Gå til innhold

Eskil Pedersen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk så forferdelig det blir for ungdommene å dra tilbake til øyen hvor de mistet venner og kanskje selv ble skadd.

Jeg ville ikke dratt tilbake der, selv om de ikke kommer til å late som ingenting har skjedd. Uansett om Breivik "vinner" eller ikke.

Jeg er helt enig med Trine Aamodt. Han har tatt på seg et verv, og han gjorde ikke en god nok jobb med å ta ansvaret han har påtatt seg. Ikke på Utøya eller senere.

Verv som leder i et politisk parti innebærer ikke livstruende situasjoner, massakrer og å bli drept.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maria_Marihøne

Jeg mener at man bør kjenne en person for å uttale seg om hvordan personen er. Jeg sa ikke at man må kjenne Bieber for å si om han er en god sanger, men jeg har ingen rett og ikke noe grunnlag til å slenge dritt om han på forum og kalle han overlegen og drittsekk osv. Ikke vri og vend på alt jeg sier.

Anonym poster: 6b3c05601d20fcae066366018d80e06f

Jeg gjør ikke det, jeg spurte hva du mente med det du skrev. Og som du ser så skrev jo jeg også at man ikek kan uttale seg om hvordan en er som person uten å ha tilbringt tid med han. Men man kan fint uttale seg om hvordan han er som leder, artist o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskrift fra Eskil Pedersens (EP) samtale med politiets nødtelefon:

EP: - Ja, vi er i en båt, eh, nå, men vi er bare noen få, det er mange hundre på øya.

112: - Ja, jeg er fullstendig klar over det. Dere må komme dere i sikkerhet.

EP: - Vi må komme oss i sikkerhet, sier politiet.

Politiet visste at EP var ombord på en båt, men ikke at han var ombord på M/S Torbjørn, som kunne vært benyttet i redningsarbedidet.

M/S Torbjørn gjorde det politiet ba om, og de visste samtidig at mennesker var på vei. Politiet visste eller visste ikke hvilken båt de var på. Kanskje de ikke visste hvilken båt det var, men den ble uansett dirigert i sikkerhet. Skipperen gjorde det han ble satt til å gjøre av politiet. M/S Torbjørnfolkene kan ikke kritiseres for å ha fulgt politiets anvisninger under ett terrorangrep, og de hadde fått bekreftet at politiet er på vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utskrift fra Eskil Pedersens (EP) samtale med politiets nødtelefon:

112: - Politiets nødtelefon

EP: - Dette er Eskil Pedersen. Leder av AUF. Eh... Utøya.

112: - Ja

EP: - AUFs sommerleir er under angrep av en mann som skyter med våpen.

112: - Ja, fullstendig klar over det. Han er utkledd i politiuniform?

EP: - Heh, ja, han er i politiuniform?

112: - Ja, er han der? Han bærer et automatvåpen. Kan dere komme dere i sikkerhet?

EP: - Ja, vi er i en båt, eh, nå, men vi er bare noen få, det er mange hundre på øya.

112: - Ja, jeg er fullstendig klar over det. Dere må komme dere i sikkerhet.

EP: - Vi må komme oss i sikkerhet, sier politiet.

112: - Ja, dere må komme dere i sikkerhet.

EP: - Men sender dere mennesker?

112: - Vi sender mennesker. Vi har mennesker på vei.

EP: - De har mennesker på vei.

112: - Ja

EP: - De har sagt de har mennesker på vei, de er klar over det.

112: - Ja, vi er klar over det, takk. Hei.

Politiet visste at EP var ombord på en båt, men ikke at han var ombord på M/S Torbjørn, som kunne vært benyttet i redningsarbedidet.

I denne samtalen er det en profesjonell part og en sivil person i en sjokktilstand omgitt av andre i sjokk. Den ene er trent til å stille riktige spørsmål og innhente operasjonskritisk info. Den andre er trent til å stå på stand og holde skoledebatter.

Hvem av de har ansvaret for å få frem riktig info i en slik samtale?

Forøvrig skulle jeg likt å se den politimann som hadde sagt til noen som ringer inn og sier de er på en båt med andre overlevende etter nettopp å ha rømt fra en massakre at de må snu båten om for å starte redningsarbeidet (som forøvrig ikke politiet eller noen andre hadde startet på dette tidspunktet).

Hadde de snudd og stått som en blink på sjøen så kan en like gjerne spekulere i at Breivik hadde fått lette mål. Alle som kunne se båten hadde hoppet på sjøen og prøvd å komme seg ombord og Breivik kunne bare stått med oversikt og skutt alle som svømte mot, eller som gikk ned mot sjøen for å komme seg ut på svøm.

All denne fantasifulle etterpåklokskapen tar bare utgangspunkt i at om sånn og sånn så hadde bare alt vært topp, ikke hva som også kunne gått mer galt om en gjorde andre valg. Det til tross for at det er veldig reellt at andre valg kunne også vise seg å være gale valg.

Da hadde vi kanskje raskt diskutert Pedersen som lekte helt og med det fikk mange drept i stedet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MS Thorbjørn ble kjørt på grunn ved Bråtan gård, 2,7 km fra Utøya. Det måtte traktor til for å få båten løs, og ytterligere tid gikk tapt. Det er fortsatt en stor gåte hvorfor båten ble kjørt helt til Bråtan gård, og det er ingen tvil om at man nå gjør nesten alt for å hindre detaljer i å slippe ut. Historien ville vært en annen om MS Thorbjørn hadde vært tilgjengelig nærmere Utøya.

Det er klart at det ikke var panikk ombord. Så et viktig spørsmål her er hvorfor M/S Torbjørn ble kjørt hele 2,7 km fra Utøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg også til å stemme på Eskil på landsmøtet, og er sikker på at han blir gjenvalgt. Det er ingen andre aktuelle kandidater. Åsmund er innstilt som nestleder, og kan ikke se noen andre som skulle kunne være det minste aktuelle. Da må det isåfall være en eller annen random som benker, men denne kommer aldri til å bli valgt. Tviler meget sterkt på at det blir en ny kampvotering på dette landsmøtet. Det vil antakelig gå for seg sånn her: Leder for valgkomiteen presenterer valgkomiteens innstilling, og det klappes for hver kandidat (evt noen som benker, og det kan muligens skje på noen av de andre, men ikke Eskil og Åsmund).

Anonym poster: 13b58f08f16996f7473af82376c86d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

I denne samtalen er det en profesjonell part og en sivil person i en sjokktilstand omgitt av andre i sjokk. Den ene er trent til å stille riktige spørsmål og innhente operasjonskritisk info. Den andre er trent til å stå på stand og holde skoledebatter.

Hvem av de har ansvaret for å få frem riktig info i en slik samtale?

Forøvrig skulle jeg likt å se den politimann som hadde sagt til noen som ringer inn og sier de er på en båt med andre overlevende etter nettopp å ha rømt fra en massakre at de må snu båten om for å starte redningsarbeidet (som forøvrig ikke politiet eller noen andre hadde startet på dette tidspunktet).

Hadde de snudd og stått som en blink på sjøen så kan en like gjerne spekulere i at Breivik hadde fått lette mål. Alle som kunne se båten hadde hoppet på sjøen og prøvd å komme seg ombord og Breivik kunne bare stått med oversikt og skutt alle som svømte mot, eller som gikk ned mot sjøen for å komme seg ut på svøm.

All denne fantasifulle etterpåklokskapen tar bare utgangspunkt i at om sånn og sånn så hadde bare alt vært topp, ikke hva som også kunne gått mer galt om en gjorde andre valg. Det til tross for at det er veldig reellt at andre valg kunne også vise seg å være gale valg.

Da hadde vi kanskje raskt diskutert Pedersen som lekte helt og med det fikk mange drept i stedet...

De som sitter inne på denne tråden og skriver innlegg etter innlegg om hvor pysete og dårlig leder Eskil Pedersen er, er ikke ute etter fakta. De er ute etter noe annet. Det er ganske lett å være sofa-helt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne samtalen er det en profesjonell part og en sivil person i en sjokktilstand omgitt av andre i sjokk. Den ene er trent til å stille riktige spørsmål og innhente operasjonskritisk info. Den andre er trent til å stå på stand og holde skoledebatter.

Hvem av de har ansvaret for å få frem riktig info i en slik samtale?

Forøvrig skulle jeg likt å se den politimann som hadde sagt til noen som ringer inn og sier de er på en båt med andre overlevende etter nettopp å ha rømt fra en massakre at de må snu båten om for å starte redningsarbeidet (som forøvrig ikke politiet eller noen andre hadde startet på dette tidspunktet).

Hadde de snudd og stått som en blink på sjøen så kan en like gjerne spekulere i at Breivik hadde fått lette mål. Alle som kunne se båten hadde hoppet på sjøen og prøvd å komme seg ombord og Breivik kunne bare stått med oversikt og skutt alle som svømte mot, eller som gikk ned mot sjøen for å komme seg ut på svøm.

All denne fantasifulle etterpåklokskapen tar bare utgangspunkt i at om sånn og sånn så hadde bare alt vært topp, ikke hva som også kunne gått mer galt om en gjorde andre valg. Det til tross for at det er veldig reellt at andre valg kunne også vise seg å være gale valg.

Da hadde vi kanskje raskt diskutert Pedersen som lekte helt og med det fikk mange drept i stedet...

Eskil Pedersen var ikke i sjokk. Tvert imot tyder alt på at Pedersen ikke hadde panikk og at han handlet veloverveiet.

Ellers den vanlige stråmannen i innlegget: INGEN forlanger at EP skulle ta opp kampen med Breivik. Det man stiller spørsmål ved, er hvorfor M/S Torbjørn ikke plukket opp ungdommene som svømte i vannet, og hvorfor M/S Torbjørn ikke ble stilt til disposisjon for politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eskil Pedersen var ikke i sjokk. Tvert imot tyder alt på at Pedersen ikke hadde panikk og at han handlet veloverveiet.

Ellers den vanlige stråmannen i innlegget: INGEN forlanger at EP skulle ta opp kampen med Breivik. Det man stiller spørsmål ved, er hvorfor M/S Torbjørn ikke plukket opp ungdommene som svømte i vannet, og hvorfor M/S Torbjørn ikke ble stilt til disposisjon for politiet.

Hva tyder på at han ikke bare reagerte og tok veloverveide valg?

Det er forøvrig ganske dumt å påstå at jeg jeg lager en stråmann ved å produsere en selv. Jeg sa ingenting om at Eskil Pedersen skulle ta opp kampen mot Breivik. Det er noe du har fantasert deg frem til helt på egenhånd og etterpå anklaget meg for å finne på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er eldre enn deg , og synes at 28 er temmelig ungt. Man blir lurt av at han er høy og har en voksen retorikk. Jeg ser at mange partier har mange veldig unge i viktige posisjoner, og her er SV verst. Det er ikke bare positivt. Jeg tror f.eks at Ballo er mer voksen enn Lysbakken.

Maktperson eller ikke. Det vet jeg fint lite om, men det er ett generelt demokratisk problem at mennesker som søker makt er de som ender opp med det. Sterk kritikk gjør det ikke bedre, fordi flinke folk som ikke har maktambisjoner vil vegre seg for å ta slike toppstillinger og all den ubehagen som kan følge med.

Jeg tenker at Auf kan ha valgt en dårlig leder, fordi han var den som framsto best, og de kan ha blitt forført av hans retorikk. Men han er den lederen de valgte, og da er jo kvaliteten som den er.

Skal vi ta lærdom av dette , så må vi faktisk oppdra barna våre til å bli bedre ledere, og her har foreldre og skolevesen en jobb å gjøre, og det er svært alvorlig at departementet ikke tar signaler fra sentrale lærere og styrker lederutdanning i alle de fagene der brorparten faktisk havner som småsjefer og ikke som fagarbeidere i sitt fag.

Hvis Eskil ikke holder mål, så mener jeg altså at vi bør se på lederutvikling av barna våre generelt, og deretter håpe på at Auf klarer å få på plass bedre leder ved neste valg.

Tja, jeg ser nok på de som har bikket over 25, som "voksne", mens de under 25 som ganske ungt, uten at det alltid er riktig, mht. modenhet og erfaring (som man gjør seg underveis).

Jeg er kritisk til AUF, og Eskil Pedersen, fordi jeg mener Pedersen ikke er noen ledertype, men som er blitt valgt fordi han har et nettverk, og har venner oppe i systemet, og som du sier, han kan snakke for seg. Og det er dessuten slik at en lederposisjon i AUF gir en mye "gratis", en plattform til maktposisjon bla.

For ikke så lenge siden hørte vi om en annen tidligere AUF-leder, Martin Henriksen, som nå har kommet på Stortingslisten, plutselig har blitt en "hardbarket" AP-politiker, som underlegger seg partipisken. Hvor ble det av den idealistiske Martin Henriksen? Som var så motstander av oljeboring? Som nå har snudd helt om og blitt en tilhenger? Svaret gir han selv; for å få makt, så man man tilpasse seg partiet og bli konform, det er ingen plass til individet.

De som har hatt egne meninger, blir som regel før eller senere "utstøtt" på et eller annet plan.

Og jeg blir ikke overrasket dersom EP gjør det samme som Henriksen, og blir nok en AP-pamp.

Jeg har ofte lurt på hvor mange som egentlig var mot for eksempel datalagringssdirektivet, men som stemte mot sin vilje ja. Det svaret får vi aldri. Partipisken er svært rå og hard mot individet som fronter andre meninger enn det AP bestemmer at de skal ha.

Og slike maktpersoner har jeg ikke mye til overs for, men det er ikke slik at jeg ønsker at flinke ledere skal ikke tørre å søke seg "oppover", det er bare det at det som oftest er ledere som har størst nettverk, venner høyt oppe i systemet, ha "riktige" meninger, som får lederjobber. Uten at de har de faktiske kunnskapene, det som kreves, og ikke minst ha ryggrad til å stå inne for EGNE avgjørelser, for hva som er best for firmaet, for landet og ikke for deres egne private nettverk. 22. juli sitt omfang ble større og mer katastrofalt nettopp fordi så mange inkompetente personer satt i stillinger de ikke er kvalifisert for, men med de rette vennene, nettverk...sånt skaper bare forakt for maktpolitikere.

Så enig med deg i at morgensdagens foreldre har en stor jobb å gjøre, men det blir tøft fordi det er etablert en stor, men snever maktbase der folk får toppjobber etter venner og nettverk, og de rette kontaktene i ryggen. Uten det, så takk og adjøss.

Martin Henriksen hadde en gang min respekt, den har han nå mistet.

Anonym poster: 049465a44e2e35d6933b3610fe76ada1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte lurt på hvor mange som egentlig var mot for eksempel datalagringssdirektivet, men som stemte mot sin vilje ja. Det svaret får vi aldri. Partipisken er svært rå og hard mot individet som fronter andre meninger enn det AP bestemmer at de skal ha.

Anonym poster: 049465a44e2e35d6933b3610fe76ada1

Jeg har hørt om partipisk , men vet ikke hvordan den jobber. ;em jeg tror det er en uting, og ett antidemokratisk element. Auf- dere er mannsterke i denne debatten. Kanskje dere bør ta ett oppgjør med partipisk-kulturen,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, de visste ialfall at han var i båt, og kunne valgt å dirigere båten til mot de første politifolkene. Men de ba han om å komme i sikkerhet, og det skjedde.

Det er forskjell på en liten fritidsbåt og en ferge. 22. juli kommisjonen mente ihvertfall at fergen hadde vært godt egnet for politiet, og konkluderte med at politiet kunne vært på Utøya nesten en halvtime tidligere hvis de hadde fått disponere fergen.

Jeg enig med andre her at politiet også hadde et ansvar for å stille de rette spørsmålene. Men jeg mener likevel at denne viktige informasjonen burde vært gitt til politiet selv om de ikke spurte om det.

Jeg er også klar over at det er lett å være etterpåklok. Derfor tror jeg Eskil Pedersen ville møtt forståelse hvis det hadde vært åpenhet rundt hendelsforløpet og de valgene som ble gjort. Ved å nekte å prate om det blir det enda mer spekulasjoner og grubling, man får liksom ikke ryddet det av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt om partipisk , men vet ikke hvordan den jobber. ;em jeg tror det er en uting, og ett antidemokratisk element. Auf- dere er mannsterke i denne debatten. Kanskje dere bør ta ett oppgjør med partipisk-kulturen,

Hva er ditt syn på EP som leder - uanfektet det som hendte 22. juli? Jeg personlig mener at måten han har opptrådt etter 22. juli har svekket venstresiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Verv som leder i et politisk parti innebærer ikke livstruende situasjoner, massakrer og å bli drept.

Nei, men det fordrer at man kan vise ydmykhet i forhold til at ting kunne ha vært gjort anderledes, samt ydmykhet i forhold til de som mistet sine og det norske folk. Noe EP aldri har vist. I stedet ber han om penger bare noen dager etter tragedien.

Anonym poster: 5c6ef4069c07b43f173699b5ad11a4ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på en liten fritidsbåt og en ferge. 22. juli kommisjonen mente ihvertfall at fergen hadde vært godt egnet for politiet, og konkluderte med at politiet kunne vært på Utøya nesten en halvtime tidligere hvis de hadde fått disponere fergen.

Det var politiet som kommanderte en båt med flere personer i sikkerhet i stedet for å dirigere den dit politiet var. Denne båten hadde flere personer, ergo var den stor nok til flere personer, og kunne uansett ha fraktet politiet tidligere,

Samtidig er Tyrifjorden full av båthavner. Det er ca pissprat å si at fraværet av akkurat denne båten bremset dem såpass mye,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det fordrer at man kan vise ydmykhet i forhold til at ting kunne ha vært gjort anderledes, samt ydmykhet i forhold til de som mistet sine og det norske folk. Noe EP aldri har vist. I stedet ber han om penger bare noen dager etter tragedien.

Anonym poster: 5c6ef4069c07b43f173699b5ad11a4ae

Så Eskil orker å be om penger. Det viser en styrke de færreste har. Jeg syns det er ubehagelig å be om penger. Han er ialfall tøffere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, jeg ser nok på de som har bikket over 25, som "voksne", mens de under 25 som ganske ungt, uten at det alltid er riktig, mht. modenhet og erfaring (som man gjør seg underveis).

Jeg er kritisk til AUF, og Eskil Pedersen, fordi jeg mener Pedersen ikke er noen ledertype, men som er blitt valgt fordi han har et nettverk, og har venner oppe i systemet, og som du sier, han kan snakke for seg. Og det er dessuten slik at en lederposisjon i AUF gir en mye "gratis", en plattform til maktposisjon bla.

For ikke så lenge siden hørte vi om en annen tidligere AUF-leder, Martin Henriksen, som nå har kommet på Stortingslisten, plutselig har blitt en "hardbarket" AP-politiker, som underlegger seg partipisken. Hvor ble det av den idealistiske Martin Henriksen? Som var så motstander av oljeboring? Som nå har snudd helt om og blitt en tilhenger? Svaret gir han selv; for å få makt, så man man tilpasse seg partiet og bli konform, det er ingen plass til individet.

De som har hatt egne meninger, blir som regel før eller senere "utstøtt" på et eller annet plan.

Og jeg blir ikke overrasket dersom EP gjør det samme som Henriksen, og blir nok en AP-pamp.

Jeg har ofte lurt på hvor mange som egentlig var mot for eksempel datalagringssdirektivet, men som stemte mot sin vilje ja. Det svaret får vi aldri. Partipisken er svært rå og hard mot individet som fronter andre meninger enn det AP bestemmer at de skal ha.

Og slike maktpersoner har jeg ikke mye til overs for, men det er ikke slik at jeg ønsker at flinke ledere skal ikke tørre å søke seg "oppover", det er bare det at det som oftest er ledere som har størst nettverk, venner høyt oppe i systemet, ha "riktige" meninger, som får lederjobber. Uten at de har de faktiske kunnskapene, det som kreves, og ikke minst ha ryggrad til å stå inne for EGNE avgjørelser, for hva som er best for firmaet, for landet og ikke for deres egne private nettverk. 22. juli sitt omfang ble større og mer katastrofalt nettopp fordi så mange inkompetente personer satt i stillinger de ikke er kvalifisert for, men med de rette vennene, nettverk...sånt skaper bare forakt for maktpolitikere.

Så enig med deg i at morgensdagens foreldre har en stor jobb å gjøre, men det blir tøft fordi det er etablert en stor, men snever maktbase der folk får toppjobber etter venner og nettverk, og de rette kontaktene i ryggen. Uten det, så takk og adjøss.

Martin Henriksen hadde en gang min respekt, den har han nå mistet.

Anonym poster: 049465a44e2e35d6933b3610fe76ada1

Du er inne på noe viktig her. Det er bare løgnerne og rævslikkerne som kommer til topps i AP. Folk som ikke er løgnere og rævslikkere, blir presset ut ganske brutalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er inne på noe viktig her. Det er bare løgnerne og rævslikkerne som kommer til topps i AP. Folk som ikke er løgnere og rævslikkere, blir presset ut ganske brutalt.

Finner det interessant at så mange som åpenbart ikke er medlemmer av partiet har så "god kjenneskap" til disse tingene....

Det dere skriver stemmer jo overhodet ikke.

Anonym poster: 13b58f08f16996f7473af82376c86d1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tyder på at han ikke bare reagerte og tok veloverveide valg?

Det er forøvrig ganske dumt å påstå at jeg jeg lager en stråmann ved å produsere en selv. Jeg sa ingenting om at Eskil Pedersen skulle ta opp kampen mot Breivik. Det er noe du har fantasert deg frem til helt på egenhånd og etterpå anklaget meg for å finne på...

Sitat fra ditt eget innlegg:

"Da hadde vi kanskje raskt diskutert Pedersen som lekte helt og med det fikk mange drept i stedet..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt sikker på at Eskil kommer til å være leder for to nye år ja.

Hvor mange er "flere"? Vi er sykt mange som kommer til å stemme på han, så derfor er jeg sikker.

Jeg bare lurer: Kjenner du Eskil personlig?

Anonym poster: 6b3c05601d20fcae066366018d80e06f

Hva har det med noe som helst å gjøre? ...om han kjenner han personlig? Er det virkelig det som er kriteriet for å kunne uttrykke meni gen sin uten å bli kneblet? Det bekrefter bare inntrykket vi utenforstående har fått om at AUF er en sektlignende kompisklubb!jva skjedde med demokratiet åpenheten og ikkeminst inkluderingen??

AUF mister mer og mer troverdighet for hver dag som går desverre!<br /><br /> Anonym poster: 8b4bf162986b2b244d66edc4f15417e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...