Gå til innhold

Eskil Pedersen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og enda lettere å lokalisere de som er strandet på en øy,

sammen med drapsmannen. Å gi de sjansen for å komme seg vekk, kunne reddet mange, i stedet ble de forlatt.

På øya er det enklere å holde seg i skjul. Midt ute på vannet er det ikke mye å skjule seg bak, og når terroristene har drept alle de andre på båten og du svømmer dit og oppdager at den kun er full av lik før du selv blir skutt, så hjalp ikke det akkurat noe særlig.

Hvis du mener båten burde blitt der til de hadde reddet flere, hvor mange måtte de ha plukket opp før det var greit at de dro? Måtte de ha tatt med absolutt alle som var der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Kapteinen forteller i politiavhør at han ønsket å kjøre tilbake mot øya for å plukke opp svømmende. Han forteller at han ikke var redd for Breiviks skudd fordi «båten har tykke stålplater i skorget, det er en gammel militærbåt»sa han i avhør

Andre på båten sa imidlertid at politiet hadde bedt dem reise derfra, og at kapteinen derfor ikke skulle kjøre tilbake mot Utøya."

Lurer på om politiet kan bekreftet at de ba MS Thorbjørn å reise derfra?

Du kan selv lese lydloggene der dette bekreftes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nettavise...ticleId=3347645

Her er enda en relevant kilde. Jabx: du har fått masse linker til aftenposten, nettavisen samt kritikk fra norsk journalistlag vedrørende manglende kritikk vedrørende dette temaet.

Hva skal dette være en kilde på?

Og igjen: Hvor mange burde det ha vært på båten før kapteinen bestemte seg for å dra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det mest kritikkverdige Pedersen har gjort, så er ikke det hvordan han opptrådte på Utøya, men hvor ufattelig, helt vanvittig smakløst han har opptrådt i ettertid.

Han kunne vist litt ydmykhet i forhold til det som skjedde, men han gjør det helt motsatte. Mer åpenhet og demokrati? Pedersen står for det motsatte!

Anonym poster: cc5cf704532fce1293f023f9cb3fcaa3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ét av utsagnene dine skal jeg kommentere, og det blir det eneste jeg har å si deg i denne tråden. Du skriver:

"Jeg fungerer som en motvekt til de umenneskelige drittsekkene som hetser ofre for et terrorangrep. Jeg legger grunnlaget for at disse onde menneskene ikke setter dagsorden neste gang det skjer noe."

Så, altså..hvem er det egentlig du tror du er? DU er en motvekt? DU legger grunnlaget? Sier "grandiose vrangforestillinger" deg noe"?

Ved at noen slår hardt tilbake mot ondskap vil de onde kanskje tenke seg om før de langer ut med ondskapen sin neste gang. Det er ikke noe "grandiost" bak det, bare et bidrag til at mobberne ikke bare kan kjøre på som de selv vil. Hvis de ikke får noe motstand vil de tro at det lønner seg å være onde.

Selv bare litt motstand vil hjelpe. Noe er bedre enn ikke noe.

Innlegg redigert for personhets

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det mest kritikkverdige Pedersen har gjort, så er ikke det hvordan han opptrådte på Utøya, men hvor ufattelig, helt vanvittig smakløst han har opptrådt i ettertid.

Han kunne vist litt ydmykhet i forhold til det som skjedde, men han gjør det helt motsatte. Mer åpenhet og demokrati? Pedersen står for det motsatte!

Anonym poster: cc5cf704532fce1293f023f9cb3fcaa3

Jeg er vel en av de i denne tråden som har vært kritisk til kritikken. Derfor vil jeg bare si at jeg synes det er noe helt annet, og fair, å kritisere det som har skjedd i ettertid. Å kritisere en politiker for den politikken han har ført, er jo noe litt annet enn å kritisere en person for ikke å ha vært superhelt midt i en massakre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne utgjort en stor forskjell å skjønne at MS Thorbjørn ferja burde blitt brukt til noe annet enn å bare stikke av i. Kunne stasjonert seg lengre ute i fjorden slik at det hadde blitt mer realistisk for mange å svømme ut til den enn de drøye 600m til land direkte.

Da forutsetter du at det ikke var flere terrorister, og ingen på den andre siden av vannet. Dessuten forutsetter du at terroristene ikke hadde evne og utstyr til å plukke ned folk ute på vannet.

Ved å posisjonere seg midt på fjorden ville båten vært utsatt for ild fra begge kanter dersom det faktisk hadde vært flere terrorister, som de jo trodde det var. Dette ville vært rent selvmord. Dessuten ville båten kanskje lokket til seg flere ungdommer, som så kunne bli henrettet en etter en etter hvert som de stoppet opp ved båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kunne blitt lenger på Utøya og tatt med flere derfra først.

Hvor mange da? Når var det greit å dra? Hvorfor var det greit å dra akkurat da?

Turen over tar vel noen få minutter. Det betyr at MS Torbjørn kunne ligget til kai i et kvarter til på Utøya

Da ville den ha blitt liggende der, for gjerningsmannen var bare et steinkast unna da båten dro fra Utøya. De som var på båten så faktisk ryggen hans like i nærhten.

Og hvordan mener du at de skulle vite hva politiet gjorde?

Jeg sier ikke at dette er EPs ansvar, men han utblinker seg ikke akkurat som noen helt for dagen, eller som en som bidro med noe konstruktivt.

Hvis man må være helt for å ikke bli mobbet så står det virkelig dårlig til i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder EP, så er kommer vel kritikken av at feigheten hans ble så synlig. En ting er å redde seg selv, noe annet er å stikke av med utgangsbilletten (båten) til hundrevis av andre ungdommer samtidig. Hadde han gjemt seg under en busk den dagen, uten å hjelpe en kjeft, tror jeg neppe noen hadde sagt noe.

Det er tullprat at han stakk av med båten. Han var bare passasjer.

Jeg skjønner ikke iveren etter å spre feilinformasjon om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de i denne tråden som har vært kritisk til kritikken. Derfor vil jeg bare si at jeg synes det er noe helt annet, og fair, å kritisere det som har skjedd i ettertid. Å kritisere en politiker for den politikken han har ført, er jo noe litt annet enn å kritisere en person for ikke å ha vært superhelt midt i en massakre.

Og det er helt fair. Jeg ser hva du skriver, og jeg hadde begynt å revurdere et par av standpunktene jeg hadde inntatt.

Men tror du jeg får lyst til å evt endre standpunkter jeg har inntatt når jeg ser folk som liksom skal forsvare Eskil P. skal på død og liv dissekere oss og ty til hersketeknikk så det ljomer etter?

Takhøyden er ikke stor, nei.

Anonym poster: 921a09881795182494872fbcf444e98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tråd med mitt forrige innlegg, blir svaret på dette at de burde ha blitt ved kai på Utøya til ett av tre alternativer inntrådte

1) ABB satte kurs mot båten

Da hadde de vært døde, for ABB var synlig fra båten bare et steinkast unna. Dessuten er båten ikke særlig manøvrerbar så selv om de hadde prøvd å stikke av kunne ABB ha massakrert hele gjengen.

2) Båten var fylt opp med så mange mennesker kapteinen fant det teknisk forsvarlig

Se over. Sitting ducks. Det ville vært ren idioti å fylle opp båten til randen, da ABB ville hatt en enda enklere jobb med å massakrere folkene ombord.

3) Politiet ba assistanse til å bli fraktet over

Se over.

Altså ikke noe konkret antall passasjerer, og det regner jeg med at du var oppmerksom på da du stilte spørsmålet også.

Nei, ingen har svart på spørsmålet som jeg kan se. Og nå skjønner jeg jo hvorfor. Svaret må nødvendigvis være helt virkelighetsfjernt og bevise at de som mener båten burde ha blitt ved øya mangler både menneskelig innsikt og kunnskap om fysiske lover.

Altså, du mener at mennesker i vill panikk burde ha blitt ved øya til tross for at de faktisk så ryggen til gjerningsmannen et steinkast unna! Herregud...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederskap betyr heltemot i krise? Tja, man har vel eksempler på at krigs/frigjøringshelter blir statsledere, så noe er det med helterollen. Jeg kan jo nevne Mandela, Eisenhower, Castro. Ikke alle like vellykkede ledere, som du ser. Og så er det vel noe med at man ikke ønsker en leder som er dokumentert feig, i alle fall.

En politisk leder må være en dyktig politiker, ikke en dyktig soldat.

Hva legger du i "feig"? Noe som er en helt vanlig menneskelig reaksjon kan umulig anses for å være feigt. De aller fleste på Utøya den dagen gjorde en av følgende:

1. Rømte

2. Stivnet av skrekk og klarte ikke å gjøre noe

3. La seg ned for å dø

Du mener altså at alle som ikke har ekstraordinære evner i kamp er feige?

Hadde EP hatt livvakter som hadde skysset ham av sted hadde det vært enklere å svelge. Men det hadde han ikke, han improviserte selv.

Det er feil. Han dro ikke til båten før han ble bedt om det av rådgiverne sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett vil vel lyden av skuddene gi en grei indikasjon på hvor langt unna gjerningsmannen er.

De trengte ikke lyden av skuddene, for de så ham selv fra båten.

At EP kunne tro at Norge var utsatt for statskupp, der PST, politi og gudvethvem var blitt fienden, sier forresten vel så mye om dømmekraften til den fyren som hva han dreiv med på Utøya den dagen.

Nei, det sier noe om at han var i panikk.

Innlegg redigert for personhets

Sophie-Ann, mod

Endret av Sophie-Ann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest HunterLady

Jeg synes Eskil Pedersen har fått gjennomgå enormt mye unødvendig og tildels ganske grusomme beskyldninger som han overhodet ikke fortjener. Det er så lett å sitte på sidelinja og kalle andre for feige, men hva ville dere gjort selv? Ja, det var barn der, men EP har vel også en familie han gjerne ville se igjen. Det er sikkert noen som hadde blitt, men de aller fleste av oss hadde tenkt på oss selv. Det er nemlig helt normalt å være både egoistisk og feig når det står mellom å leve eller å dø.

Jeg blir direkte uvel av å lese så mange hatske innlegg av folk som overhodet ikke klarer å forstå at Eskil bare er et menneske. Jeg synes han er sterk som faktisk har klart å være så mye i media som han har vært etter alt dette, og det vitner om at han iallefall ikke er feig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lederevner er lederevner uansett arbeidsoppgave.

Nei.

En politisk leder skal sørge for at man når politiske mål og skape begeistring rundt disse målene.

En militær leder skal nedkjempe fienden og sørge for at de som er under ham fungerer i strid.

Personer som er gode ledere i det sivile liv blir det stort sett også i krigssituasjoner og visa versa.

Det kommer an på hva slags lederstilling det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva EP tenker når han ligger i sengen sin om kvelden og skal sove?

Når han tenker tilbake, er han fornøyd med egen innsats den 22/7 og tiden etterpå?

Gir han seg selv en klapp på skulderen eller skulle han ønske han hadde gjort ting litt annerledes?

De fleste overlevende fra 22. juli har skyldfølelse.

Da hjelper det ikke at ondskapsfulle personer øker denne skyldfølelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis privatpersonene i småbåter som plukket opp svømmende AUF-ere hadde spurt politiet om hva de skulle gjøre tipper jeg de også hadde blitt bedt om å komme seg i sikkerhet. Det gjorde de ikke, de viste handlekraft. En god leder viser handlekraft. At Eskild Pedersen er et menneske som handlet i panikk skal han tilgis for - absolutt! - men han viste ikke lederegenskaper den 22. juli, og da tenker jeg på det faktum at han (og de andre på fergen) ikke gjorde det samme som de i de upansrede småbåtene.

Du mener at fordi EP ikke reagerte som en topptrend elitesoldat så er han ikke en god leder. Dette er bare pisspreik.

Når det gjelder campingturistene burde du ha fått med deg, hvis du hadde den aller minste flis av menneskelig innsikt, at folk som kommer utenfra og inn i en situasjon er i en helt annen mental tilstand enn de som er direkte utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener EP har vist dårlige lederegenskaper i etterkant av 22 juli. Han har kommet med flere ulike versjoner av hva som skjedde.

Hvilke versjoner er det?

Jeg håper jeg tolker feil, men i denne tråden ser det ut som om man ikke kan trekke frem ungdommer som faktisk satte sitt eget liv i fare for å hjelpe andre, fordi man da kritiserer de som dro med ferga.

Hvilken relevans har disse ungdommene for EP?

I denne tiden prater EP med folk i regjeringsapparatet og ber om at de sørger for at det sendes politi. Da har han også snakket med politiet selv. At han likevel tror det er statskupp, ikke stoler på politiet og derfor ikke tør legge til ved land, gjør at jeg stusser en god del over hele historien.

Du mangler fullstendig forståelse for at noen som er i panikk ikke tenker 100% rasjonelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får kritikk fordi han stakk av med Utøya-fergen uten å hjelpe de som hadde lagt på svøm, og uten å stille fergen til disposisjon for politiet. Han klarte ikke å holde hodet kaldt. Han klarte ikke å tenke konstruktivt.

EP får altså kritikk fordi han er et vanlig menneske. Direkte latterlig!

Jeg tror han ville sluppet kritikk hvis han hadde innrømmet at han fikk panikk og derfor ikke handlet rasjonelt.

Eh, når har han påstått noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utøya-overlevende mener han har blitt frosset ut av AUF etter å ha kommet med kritiske utspill om leder Eskil Pedersen og planene for å ruste opp Utøya.

Nå vet han hvordan det er å smake på egen medisin. Som man sår, høster man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...