Gå til innhold

Eskil Pedersen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var på et vis den totale avvisning av at Eskil Pedersen overhodet kunne handlet annerledes og at han i så fall hadde hatt en annen autoritet som har overrasket og provosert meg.

Hvorfor skal man begynne å spekulere i om han kunne handlet annerledes? Han er et menneske. Ikke en maskin. Det er bare latterlig å trakassere ham ved å kreve at han skal være noe annet enn et menneske.

Innlegg redigert for sitat

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge bistandsadvokat Meling er det flere av hans klienter som mener at det er vanskelig å ta opp disse temaene.

Er det greit å diskutere alle andres flukt også? Skal alle som overlevde utsettes for granskninger for å se om de gjorde alt riktig? Om de utviste nok heltemot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at fordi EP ikke reagerte som en topptrend elitesoldat så er han ikke en god leder. Dette er bare pisspreik.

Når det gjelder campingturistene burde du ha fått med deg, hvis du hadde den aller minste flis av menneskelig innsikt, at folk som kommer utenfra og inn i en situasjon er i en helt annen mental tilstand enn de som er direkte utsatt.

Campingturistene var vel ledet av en topptrent tysk soldat?

Jeg tenker på hvilke valg Eskil hadde. Han ble med ferja. Men å komme tilbake var jo uaktuelt, for det måtte forutsatt at han hadde med seg væpnede folk, og de forsto at politi og terrorpoliti var på vei. Ergo hadde de ikke noe der å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utover det, forholder jeg fortsatt meg til min rett til å være kritisk overfor politiske og dermed offentlige ledere.

Du er ikke kritisk overfor en politisk leder ved å angripe ham som offer for et terrorangrep.

Eskil Pedersen må både finne seg i og tåle at folk diskuterer hans lederstil, hans kvaliteter som leder og hvordan folk oppfatter ham som leder

EP må ikke finne seg i at folk diskuterer at han overlevde terroraksjone på Utøya. Skal hans lederstil diskuteres, så får man gå på det som faktisk handler om EP som leder og ikke spy ot mobbing fordi han ikke har trening som elitesoldat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist handler det om en leders karakter. Kriser har en tendens til å fungere som katalysatorer når det gjelder å avsløre hva man er "bygd av".

En som er god til å takle terrorangrep er ikke nødvendigvis egnet som politisk leder. En som ikke er god til å takle terrorangrep kan være godt egne som politisk leder.

Du tror alle lederoppgaver er helt like og krever de samme egenskapene.

Der bommer du som vanlig totalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert. Politiet fikk 3 telefoner. En fra skippern, hvor det ble registrert at det var en tilgjengelig båt. En fra EP, som fortalte at han var på en båt. Og en tredje, som opplyste om at "den store båten som frakter biler til Utøya" var 1 km unna og tilgjengelig.

Det er latterlig å legge skylda fullt og helt over på de som uten noen form for trening, befinner seg midt i et kaos uten like. De ringte 3, tre, ganger. Alle gangene ble båten nevnt, uten at det ble fulgt opp, stilt spørsmål eller gjort noen forsøk på å ta ressursene i bruk. Å påstå at EP tvang skipperen til det ene eller det andre, eller han alene er ansvarlig for at båten ikke ble brukt bedre, er på grensa til historieforfalskning.

Kapteinen informerte vel ikke politiet om at det var en ledig båt før ca kl 18? Da Eskil Pedersen hadde gått i land 2,7 km nord for Utøya? Har det kommet frem hvorfor Eskil Pedersen ikke informerte politiet om at han ringte fra Utøya-ferga?

Den tredje som opplyste om at "den store båten som frakter biler til Utøya" var 1 km unna og tilgjengelig, vet du hvem det var? Og når denne telefonen kom til politiet?

Jeg tenker at det er alle disse små detaljene de etterlatte ønsker svar på. Jeg vil tro at mange av dem ligger søvnløse og grubler på om deres barn kunne vært i live hvis noe var gjort annerledes.

22. juli kommisjonen skriver i sin rapport: «Dersom MS Thorbjørn hadde blitt sikret som en ressurs i denne tidlige fasen, kunne politiet dirigert den til Utøya brygge landsiden da dette ble besluttet som oppmøtested. I så fall hadde P-30 hatt mulighet til å ta seg direkte over til Utøya da de ankom til oppmøtestedet 17.52. Politiet kunne da vært på øya cirka klokka 18.00».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne tråden handler om at en pårørende som ikke fikk det som hun vil da AUF gjennom en demokratisk prosess avgjorde hva som skulle skje med Utøya. Da hun ikke fikk det som hun ville, gikk hun til media for å hetse og mobbe EP der.

Hun angriper altså tilsynelatende EP fordi hun er sur for utfallet av hva som skulle skje med Utøya.

Dette fører til at alle de ondskapsfulle mobberne henger seg på og begynner med "EP er ingen leder"-våset sitt.

Hvis EP ikke er en god leder så har ikke det noe med Utøya å gjøre. Mobberne undergraver bare sin kritikk av EP ved å mobbe ham fordi han overlevde.

Neida, det denne tråden handler om og som vi så veldig tydelig både i twitterstormen mot Brynjar Meling og hans klienter og mot de Ap/AUF-ere som våget å tone flagg, er en svært usunn kultur der en del mennesker i likhet med deg går berserk for å prøve å mobbe folk til taushet. Hadde Eskil Pedersen tatt innover seg at han ikke har opptrådt på en måte som har gitt ham veldig stor ekstra autoritet i kjølvannet av 22.juli, ville han vært bevisst at han måtte trå mye varsommere og være mindre arrogant i sin tilnærming til hva som skal skje med øya fremover.

Hadde han gjort det, ville det sikkert likevel vært tråder på nett om hvor godt egnet han er som leder, men man ville ikke fått denne tråden. Det denne tråden handler om er hvordan han har forholdt seg til de som har ønsket noe annet for Utøya. Med en helt annen ydmykhet og samtidig en sunnere og åpnere debatt der vi hadde sluppet de krakilske angrepene på alle som i det hele tatt åpner for å snakke om at Eskil Pedsersen burde ha handlet litt annerledes 22 juli, ville både Eskil Pedersen og AUF stått sterkere i dag. Ser du ikke at din egen krakilske fremferd her på KG bare underbygger mitt poeng?

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Campingturistene var vel ledet av en topptrent tysk soldat?

Jeg tror ikke de hadde noen leder. Det var en tysk soldat der, men det er uansett et tegn på total mangel på menneskelig innsikt å tro at man kan sammenligne den mentale tilstanden til folk som bevisst går inn i situasjonen fra tryggheten utenfra og når som helst kan dra i sikkerhet igjen, og folk som plutselig blir kastet ut i et helvete uten muligheten til å forberede seg mentalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er alle disse små detaljene de etterlatte ønsker svar på.

Svaret er at mennesker i panikk ikke nødvendigvis tenker gjennom alt som sofahelter som har hatt mange uker eller måneder å tenke på saken kommer på.

Svaret er at å forvente at mennesker i vill panikk skal handle rasjonelt og oppføre seg som iskalde elitesoldater er direkte ondskapsfullt.

22. juli kommisjonen skriver i sin rapport: «Dersom MS Thorbjørn hadde blitt sikret som en ressurs i denne tidlige fasen, kunne politiet dirigert den til Utøya brygge landsiden da dette ble besluttet som oppmøtested. I så fall hadde P-30 hatt mulighet til å ta seg direkte over til Utøya da de ankom til oppmøtestedet 17.52. Politiet kunne da vært på øya cirka klokka 18.00».

Å legge ansvaret for politiets utnyttelse av ressurser på EP blir bare latterlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Eskil Pedersen tatt innover seg at han ikke har opptrådt på en måte som har gitt ham veldig stor ekstra autoritet i kjølvannet av 22.juli, ville han vært bevisst at han måtte trå mye varsommere og være mindre arrogant i sin tilnærming til hva som skal skje med øya fremover.

EP har autoritet i AUF i kraft av å være den demokratisk valgte lederen. Hans oppgave er å fronte AUFs interesser.

Det denne tråden handler om er hvordan han har forholdt seg til de som har ønsket noe annet for Utøya.

Nei, denne tråden handler om hvordan de som tapte avstemningen om Utøya nå bruker skitne midler for å smusskaste EP fordi de ikke tåler å tape. Dette gir seg blant annet utslag i tittelen på tråden.

Med en helt annen ydmykhet og samtidig en sunnere og åpnere debatt der vi hadde sluppe de krakilske angrepene på alle som i det hele tatt åpner for å snakke om at Eskil Pedsersen burde ha handlet litt annerledes 22 juli, ville både Eskil Pedersen og AUF stått sterkere i dag.

Er det greit å diskutere alle andres flukt også? Skal alle som overlevde utsettes for granskninger for å se om de gjorde alt riktig? Om de utviste nok heltemot?

Innlegg redigert for personhets

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke EP og AP som mobbes og trakkaseres, det er det de selv som gjør mot folk med andre meninger. Dette er ikke noe nytt, AP har alltid fasiten... eller kanskje ikke.

jabx: du forsvarer et diktatur. Innleggene dine er faller på sin egen urimelig. Det er ikke annet enn latterlig og patetisk.

Anonym poster: cc5cf704532fce1293f023f9cb3fcaa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, personangrep og persondebatt. Vær snill å hold dere til tema og respekter hverandres meninger. Ikke minst, hold dere saklige.

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så lyst til å poste denne i debatten angående Eskild Pedersen og 22 juli men siden tråden er stengt poster jeg den i en egen tråd. Jeg synes det var en del gode poeng her. Satt på spissen for å få frem poeng. Spesielt rundt hvilket ansvar en leder har og angående alle andre ledere som faktisk var på øya. Ungdomsledere eller ei. En leder er vel en leder..eller? er det basert på erfaringer? livserfaringer? Burde isåfall ikke alle ledere, uansett alder, være trent på de mest absurde situasjoner?

http://www.adressa.n...icle4876183.ece

(etter at KG gjorde om får jeg ikke til å lage navn på link lengre, er her for lite tydligvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke dere som mener man ikke skal kritisere?!

Det er absolutt ingen som mener at han på noen måte skulle gått å konfrontert ABB, vært menneskelig skjold eller noe i den duren!

Det vi kritiserer han for er å ha forlatt de andre, altså, stukket langt langt vekk med deres eneste reelle fluktmulighet! Og vi kritiserer den tåpelige oppførselen hans i ettertid sm ikke er en leder verdig!

Dere har så ufine og drøye hersketeknikker at jeg blir helt matt!!

Og jeg ser gjen og igjen og igjen at dere sier at vi kritiserer, men ikke kommer med forslag til hva han kunne ha gjort istedet... Vel, det bekrefter bare at dere ikke hører på hva andre sier, for jeg har sett masse forslag jeg!!<br /><br /> Anonym poster: fff830bc29e3552c8268c40ec3f8a43b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så lyst til å poste denne i debatten angående Eskild Pedersen og 22 juli men siden tråden er stengt poster jeg den i en egen tråd. Jeg synes det var en del gode poeng her. Satt på spissen for å få frem poeng. Spesielt rundt hvilket ansvar en leder har og angående alle andre ledere som faktisk var på øya. Ungdomsledere eller ei. En leder er vel en leder..eller? er det basert på erfaringer? livserfaringer? Burde isåfall ikke alle ledere, uansett alder, være trent på de mest absurde situasjoner?

http://www.adressa.n...icle4876183.ece

(etter at KG gjorde om får jeg ikke til å lage navn på link lengre, er her for lite tydligvis)

Han som har skrevet innlegget i linken du viser til har ikke satt seg inn i verken detaljene rundt "flukten med MS Thorbjørn" eller hva de kritiske spørsmålene går ut på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Noen av oss jobber bl.a. mye med beredskap, krisehåndtering og øvelser.

Det er helt og aldeles naturlig at det ikke alltid er det samme mennesket som er den best egnede til å lede selskapet i en normalsituasjon som til å lede selskapet i en krisesituasjon.

Å oppdage dette er svært ofte en aha-opplevelse for administrerende direktører.

Et godt eksempel er Winston Churchill. Den fødte leder for engelskmenn, skotter og walisere i en krisesituasjon, - men ikke like god som leder i fredstid.

Edit: Å innbille seg at en leder skal være en like god leder under alle omstendigheter og under alle forhold vil sette uoppnåelige krav til enhver leder.

Det å kunne si at et annet menneske er bedre som kriseleder (med alle myndigheter og rettigheter på vegne av selskapet) er en stor, om ofte manglende, styrke.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brynjar Meling (bistandsadvokat for etterlatte og overlevende fra Utøya):

"Samtidig må jeg forholde meg til at vi representerer foreldre som mener det er stor sannsynlighet for at deres barn, blant flere kunne vært reddet dersom båten MS Thorbjørn, den eneste armerte båt på øya og i nærheten, hadde blitt disponert annerledes. Både på flukttidspunktet og etterpå. Vi må forholde oss til spørsmål som; kunne den reddet unge i sjøen og ved land? Overlevende fikk råd om å legge på svøm, mens MS Thorbjørn forsvant, uten å plukke opp svømmende.

Opplevelsen av at deres barn ble etterlatt i en hjelpeløs tilstand er reell og ektefølt, og evig tilstedeværende. Vi møter fokus på at private hytte- og campingbeboere brukte sine fritidsbåter, og brukte sunn fornuft og trosset politiets pålegg og reddet mange.

Skal de som fortsatt har spørsmål slå seg til ro, på partiledelsens ordre, med at vi har fått en dom og vi er ferdig med saken, og at de må leve videre med sine spørsmål, sin sorg og sin smerte? Det var noen av disse spørsmålene jeg tenkte på da jeg ytret at det måtte være legitimt med en diskusjon.

Jeg håpet etterlatte, overlevende og pårørende med et annet syn enn «det vedtatte» i det minste ville bli møtt med respekt. At Ap og AUF kunne akseptere at disse meningsytringene ble saklig fremsatt og saklig imøtegått. Ingen er tjent med slike uttalelser som partisekretæren og andre har kommet med, aller minst Eskil Pedersen selv som berøves muligheten til å forsvare seg dersom ikke kritikken av ham kommer frem i lyset.

Debatten må tas, selv om det kan medføre ubehageligheter for ledere. Hensynet til disse ivaretas ved formen som brukes, ikke ved å la det forbli et fortiet tabu, eller å late som om problemstillingen ikke finnes. Den er der, og er både betent og vanskelig. Den er et åpent sår for de mange som fortsatt stiller spørsmålet om ting kunne vært gjort annerledes, om deres sønn eller datter kunne vært reddet.

Vi snakker om foreldre som mistet barn som de sendte på sommerleir."

http://www.aftenpost...ll-6991724.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om du lenket til denne artikkelen fordi du følte at den undebygget dine meninger, siden du sier at den har flere gode poeng, eller om du forsto hva som faktisk sto i kronikken. *forvirret*

ble jeg forvirret..hva mener du er budskapet i artikkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du svarer på dette, for jeg synes det ville vært veldig interessant å se hva du tenker om dette.

Jeg blir snart smårar av alle besserwissere og ekseperter i etterpåklokskapens navn. Og det ikke bare mht 22. juli.

Jeg tror TS er ironisk og mener det samme som deg. Men jeg skjønner godt at du stusser, for folk mener mye forskjellig og sånn sett er det ikke utenkelig at noen kunne skrevet dette på ramme alvor. Men jamfør avisartikkelen tror i allefall jeg at TS er ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...