Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Masse penger som går med, ja! Vi bestiller barnevogn og bilsete fra Tyskland, så vi sparer litt der. Men som student så merkes det allikevel. Og vi har ikke kommet ordentlig i gang med innkjøpene en gang :daane:

Du vet du er gravid når du våkner klokken fem den dagen du har bestemt deg for å sove lenge og må på do, for så ikke klarer å sovne igjen fordi du er sulten. Får se om jeg går og legger meg igjen litt etterpå. Nå har jeg i hvert fall fortært to brødskiver og sitter med David Attenborough-dokumentarer på Netflix :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker lister jeg også! :)

Termin: 12. mai

Kjønn: Jente

Utålmodig? Ikke egentlig. Det skal bli utrolig gøy å få hilse på den lille til slutt, men føler meg ikke helt klar på mange måter, både praktisk og mentalt, og synes godt hun kan bli inni der så lenge som mulig foreløpig!

Hodet ned: På forrige kontroll var det det, men det kan godt være at hun har snudd seg i mellomtiden. :)

Aktivitet i magen: Masse! Synes jeg kjenner noe nesten hele tiden, et lite dult her og der jevnt og trutt, og så gjerne turnoppvisning når vi skal sove. :rodmer:

Navn: Vi har noen alternativer klare, og skal vente og se hva hun passer til.

Vektøkning: + 1,5 kg

Vann i kroppen: Nei

Kynnere: Ja, stort sett noen hver dag. Mest når jeg anstrenger meg, så jeg prøver å ta det med ro når jeg merker at det trengs.

Humør: Selv synes jeg at jeg er i perlehumør stort sett hele tiden, men mannen er visst litt uenig. :fnise: Merker at jeg har blitt veldig lettrørt, men synes ikke det er noe problem helt ennå.

Barnerom: Du mener roterommet? Der ligger alt mulig av små og store innkjøp så langt hulter til bulter, og det skal bli godt å få ryddet skikkelig der inne, montert møbler og satt på plass ting der de skal være.

Utstyr: Har kjøpt inn ganske mye nå, men mangler litt klær, dyner og diverse apotekvarer. Resten er det ikke noe som haster med, selv om det skal nok på plass etter hvert. Har begynt å virkelig elske Finn.no!

Strekkmerker: Ser dem når jeg er tørr i huden, de ligger klare til å sprette ut! Men jeg klør en del hvis jeg ikke smører inn magen, så stort sett ser jeg dem ikke så godt. :)

Melk i brystene?: Nei

Fødsel: Ja, det var den, da... Jeg er jo ikke den første i verden som føder, og det er jo faktisk en helt dagligdags hendelse i verden, selv om det selvfølgelig er stort for den som gjennomgår det. Gleder meg til den er over. Man må jo bare gjennom det, og jeg velger å stole på statistikken som sier at det stort sett går greit med de aller fleste. Så får jeg bare takle det om det skulle skje noe verre. Har ikke lyst på epidural, og vil gjerne teste ut alternativ smertelindring så langt det lar seg gjøre.

Plager: Har blitt veldig mye trøttere nå i det siste, og får av og til blodtrykksfall og kynnere når jeg er sliten. Ellers går det egentlig greit!

Oppegående: Sover en hel del, men når jeg er våken, prøver jeg i det minste å late som om jeg er som vanlig.

Sulten: Ja, endelig! Utrolig godt å faktisk ha lyst på mat. Har ikke begynt å spise på natta enda, men kan godt hende det kommer om det fortsetter slik. :)

Nå skal jeg faktisk gå og spise litt! Hehe. God søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin: 5. mai

Kjønn: Usikker. Kanskje jente, men på langt nær sikkert.

Utålmodig? Ja! Synes ni måneder er lenge, og trives ikke som gravid.

Hodet ned: Det er vel for tidlig, tor jeg. Regner med at det blir snurring og turning helt fram til termin. Storesøster lå på tvers fram til uke 38.

Aktivitet i magen: Hele tiden! Tror jeg får med meg nesten alt den driver med der inne. Hyggelig, men også litt skummelt- det er så lett å frike ut når den for en gangs skyld ligger stille :ler:

Navn: Har to alternativer til jente, og bare ett alternativ til gutt. Så vi er så godt som klare.

Vektøkning: Vet ikke. Har ikke målt siden første kontroll, mistenker at jeg har gått en del ned.

Vann i kroppen: Nei

Kynnere: Ja, særlig når jeg går fort, eller ligger på rygg. Rart, men ikke plagsomt.

Humør: Labil så det holder og trøtt hele tiden. Eeelsker å være gravid, altså! :ironi:

Barnerom: Smula blir vel mest med oss i starten og flytter inn til storesøster etterhvert. Stresser overhodet ikke med det, det kommer når det kommer.

Utstyr: Har vogn og en sparkebukse på plass. Resten roter jeg fram fra loftet eller panikkshopper når permisjonen starter.

Strekkmerker: Satser på å resirkulere de gamle. Det går faktisk an! :)

Melk i brystene?: Ja

Fødsel: Kommer vel ikke unna, er jeg redd. Det er prisen for å få en baby. Sist gang var ikke akkurat noen fest, og jeg tviler på at det blir bedre denne gangen. Men har overlevd før og har planer om å gjøre det igjen- får jo en super premie :ler:

Plager: Voldsomt labil, trøtt, dårlig matlyst, svimmel, halsbrann og spyr etter hver middag. Sover veldig dårlig.

Oppegående: Nei, ikke i forhold til normalen.

Sulten: Nei. Usikker på om det er kvalme eller halsbrann, men jeg takler ikke å være mett- da sitter jeg og gulper helt til jeg tar grep og roper på elgen ;) Veldig merkelig følelse for en som egentlig er veldig glad i mat! :ler:

Så bottom line: det er moro å kjenne spark, men jeg gleder meg helt ekstremt til dette er ferdig og vi faktisk har en søt liten baby å kose med, i stedenfor en babymage som bare lager trøbbel og elendighet, hehe.

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Termin: 28. juni

Kjønn: Jente :babyjente:

Utålmodig? Ikke enda. Er lei av å gå gravid, men venter ikke på at hun skal komme enda.

Hodet ned: Nei. På ultralyden i går lå hun litt til høyre, litt til venstre, så litt med hodet opp før hun la seg med hodet til høyre igjen :ler:

Aktivitet i magen: Hver dag flere ganger til dagen. Jeg kjenner at hun er der, men hun sparker ikke like hardt og mye som storebroren.

Navn: Check!

Vektøkning: +1 kgved forrige kontroll. Regner ikke med at det har tatt av etter det siden jeg kaster opp en del.

Vann i kroppen: Nei.

Kynnere: Litt, men ikke plagsomt.

Humør: Mannen kalte meg hormontroll en kveld :fnise: Ellers så tror jeg det er passe greit ute blant folk ;)

Barnerom: Alle tingene som skal lagres på loftet står der nå. Det blir vel ryddig en gang. Hun skal jo dele rom med oss en stund først så stresser minimalt med det.

Utstyr: Har det aller meste fra før. Har begynt å handle litt klær også skal jeg se gjennom hva som kan brukes fra sist. Må kjøpe ny madrass til senga.

Strekkmerker: Ikke enda, og de fra sist har ikke begynt å vise seg enda! :nigo:

Melk i brystene?: Ikke så mye.

Fødsel: Gleder meg! Håper bare jeg kommer meg til sykehuset og slipper styrtfødsel hjemme på badegulvet med en stk. stresset pappa ved siden av! :hoho:

Plager: Kvalme, oppkast, bekkenløsning, halsbrann...

Oppegående: Ehm, nei ;)

Sulten: Veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin: 17.mai

Kjønn: Gutt

Utålmodig? Nei, har ikke rukket det. Mangler foreløpig det meste enda, så han får vente litt til! Dessuten har jeg alt for mye å gjøre på jobb.

Hodet ned: Aner ikke

Aktivitet i magen: Stadig vekk. Så hardt at det tydelig vises på utsiden av magen, men ikke plagsomt i det hele tatt.

Navn: Vi er ikke engang i nærheten av å bli enige, så nei...

Vektøkning: Vet ikke, veier meg ikke.

Vann i kroppen: Nei.

Kynnere: Litt, men ikke plagsomt.

Humør: Godt! Litt sliten av og til, men det er normalt på denne tiden av året :Nikke:

Barnerom: Nei, det er ikke klart. Nå kommer han uansett til å sove på vårt rom den første tiden, så jeg stresser ikke med det.

Utstyr: Har vugge Utover den og noen klær, har vi ingenting. Trodde vi hadde vogn, men den hadde visst ikke vært lagret så trygt som vi trodde, så den har musa spist på. Har planer om å gjør en storhandel snart, bare for å få en del av det viktigste i hus.

Strekkmerker: Nei, men hadde ingen forrige gang heller, så jeg tenkte jeg skulle fortsette den trenden. :danse:

Melk i brystene?: Vet ikke

Fødsel: Ja, det var den ja....

Plager: Litt vondt i rygg/bekken og litt laber søvnkvalitet. Ellers i storform!

Oppegående: Alt er relativt, men jeg føler det :laugh:

Sulten: Konstant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite dere legger på dere da. Jeg er på + 4-5 kilo nå jeg ca, etter 23 fullgåtte uker. Veier meg bare før hver jordmortime, for har helt angst for den stadig økende drittvekta. Usj. Jeg trener og spiser så sunt jeg klarer... men, viljestyrken er ikke like tilstedeværende i helgene (åkei, den er ikke-eksisterende, haha :ler:)

Har heldigvis en jordmor som er veldig grei med meg og sier at sånn er det bare. Vekta skal opp og noen legger på seg jevnt, andre legger på seg i perioder. Hun er ikke opptatt av vekta, så fremst jeg ikke går opp laaaangt over gjennomsnittet da, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag skal jeg få en times gravidmassasje på Britannia SPA. Det skal bli så deilig! :rodmer:

Tenk at jeg er 27 uker på vei. Snart 28, til og med! Tiden sneglet seg så veldig avsted frem til UL og nå løper den bare fra meg :ler:

Barnevogna og bilsetet er sendt fra butikken i Tyskland, så får vi se hvor mye tollen forsinker det :ler:

Mannen kom med en kopp te og en muffin på senga til meg i morges, fine, fine mannen! Har en dyp hoste som har satt seg i brystet og har vært sjaber hele uka, så om det ikke bedrer seg over helgen må jeg vel krype til korset og ta meg en tur til legen, selv om jeg har svangerskapskontroll hos henne 13. februar. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 5,5 kg! Skulle gjerne ha hatt litt mindre matlyst.....

Jeg skulle vaksinere meg mot svineinfluensa, men så ble jeg smittet før jeg kom så langt. Så nå har jeg hatt det og! Var skikkelig dårlig i 3 dager, så gikk det over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått opp 5,5 kg! Skulle gjerne ha hatt litt mindre matlyst.....

Jeg skulle vaksinere meg mot svineinfluensa, men så ble jeg smittet før jeg kom så langt. Så nå har jeg hatt det og! Var skikkelig dårlig i 3 dager, så gikk det over.

Huff.skummelt med svineinfluensa da.Men hvordan visste du at det var det du hadde og ikke vanlig influensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en test til legen. Fikk svar 2 dager senere at det var svineinfluensa. Måtte sjekke om det var det, for det er ikke noe vits i å vaksinere seg hvis man har fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, da! Jeg har ikke vaksinert meg og bank i bordet, ikke fått influensaen heller!

Fikk tips om denne lista istad, praktisk!

1. trimester

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fulgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

2.trimester

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

3.trimester.

7 fullgåtte måneder: 30 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker + 2 dager

Gravidmassasje kan forresten anbefales på det sterkeste. Flinke, flinke damen på Britannia. Så deilig med spesialbenk, jeg lå på magen i en hel time!

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med gravidmassasje, Tekola!

Selv har jeg ett eneste velværemål før Smule kommer- å få klippet håret, som sårt kunne trenge å få av noen slitte centimeter. Om jeg faktisk får rumpa i gir og får det gjort, er dog en annen sak... *treig*

Og angående spesialbenk: jeg er sikker på at førstemann som finner opp en madrass med hull til magen, som kan masseproduseres og ikke er altfor dyr, kommer til å tjene en formue! :ler:

Endret av Mafalda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Og angående spesialbenk: jeg er sikker på at førstemann som finner opp en madrass med hull til magen, som kan masseproduseres og ikke er altfor dyr, kommer til å tjene en formue! :ler:

Mannen til ei venninne kjøpte en skumgummimadrass hvor han skar hull til magen og la den oppå den vanlige madrassen. Vips så kunne hun ligge på magen hver natt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, snille mannen! Løsningsorientert som bare det. :)

Gravidmassasje hørtes deilig ut, Tekola. Det hadde vært noe! Hårklipp står på plakaten her også, skal prøve å få det til når permisjonen min begynner. Nå synes jeg tiden begynner å gå lovlig fort fremover...

Ellers har jeg det for tiden moro med å prøve å gjette hvor hodet inne i magen holder til. Utrolig at man faktisk kan begynne å gjenkjenne konturene av et menneske der inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en test til legen. Fikk svar 2 dager senere at det var svineinfluensa. Måtte sjekke om det var det, for det er ikke noe vits i å vaksinere seg hvis man har fått det.

Husk at vaksinen beskytter mot de 2 andre influensaene som herjer også :) Du kan fortsatt få de to selvom du har hatt svineinfluensa. Men nå er vel sesongen over snart..?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere kjøpt av barnemøbler? Og har dere planlagt et eget rom til babyen (selvom det kanskje blir samsoving til å begynne med), eller er det noe dere ordner etter den er født? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest airam90

Termin: 6 juni

Kjønn: Gutt

Utålmodig: Nei, men gleder meg jo veldig!

Hodet ned: Nei, han ligger på tvers :fnise:

Aktivitet i magen: Masse!! Sparker som en gal inni der!!!

Navn: William

Vektøkning: 3 kg

Vann i kroppen: Nei.

Kynnere: Masse og vonde, har fått beskjed om å holde sofaen...

Humør: Bra!

Barnerom: Han skal ligge inne hos oss til han er ferdig med nattmat, men har eget rom som skal begynnes på når vi flytter inn i nye leiligheten i mai :)

Utstyr: Har det meste klart egentlig :) Ganske greit siden jeg har fått beskjed om å ta det med ro.

Strekkmerker: Niks :)

Melk i brystene?: Nei

Fødsel: Gleder meg og håper han holder seg i magen til uke 37.

Plager: Vond rygg, trøtt, masse vonde kynnere. Ellers fin.

Oppegående: Sofaen er min beste venn

Sulten: Lite matlyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termin: 13 juni

Kjønn: Jente

Utålmodig: Ja og nei:)

Hodet ned: Nei, kjenner alltid sparkene langt nede

Aktivitet i magen: Ja, har kjent liv siden årsskifte

Navn: Hemmelig:)

Vektøkning: 6 kg!

Vann i kroppen: Litt

Kynnere: Nei

Humør: Stort sett godt humør

Barnerom: Ikke klart. Men hun skal ligge på vår rom de første 6 mnd

Utstyr: Har endel etter storebror. Skal kjøpe ny bilstol, madrass, stellematte, klær

Strekkmerker: Ingen (bank i bordet) Slapp unna sist. Smører som en gal med bodybutter på magen;)

Melk i brystene?: Tror ikke det

Fødsel: Gleder meg til å få det overstått:) Hadde grei fødsel sist, bare jeg får lystgass så er jeg fornøyd:)

Plager: Veldig bra form for tiden. Sover mindre på natten.

Oppegående: Er sofasliter....

Sulten: Ja, desverre. Derfor jeg har gått opp 6 kg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våkna kl 02.30 i dag. Andre som er våken på natta?

Termin: 15 mai

Kjønn: Jente, trur dei

Utålmodig: Ja, men føler me har nok å ordne før ho kjem. Dessutten går tida fortare denne gongen

Hodet ned: Nei, på tvers sa jordmor. Har også alltid spark langt nede.

Aktivitet i magen: Ja, masse heile døgnet.

Navn: Ja, det er bestemt for begge kjønn

Vektøkning: Ja, men er usikker på kor mykje.

Vann i kroppen: Ikkje meir enn eg pleier

Kynnere: Ja, ofte men ikkje så vonde

Humør: Varierande

Barnerom: Rommet er der, men ikkje heilt klart

Utstyr: Har ein del etter storesøster. Må ha ny vogn, vippestol, stellebord, stellematte, babygym, litt apoekting, men har det meste. Vogn skal eg kjøpe brukt.

Strekkmerker: Ja, men dei er frå forrige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Hva har dere kjøpt av barnemøbler? Og har dere planlagt et eget rom til babyen (selvom det kanskje blir samsoving til å begynne med), eller er det noe dere ordner etter den er født? :)

Vi har jo alt fra før (det er deilig altså!) så alt er egentlig klart. Kommer til å bruke Bedside Crib fra begynnelsen av også kjøper vi sprinkelseng når det blir behov for det. Babyrommet blir nok innredet når hun skal begynne å bruke det. Storebror nekter å sove på sitt rom og bruker det kun til lek så vi stresser ikke ;) Hun skal jo uansett sove hos oss i minst et år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...