Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Nei, vi som ansetter unngår kvinner mellom 27 og 35 dersom de ikke har fått barn, med mindre det er en helt unik kompetanse vi har behov for som kun en slik person har. Hvis du vil unngå fordommer på dette, legg inn tallet "2"på antall barn i CV-skjemaet. Da antar de fleste rekrutterere at du er ferdig med permisjoner. Juks, kanskje, men på lik linje med å skifte navn fra Mohammed til Ole - gjør det mulig å komme seg til intervju!

Anonymous poster hash: f4bd6...e0e

Da er din ansettelsesprosess ekstremt uprofesjonell. I følge AML er det ikke lov å diskriminere søkere på slike grunnlag, så om en søker som blir avvist har grunn til å mistenke at dette er praksisen som har vært gjeldende i ansettelsesprosessen finnes det veier for henne å gå.

Om man ønsker å være ansatt i en bedrift som praktiserer slikt er jo en annen sak....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig i at man skal være ærlig, men når man har søkt over 60 jobber, vært godt kvalifisert til minst 80% av dem, og kun vært på to intervjuer, da begynner man jo å tenke om det kan være sånne ting som hindrer en... Og hva gjør man da liksom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang diskusjonen om kvinner i fruktbar alder og barn, jeg sendte inn søknad via elektronisk søknadsdkjema og der var ett av spørsmålene (husker ikke helt ordrett): har du hatt permisjon pga små barn? Og hvor lenge?

Det sto som forklaring at det hadde noe med ansiennitet å gjøre, men jeg stusset litt på spørsmålet likevel. Og har det noe med ansiennitet å gjøre? :P (vet ikke så mye om det enda, er helt fersk i arbeidsmarkedet utenom deltidsjobber ved studiene)

Anonymous poster hash: a039c...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ferdig med bachelor til våren og i dag har jeg signert kontrakt for ny, spennende jobb! :strix:

Er forøvrig 29 år, hatt samboer i mange år og foreløpig ingen barn. Og det er en mann som har ansatt meg, så de finnes heldigvis de også! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at de mannlige sjefene mine har vært MYE snillere enn kvinnelige sjefene mine. Lurer på hva det kommer av, nesten litt bitchete tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så oppgitt over denne jobb situasjonen. Var ferdig utdannet førskolelærer i fjor vår og enda ikke fått jobb. Bor der det er veldig vanskelig å få seg jobb som førskolelærer og det er mange hundrevis av søkere. Jobber for tiden som tilkallingsvikar som assistent i b.hager gjennom manpower men det er så dårlig betalt at det blir jammen ikke mye i lønn etter skatt :( Er i nye barnehager nesten hver gang jeg jobber også så blir aldri kjent med hverken personalet eller barna.

Lurer nesten på om jeg må gå på nav snart for å se om jeg kan få noe støtte i tillegg, for lønna strekker ihvertfall ikke til :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så oppgitt over denne jobb situasjonen. Var ferdig utdannet førskolelærer i fjor vår og enda ikke fått jobb. Bor der det er veldig vanskelig å få seg jobb som førskolelærer og det er mange hundrevis av søkere. Jobber for tiden som tilkallingsvikar som assistent i b.hager gjennom manpower men det er så dårlig betalt at det blir jammen ikke mye i lønn etter skatt :( Er i nye barnehager nesten hver gang jeg jobber også så blir aldri kjent med hverken personalet eller barna.

Lurer nesten på om jeg må gå på nav snart for å se om jeg kan få noe støtte i tillegg, for lønna strekker ihvertfall ikke til :( :(

Har dere mulighet til å flytte på dere? Det er kjempebehov for førskolelærere i nesten hele landet. Og husk at du kan skatte mindre om det blir lite igjen etter skatt, hvis du tjener lite har du antageligvis mulighet til å skatte en del mindre også. Til slutt; Har du gått direkte til barnehager og levert CV om at du er førskolelærer? De du jobber for nå må betale ekstra for å ansette deg direkte, slik at det er nok vanskeligere å komme inn i en jobb direkte fra et slikt oppdrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og kikker på stillingsannonsene på finn.no nå.
Og da ser jeg at den stillingen jeg hadde et telefonintervju for for et par uker siden er lagt ut igjen.
Jeg hørte aldri noe fra dem igjen, og de svarte heller ikke når jeg ringte for å få en endelig bekreftelse på at jeg ikke fikk den dagen etter de lovet å komme tilbake til meg.

Skal jeg nå vise pågangsmot og målbevissthet ved å søke stillingen en gang til, eller fremstår dette som desperat? Stillingen er veldig spennende, men jeg er usikker på om det i det hele tatt vil være noe poeng i å søke en gang til.

Noen som kan gi et råd eller noen tips her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et jobbintervju i går, det gikk ifølge min magefølelse ikke så bra. Men like etter at intervjuet avsluttet ringte han som intervjuet meg og etterspurte vitnemål og referanser. Er det et bra tegn? Får svar inløpet av uken.

Anonymous poster hash: 6f975...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir også spurt om vitnemål i mange av de stillingene jeg søker på...

Søkte på en stilling her, den hadde søknadsfrist for to uker siden... Har ikke hørt noe, og har ikke lyst til å innse at jeg ikke fikk drømmejobben denne gangen heller... De skulle jo ha inn 5 stk, så jeg hadde virkelig håpet at de hadde plass til meg...

Men, det jeg egentlig lurer på er: Når de skal ha inn 5 personer i "samme" stilling. Hvor lang tid kan/bør jeg regne med at de trenger til intervjuer og slikt? Skal jeg regne med at ting går saktere pga vinterferiesesong? Er det noe håp for meg, eller bør jeg bare fortsette å jobbe med å godta at det ikke ble meg denne gangen heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et jobbintervju i går, det gikk ifølge min magefølelse ikke så bra. Men like etter at intervjuet avsluttet ringte han som intervjuet meg og etterspurte vitnemål og referanser. Er det et bra tegn? Får svar inløpet av uken.

Anonymous poster hash: 6f975...c82

Veldig bra tegn :) det går ofte bedre enn man selv tror. Håper du får jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør de fortsatt om vitnemål..?

Det er innen helse, en mellomleder stilling. Så jeg tror karakter spiller en liten rolle, kanskje hjelpe dem å avgjøre hvem som får jobben(?).

Anonymous poster hash: 6f975...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter og kikker på stillingsannonsene på finn.no nå.

Og da ser jeg at den stillingen jeg hadde et telefonintervju for for et par uker siden er lagt ut igjen.

Jeg hørte aldri noe fra dem igjen, og de svarte heller ikke når jeg ringte for å få en endelig bekreftelse på at jeg ikke fikk den dagen etter de lovet å komme tilbake til meg.

Skal jeg nå vise pågangsmot og målbevissthet ved å søke stillingen en gang til, eller fremstår dette som desperat? Stillingen er veldig spennende, men jeg er usikker på om det i det hele tatt vil være noe poeng i å søke en gang til.

Noen som kan gi et råd eller noen tips her? :)

Jeg er litt i samme båt - var på intervju for en mnd siden, fikk ikke jobben, nå lyses en tilsvarende stilling ut igjen. Jeg synes det er flaut å søke - "hei, jepp, det er meg igjen..." Men har bestemt meg for å ikke tenke på det. Og late som jeg synes det er en selvfølgelighet at jeg skal søke. Være aggressiv i jobbsøkingen! :-P Synes at du skal søke igjen du også!

Tror ikke det betyr noe at du ikke hørte noe igjen, selv om det er slurvete. Jeg søker jobb i staten, og til og med der er de kjempedårlige på å gi tilbakemeldinger etter intervju.

Anonymous poster hash: 6e942...ce8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter og kikker på stillingsannonsene på finn.no nå.

Og da ser jeg at den stillingen jeg hadde et telefonintervju for for et par uker siden er lagt ut igjen.

Jeg hørte aldri noe fra dem igjen, og de svarte heller ikke når jeg ringte for å få en endelig bekreftelse på at jeg ikke fikk den dagen etter de lovet å komme tilbake til meg.

Skal jeg nå vise pågangsmot og målbevissthet ved å søke stillingen en gang til, eller fremstår dette som desperat? Stillingen er veldig spennende, men jeg er usikker på om det i det hele tatt vil være noe poeng i å søke en gang til.

Noen som kan gi et råd eller noen tips her? :)

Er det samme stilling lyst ut på nytt fordi de ikke fant rett kandidat i bunken, så ville nok ikke jeg søkt igjen ihvert fall. Men kanskje det hjelper.

Ble det ansatt noen sist og de nå leter etter enda en derimot, må du definitivt søke! Det er ofte små marginer som skiller søkere og det at noen andre ble valgt betyr ikke at de ikke kunne valgt deg.

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det samme stilling lyst ut på nytt fordi de ikke fant rett kandidat i bunken, så ville nok ikke jeg søkt igjen ihvert fall. Men kanskje det hjelper.

Ble det ansatt noen sist og de nå leter etter enda en derimot, må du definitivt søke! Det er ofte små marginer som skiller søkere og det at noen andre ble valgt betyr ikke at de ikke kunne valgt deg.

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Ja det er liksom det som gjør den store forskjellen her.

Sist så var det en stilling som var tilgjengelig. Nå er det to. Sist var det 3 ukers søknadsfrist, og nå er det snarest.

Godt mulig at de har funnet ut at det er så mye å gjøre her at de faktisk trenger 3 i stedet for bare 1.

Jeg tror jeg bare tar en sjanse på den på nytt. I verste fall så får jeg vist pågangsmot og vilje ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har erfart at de mannlige sjefene mine har vært MYE snillere enn kvinnelige sjefene mine. Lurer på hva det kommer av, nesten litt bitchete tendenser.

Det tror jeg på!

Jeg har opplevd mye misunnelse blant kvinnelige sjefer. Sist arbeidsplass jeg hadde fant jeg meg fort til rette, hadde mer arbeidserfaring enn sjefen min (tro det eller ei), og hun var nedlatende og dømmende mot meg konstant. Slitsomt.

Anonymous poster hash: c3c02...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme båt - var på intervju for en mnd siden, fikk ikke jobben, nå lyses en tilsvarende stilling ut igjen. Jeg synes det er flaut å søke - "hei, jepp, det er meg igjen..." Men har bestemt meg for å ikke tenke på det. Og late som jeg synes det er en selvfølgelighet at jeg skal søke. Være aggressiv i jobbsøkingen! :-P Synes at du skal søke igjen du også!]

Hvis du ikke fikk jobben første gang, spar deg selv og bedriften ved å IKKE søke igjen. Vær så snill.

Anonymous poster hash: c3c02...f4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke fikk jobben første gang, spar deg selv og bedriften ved å IKKE søke igjen. Vær så snill.

Anonymous poster hash: c3c02...f4d

Med et slikt sjarmerende svar så kunne du kanskje utdypet litt hva du mener med det for oss som faktisk står i den situasjonen at vi vurderer å søke på samme eller tilsvarende stilling på nytt?

Har du erfaring med rekruttering og denne situasjonen kanskje? Det hadde vært svært interessant å høre om det sett fra den synsvinkelen i så fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et slikt sjarmerende svar så kunne du kanskje utdypet litt hva du mener med det for oss som faktisk står i den situasjonen at vi vurderer å søke på samme eller tilsvarende stilling på nytt?

Har du erfaring med rekruttering og denne situasjonen kanskje? Det hadde vært svært interessant å høre om det sett fra den synsvinkelen i så fall :)

Det er grunn til at du ikke fikk tilbudet i første omgang, og bedriften har sannsynligvis spart på CV og søknad og evt. ringt deg før denne nye utlysningen fant sted. Ingen bedrifter gidder å ha intervju bare for gøy hvis de har noen aktuelle kandidater de kan bruke.

Anonymous poster hash: c3c02...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...