Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I morgon er det tid for ordinær UL. Eg kjenner eg har begynt å smågrua meg litt, sjølv om eg seinast i ettermiddag (synst eg) kjente små spark frå krabaten. Eg håpar natta og morgonen går FORT! :bond:

Hvordan gikk det på ul ? :) Eg skal på ul om to uker.er alt for lenge til ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled dykk, de som har UL å sjå fram til. Det er litt av ein opplevelse å studera den lille som gjespar, strekker på seg, snur på seg og gjer seg til for "kamera". :rodmer:

Me var på ordinær UL i dag. Og alt stod heldigvis bra til med den lille krabaten. Så nå tør eg å seia med 100 % sikkerhet at eg har kjent spark i nokre veker. :fnise: Me lever fremdeles i uvissa når det gjeld kjønn. Eg var usikker på om eg ville vita, mens mannen helst ville. Og då jordmor aldri spurte oss om me ville vita kjønn, tenkte eg det fekk vera mannen si oppgåve å høyra med henne om det var viktig for han. Det gjorde han aldri, så nå veit me like mykje etter timen. Og eg kjenner eg er fornøyd med det. :)

Me skal få innkalling til to nye UL-ar seinare, så det er mulig det blir anledning då. Først skal me tilbake i veke 24 for å sjekka blodgjennomstrøyming (rutine etter tidligare svangerskapsforgiftning), og deretter i veke 32, sidan morkaka låg litt langt nede. Eg må innrømma at tanken på KS skremmer meg nokså mykje, men i dag er eg så glad for at alt stod bra til, og det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. Morkaka "veks" tross alt oppover hos dei fleste. :Nikke:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mange som har UL snart, blir spennende å høre hvordan det har gått med alle sammen! Vil dere vite kjønn om det går? Vi vil gjerne vite om det er mulig, men tar det ikke så tungt om det ikke går. Håper bare alt er bra der inne.

Vi må jo se det an, men som han argumenterte: det er ikke sjelden at arbeidsgivere ønsker full sykemelding, heller enn at de må forholde seg til lav og svingende arbeidskapasitet. Naiv som jeg er, hadde tanken aldri slått meg før, men jeg ser jo hva han mener: hvis de sykemelder meg og får pengene refundert fra NAV; kan de sette inn en pålitelig og billig vikar og lære opp vedkommende med en gang, for jeg blir jo uansett borte i permisjon.

Da er jeg også naiv, gitt. Skjønner tankegangen fra den andre siden av saken - men det er jo så fint på jobb! :) Du har riktignok hendene fulle hjemme i tillegg, det har jo ikke jeg. Jeg må si jeg er imponert og også litt lettet over at dere nå venter femtemann - da må jo jeg fikse én eneste liten unge, forhåpentligvis. :fnise: Hvordan går det med deg nå da?

Me var på ordinær UL i dag. Og alt stod heldigvis bra til med den lille krabaten. Så nå tør eg å seia med 100 % sikkerhet at eg har kjent spark i nokre veker. :fnise: Me lever fremdeles i uvissa når det gjeld kjønn. Eg var usikker på om eg ville vita, mens mannen helst ville. Og då jordmor aldri spurte oss om me ville vita kjønn, tenkte eg det fekk vera mannen si oppgåve å høyra med henne om det var viktig for han. Det gjorde han aldri, så nå veit me like mykje etter timen. Og eg kjenner eg er fornøyd med det. :)

Så flott! Det var godt å høre. Vil dere prøve å finne ut kjønnet på senere UL kanskje, eller "stopper" dere der? Fint du får god oppfølging videre, og det som ikke har skjedd ennå, det har ikke skjedd!

Sitter og tenker selv på alt mulig som kan inntreffe, og det er jo ikke helt bra, merker jeg. Jeg skal virkelig prøve å takle ting som faktisk skjer og ikke prøve å gape over alt som kan skje i tillegg. For det er jo fryktelig mye! Allerede nå i uke 17 merker jeg små strekkmerker, og med en gang krisemaksimerer jeg og ser for meg hele kroppen dekket i blålilla striper. Når jeg får tenkt litt på det, tar jeg heller strekkmerker fremfor mange andre bivirkninger av graviditeten. Og de trenger jo ikke bli verre heller (selv om jeg egentlig regner med det...).

Matlysten er definitivt bedre, jeg kan stolt rapportere om inntatt middag hver eneste dag i forrige uke! Har litt mer energi også, og skal ta opp igjen treningen denne uken. Så det er jo gode ting som skjer også. Har fortsatt ikke gått opp i vekt selv om magen absolutt har vokst, men det kommer nok. Alle de gamle buksene mine er nå for store overalt bortsett fra rundt magen... Fant meg til slutt en mammabukse, ahh så herlig! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott! Det var godt å høre. Vil dere prøve å finne ut kjønnet på senere UL kanskje, eller "stopper" dere der?

Eg trur nok mannen vil, og eg trur eg klarar meg heilt fint utan. Så me får sjå, og satsa på at me klarer å bestemma oss før kvar UL. Men eg er ikkje interessert i å ta nokon private UL-ar for å sjekka kjønn.

Herlig at formen begynner å komma seg. Og mammabukser er supert! (Which reminds me, eg har fremdeles to stk som må leggast opp. *prokrastinere* :sjenert: )

Det blir spennande med alle dei kommande UL-ane her. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er jammen glad eg ikkje går høggravid nå, men fremdeles får den gode, varme dunkåpa mi igjen. Her i barteby er det nærmare 15 minus om dagen. :fryser: Men veldig koselig med fyr i peisen kvar ettermiddag etter jobb - og utan at stova blir ei badstue. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sniker meg inn her også, jeg, siden terminen min plutselig ble flytter fra april til 8. mai etter ordinær ultralyd! Håper ingen har store problemer med det!

Legger inn en liten presentasjon i presentasjonstråden også :smilyblomst:

Jeg er uansett 18+1 i dag og venter ei lita jente! Er masterstudent på religionsvitenskap på NTNU i Trondheim og giftet meg i mars i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen: Tekola! Og gratulerer med ei lita jente. Fint med fleire, slik at me etter kvart får litt fart på skravlinga. ;) Artig med fleire trondheimarar. :tommelsmil: Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare jukse-trønder, da. Kommer opprinnelig fra Tønsberg, men flyttet opp for å studere! Og så har jeg alltid vært veldig glad i Trøndelag, har hytte på Røros og giftet meg i kirka der :rodmer:

Veldig spent, skal på infomøte på helsestasjonen i Midtby'n i morra! Spesielt spent på alderssammensetningen. Følte meg så innmari ung da jeg var på UL på St. Olavs, alle så så stygt på meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre "jukse-trønder" her også. Men godt etablert her, etter straks ti år i bartebyen. ;)

På gravidtreffet hos mi jordmor med førstemann, var eg med mine då 27 år blant dei yngste. Dei fleste var nok rundt 30 - og nesten alle var førstegangs. :overrasket: Men eg ser for meg at Midtbyen antagelig har fleire yngre gravide enn min helsestasjon (Trondheim sør). :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheimer her også :fnise:

Jeg er 13 + 2 nå, og formen er myye bedre enn for en mnd siden. Jeg har ikke ordinær UL før i uke 19, blir lenge å vente....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheimer her også :fnise:

:5:

Herlig at formen er stadig bedre. :tommelsmil: Eg føler meg jammen heldig som så langt har sluppe unna omtrent alt anna enn bekkenplagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldige dere er som snart skal på UL!

Jeg har ikke fått time før i uke 19, så har enda 2 uker igjen. Og ja, vi vil vite kjønn. Jeg tenker det er så mye annet å være spent på at vi ikke trenger enda en ting, men det er selvfølgelig smak og behag :) For vår del tror jeg dessuten vi trenger det. Vi er nemlig laaaaangt fra hverandre hva gjelder navn, og jeg frykter det her barnet blit et av de tre barna i året som får navn fastsatt av folkeregisteret :fnise: Neida, vi blir nok enige, men det kommer til å ta tid!

Jeg har dessuten et annet stort problem for tiden. Årets julebord står for døren, og jeg finner ingenting å ha på meg. Det er forresten ikke et helt uvanlig problem, men forskjellen nå er at det ikke hjelper å tråle butikkene for så å kjøpe en altfor dyr kjole jeg bare får brukt noen få ganger, sånn som jeg pleier... Nå er det faktisk ingenting å finne. Magen har blitt for stor til at mine gamle kjoler sitter pent, og for liten til at jeg synes mammakjoler funker... mao har jeg faktisk ingenting å ha på meg! :grine:

Noen som har sett noe som fungerer fint på sånn mage?

Forøvrig har jeg fortsatt en sprellebaby, som jeg nå er så heldig å kjenne masse til. Den herligste følelsen :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at det kommer flere!

UL vel overstått her, uten at vi ble så mye klokere på hva det er som spreller inni magen. Den sprellet så kraftig og grundig at det var vanskelig å måle det som skulle måles, og å få noe annet enn et uklart, kjapt glimt av kjønnet var visst helt umulig. Men alt ser fint ut og ny termin er 5. mai.

Sitter og tenker selv på alt mulig som kan inntreffe, og det er jo ikke helt bra, merker jeg. Jeg skal virkelig prøve å takle ting som faktisk skjer og ikke prøve å gape over alt som kan skje i tillegg. For det er jo fryktelig mye! Allerede nå i uke 17 merker jeg små strekkmerker, og med en gang krisemaksimerer jeg og ser for meg hele kroppen dekket i blålilla striper.

Unnskyld meg, men :hoho: Det, min venn, ville være en medisinsk sensasjon. Men for all del, jeg skjønner godt at det er lett å krisemaksimere. Og det er så mye som skjer på disse ni månedene, så det er jo mer enn nok å ta av når det gjelder både bekymringer og uromomenter... Håper ellers du har det bra (og at stripene i det minste holder seg til magen)!

Eliza, jeg er nesten glad for at jeg slipper unna julebordet i år, ellers hadde jeg slitt med akkurat det samme! Men jeg tror at folk er forståelsesfulle hvis man forklarer at det ikke akkurat er tiden for å kjøpe noe knallfint og splitter nytt...?

Og ellers grunner jeg på de store tingene i tilværelsen for tiden: Hvordan kan det ha seg at jeg fremdeles er så feit, så mye som jeg spyr? Det burde ikke være mulig, for tenk! :sur::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit, Tekola! :) Nå ble jeg nesten litt småmisunnelig på alle trønderne her inne, fine byen dere bor i!

Unnskyld meg, men :hoho: Det, min venn, ville være en medisinsk sensasjon. Men for all del, jeg skjønner godt at det er lett å krisemaksimere. Og det er så mye som skjer på disse ni månedene, så det er jo mer enn nok å ta av når det gjelder både bekymringer og uromomenter... Håper ellers du har det bra (og at stripene i det minste holder seg til magen)!

Høhø, ja, jeg vet... Har en tendens til å ta i litt når det gjelder bekymringer. Og dette var jo en forholdsvis uskyldig ting. :fnise:

Jeg har dessuten et annet stort problem for tiden. Årets julebord står for døren, og jeg finner ingenting å ha på meg. Det er forresten ikke et helt uvanlig problem, men forskjellen nå er at det ikke hjelper å tråle butikkene for så å kjøpe en altfor dyr kjole jeg bare får brukt noen få ganger, sånn som jeg pleier... Nå er det faktisk ingenting å finne. Magen har blitt for stor til at mine gamle kjoler sitter pent, og for liten til at jeg synes mammakjoler funker... mao har jeg faktisk ingenting å ha på meg! :grine:

Noen som har sett noe som fungerer fint på sånn mage?

Hva med en kjole, tunika eller topp med empireliv? Da har du plass til magen, og kan bruke den igjen når du ikke er gravid også. Du har ingen tettsittende kjoler med litt stretch? Da vil jo den lille magen stikke fint ut uten at det blir ubehagelig. Hva med en omslagskjole, kan det være noe? Det kan jo hende du finner en mammakjole også som kan fungere både nå og senere i svangerskapet, det er jo mange forskjellige typer. Vet ikke om du har vært i en mammaklærbutikk og tittet litt? Finklær synes jeg er vanskelig i utgangspunktet, og det hjelper ikke med en slik mellomstadiefasong vi har nå! Lykke til på jakt. :)

Her inne i magen sprelles det også, det vil si jeg kan ikke finne ut av hva det ellers kan være som bomper i vei der inne til tider, så da satser jeg på at det er den lille. :rodmer: I dag gikk jeg en kjapp tur innom en barnebutikk bare for å titte litt, og måtte gå igjen da jeg nesten begynte å gråte av tanken på å leke med disse lekene med sprelleren. Åh, merker ingenting til de hormonene jeg altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Julebordantrekket mitt blei ein gravidkjole kjøpt på H&M. Ikkje akkurat overpynta, men heller ikkje underpynta. Men nå pleier ikkje julebordantrekket å vera av typen "galla" på arbeidsplassen min, heldigvis. Den passa egentlig nokså godt. Men ei som ikkje hadde sett meg på ei veke, kommenterte at ho synst eg hadde vokst sidan sist, så enten var den noko stram (i tillegg til at eg hadde "kveldsmage"), eller så har eg kanskje blitt større? :vetikke: Eg prøver iallfall ikkje lenger å skjula magen - det kunne bydd på utfordringar. :tunge1:

Her inne i magen sprelles det også, det vil si jeg kan ikke finne ut av hva det ellers kan være som bomper i vei der inne til tider, så da satser jeg på at det er den lille. :rodmer: I dag gikk jeg en kjapp tur innom en barnebutikk bare for å titte litt, og måtte gå igjen da jeg nesten begynte å gråte av tanken på å leke med disse lekene med sprelleren. Åh, merker ingenting til de hormonene jeg altså...

Så koselig! :rodmer:

Her er det også livat i magen i dag - og særlig nå i kveld. (Det er vel nå eg får tid og ro til å kjenna etter. ;) ) Nokon held tydeligvis party nå på laurdagskvelden. Korleis skal dette bli i tenåra, tru? :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...