 

Var i utgangspunktet veldig skeptisk til å gjøre noe sånt: man får jo inntrykk av at arbeidsgiver vil ha all data om søkeren så strømlinjeformet som mulig i egne cruiter-systemer, men det funket veldig bra, og jeg anbefaler dette videre til dere som søker innenfor journalistikk/design/kommunikasjon osv. :D



Anonymous poster hash: 8f32c...c5c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Etter et år med arbeidssøking så har jeg endelig fått relevant jobb! :D (Har skrevet litt i denne tråden tidligere.)

Var veldig redd for at masteren min (journalistikk/kommunikasjon) skulle være helt ubrukelig. Jeg har jo funnet mange stillinger, men alltid blitt utdanket pga. erfaring. Tidligere i sommer hadde jeg ferie fra min urelevante deltidsjobb og brukte tiden på å lage meg en skikkelig nettside hvor jeg presenterte arbeidet som jeg har gjort som frivillig og under studiene, og lagde en litt "penere" CV i InDesign. La ved begge deler som link og PDF i søknaden jeg sendte (i tillegg til å fylle ut standard-svarene i søknadsskjemaet) og ble oppringt fra tre steder i løpet av to uker (i fellesferien!!) hvor alle skrøt av hvor flink jeg var til å profilere meg.

Var i utgangspunktet veldig skeptisk til å gjøre noe sånt: man får jo inntrykk av at arbeidsgiver vil ha all data om søkeren så strømlinjeformet som mulig i egne cruiter-systemer, men det funket veldig bra, og jeg anbefaler dette videre til dere som søker innenfor journalistikk/design/kommunikasjon osv. :D

Anonymous poster hash: 8f32c...c5c

Så bra, gjelder å tenke utenom det vanlige noen ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Etter et år med arbeidssøking så har jeg endelig fått relevant jobb! :D (Har skrevet litt i denne tråden tidligere.)

Var veldig redd for at masteren min (journalistikk/kommunikasjon) skulle være helt ubrukelig. Jeg har jo funnet mange stillinger, men alltid blitt utdanket pga. erfaring. Tidligere i sommer hadde jeg ferie fra min urelevante deltidsjobb og brukte tiden på å lage meg en skikkelig nettside hvor jeg presenterte arbeidet som jeg har gjort som frivillig og under studiene, og lagde en litt "penere" CV i InDesign. La ved begge deler som link og PDF i søknaden jeg sendte (i tillegg til å fylle ut standard-svarene i søknadsskjemaet) og ble oppringt fra tre steder i løpet av to uker (i fellesferien!!) hvor alle skrøt av hvor flink jeg var til å profilere meg.

Var i utgangspunktet veldig skeptisk til å gjøre noe sånt: man får jo inntrykk av at arbeidsgiver vil ha all data om søkeren så strømlinjeformet som mulig i egne cruiter-systemer, men det funket veldig bra, og jeg anbefaler dette videre til dere som søker innenfor journalistikk/design/kommunikasjon osv. :D

Anonymous poster hash: 8f32c...c5c

Grattis. Bra jobbet. Jeg misunner sånne som deg som orker og får til ting som det!!

Anonymous poster hash: c6c8c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sånn, da er jeg tilbake her :blomst:

Har bare midlertidig stilling og må ut for å søke jobber igjen. Aner ikke om jeg får forlenget stillingen jeg nå har, og orker ikke tanken på å stå uten jobb igjen.

Motivasjonen er lik null, har det så fint der jeg nå er! Blæ... I det miste er denne tråden ganske koselig da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Samboeren min ønsker å finne seg en jobb innenfor IT i Bergen. Han har ikke noen relevante kurs eller utdanning, men er selvlært. Han har søkt på flere jobber uten positivt svar. Alt i fra kundekonsulent for Canal Digital til serviceverkstedet på Eplehuset. Noen som vet om en mulig jobb? Er ikke så mye hjelp fra bemanningsbyråene eller NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min ønsker å finne seg en jobb innenfor IT i Bergen. Han har ikke noen relevante kurs eller utdanning, men er selvlært. Han har søkt på flere jobber uten positivt svar. Alt i fra kundekonsulent for Canal Digital til serviceverkstedet på Eplehuset. Noen som vet om en mulig jobb? Er ikke så mye hjelp fra bemanningsbyråene eller NAV.

 

Vil anbefale han å ta en utdanning og/eller sertifiseringer/kurs. Det har blitt en del vanskeligere å få jobb, så må man må ha noe annet å vise til dersom man ikke har erfaring (har selv jobbet med det snart i 10 år). 

 

Dessuten er ikke IT "bare IT". Hva ønsker han å drive med? Det å drive med support er en helt annen hverdag enn f. eks. drift eller utvikling. Grovt sagt har man support, drift og utvikling som tre store hovedområder, og under der igjen har man flere underområder :)

Anonymous poster hash: 4f404...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil anbefale han å ta en utdanning og/eller sertifiseringer/kurs. Det har blitt en del vanskeligere å få jobb, så må man må ha noe annet å vise til dersom man ikke har erfaring (har selv jobbet med det snart i 10 år).

Dessuten er ikke IT "bare IT". Hva ønsker han å drive med? Det å drive med support er en helt annen hverdag enn f. eks. drift eller utvikling. Grovt sagt har man support, drift og utvikling som tre store hovedområder, og under der igjen har man flere underområder :)

Anonymous poster hash: 4f404...26b

Takk for kjapt svar :)

Ja, jeg forstår godt at han enten trenger en utdanning eller et kurs. Er ikke så lett å motivere han til det dessverre. Han kjenner noen som har fått jobb på Eplehuset der de har egne kurs, men han burde forstå at han må ta de kursene på egenhånd etter flere måneder uten hell i jobbsøkingen. Det er vel mest enkle service jobber og support han ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar :)

Ja, jeg forstår godt at han enten trenger en utdanning eller et kurs. Er ikke så lett å motivere han til det dessverre. Han kjenner noen som har fått jobb på Eplehuset der de har egne kurs, men han burde forstå at han må ta de kursene på egenhånd etter flere måneder uten hell i jobbsøkingen. Det er vel mest enkle service jobber og support han ønsker.

 

Ja, han bør evt. vurdere høyere utdanning. Men det bør sies at det kan være et tøft yrke med mye stress og man bør takle stress ganske bra, hvertfall i support og til dels drift. Men det er mange muligheter, og support er gjerne ansett som begynnerstilling hos mange. Vanlig å f. eks. begynne med førstelinjesupport hos mange, før man går over til dypere supportstillinger og etterhvert kanskje mot drift og man viser initiativ og er god nok :)

 

Har ikke jobbet ved Eplehuset før, men vil tro at det er forskjell på om man søker på en kommersiell stilling (salg etc.) versus teknikerstilling.

Anonymous poster hash: 4f404...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man søker jobb, er det en fordel å ringe bedriften i tillegg? Er en stilling jeg er veldig interessert i og skal sende inn en søknad, men er det større sjanse for å få jobben om man ringer i tillegg for å vise litt interesse? På jobbannonsen står det ring XX for spørsmål, men jeg har egentlig ingen spørsmål, er det da vits i å ringe?

 

Jeg er nyutdannet og helt fersk på dette med jobbsøking.. Har sendt ut masse søknader men har ikke hørt tilbake fra noen, så hvordan ville dere gjort det? :) 



Anonymous poster hash: e27ac...828
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man søker jobb, er det en fordel å ringe bedriften i tillegg? Er en stilling jeg er veldig interessert i og skal sende inn en søknad, men er det større sjanse for å få jobben om man ringer i tillegg for å vise litt interesse? På jobbannonsen står det ring XX for spørsmål, men jeg har egentlig ingen spørsmål, er det da vits i å ringe?

Jeg er nyutdannet og helt fersk på dette med jobbsøking.. Har sendt ut masse søknader men har ikke hørt tilbake fra noen, så hvordan ville dere gjort det? :)

Anonymous poster hash: e27ac...828

Se gjennom annonsen mange ganger for å se om du finner spørsmål knyttet til jobben. De jeg har pleid å ringe, har jeg pleid å spørre om arbeidstid, miljø osv. Da ble plutselig vikarbyrå person veldig interessert, og begynte å spørre andre spørsmål. Er bare å selge seg inn litt. Lykke til :) Håper du får jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...