Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013

Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Mye vindusshopping her også. Har vært innom Barnas hus et par ganger for å kikke på vogn, men jeg ser vel for ung ut eller ikke gravid nok ut enda. Blir glatt ignorert hver gang, og jeg orker ikke å spørre om hjelp (jada, min egen feil, men når vi står og tafser på den samme vogna i et kvarter er det jo lov til å spørre om vi vil ha hjelp?).

Kjøpte et par bodyer i går, da. Det var salg og de var søte! Så nå har vi litt, i hvert fall. Men fortsatt ikke kjøpt seng og slikt :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist hadde me senga i hus først då pjokken var omtrent ein månad gammal. :fnise: Me visste riktignok at me skulle få arva den, då. Men eg vil absolutt anbefala å ha den klar før fødsel, sjølv om det ikkje er sikkert at den blir brukt så tidlig. ;)

Eg kjenner det er veldig greit å ha det meste frå før. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt ferdig nesten alt av klær, men alt av utstyr gjenstår :) Var på Barnas Hus idag, synes det var dyrt der. Selvom det var salg! :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle produkter omtrent doblar seg i pris så snart ein set prefikset baby foran. ;) Det lønner seg å ikkje vera først ut, slik at ein kan arva mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også titter en del, det er mye fint, og det er mye dyrt... Har så smått begynt å handle inn når jeg finner noe på salg, alt jeg har kjøpt hittil har vært på tilbud eller brukt. Synes det er helt utrolig å kunne kjøpe en bukse til 19 kr, for eksempel! :fnise: Mamma har også spart på litt klær jeg hadde da jeg var liten, utrolig koselig å finne fram! Så strikker jeg en del og syr av materialer jeg stort sett har liggende, blir nok en opptrapping av aktiviteten på den fronten snart. Masse som gjenstår, og jeg har mange planer!

Jeg vil gjerne ha de største tingene klart før uke 30 eller der omkring, men vi får se hvordan det går. :) Har skrevet en liste som jeg oppdaterer med hva vi har kjøpt og til hvilken pris, det kan jo bli interessant å følge med på det tallet etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet en liste over ting vi skal kjøpe fra bestemte butikker, og prisen :) Liker å ha litt orden på det, hehe. Og vite hvor mye penger jeg skal bruke på det og det. Har vel kanskje brukt 1500 kr på babyklær til nå, og man får heldigvis en god del for pengene hvis man velger butikker med omhu.

Men det er gøy å handle til bebiser da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg har kjøpt en sparkedress og to luer, og kjenner jeg meg selv rett er det stor sannsynlighet for at det er det eneste som er klart når Smula kommer. Hater å shoppe, og har heller ikke voldsomt med penger til overs, så i verste fall må Smula sove i en skuff og trilles i en dukkevogn, mens jeg panikkvasker noen gamle resteklær fra innerst på loftet... :ler:

Huff, det er jo egentlig litt tragisk, men det blir dessverre sånn- alt med babyen drukner i det andre som skal gjøres, så shopping er verken spennende eller hyggelig. Bare enda en ting som må gjøres.

For øvrig er det jeg som ødelegger for gravide som ønsker sitteplass... For jeg ble faktisk spurt her om dagen (jeg har jo ikke krykker eller noe som helst, men så vel bare diger og trøtt og jævlig ut, da :ler: ), men det var så uvant at jeg ble helt forfjamset og takket nei i ren befippelse!

Sånn kan det også gå... :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mafalda: Jeg har bare belaget meg på at jeg skal arve alt av babytøy jeg. Orker heller ikke shoppe for mye, spesielt når jeg ikke engang har to cm snøring på hva en baby faktisk trenger av klær i begynnelsen. Eneste jeg vet er at han vil skiftes på en del, så fordel med enkle omslagsbodyer. Samt at ull er gull. Der stopper det. Har heldigvis flere vi kan låne klær av, hvis ikke hadde vel lilleknøtt endt opp med ørtiførti bodyer i feil størrelse.

Hvor bor du forresten? Ryggen min sier den trenger en alvorsprat med deg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin liste, Bobla! :) Muligens litt dumt spørsmål fra meg nå, men mener de f.eks. 6-8 bodyer i hver størrelse, eller blir det totalt antall bodyer man trenger hele sommeren? Det er jo også så vanskelig å vite om man får noe klær i gave, tar dere det som en bonus og kjøper grunnutrustningen selv eller venter dere for å se om dere får noe? Jeg liker å ha ting litt på stell før de behøves, men jeg vil heller ikke ende opp med altfor mye klær. De vokser jo så fort ut av dem uansett, og synes det er synd om man ikke får brukt alt. Ser folk selger klespakker på Finn, og det er virkelig hauger av alle typer klær i samme størrelse. Trenger man virkelig alt dette? Skjønner det jo om man får en unge som gulper ut i nærheten, da. :)

Har så langt brukt omtrent 230 kr på klær til de fire første månedene, og mangler noen sokker, luer, pysjer og bodyer. Satser dere på ull på sommeren også, eller venter dere til høsten med ullklær? Så langt har jeg bare ull til den kaldere delen av året, men kunne jo kanskje fått tak i litt til sommeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Vi har et minimum på 6-8 bodyer i str. 50 og 56, så sper vi på etterhvert når vi ser behovet. De større størrelsene tar vi oss av senere.

Nå bor vi et sted hvor det kan være veldig kaldt om sommeren også, så vi har noen ullbodyer klar også.

Lillegutt var en skikkelig gulpebaby. Tror vi hadde 20 bodyer i str. 56, om ikke mer. Trengte hver eneste en. Hadde kanskje fem skift samt noen nattskift hvert døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det som en bonus om vi får noen klær eller noe utstyr :) Tar det absolutt ikke for gitt. Svigermor strikker litt, men vi kjøper inn så vi vet at vi har alt vi trenger, altså grunnpakka.

Jeg tar ikke like mye som det står på lista, tar et par bodyer mindre, men jeg kjøper i både størrelse 50 og størrelse 56 siden jeg ikke vet hvor stor hun blir. Sånn for å helgardere litt :)

Jeg har kjøpt inn nesten alt i bomull, men jeg skal ha saueskinn og i hvertfall 1 body, 1 jakke, 1 sparkebukse og 1 lue i ubehandlet ull i tillegg. :)

Og jeg fant ut at vi må skaffe oss tørketrommel og! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tørketrommel var den beste investeringen jeg gjorde da jeg ble mor for første gang:) Eldstemann gulpet mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok kjempelurt å ha. Ser for meg at man liksom henger 7 bodyer til tørk og håper man har nok i skuffen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ok, så da er mitt håp om å klare seg sommeren gjennom med 6-8 bodyer til sammen i alle fall knust, hehe. Får kjøpe inn litt flere, rett og slett. Tror jeg venter med å kjøpe inn 20 stk kanskje, det er jo lov å håpe at gulpet kommer stort sett der det skal. :) Så får vi ta det litt etter hvert, det er jo bare å gå og handle om man skulle trenge det, men det er jo litt koselig å forberede seg også da.

Vi har ikke tørketrommel heller, men satser friskt uten! Tiden vil vel vise om det går greit, klær tørker fint over natta her i alle fall så det går forhåpentligvis greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert det er helt håpløst, Øydis- mine babyer har gulpet ganske lite (eller dvs., de var flinke til å gulpe på meg, ikke på seg selv :ler: ) og har som regel ikke brukt mer enn en body eller to per dag. Så du kan sikkert se an behovet før du storhandler, i hvert fall. Kanskje du også får en som liker å gulpe på andre!

Jeg elsker jo tørketrommelen min, men det er fordi jeg slipper å stryke sengetøyet... Den er også genial til håndklær, og kald-tørken er essensiell til dunjakker osv. Men vanlige klær tar jeg sjelden der, synes alt krymper og blir slitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad i lister! Og så er det en fin måte å oppdatere hverandre litt på! Og så har jeg litt for lite å gjøre.... :sjenert:

Termin: 8. mai (selv om jeg fortsatt holder en knapp på den første, som var 26. april)

Kjønn: Jente!

Utålmodig? Både og. Litt lei, men alt for lite som er ferdig. Dog veldig utålmodig på gravidmage som synes også med vanlig bekledning, ikke bare singlet. Men det er kanskje nesten bare på film? Evt den siste måneden? :ler:

Hodet ned: Ikke enda. Men hun sparker i navleområdet til tider, så hun har nå litt plass på å bevege seg. Er vel ikke så alt for langt unna, kanskje? 25+2 i dag (troooor jeg, går så i surr, men jeg er i uke 26!)

Aktivitet i magen: Alltid når det ikke er så praktisk. Rett før jeg skal sove, når jeg våkner på natta og sånt. Men det er masse aktivitet! Dog, jeg ser et tydelig søvnmønster, og det er litt fint.

Navn: Temmelig hemmelig, men det er så fiiiint :rodmer:

Vektøkning: Fortsatt i minus, på veiing forrige uke var det -1,5 kg. Men med en startvekt på rett over 100 så er visst det helt greit i følge jordmor.

Vann i kroppen: Ikke noe særlig, merker mest at jeg blir litt hoven i henda og leggene på slutten av en slitsom dag.

Kynnere: Hadde en heftig runde forrige uke, så ille at jeg kastet opp. Ellers så kjenner jeg at kroppen sier ifra når jeg stresser for mye.

Humør: Visstnok veldig mye mer amper og irritabel enn jeg pleier. Mannen har gitt meg bilforbud på dager jeg har skole, for jeg blir så sliten og irritert at jeg visstnok er en fare i trafikken :ler:

Barnerom: Vi er i gang med å rydde ut av kroken vi skal ha barnesenga i. Hjelper veldig med bil!

Utstyr: Har bestemt oss for vogn og bilsete, bestilles fra Tyskland i løpet av uka. Har noen bodyer og har arvet litt klær i tillegg til en badebalje. Men jeg er ferdig med obligatorisk skole denne uka, og da blir det mye mer energi til reirbygging etter det!

Strekkmerker: Noen ferske på den ene delen av magen. Dritsært :ler:

Melk i brystene?: Litt dråper ved klemming

Fødsel: Vel, skal man så skal man. Jeg er sta som et uvær og vil helst slippe epidural. Mannen skal få bestemme selv om han vil være med inn eller ikke, i hvert fall! Det er så mange som har fått til det der før meg, så det er noe man skal gjennom og folk har overlevd før er tankegangen min.

Plager: Ryggen krangler og knaker, litt småuggen innimellom.

Oppegående: Bortsett fra at jeg blir mye, mye fortere sliten, synes jeg at jeg holder rimelig bra. Men merker det på knær og hofter, i tillegg til ryggen, etter mye gåing.

Sulten: Spiser veldig mye mindre enn jeg er vant med, men sjokolademelk og en brødskive med italiensk salat og skinke er en hit! Kokt egg på kaviar, og så med majones og urtesalt er nam! Men jeg har skuffende få "kick". Fanta Exotic og surt godteri er det eneste jeg har fått litt mer lyst på. Og sennep. Men ikke noe SE TIL HELVETE Å SKAFF MEG DET JÆVLA GUBBE, som jeg egentlig hadde forventet. Kanskje det kommer senere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange utgifter nå. Klager ikke altså, men kom bare til å tenke på det.

Barnevogn til 8000, stellebord ++ til 2500, lappen (ja, billappen!) til..hmm.? Ørten tusen? ;)

Og mndlige som husleie, mat, dyr osv. Jeg har sittet og snudd på krona og fundert på hvordan det skal gå opp i opp. Løsningen er å handle inn litt etter litt fant jeg ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin: 4. juni

Kjønn: Jente :)

Utålmodig? Ja! Kjempeutålmodig. Men prøver å ikke tenke sååå mye på det :)

Hodet ned: Både og tror jeg, snur seg vel hele tida. På OUL var rumpa ned ;)

Aktivitet i magen: Innimellom :)

Navn: Et av de mest populære! Uten vilje, for min del kunne det gjerne vært myyye lengre ned på lista, men dette var noe vi fant ut i ettertid. Falt såå for navnet, så vil ikke unngå å bruke det bare fordi mange andre også liker navnet :) !

Vektøkning: Ikke nylig veiing, men ca 1,5 kg.

Vann i kroppen: Det vet jeg ikke noe om :)

Kynnere: Nei, kun ved anstrengelse.

Humør: Jeg blir lett sinna! Og lett veldig blid :)

Barnerom: Igang med planlegging. Skal male og sånn til våren når jeg kan lufte. Selvom jeg skal bruke trygg maling.

Utstyr: Klær snart ferdig. That's it :) Skal handle mer etterhvert.

Strekkmerker: Hadde fra før av :fnise:

Melk i brystene?: Nei!

Fødsel: Planlegger å føde på jordmorstyrt klinikk uten epidural osv. Like greit altså, er livredd sprøyter (det har jeg blitt etter en skummel tannlegetime ganske nylig!)

Plager: Bekkenløsning. Bekymringer.

Oppegående: Ja..

Sulten: Ja. Her går det i syltetøy og brødskive. Skal egentlig ha i meg mer jern, men blir så kvalm av f. eks leverpostei.. Må vel ta meg en biff snart og se og få kjøpt meg disse jerntablettene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...