Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Jeg har gått opp og ned på vekta. Opp 2 kilo, ned 2 kilo. Haha. Men, det er ikke farlig å ikke gå opp i vekt så tidlig i svangerskapet og spesielt ikke om man har litt fett på kroppen fra før av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg veldig fornøyd med at jeg ikke har gått opp i vekt ennå, for sist svangerskap gikk jeg opp 3 kg iløpet av de første 12 ukene, totalt 17 kg i svangerskapet. Og de kiloene forsvant ikke av seg selv etter fødselen slik man ofte får inntrykk av at de gjør..

Denne gangen er jeg 2 kg tyngere enn forrige gang jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier faktisk ikke en vekt, så jeg aner ikke... Skulle ikke forundre meg om jeg har gått litt ned pga kvalme og oppkast, men det skal jeg ikke klage på. (startet svangerskapet med ti unødvendige kilo som kom da jeg begynte å jobbe på et sted med høyt tidspress og full sjokoladeskål :forvirret: )

Men dere søvnløse damer: vi burde jo absolutt benytte tida til noe fornuftig, i steden for å telle sauer. Tror jeg har et støvete portugisisk-kurs liggende på loftet ;) Spørsmålet er om det lar seg gjennomføre i praksis nå når energinivået sånn generelt sett er elendig hos de fleste.

Viss dei finner noko så er det gjerne noko å gjere i det minste. Viss ikkje dei finner noko så må eg gå å vente til veke 9-10 før eg får vite om det har gått galt nok ein gang. Det er nokon jævlig veker...blir dritstressa.

:klem:

Det må være en utrolig tung tid. Krysser fingrene for dere!

I barndommen var hun en pest og en plage, men hun ble ganske ok som voksen. :laugh:

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det omtrent berre eg som går opp i vekt her? Eg er nok på +4 kg i forhold til førgravidvekt nå. :forvirret: Slik går det når ein har ulvehunger (den verste ulvehungeren har heldigvis avtatt nå, men eg et for to og vel så det :sjenert: ), tilnærma null kvalme og ingenting oppkast, kombinert med eit bekken som nærmast lenker meg fast til sofaen. :roll: Eg går på vanngym 1-2 gonger kvar veke, men det er meir husmortrim enn det eg er vant til.

Nå er det nok like før nyheten må sleppast til kollegaer. Magen begynner å bli så stor nå, særlig på ettermiddags- og kveldstid, at det er vanskelig å halda det skjult. Snart må eg vel gå over til gravidbukser på jobb også, ikkje berre på kveldstid, og då er det kul umulig å halda magen inne. I dag tidlig, i gravidbuksa, må eg ha sett ut som rundt veke 28 i forrige graviditet. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veldig fornøyd med at jeg ikke har gått opp i vekt ennå, for sist svangerskap gikk jeg opp 3 kg iløpet av de første 12 ukene, totalt 17 kg i svangerskapet. Og de kiloene forsvant ikke av seg selv etter fødselen slik man ofte får inntrykk av at de gjør..

Denne gangen er jeg 2 kg tyngere enn forrige gang jeg ble gravid.

Ja, den varierer. Noen er sykt heldige. Jeg har tre venninner som alle har gått ned babyvekten, og litt til, mens de ammet. Andre igjen sliter i mange år. Jeg tipper jeg er i sistnevnte kategori, men håper på den første, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper helgen har vært god, damer! Jeg har brukt den på å hente meg inn igjen litt etter en lang uke, det er enda mer deilig å kunne slappe av litt nå enn det var før. Prøvde å gå på vekta i går, den viste minus 2 kilo siden jeg veide meg hos legen for fire uker siden og det kan jeg vel takke null matlyst og oppkast for. Satser på at det går andre veien ganske snart, mannen spør dagen lang om ikke jeg har lyst på litt is, litt sjokolade, litt kjeks, osv, og gjør en hederlig innsats sånn sett! :) Han har fått det for seg at jo flere kalorier, jo bedre, men jeg er egentlig litt skeptisk til å proppe i meg is og slikt hver dag... Selv om det er det eneste i huset som frister til tider.

Må også dele en fascinerende artikkel jeg fant: http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/centralamericaandthecaribbean/mexico/1460240/I-put-the-knife-in-and-pulled-it-up.-Once-wasnt-enough.-I-did-it-again.-Then-I-cut-open-my-womb.html Den eneste damen i verden som har tatt keisersnitt på seg selv. :sjokkert:

(Får ikke til å lage fine linker, beklager!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste fredag skal jeg offentliggjøre det på jobb. Da er jeg 11+5 og vi skal ha julebord:)

Vurderer faktisk å vente til jul før jeg sier noe til familie (hvis jeg klarer å skjule det da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med offentliggjøring og julebord! :)

Så får du se om magen holder seg liten nok helt fram til jul...

Jeg må droppe julebord, i år også. Irriterende at det er i midten av desember, da er det så mye andre avslutninger og skole/aktivitetsgreier at det siste jeg orker er å feste. Ja til julebord i januar og sommerfest i august (er nok i et sørgelig mindretall, så det blir neppe noe av...)!

Må også dele en fascinerende artikkel jeg fant: http://www.telegraph...en-my-womb.html Den eneste damen i verden som har tatt keisersnitt på seg selv. :sjokkert:

Hjelpes. Skulle ikke tro det var mulig! Og at hun faktisk klarte det, og ikke strøk med underveis, det er jo helt utrolig.

Håper ellers du får i deg noe mat. Is og slikt er vel ikke det beste, men hvis det er det eneste som frister så må det da være lov... du tar vitaminer og slikt? Jeg har ikke noe problem med matlysten lenger, men det er akkurat som om jeg ikke tåler å være mett. Middagen kommer stort sett alltid i retur, det er så ubehagelig å ha mat i magen. Ugh. Hvordan skal det bli når hele magen er full av baby? :ler:

Ellers er jeg nå 100% sikker på at jeg kjenner noen bittesmå bevegelser innimellom.

Hei, Bønna! Lurer på hvem du er! :vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg deler gjerne litt av apetitten min med dei som måtte ønska. Eg er nærmast botnlaus. :roll:

Så herlig med bevegelsar, Mafalda. :hjerte: Eg synst også eg kanskje kjenner noko innimellom, men eg tør ikkje å tru heilt på det. Då blir det berre ekstra tungt om me kjem på ordinær UL og det viser seg at det ikkje har vore liv på fleire veker. Sa optimisten. :sjenert:

Helga har forresten vore fæl sånn bekkenmessig. Eg var i god form på fredag, men helgevask av dei 3 bada/toaletta våre pluss til saman i underkant av 2 timar på handel var nok til å setja meg sånn ut av spel at eg ikkje fekk komme meg noko meir ut denne helga. Og ikkje fekk eg leika stort med 2-åringen heller. Det er så trist å vera ei mor som knapt kan sitja og bygga tårn med poden på golvet eingong. :grine: Men denne veka har eg time til fysio. Håper det kan halda bekkenet i sjakk ei stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som er ømme og vonde i nedre delen av ryggen? Det har vært litt av og på, men i går begynte det å gjøre skikkelig vondt og det har fortsatt i dag. Er det noe jeg kan gjøre for å forebygge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg sitter med pute i ryggen etter det vart eg bedre i ryggen. Eg har godt ned i vekt, men i går hadde eg ekstrem stor mage på kvelden og eg kjente noko hardt midt på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste fredag skal jeg offentliggjøre det på jobb. Da er jeg 11+5 og vi skal ha julebord:)

Vurderer faktisk å vente til jul før jeg sier noe til familie (hvis jeg klarer å skjule det da..)

Spennende! Sikkert fint å ta det da, så slipper du å lure på hvordan du skal gjøre det med alkohol og slikt... Lykke til! :)

Håper ellers du får i deg noe mat. Is og slikt er vel ikke det beste, men hvis det er det eneste som frister så må det da være lov... du tar vitaminer og slikt?

Jeg får i meg vitaminer og tran, så jeg satser på at det skal gå greit frem til jeg får lyst på litt mer mat. Frukt og slikt er ikke så vanskelig å få i seg, heldigvis. Uff, det høres fælt ut å drive og kaste opp så ofte, da blir liksom innsatsen bortkastet! :fnise: Har det gått greit hjemme uten mannen i det siste? Og tenk at du kjenner bevegelser, så fantastisk! Gleder meg til det blir min tur, men får vel vente noen uker til siden jeg ikke har født før.

Eg deler gjerne litt av apetitten min med dei som måtte ønska. Eg er nærmast botnlaus. :roll:

Ja takk til litt appetitt hitover! Tar imot alt du har til overs. :) Synd bekkenet ditt krangler, håper fysiotimen får ordnet litt opp. Hvordan hadde du det i forrige graviditet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja takk til litt appetitt hitover! Tar imot alt du har til overs. :) Synd bekkenet ditt krangler, håper fysiotimen får ordnet litt opp. Hvordan hadde du det i forrige graviditet?

Eg hadde sett meg som mål å droppa kveldsmaten i kveld, etter ein gigantisk lunsj og ein større middag, og sjølvsagt nokre småmåltider i løpet av dagen, men det blei for hardt, gitt. :spise: Så eg sender gjerne apetitt din veg. ;)

Fysio er først på torsdag. Spent. Sist sleit eg også med bekkenet, men først då eg var noko over halvvegs. Denne gongen starta det i veke 5. Sist gjekk eg aldri til behandling, berre ein time til manuellterapeut som var FULLSTENDIG bortkasta (pga håplaust elendig MT). Men heldigvis forsvann alle bekkenplager nesten rett etter fødsel. Eg håper jo på det denne gongen også - om ikkje før. :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er jammen ikke lett å være oss for tiden :ler:

Synes vi skal klappe oss selv på skulderen for å gjøre en hederlig innsats! Lykke til på fysio i morgen, dreia, håper du merker bedring! Og så håper jeg rygger og bekken og manglende/voldsom matlyst farer penest mulig med alle sammen.

Jeg overlevde aleneuka, Øydis, men bare såvidt :fnise:

Og i dag har vi noe av samme problematikken: en som skal ha pianokonsert etter fotballtrening, mens eldste skal ha cellokonsert på andre siden av byen, tredje skal på speider og minste på ballett... Det er så typisk november/desember og mai/juni, det er heldigvis ikke sånn resten av året. Ikke like ille, i hvert fall! Og nå er i alle fall mannen min hjemme, så vi låner en ekstra bil fra jobben hans og kjører fram og tilbake hele kvelden. Oslo rundt på tilbud, noen som har lyst på sightseeing? :roll:

Formen er fremdeles passe begredelig. Nytt av uka er hodepine, i tillegg til halsbrann-kvalmen og søvnløsheten. Blir litt skremt av hvor dårlig jeg føler meg når det er såååå veeeeldig lenge igjen av svangerskapet. Hvordan blir formen da i februar? April? Prøvde å muntre opp mannen min i går ved å si at "Nå er det bare 171 dager igjen, det går stadig nedover!", hvorpå han bare stirrer dumt på meg og utbryter "Du er klar over hvor j**lig lenge 171 dager er?"

Bønna hilser til sine jevngamle, og håper h*n snart får følge av flere spark! Bare så det er sagt, det er IKKE mye jeg kjenner og slett ikke hver dag. Men at h*n er der og turner litt, det er jeg sikker på. Så får vi se hvem som blir nestemann ut :) Spennende tider, dette, til tross for alt ubehag og alle vondter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg må finne på et annet kallenavn enn Bønna. Det høres ut som jeg allerede har dømt stakkaren til en rullingsrøykende framtid på Galgeberg Corner.... :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, jeg må finne på et annet kallenavn enn Bønna. Det høres ut som jeg allerede har dømt stakkaren til en rullingsrøykende framtid på Galgeberg Corner.... :klaske:

:fnise:

Eg får meir og meir trua på at eg kjenner turning, eg også.Sjølv om eg ikkje heilt tør å stola på det. Det KAN jo vera berre lunsjen som gir frå seg eit lite livstegn. :gjeiper: Dei siste par-tre dagane har det vore kanskje 2-3 gonger om dagen, men helst nokså rett etter mat. Så kven veit? :vetikke:

Ca. 24 veker igjen for min del nå. Eller 19, om krabaten vel å komma like tidlig som storebror. Det er jo ikkje sååå lenge? Og den beste tida - rundt veke 20-30+, med synlig veksande mage, spark og ikkje for tungt - har me fremdeles igjen. :strix:

Eg føler meg veldig priviligert, for alternativet - ufrivillig barnlaus - er langt verre. Og eg kjenner og "kjenner" fleire som er der fremdeles. :trist:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant. Alternativet er så mye verre. Jeg må likevel bare innrømme at jeg ikke klarer å sette meg helt inn i det- sikkert fordi jeg har vært mamma i hele mitt voksne liv, så hvor stort savnet kan bli er nok utenfor min fatteevne... Samtidig kan vel alle mammaer tenke seg til hvor sårt det må være å ønske, ønske, men ikke få. En bekjent av meg strevde lenge, og er fremdeles barnløs, og jeg tror hun kunne byttet bort omtrent hva det skulle være for å kunne bli mamma. Vi er veldig heldige, tross alt!

Eg får meir og meir trua på at eg kjenner turning, eg også.Sjølv om eg ikkje heilt tør å stola på det. Det KAN jo vera berre lunsjen som gir frå seg eit lite livstegn. :gjeiper: Dei siste par-tre dagane har det vore kanskje 2-3 gonger om dagen, men helst nokså rett etter mat. Så kven veit? :vetikke:

Så kos! Jeg "tar det" på plasseringen... det at bevegelsene sitter så langt nede. Hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd det var urinblæren som danset samba :ler: Langt nede, midt foran. Da kan de jo ikke være maten, eller hur? Men jeg synes å huske at matinntak kan sette fart i småtassene, så det kan jo godt hende at junior kvikner til etter inntatt lunsj! Har forresten omdøpt min tass til Smule, det lyder litt bedre enn Bønna. Og mer kjønnsnøytralt.

Skal til legen i dag, og gruer meg mer enn bare litt. Synes det er vanskelig å legge fram plager og problemer uten å framstå som sutrete og fæl. Så jeg spurte Gubben om han hadde forslag til hva jeg kunne si, og han svarte "Tja, du får jo bare si at du er innmari ustabil!" Det er av sine egne man skal ha det! :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timen hos fysio gjekk bra. Eg hadde tydelige bekkenproblemer, og det var visst uvanlig at det var så konsentrert til berre bekkenet. Eg har ingen problemer med ryggen, det er berre bekkenet som har slått seg vrangt. Det var dessverre ingen mirakelkur - det hadde eg nå ikkje forventa heller - og ny time allerede denne veka. Nå prokrastinerer eg legginga fordi eg ikkje ser fram til å stå i dusjen pga. bekkensmertene, så det er klart eg har behov for behandling iallfall... :gjeiper:

Nå er eg forresten meir og meir sikker på at eg har kjent den lille krabaten. Enkelte gonger har eg til og med kjent spark eller boksing. Herlig å kjenna den lille som gir beskjed om at han er der! :rodmer:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med bevegelser, det er skikkelig kos! :hjerte:

Mindre gøy at bekkenplagene ser ut til å være av den alvorligere sorten. Synd det ikke finnes noen mirakelkur, men veldig bra at du får skikkelig oppfølging i alle fall!

Aargh. Søvn, hvor er du? :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...