Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Skjønner godt at du er usikker! Innebærer det at du tar noen vakter, at du får jobben, og takker ja til den? Kan du kanskje takke ja til de vaktene (for pengene), og spørre om du kan se på de som en test av hvordan jobben er? Slik at det kan bli med de vaktene om du ikke trives der?

Ville selv vært skeptisk med et slikt rykte for arbeidsplassen, men hvor mye vet du om årsaken til mistrivsel? Kan det være noe som kan endres, eller noe du om du er obs på det kan håndtere med noen lurer triks, enten det er bevisst grensesetting eller annet?

Jeg regner med at han gjerne vil se hvordan jeg jobber, samtidig som han trenger folk. Så man kan sikkert på en måte se på det som et test. Jeg må virkelig tenke på det før jeg svarer ja eller nei.

Årsaken vet jeg ikke. Det finnes nok flere grunner til det. Men første gang jeg hørte om at denne arbeidsplassen sleit med at folk kommer og går, var i 2006. Også har jeg jobbet på samme kontor, og da hørte man enda mer om dette. Tenkte jeg skulle snakke med en jeg kjenner som nylig jobbet der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, dette er litt offtopic,men jeg sitter som dere andre å ser på jobbannonser. Også kom jegover denne annonsen: http://www.finn.no/finn/job/fulltime/object?finnkode=38378150

Hva er det vi har av superhemmelige bedrifter i norge a? (Kanskje litt dumt spørsmål, hvis de er superhemmelige så vet vi jo mest sannsynlig ikke om de,men ble så nysgjerrig).

(Sorry for manglendemellomrom noen steder her. spacetasten er helt på jordet).

Anonym poster: b6ad997de1df674ba6f161da609675d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at han gjerne vil se hvordan jeg jobber, samtidig som han trenger folk. Så man kan sikkert på en måte se på det som et test. Jeg må virkelig tenke på det før jeg svarer ja eller nei.

Årsaken vet jeg ikke. Det finnes nok flere grunner til det. Men første gang jeg hørte om at denne arbeidsplassen sleit med at folk kommer og går, var i 2006. Også har jeg jobbet på samme kontor, og da hørte man enda mer om dette. Tenkte jeg skulle snakke med en jeg kjenner som nylig jobbet der.

Jeg syntes det høres veldig useriøst ut. Kombinasjonen av at de vil ha deg til å jobbe før du faktisk har fått jobben og at alle du kjenner ikke har noe godt å si om stedet lukter dessverre utnyttelse lang vei. Om du går med på dette må du hvert fall si fra om at dere skal skrive kontrakt på de løse timene du skal jobbe, slik at du har noe skriftlig på det uansett om du får jobben til syvende og sist eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at han gjerne vil se hvordan jeg jobber, samtidig som han trenger folk. Så man kan sikkert på en måte se på det som et test. Jeg må virkelig tenke på det før jeg svarer ja eller nei.

Årsaken vet jeg ikke. Det finnes nok flere grunner til det. Men første gang jeg hørte om at denne arbeidsplassen sleit med at folk kommer og går, var i 2006. Også har jeg jobbet på samme kontor, og da hørte man enda mer om dette. Tenkte jeg skulle snakke med en jeg kjenner som nylig jobbet der.

Si at du isåfall vil ha disse vaktene som prøvetid og få kontrakt på det.

Anonym poster: b6ad997de1df674ba6f161da609675d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Tenkte jeg skulle søke på en jobb som sales manager som det sies så fint i annonsen. Det er på et hotell her i området.

Annonseteksten er slik :

Arbeidsoppgaver

Salg av kurs og konferanser til nye og eksisterende kunder

Indentifisere og bearbeide nye kunder

Planlegge og gjennomføre salgsaktiviteter, visninger, presentasjoner og workshops

Kartlegge og utvikle nye innsalgsmuligheter og kreative aktiviteter

Delta på bransjerelaterte messer og kongresser

Bygge nettverk og skape interesse for hotellet

Personlige egenskaper

Du er en hunter og har et vinnerinstinkt

Du kommer lett i kontakt med mennesker, er ærlig og overbevisende

Uredd og selvgående

Initiativrik og serviceinnstilt

Resultat- og løsningsorientert

Strukturert og planleggende

Holder høy aktivitet

Liker telefon som arbeidsverktøy

Vi tilbyr

En fleksibel og selvstendig hverdag

En humørfylt arbeidsplass med god samarbeidskultur og et stort engasjement

Fokus på personlig utvikling gjennom strukturerte systemer for medarbeidersamtaler, karrieretrapp og talentutvikling

Karrieremuligheter i et internasjonalt selskap

Gode personalfordeler

Vanligvis er det ingen problemer å starte på en søknad men her står jeg merkelig nok litt fast.

Skal jeg skrive den som en salgstekst om meg selv, eller bare som en helt ordinær søknad? Hva ville dere lagt positivt merke til?

(Om dette høres helt idiotisk ut så kan jeg informere om at jeg er jobbsøkerkurs-skadet etter at NAV skulle være så snille å hjelpe hvor de brukte den type "triks" som eksempler på hvordan lykkes.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er litt offtopic,men jeg sitter som dere andre å ser på jobbannonser. Også kom jegover denne annonsen: http://www.finn.no/f...nnkode=38378150

Hva er det vi har av superhemmelige bedrifter i norge a? (Kanskje litt dumt spørsmål, hvis de er superhemmelige så vet vi jo mest sannsynlig ikke om de,men ble så nysgjerrig).

(Sorry for manglendemellomrom noen steder her. spacetasten er helt på jordet).

Anonym poster: b6ad997de1df674ba6f161da609675d5

trodde det var bare stortinget og forsvaret som hadde den type sikkerhetsklarering.

Anonym poster: 87bb467f2b9741b9319720c9b492a087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at han gjerne vil se hvordan jeg jobber, samtidig som han trenger folk. Så man kan sikkert på en måte se på det som et test. Jeg må virkelig tenke på det før jeg svarer ja eller nei.

Årsaken vet jeg ikke. Det finnes nok flere grunner til det. Men første gang jeg hørte om at denne arbeidsplassen sleit med at folk kommer og går, var i 2006. Også har jeg jobbet på samme kontor, og da hørte man enda mer om dette. Tenkte jeg skulle snakke med en jeg kjenner som nylig jobbet der.

vel jeg jobbet i en type bedrift som hadde dårlig ord på seg, og det rant vikarer gjennom systemet hele tiden. Jeg prøvde så lenge jeg kunne å være naiv og mente det var ikke så "ille", men det var faktisk helt jævli. Så det er en grunn til at det slutter så mange så hyppig.

Anonym poster: 87bb467f2b9741b9319720c9b492a087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er litt offtopic,men jeg sitter som dere andre å ser på jobbannonser. Også kom jegover denne annonsen: http://www.finn.no/f...nnkode=38378150

Hva er det vi har av superhemmelige bedrifter i norge a? (Kanskje litt dumt spørsmål, hvis de er superhemmelige så vet vi jo mest sannsynlig ikke om de,men ble så nysgjerrig).

(Sorry for manglendemellomrom noen steder her. spacetasten er helt på jordet).

Anonym poster: b6ad997de1df674ba6f161da609675d5

trodde det var bare stortinget og forsvaret som hadde den type sikkerhetsklarering.

Anonym poster: 87bb467f2b9741b9319720c9b492a087

Synes dette hørtes veldig rart ut... Sikkerhetsklarering er jo som anonym skriver noe man trenger om man jobber innen f.eks forsvaret, etterretningstjenesten og sånt. Så denne hemmelige bedriften må jo være staten..... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen dager siden ser jeg at jeg hadde ubesvart anrop. Da jeg sjekket nr. ser jeg at det var en arbeidsgiver som hadde ringt der jeg hadde søkt jobb.

Jeg ringte opp igjen men fikk ikke svar.

Så ringte de igjen og merkelig nok var jeg opptatt og fikk et ubesvart anrop igjen. Jeg ringte tilbake, og sa hvem jeg var men ingen der hadde ringt meg nei!

To dager senere fikk jeg avslag på jobben.

What??? i alledager er det for en oppførsel?

Anonym poster: 87bb467f2b9741b9319720c9b492a087

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purelove

For noen dager siden ser jeg at jeg hadde ubesvart anrop. Da jeg sjekket nr. ser jeg at det var en arbeidsgiver som hadde ringt der jeg hadde søkt jobb.

Jeg ringte opp igjen men fikk ikke svar.

Så ringte de igjen og merkelig nok var jeg opptatt og fikk et ubesvart anrop igjen. Jeg ringte tilbake, og sa hvem jeg var men ingen der hadde ringt meg nei!

To dager senere fikk jeg avslag på jobben.

What??? i alledager er det for en oppførsel?

Anonym poster: 87bb467f2b9741b9319720c9b492a087

Det er trist.. skjedd med meg også, men nå har jeg lært at jeg må ha mobilen med meg 24/7...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i jobb, men ønsker å bytte pga få bedre betingelser. Jeg har allerede begynt å søke, og fått et intervju jeg skal på. Problemet er å få tid til å gå på intervjuer, kan jo ikke be meg fri hele tiden :( (min erfaring er at jeg må gå på noen intervjuer både informasjonsmøte, 1. og 2. gangsintervju x flere jobber)

Hvordan løser dere dette? Sjefen vet jeg kanskje må bytte jobb, men vil jo ikke si mange ganger jeg skal på intervju (og ikke kan jeg få byttet vakt eller fri hele tiden heller). ÅH, er så ubehagelig situasjon, mye lettere når man er arbeidsledig og tilgjengelig både på telefon og til å gå på møter.

Anonym poster: 520937be2e5ceda8007d41635266d87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det høres veldig useriøst ut. Kombinasjonen av at de vil ha deg til å jobbe før du faktisk har fått jobben og at alle du kjenner ikke har noe godt å si om stedet lukter dessverre utnyttelse lang vei. Om du går med på dette må du hvert fall si fra om at dere skal skrive kontrakt på de løse timene du skal jobbe, slik at du har noe skriftlig på det uansett om du får jobben til syvende og sist eller ei.

Jeg snakket med en som har jobbet der og han kom med en del råd. Skulle jeg si ja til en jobb der, måtte jeg passe på at kontrakten var riktig og at prøvetid kom med. I tillegg til at han sa rett ut at de utnytter folk der. Man blir rett og slett utslitt av å jobbe der. Høres ikke akkurat ut som et sted jeg vil jobbe. Så jeg tror jeg sender en mail imorgen hvor jeg takker pent nei.

Nå har jeg sendt 3 søknader. Denne uka har det vært stille på jobbfronten. Håper neste uke er annerledes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Tenkte jeg skulle søke på en jobb som sales manager som det sies så fint i annonsen. Det er på et hotell her i området.

Annonseteksten er slik :

Arbeidsoppgaver

Salg av kurs og konferanser til nye og eksisterende kunder

Indentifisere og bearbeide nye kunder

Planlegge og gjennomføre salgsaktiviteter, visninger, presentasjoner og workshops

Kartlegge og utvikle nye innsalgsmuligheter og kreative aktiviteter

Delta på bransjerelaterte messer og kongresser

Bygge nettverk og skape interesse for hotellet

Personlige egenskaper

Du er en hunter og har et vinnerinstinkt

Du kommer lett i kontakt med mennesker, er ærlig og overbevisende

Uredd og selvgående

Initiativrik og serviceinnstilt

Resultat- og løsningsorientert

Strukturert og planleggende

Holder høy aktivitet

Liker telefon som arbeidsverktøy

Vi tilbyr

En fleksibel og selvstendig hverdag

En humørfylt arbeidsplass med god samarbeidskultur og et stort engasjement

Fokus på personlig utvikling gjennom strukturerte systemer for medarbeidersamtaler, karrieretrapp og talentutvikling

Karrieremuligheter i et internasjonalt selskap

Gode personalfordeler

Vanligvis er det ingen problemer å starte på en søknad men her står jeg merkelig nok litt fast.

Skal jeg skrive den som en salgstekst om meg selv, eller bare som en helt ordinær søknad? Hva ville dere lagt positivt merke til?

(Om dette høres helt idiotisk ut så kan jeg informere om at jeg er jobbsøkerkurs-skadet etter at NAV skulle være så snille å hjelpe hvor de brukte den type "triks" som eksempler på hvordan lykkes.)

Tror du kan angripe dette på to måter. Den ene er å vise til erfaring med tilsvarende jobb, den mer spennende er å selge inn et kurs/konferanse eller lignende til dem som om du var en konsulent.

Prøver du deg på sistnevnte ville jeg notert ned egenskapene de ser etter på et ark du bruker som sjekkliste mens du skriver om forslaget til eventen du tror kan være deres neste satsningsområde og forteller litt om hvordan du tror noe slikt kan gjennomføres.

Kjøper de eventen så kjøper de jo deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du kan angripe dette på to måter. Den ene er å vise til erfaring med tilsvarende jobb, den mer spennende er å selge inn et kurs/konferanse eller lignende til dem som om du var en konsulent.

Prøver du deg på sistnevnte ville jeg notert ned egenskapene de ser etter på et ark du bruker som sjekkliste mens du skriver om forslaget til eventen du tror kan være deres neste satsningsområde og forteller litt om hvordan du tror noe slikt kan gjennomføres.

Kjøper de eventen så kjøper de jo deg :)

Hei, takk for svar :)

Jeg har allerede sendt søknaden, og jeg føler at jeg fikk frem hvor motivert og "sulten" jeg er på jobben. Selve søknaden ble ikke i overkant kreativ, selv om jeg påpekte opplevelser og ting ved studiet jeg hadde satt ekstra stor pris på som vil være en fordel i jobben.

Men dette med å selge meg selv som en egen event er absolutt noe jeg kommer til å tenke på til et evt. jobbintervju!

Og en ting som slo meg: Avis har "we try harder" som slagord fordi de bruker sin evige andreplass etter Hertz til sin fordel. Det skal jeg også! Siden jeg vil være et naturlig andrevalg pga manglende erfaring innen denne bransjen og det at jeg er nyutdannet. Desto større grunn for meg å prøve enda hardere enn andre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

Jeg tenker på å sende en åpen søknad til en bedrift, men jeg sliter med dette her med søknadskriving. Det er lenge siden, og spesielt siden jeg ikke har en annonse å gå etter. Jeg har skrevet ett avsnitt om hva jeg gjorde på den gamle jobben. Jeg ønsker å sende en søknad din fordi at jeg har erfaringen. Det er bare litt vanskelig å skrive det om til en side med masse informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avsnitt 1: hvorfor søker du

Avsnitt 2: relevant erfaring

Avsnitt 3: karrieremål eller hva du håper å få ut av jobben

Avsnitt 4: personlige egenskaper eller hvorfor de skal velge akkurat deg

Mvh deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

endte med å kjøre

avsnitt om min motivasjon for jobben som viste at jeg ville passe inn og bringe energi

avsnitt om hvorfor jeg skulle få jobben (egenskaper og lignende)

avsnitt ned eksempel på en gang jeg demonstrerte dette i en kontekst relevant for utlysningen

avsnitt på maks to linjer med call to action der jeg spurte etter jobben

Totalt maks ca en halvside. Fikk tilbud om jobbintervju på samtlige sendte søknader på slutten, og tror nå at første avsnitt avgjør mye. Det kan derfor muligens være lurt å pitche seg inn der, for deretter å la de resterende avsnittene underbygge pitchen. Til slutt kommer man til siste avsnitt som kanskje er det viktigste. For skal man ha jobben så burde man så klart spørre om videre samtaler i form av et intervju, samt helst gi en oneliner som oppsummerer søknaden. Få husker dessverre hva de leste i midten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått avslag på de 2 jobbene jeg hadde veldig lyst på. Skuffet! Nå får jeg bare hoppe at det blir intervju på meg på noen av de søknadene jeg har sendt den siste uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

Avsnitt 1: hvorfor søker du

Avsnitt 2: relevant erfaring

Avsnitt 3: karrieremål eller hva du håper å få ut av jobben

Avsnitt 4: personlige egenskaper eller hvorfor de skal velge akkurat deg

Mvh deg

Tusen takk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på denne tråden! Jeg har vært aktiv arbeidssøker i 1 år nå! Har vært på et par interjuer, men ellers hører jeg ikke fra noen. Begynner å tenke om det er meg det er noe galt med, og jeg vet, det er ikke sånn man skal tenke!! Men man begynner å tenke hvorfor velger de ikke meg, når det har gått såpass lang tid! Er mildt sagt dritt lei av å gå hjemme. Uten jentungen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort..hun fyller opp dagene mine.. Vil veldig gjerne ut i jobb, og jeg må ut i jobb snart, for vi trenger mer penger!! Men får aldri noe.. :frown: Åhhh...det var utrolig godt å få det ut!!! Skal prøve en ny runde med jobbsøking i dag..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...