Gå til innhold

Eskil Pedersen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke snart nok kritikk nå? Hva med å se fremover og legge 22.juli bak oss?

TS mener vel ikke dette som kritikk av andre enn de som kritiserer EP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra artikkelen:

"I nettets mørkeste kroker, hvor stanken nesten ikke er til å holde ut, er det mange som sjikanerer de overlevende. Hatet mot Eskil Pedersen er spesielt sterkt, og det formuleres vanligvis av mennesker som vil AUF alt vondt."

Noen som kjenner seg igjen...? Håper inderlig noen av dere har selvinnsikt nok til å ihvertfall være bevisst at dere er en del av denne mobben. Og at dere skammer dere bittelitt.

Ellers, fin artikkel.

Anonym poster: ded44e1763ff15c9886ac6e7fac70cac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra artikkelen:

"I nettets mørkeste kroker, hvor stanken nesten ikke er til å holde ut, er det mange som sjikanerer de overlevende. Hatet mot Eskil Pedersen er spesielt sterkt, og det formuleres vanligvis av mennesker som vil AUF alt vondt."

Noen som kjenner seg igjen...? Håper inderlig noen av dere har selvinnsikt nok til å ihvertfall være bevisst at dere er en del av denne mobben. Og at dere skammer dere bittelitt.

Ellers, fin artikkel.

Anonym poster: ded44e1763ff15c9886ac6e7fac70cac

Grunnen til at denne debatten blir tatt på nettet er vel fordi det er tabu å ta den i det offentlige rom?

De som sjikanerer de etterlatte, og de hardest rammede overlevende, er vel de som støtter AUF-ledelsens behov for å legge lokk på hva som skjedde under "flukten med MS Thorbjørn"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at denne debatten blir tatt på nettet er vel fordi det er tabu å ta den i det offentlige rom?

De som sjikanerer de etterlatte, og de hardest rammede overlevende, er vel de som støtter AUF-ledelsens behov for å legge lokk på hva som skjedde under "flukten med MS Thorbjørn"?

Og hvorfor mener du så det?

(er grundig uenig med deg, men interessert i å høre argumentene dine)

Anonym poster: ded44e1763ff15c9886ac6e7fac70cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at denne debatten blir tatt på nettet er vel fordi det er tabu å ta den i det offentlige rom?

De som sjikanerer de etterlatte, og de hardest rammede overlevende, er vel de som støtter AUF-ledelsens behov for å legge lokk på hva som skjedde under "flukten med MS Thorbjørn"?

Noe av det teiteste jeg hører er at de som slenger dritt om Eskil og AUF gjør det av omsorg for de pårørende.

Det er bare en gjeng armstol-generaler som synser og spekulerer.

Anonym poster: e528d3f4caae90e463dcd389ba63cf15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor mener du så det?

(er grundig uenig med deg, men interessert i å høre argumentene dine)

Anonym poster: ded44e1763ff15c9886ac6e7fac70cac

Et eksempel er hvordan etterlatte og overlevende fra Utøya blir møtt av AUF når de forsøker å stille spørsmål via sin bistandsadvokat.

Bistandsadvolaten uttalte følgende til en avis:

«Jeg har klienter som mener det er legitimt å diskutere Eskil Pedersens innsats 22. juli. Det gjelder både opp mot Aamodts utspill om hans (Eskil Pedersens) rolle som leder, og Ihlers uttalelser om den videre bruken av Utøya».

Dette er reaksjonene som kom fra AUF:

Partisekretær Raymond Johansen: «Jeg blir kvalm og rasende av å høre en som Meling, bak sin trygge pult si at vi må tåle å diskutere hva unge mennesker foretok seg når massedrapsmannen gikk amok.»

Stortingsrepresentant Anette Trettebergstuen: «Det er bare en ting å si til alle disse mer eller mindre voksne menneskene som hetser Eskil Pedersen: hold kjeft, idioter!»

Kommunestyrerepresentant Atle Olav Sognli fra Orkdal Arbeiderparti:«Brynjar Meling er så PR-kåt at han gjør hva som helst for å komme i media. Eskil Pedersen er ikke en Supermann som kan stoppe kuler.»

Arbeiderpartiets kommunikasjonssekretær Bjørn Tore Hansen: «Siste: I anledning 11. september sier Brynjar Meling det må være legitimt å kritisere alle som forlot tvillingtårnene før de raste.»

Politisk rådgiver i Arbeiderpartiets stortingsgruppe Harald Jacobsen:«Brynjar Meling. Idiot. Ferdig snakka»

Nylig avgått kontorsjef i AUF, Silje Grytten: «Brynjar. Du gjør meg kvalm. Konsekvensen av det du etterspør ville vært AUF-lederens død. Eier du ikke anstendighet?»

Utøya-overlevende, fylkestingsrepresentant Tarjei Jensen Bech, Finnmark Ap: «Brynjar Meling kan ikke kalles for annet enn det nordnorske ordet hestkuk. Yes I said it.»

http://www.aftenpost...ll-6991724.html

Vil legge til at jeg på ingen måte er ute etter å "ta" AUF eller Eskil Pedersen. Min hensikt er å få frem at her er det etterlatte og overlevende som har behov for å få noen svar på ting de grubler på. Jeg har selv mye erfart situasjoner der etterlatte ønsker å stille spørsmål og få detaljert informasjon om hendelsforløp. En åpen og oppklarende samtale kan gjøre sorgprosessen lettere for dem.

Jeg ønsker det beste for både de etterlatte, overlevende, AUF og Eskil Pedersen. Men det er de største ofrene som jeg brenner mest for, og jeg mener at de største ofrene er de som har mistet sine barn og søsken og de som har fått de største psykiske og fysiske skadene. De andre som ønsker seg tilbake til Utøya så fort som mulig for å ha det gøy der har ikke lidd så store tap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar Meling (bistandsadvokat for etterlatte og overlevende fra Utøya):

"Samtidig må jeg forholde meg til at vi representerer foreldre som mener det er stor sannsynlighet for at deres barn, blant flere kunne vært reddet dersom båten MS Thorbjørn, den eneste armerte båt på øya og i nærheten, hadde blitt disponert annerledes. Både på flukttidspunktet og etterpå. Vi må forholde oss til spørsmål som; kunne den reddet unge i sjøen og ved land? Overlevende fikk råd om å legge på svøm, mens MS Thorbjørn forsvant, uten å plukke opp svømmende.

Opplevelsen av at deres barn ble etterlatt i en hjelpeløs tilstand er reell og ektefølt, og evig tilstedeværende. Vi møter fokus på at private hytte- og campingbeboere brukte sine fritidsbåter, og brukte sunn fornuft og trosset politiets pålegg og reddet mange.

Skal de som fortsatt har spørsmål slå seg til ro, på partiledelsens ordre, med at vi har fått en dom og vi er ferdig med saken, og at de må leve videre med sine spørsmål, sin sorg og sin smerte? Det var noen av disse spørsmålene jeg tenkte på da jeg ytret at det måtte være legitimt med en diskusjon.

Jeg håpet etterlatte, overlevende og pårørende med et annet syn enn «det vedtatte» i det minste ville bli møtt med respekt. At Ap og AUF kunne akseptere at disse meningsytringene ble saklig fremsatt og saklig imøtegått. Ingen er tjent med slike uttalelser som partisekretæren og andre har kommet med, aller minst Eskil Pedersen selv som berøves muligheten til å forsvare seg dersom ikke kritikken av ham kommer frem i lyset.

Debatten må tas, selv om det kan medføre ubehageligheter for ledere. Hensynet til disse ivaretas ved formen som brukes, ikke ved å la det forbli et fortiet tabu, eller å late som om problemstillingen ikke finnes. Den er der, og er både betent og vanskelig. Den er et åpent sår for de mange som fortsatt stiller spørsmålet om ting kunne vært gjort annerledes, om deres sønn eller datter kunne vært reddet.

Vi snakker om foreldre som mistet barn som de sendte på sommerleir."

http://www.aftenpost...ll-6991724.html

Jeg synes etterlatte fortjener et ærlig svar og ikke svar som man har sett komme bla på Twitter og fra voksne AUF-folk og Ap-folk. At de skal være forbilde for de yngre i AUF...jada...I steden skal hensynet til EP veie langt tyngre enn for folk som har mistet sine på grusomste vis.

Anonym poster: 049465a44e2e35d6933b3610fe76ada1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørv rapporten sier i kap 7.10 om M/S Thorbjørn: "Dersom MS Thorbjørn hadde blitt sikret som ressurs i denne tidlige fasen, kunne politiet dirigert den til Utøya brygge landsiden da dette ble besluttet som oppmøtested. I så fall hadde P-30 hatt mulighet til å ta seg direkte over til Utøya da de ankom til oppmøtestedet kl. 17.52. Politiet kunne da vært på øya cirka kl. 18.00."

Det er over en halv time tidligere enn politiet gjorde. Det ble drept ca 30 ungdommer på denne tiden. Man kjenner navnene på de som ble drept, og som hadde vært reddet dersom M/S Torbjørn hadde blitt benyttet til å transportere politiet. Ikke rart at de pårørende er forbannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke EP og AP som mobbes og trakkaseres, det er det de selv som gjør mot folk med andre meninger.

Hvis du mener at EP og AP mobber og trakasserer andre så får du ta dem på det da, og ikke være så patetisk at du angriper EP fordi han overlevde den 22. juli.

jabx: du forsvarer et diktatur.

På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde så lyst til å poste denne i debatten angående Eskild Pedersen og 22 juli men siden tråden er stengt poster jeg den i en egen tråd. Jeg synes det var en del gode poeng her. Satt på spissen for å få frem poeng. Spesielt rundt hvilket ansvar en leder har og angående alle andre ledere som faktisk var på øya. Ungdomsledere eller ei. En leder er vel en leder..eller? er det basert på erfaringer? livserfaringer? Burde isåfall ikke alle ledere, uansett alder, være trent på de mest absurde situasjoner?

http://www.adressa.n...icle4876183.ece

(etter at KG gjorde om får jeg ikke til å lage navn på link lengre, er her for lite tydligvis)

For kritikerne er det slik at en leder ikke er egnet som leder hvis han ikke selv går helt foran i skarpe operasjoner. Stoltenberg er en feiging og uegnet som landets statsminister fordi han ikke hentet rifla si og selv dro til Utøya for å konfrontere terroristen.

Kongefamilien og regjeringen var feiginger under andre verdenskrig. Hvorfor ble de ikke igjen og top opp våpen? De skulle ledet folket sitt, og ikke bare stukket av!

Slik er logikken til kritikerne.

Innlegget er tonet ned

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som har skrevet innlegget i linken du viser til har ikke satt seg inn i verken detaljene rundt "flukten med MS Thorbjørn" eller hva de kritiske spørsmålene går ut på.

På hvilken måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke dere som mener man ikke skal kritisere?!

Det kommer an på hva kritikken går ut på. Kritikken som kommer her er ren hets av et offer for en terroraksjon. Eksempel:

Det vi kritiserer han for er å ha forlatt de andre, altså, stukket langt langt vekk med deres eneste reelle fluktmulighet!

Dette er ren løgn. Han stakk ikke av med noe som helst. Han var bare passasjer på fergen. Og som hundrevis av overlevende som flyktet fra øya beviser, så var deti kke eneste reelle fluktmulighet.

Så det du gjør er å hetse EP fordi KAPTEINEN PÅ BÅTEN dro for tidlig. Når var det greit å dra? Hvor mange måtte de ha fylt opp båten med før det var greit?

Og vi kritiserer den tåpelige oppførselen hans i ettertid sm ikke er en leder verdig!

Som hva da?

Innlegg redigert for personhets

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjørv rapporten sier i kap 7.10 om M/S Thorbjørn: "Dersom MS Thorbjørn hadde blitt sikret som ressurs i denne tidlige fasen, kunne politiet dirigert den til Utøya brygge landsiden da dette ble besluttet som oppmøtested. I så fall hadde P-30 hatt mulighet til å ta seg direkte over til Utøya da de ankom til oppmøtestedet kl. 17.52. Politiet kunne da vært på øya cirka kl. 18.00."

Det er over en halv time tidligere enn politiet gjorde. Det ble drept ca 30 ungdommer på denne tiden. Man kjenner navnene på de som ble drept, og som hadde vært reddet dersom M/S Torbjørn hadde blitt benyttet til å transportere politiet. Ikke rart at de pårørende er forbannet.

Det er slett ikke rart at de etterlatte tenker på at deres barn kunne vært reddet hvis fergen MS Thorbjørn hadde vært stilt til disposisjon for politiet.

ca. kl 17:17 gikk Breivik i land på Utøya

Kl. 17:24 mottok politiet første telefonoppringningen om skyting på Utøya

Ca. kl 17:25 dro MS Thorbjørn fra Utøya. Før dette ringte noen til kapteinen, og ba ham komme til båten med en gang. Da var kapteinen ved teltcampen og lette etter datteren sin. 50–100 meter fra land forteller kapteinen at kona er skutt. Kapteinen sier han vil snu og kjøre tilbake til Utøya. Det blir en diskusjon, men kapteinen overtales til å kjøre videre. De «motiverte» ham til å fortsette, sier en annen i avhør.

Kl. 17:27 ringte Eskil Pedersen politiet fra MS Thorgjørn. Han sier at han er i en båt sammen med noen få andre, men sier ikke at han er ombord i Utøya-fergen MS Thorbjørn, som er et militært fartøy som rommer minst 50 personer. De får beskjed om å komme seg i sikkerhet.

Kl. 17:52: ankom første politipatrulje fastlandet, men mangler båt for å komme seg over til Utøya.

Kl. 17:58 får politiet tilbud om å bruke MS Thorbjørn, som da ligger ca 1 km fra Utøya. På dette tidspunktet klarte ikke politiets operasjonssentraler å få kontakt med hverandre. Eskil Pedersen og de andre ombord, bortsett fra kapteinen og matrosen, har nå gått i land. De er på vei til Hønefoss politistasjon.

Kl.17:59 ringte Breivik til politiet og sa han ville overgi seg

Kl. kl. 18:24 ringte Breivik til politiet for andre gang og sa han ville overgi seg

Kl.18:25 gikk politiet i land på Utøya

Ca kl 18:34 ble Breivik pågrepet uten å sette seg til motverge.

Fergen ville brukt ca. 5 min fra fastlandet til Utøya som er ca 625 meter . Hvis Utøya-fergen hadde vært tilgjengelig for politiet da politiet ankom fergeleiet på fastlandet, og politiet hadde vært på Utøya rundt kl 18:00, kunne mange barn/ungdommer vært reddet. Det har kommet frem at to store massakre skjedde etter dette tidspunktet. 17 barn/ungdommer ble skutt ved pumpehuset kl. 18:13 og 10-11 ble skutt ved Sydspissen kl 18:30. I disse skyteepisodene døde 19 og 8 eller 9 ble skadet. Sønnen til Trine Aamodt var en av dem som ble drept ved pumpehuset. Det er klart at de etterlatte tenker på om noe kunne vært gjort annerledes, og at de ønsker svar på spørsmål de har i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er over en halv time tidligere enn politiet gjorde. Det ble drept ca 30 ungdommer på denne tiden. Man kjenner navnene på de som ble drept, og som hadde vært reddet dersom M/S Torbjørn hadde blitt benyttet til å transportere politiet. Ikke rart at de pårørende er forbannet.

Forbannet på hvem? Forbannet på EP, som ikke var kaptein, fordi han kapteinen fikk beskjed av politiet om å komme seg i sikkerhet?

Det er slett ikke rart at de etterlatte tenker på at deres barn kunne vært reddet hvis fergen MS Thorbjørn hadde vært stilt til disposisjon for politiet.

Hva er relevansen? For det første var ikke EP leder for båten, og for det andre fikk de flere klare beskjeder fra politiet om å komme seg i sikkerhet.

Hvis Utøya-fergen hadde vært tilgjengelig for politiet da politiet ankom fergeleiet på fastlandet

Du mener der de som var på båten trodde at det ventet opptil flere terrorister i politiuniform?

Innlegg redigert for personhets

Sophie-Ann, mod.

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For kritikerne er det slik at en leder ikke er egnet som leder hvis han ikke selv går helt foran i skarpe operasjoner. Stoltenberg er en feiging og uegnet som landets statsminister fordi han ikke hentet rifla si og selv dro til Utøya for å konfrontere terroristen.

Kongefamilien og regjeringen var feiginger under andre verdenskrig. Hvorfor ble de ikke igjen og top opp våpen? De skulle ledet folket sitt, og ikke bare stukket av!

Slik er logikken til kritikerne.

Har noen i denne tråden kritisert Eskil Pedersen for at han ikke konfronterte teroristen?

Sitat endret

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen i denne tråden kritisert Eskil Pedersen for at han ikke konfronterte teroristen?

Det er det som implisitt blir konklusjonen, og den første "kritikken" mot EP like etter 22. juli handlet vel utelukkende om at problemet var at han ikke ble igjen "for å lede".

Det tok uker og måneder, og så morfet "kritikken" etter hvert som kritikerne skjønte at de dreit seg ut ved å kreve at EP ble igjen på øya. Først etter en tid begynte alternative krav til hva han skulle ha gjort å dukke opp.

Disse kravene hadde selvsagt som regel som forutsetning at EP var den eneste på båten, eller var den som var kaptein og styrte båten. Merkelig at ingen av disse kritikerne nevner kapteinen, som faktisk var den med formelt lederansvar på båten.

Innlegg tonet ned

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel er hvordan etterlatte og overlevende fra Utøya blir møtt av AUF når de forsøker å stille spørsmål via sin bistandsadvokat.

Bistandsadvolaten uttalte følgende til en avis:

«Jeg har klienter som mener det er legitimt å diskutere Eskil Pedersens innsats 22. juli. Det gjelder både opp mot Aamodts utspill om hans (Eskil Pedersens) rolle som leder, og Ihlers uttalelser om den videre bruken av Utøya».

Dette er reaksjonene som kom fra AUF:

Partisekretær Raymond Johansen: «Jeg blir kvalm og rasende av å høre en som Meling, bak sin trygge pult si at vi må tåle å diskutere hva unge mennesker foretok seg når massedrapsmannen gikk amok.»

Nå sa bistandsadvokaten mer enn bare dette, og husk at utspillene hans "tilfeldigvis" ikke kom før klientene hans hadde tapt en demokratisk avstemning i AUF om hva som skulle skje med Utøya.

Vil legge til at jeg på ingen måte er ute etter å "ta" AUF eller Eskil Pedersen. Min hensikt er å få frem at her er det etterlatte og overlevende som har behov for å få noen svar på ting de grubler på.

Fakta er på bordet alt. Det er altså ingen grunn til å hetse EP i offentligheten og late som man gjør det fordi man vil ha svar på noe.

Innlegg redigert for personhets

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å sitere meg selv, da jeg lurer på om kritikerne av Pedersen har noen nye punkter å komme med?

Da har jeg skummet gjennom mesteparten av tråden. Lurer på om jeg har blitt smittet av stupiditeten som florere her.

Det er litt interessant å se kritikken mot Pedersen:

- Utviser dårlig lederegenskaper

- Burde ventet til fler var kommet ombord

- Burde lagt seg i en posisjon for å plukke opp svømmende

- Burde dratt inn til land for å frakte over politiet

- Båtførerne gjorde det.

La oss se litt på disse punktene:

"- Utviser dårlig lederegenskaper"

Sist jeg sjekket, så skal en politisk leder kunne være med på å forme og styre landet, gjennom lovverket, tiltak, the whole shabang. En politisk leder skal ikke måtte kunne holde hodet kaldt i det man - på sitt aller tryggeste sted, som f.eks. i senga si, eller midt på ei øy omringet av livsglade ungdommer som nyter sommeren - plutselig møter en trent drapsmann med grove våpen og alle intensjoner om å drepe deg, samt alle andre han ser. Så denne politiske lederen, som appåtil knapt har startet på livet sitt, skal overkomme det rene sjokket, dødsangsten og menneskelige instinkter, for å lede en flokk med like forbanna redde ungdommer - samtidig som kaos, blod, hjernemasse og død regner rundt dem.

En god leder omgir seg med spesialister han delegerer oppgavene til.

"- Burde ventet til fler var kommet ombord"

Og dermed skape en ganske så effektiv dødsfelle i det man venter på overlevende. Et par kjappe salver mot drivhuset (som ikke er pansret på noe vis) vil effektivt hindre båten å dra noe sted, samt hindre fronten å heve seg.

"- Burde lagt seg i en posisjon for å plukke opp svømmende"

Denne er jeg faktisk til dels enig i, selv om det fortsatt er lite strategisk lurt. Fergen er et stort og tregt mål. Det vil være vanskelig å få folk ombord. Man aner ikke hvor mange fiender det er der ute, samt at ABBs rifle var fint effektiv på godt og vel 200m uten noen form for modifikasjoner (som ABB hadde et par av).

Båten vil være et fintfint mål å holde øye med, slik at man kan plukke ned svømmende og da spesielt i det de skal kave seg opp i båten.

"- Burde dratt inn til land for å frakte over politiet"

Først av alt ble de bedt om å komme seg til helvete vekk. I tillegg ante de ikke om det befant seg fler fiender på land.

"- Båtførerne gjorde det."

Yes. Mennesker som hadde en betraktelig større kontroll over situasjonen (ikke startet situasjonen med å bli truet på livet, samt raskere mindre fartøy), valgte å plukke opp overlevende. Heder og ære til dem, men situasjonen deres var betraktelig mer gunstig for search and rescue, enn fergen.

Hadde jeg vært til lands med en båt tilgjengelig, så hadde jeg mest sannsynlig gjort noe a la det samme som båtførerne.

Hadde jeg vært på Utøya, hadde jeg mest sannsynlig gjort en kombinasjon av følgende: pisset på meg, bæsja i buksa, angsten hadde tatt over all form for hjernekapasitet. Til slutt ville jeg mest sannsynlig bli drept, da jeg mest sannsynlig ville gått på forkledningen hans.

Utover det så synes jeg Pedersens rolle i media etter 22. juli, er meget kritikkverdig. Gjelder forsåvidt veldig mye av det politiske Norge etter hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...