Gå til innhold

Eskil Pedersen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er delvis enig i noen av dine refleksjoner. Og jeg tror at hvis AUF hadde våget å gå detaljert gjennom hendelsesforløpet, vurdert det som ble gjort og vurdert eventuelle alternativer, vært ydmyke og medfølende overfor ofrene, innrømmet at de var redde og fikk panikk, og forsikret oss om at de hadde tatt lærdom av sine erfaringer, så tror jeg ikke det hadde kommet så sterke reaksjoner. Jeg tror reaksjonene kommer fordi AUF og Ap legger lokk på alt som omhandler "flukten med MS Thorbjørn" og fordi de angriper de som stiller spørsmål. I tillegg til at de ignorer de som er hardest rammet: både etterlatte og overlevende som ønsker svar på sine spørsmål og overlevende som ikke ønsker å dra på nye sommerleire på Utøya. For jeg vil påstå at de som ønsker å komme tilbake på politisk leir på Utøya så fort som mulig, og som klarer å ha det gøy der, ikke er like hardt rammet.

Må jeg påminne deg om at ALLE I AUF ER OFRE?

Problemet her er at enkelte ikke ser forskjellen på en type hendelse man er forberedt på og drillet på, og en type hendelse som dette hvor ingen er trent til utfallet - som jo var en grusom massakre.

Under en hendelse, hvor rutiner og prosedyrer ikke har blitt fulgt(som eksempelvis alle feil politiet gjorde underveis her) kan man forvente å få svar på alle spørsmål.

Utfordringen er at her krever man svar som er umulig å få, fordi ingen på Utøya var trent til å håndtere en massakre.

Ingen vet hvorfor de la seg under døde folk, hvorfor de plutselig løp inn i ett bygg istedetfor ett annet, hvorfor de svømte en viss retning, hvorfor de stoppet opp og hjalp/ikke hjalp en skadet, hvordan de klarte å løpe med brukket ben; de aner ikke, det er ren primal impuls.

AUF sin ledelse er ikke trent til denne type hendelser, de kan ikke gi fullgode svar uansett.

Pedersen er ikke trent til å håndtere krisetider, han er trent til å håndtere media - til organisasjons- og politikkutvikling.

De har ikke svarene. De kan forsøke å forklare hvilke flyktige tanker som raste i hodene, men de aner ikke forskjell på årsak og virkning.

De er ikke tause om dette av ren strategi eller bevisst ønske om å holde noe skjult, jeg ser dette som overlevelsesstrategi.

Disse kjempet ikke bare for livet denne dagen, jeg tror mange kjemper for livet enda. Et ønske om å leve, og at andre skal godta at de faktisk er overlevende.

Fyren får jo fader meg drapstrusler.

Det kan virke som om endel i disse debattene nesten ikke godtar at AUFledelsen og Eskil Pedersen overlevde.

Jeg er enig i at planer om gjenoppbygging kommer for tidlig i henhold til sorgprosessen - og at det bør hensyntas.

Men dere blander totalt sammen denne saken, og Eskil Pedersen/AUFledelsen som mennesker.

Og det virker som om enkelte faktisk latterlig nok tror at de kan sette seg inn i hvordan de selv hadde agert der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så Eskil mangler lederkompetanse og egenskaper. Og hva kan vi gjøre med det. Jeg kan selv ikke gjøre noe som helst, fordi jeg er utdatert. Hvis jeg skal ta ansvar, så må jeg altså overtale min datter til å melde seg inn. Det er nok det beste som kan skje med Auf og norsk politikk, men jeg tror dessverre at hun ikke har tid. Og da er vi like langt.

Vi mangler nok gode ledere i Norge, og det er ett problem som angår kirke og undervisningsdepartementet, og det bør faktisk taes på alvor.

Samtidig er vi avhengig av at de som er gode ledere setter av tid til å jobbe i våre politiske ungdomsorganisasjoner.

Du synes ikke Eskil er god nok. Hvis du skal ta konsekvensen av det så trener du deg selv til ett bedre ledernivå, og gjør det som er nødvendig for å bli valgt. Eller du kan jobbe for å få en bedre leder inn i posisjonen, men vær så snill, gjør det på en positiv måte uten å snakke ned konkurrentene. Snakk heller opp din kandidat.

Tillegg: Hvis vi skal få inn bedre ledere i Auf, så må vi ikke snakke stygt om dem, fordi mange vegrer seg for å gå inn i posisjoner der de blir snakket ned.

Tillegg 2: De som har hovedansvaret for lederutvikling er faktisk foreldre, og det ansvaret begynner faktisk allerede med kosthold og livsstil i svangerskapet. Egentlig begynner det før. Det begynner den dagen man møter sin kjære, og hvordan man starter samhandlingen og legger grunnlaget for ett godt hjem. Disse mer eller mindre gode hjemmene skal fostre framtidens ledere.

Tillegg 3: Jeg forstår at jeg selv bør ta utvidet ansvar og overtale min datter til å gå inn i politikken. Jeg tror hun er best, men må ta forbehold for at det er mange gode som jeg ikke kjenner.

Tillegg 4: Dersom denne vonde debatten fører til at jeg overtaler min datter til å gå inn i politikken, for senere å bli statsminister, så har denne debatten ført til noe som er utrolig bra for Norge :) (jeg mener det, dette er ikke noe jantelovbryteriprovokasjon)

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, er man egentlig feig, når man blir fysisk dratt med av andre?

Har zu en link på at EP ble fysisk dratt med av andre.

Det var virkelig ikke det inntrykket jeg har fått av å lese intervju osv, nå er jeg spent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har zu en link på at EP ble fysisk dratt med av andre.

Det var virkelig ikke det inntrykket jeg har fått av å lese intervju osv, nå er jeg spent.

Nei, jeg har ikke tatt meg bryet med å lete frem en link, da jeg har det fra andre kilder.

Uansett, nytt spørsmål, er man feig som drar, når man flere ganger får klar beskjed av politiet om å komme seg i sikkerhet? Altså, ikke prøv å fylle opp båten. Ikke bli i vannet og fisk opp svømmere. Ikke kom hit med båten. Men kom dere i sikkerhet. Direkte til EP, ombord i båten. Kan ordre fra politiet være en forklaring? Er man feig om man følger politiets instruks? Eller gjør man som de sier?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tåpelig kommentar av Meling. Pedersen er ikke leder for noen barnehage slik noen forsøker å gi inntrykk av, men for en politisk organisasjon. Han har heller ikke ansvaret for Utøya, det er en egen gruppe som leder Utøya-leiren.

Anonym poster: 80bbf575944cb8bc74d5505272573ca4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tatt meg bryet med å lete frem en link, da jeg har det fra andre kilder.

Uansett, nytt spørsmål, er man feig som drar, når man flere ganger får klar beskjed av politiet om å komme seg i sikkerhet? Altså, ikke prøv å fylle opp båten. Ikke bli i vannet og fisk opp svømmere. Ikke kom hit med båten. Men kom dere i sikkerhet. Direkte til EP, ombord i båten. Kan ordre fra politiet være en forklaring? Er man feig om man følger politiets instruks? Eller gjør man som de sier?

Et veldig bra og oppklarende innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåpelig kommentar av Meling. Pedersen er ikke leder for noen barnehage slik noen forsøker å gi inntrykk av, men for en politisk organisasjon. Han har heller ikke ansvaret for Utøya, det er en egen gruppe som leder Utøya-leiren.

Anonym poster: 80bbf575944cb8bc74d5505272573ca4

Ga deg pluss ved feil, men her begår du samme feilen som så mange andre. Det er ikke Meling som kommenterer på egne vegne, men på vegne av klientene.

Jeg synes det er fanatisk at når Geir Lippestad representerte ABB, da var det ikke måter på sympati Lippestad fikk og mange evnet å skille mellom advokaten og klienten han representerte.

Men nå plutselig er alt snudd på flisa, og folk later til nærmest over natten har mistet evnen å skille advokaten og klienten, det er advokaten som skal tas.

Hvorfor det, egentlig?

Anonym poster: 921a09881795182494872fbcf444e98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig bra og oppklarende innlegg!

Jeg synes egentlig det bare blir rarere og rarere at EP er den som skal slaktes i etterkant av 22 juli. Når man befinner seg midt oppi et kaos, som man på ingen måte er trent for, så ser jeg på det som en selvfølge at man gjør som politiet sier. Å sette sin tillit til politiet, og deres vurderinger, er vel ganske naturlig. Allkevel skal han beskyldes for å være feig, ha tvunget skipperen til å dra og ha dårlige lederegenskaper. Jeg synes det lukter heksejakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ga deg pluss ved feil, men her begår du samme feilen som så mange andre. Det er ikke Meling som kommenterer på egne vegne, men på vegne av klientene.

Jeg synes det er fanatisk at når Geir Lippestad representerte ABB, da var det ikke måter på sympati Lippestad fikk og mange evnet å skille mellom advokaten og klienten han representerte.

Men nå plutselig er alt snudd på flisa, og folk later til nærmest over natten har mistet evnen å skille advokaten og klienten, det er advokaten som skal tas.

Hvorfor det, egentlig?

Selvsagt forstår jeg at Meling sannsynligvis har noen klienter som mener dette. Det gjør det jo ikke riktigere av den grunn. Det er noen andre bistandsadvokater som også har kommet med en del hårreisende uttalelser. Jeg vet ikke hvor mye ryggdekning de har for sine uttalelser blant sine klienter. Hvordan advokaten formidler disse meningene har mye å si også.

Grunnen til at Lippestad ble hyllet var jo fordi han tok så sterkt avstand fra sin egen klient. Lippestad ble kritisert av flere av sine advokatkolleger for nettopp det. Men man skal ha baller av stål for å fronte en klient som ABB etter hva han hadde gjort annerledes enn hva Lippestad gjorde.

Anonym poster: 80bbf575944cb8bc74d5505272573ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tatt meg bryet med å lete frem en link, da jeg har det fra andre kilder.

Uansett, nytt spørsmål, er man feig som drar, når man flere ganger får klar beskjed av politiet om å komme seg i sikkerhet? Altså, ikke prøv å fylle opp båten. Ikke bli i vannet og fisk opp svømmere. Ikke kom hit med båten. Men kom dere i sikkerhet. Direkte til EP, ombord i båten. Kan ordre fra politiet være en forklaring? Er man feig om man følger politiets instruks? Eller gjør man som de sier?

EP ble ikke fysisk dratt ombord på båten. Det kan man blandt annet lese sg fram til i hans politiavhør som det er linket til i denne tråden. Jeg sier ingenting om EP,men at han ble fysisk dratt om bord i båten er feil.

Ellers syns jeg du drar fram et par gode poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EP ble ikke fysisk dratt ombord på båten. Det kan man blandt annet lese sg fram til i hans politiavhør som det er linket til i denne tråden. Jeg sier ingenting om EP,men at han ble fysisk dratt om bord i båten er feil.

Ellers syns jeg du drar fram et par gode poeng.

Jeg var ikke der, jeg vet ikke. Men de som har sagt det, baserer seg på mer enn det man kan lese seg frem til, bla vitneforklaringer under rettssaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke der, jeg vet ikke. Men de som har sagt det, baserer seg på mer enn det man kan lese seg frem til, bla vitneforklaringer under rettssaken.

Mener du at det som står i politiavhørene er feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke tatt meg bryet med å lete frem en link, da jeg har det fra andre kilder.

Uansett, nytt spørsmål, er man feig som drar, når man flere ganger får klar beskjed av politiet om å komme seg i sikkerhet? Altså, ikke prøv å fylle opp båten. Ikke bli i vannet og fisk opp svømmere. Ikke kom hit med båten. Men kom dere i sikkerhet. Direkte til EP, ombord i båten. Kan ordre fra politiet være en forklaring? Er man feig om man følger politiets instruks? Eller gjør man som de sier?

Er det mulig at politiet hadde gitt andre råd hvis Eskil Pedersen hadde informert om at han, og noen få andre, ikke var ombord i en vanlig båt men i Utøya-fergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var da voldsomt med unnskyldninger. En som klarer å treffe hodet på en i vannet fra så lang avstand, trenger vel neppe en båt for å orientere seg.

En båt er derimot et stort mål som er enkelt å se, og det er enkelt for terrorister å forklare for hverandre hvor det er haugevis av mennesker de kan plukke ned en etter en fordi de har blitt lokket ut til en båt der alle nå er døde, og det eneste som venter de som svømmer til båten er at de dør også fordi terroristene bare kan ligge og vente på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EP overlevde. Han var heldig i den forstand at han temmelig raskt kom seg i båten, så lite, så ikke ABB plaffe ned folk og så ingenting mer etter det.

Helt feil. Han så sine kamerater døde på bakken, og han så gjerningsmannen et lite steinkast unna.

Innlegg redigert for personhets

Sophie-Ann mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som har ment at de burde vente ved kaia, men kjørt til slik at de kunne plukke opp svømmende ungdommer fra vannet, slik lettbåtene gjorde.

Da må du først bevise at det var noen i vannet der båten befant seg, og så må du forklare hvordan de på båten skulle kunne være synske og vite at det ikke var flere terrorister, og at de ikke hadde f.eks. panserbrytende kuler.

Dessuten må du forutsette at de fleste mennesker som nettopp har vært utsatt for et terrorangrep er mentalt i stand til å gjøre rasjonelle vurderinger om ting som dere sofahelter ikke kom på før lenge etter 22. juli.

Jeg husker da den første hetsen mot EP begynte å komme da handlet alt om at de dro med båten før de hadde fått med seg flere. Men dette var jo åpenbart et rent idiotisk argument, og dermed begynte de å tenke litt.

Etter en tid kom de frem til at, greit, det var kanskje dumt å mene at de skulle bli igjen på øya, men nå hadde de funnet ut at de heller burde ligget like utenfor og plukket opp ungdommer.

Denne nye ideen brukte de lang tid på å komme på. Og samtidig ventet de at de panikkslagne menneskene på båten skulle komme på dette i løpet av få minutter, i det de rømmer fra en brutal drapsmaskin?

Fy faen...

Innlegger er tonet litt ned

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at politiet hadde gitt andre råd hvis Eskil Pedersen hadde informert om at han, og noen få andre, ikke var ombord i en vanlig båt men i Utøya-fergen?

Det er ikke sikkert. Politiet fikk 3 telefoner. En fra skippern, hvor det ble registrert at det var en tilgjengelig båt. En fra EP, som fortalte at han var på en båt. Og en tredje, som opplyste om at "den store båten som frakter biler til Utøya" var 1 km unna og tilgjengelig.

Det er latterlig å legge skylda fullt og helt over på de som uten noen form for trening, befinner seg midt i et kaos uten like. De ringte 3, tre, ganger. Alle gangene ble båten nevnt, uten at det ble fulgt opp, stilt spørsmål eller gjort noen forsøk på å ta ressursene i bruk. Å påstå at EP tvang skipperen til det ene eller det andre, eller han alene er ansvarlig for at båten ikke ble brukt bedre, er på grensa til historieforfalskning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...