Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2013


Fru Edderkopp

Anbefalte innlegg

Vi har jo alt fra før (det er deilig altså!) så alt er egentlig klart. Kommer til å bruke Bedside Crib fra begynnelsen av også kjøper vi sprinkelseng når det blir behov for det. Babyrommet blir nok innredet når hun skal begynne å bruke det. Storebror nekter å sove på sitt rom og bruker det kun til lek så vi stresser ikke ;) Hun skal jo uansett sove hos oss i minst et år :)

Det høres deilig ut at alt er klart da! :) Jeg har et rom til overs, så jeg kommer nok til å ha rommet ferdig lenge før min skal bruke det :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har vi bare et soverom, men det blir nok til at vi deler av med et forheng litt etter hvert. Det holder med bare sprinkelseng, eller? Bør vi egentlig tenke på en vugge eller noe sånt i tillegg? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal holde med sprinkelseng bare, men er litt smak og behag. Noen vil ha vugge. Jeg skal ikke det, kun sprinkelseng :) Selvom vugge er veldig pent. Men jeg har en gyngestol og tror det er vuggefunksjon på vognen vi skal ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest airam90

Vi har fått lånt en lekker sofievugge av min mor vi skal ha i stuen, da kan babyen sove der på dagtid :) Da blir han vant med bråk fra oss, besøk, lys, musikk osv.

På soverommet skal han sove når det er natt, i egen seng :)

Syns det er viktig å lære å skille mellom natt og dag når dem skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også skiller skarpt på dag og natt i forhold til plassering. I stua er det dagen, på soverommet er det natta.

Men med møbler tar vi det litt som det kommer. Vi har en babyseng, men den får ikke plass på soverommet vårt. Yngstejenta sov faktisk i bagen sin de første månedene (på gulvet ved siden av senga vår), og så flyttet hun over til babysenga på eget rom etterhvert. Ser for meg at det blir såpass mye natt-amming i starten at det er like greit å ha Smula på vårt rom noen måneder.

I stua ligger den vel i sofaen, rett og slett. Med ammepute som sengehest! :hoho:

Og etterhvert på et teppe. Da går det ikke an å falle ned. Vippestol blir vel også brukt endel etterhvert.

Så det eneste jeg føler vi må ha på plass, er en trappegrind og en anordning som beskytter mot resten av trappa (det går an å falle ned på siden også, ikke bare foran, så her må Gubben leke Petter Smart). Men den viktigste forberedelsen er vel bare at jeg må få på meg mamma-brillene igjen, og se ALT som foregår i 360 graders vinkel, hele tiden og konstant. For vi har både peis og hundematskåler og utgang til veranda og åpen kjøkkenløsning... det blir ikke kjedelig når krabbestadiet starter! :ler:

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å passe på ja ;) Jeg er førstegangs, så ikke helt vant til det, men jeg har både hund og katt, så må passe på så ikke det blir hundemat til middag ;)

Jeg kommer til å kjøpe ammemadrass å ha i sprinkelsenga/senga. Er plass til sprinkelsenga på rommet vårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har sprinkelseng og korg. Korga brukte vi masse i starten siden senga er så stor. Rommet er der men ikkje innreda barnerom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur innom St. Olavs ble et tolv timer langt opphold. Ramlet på isen på vei hjem fra japanskkurset og fant ut at jeg skulle ringe for å høre om jeg burde komme innom for kontroll. Rett før ni var jeg nede på St. Olavs og rundt midnatt fikk jeg endelig snakke med en lege. Hun insisterte så på at jeg burde sove over på sykehuset, for sikkerhetsskyld. Så der var jeg, med bittelitt lesestoff, en mobil som nesten var død og femten worst case-scenariorer spillende i hodet. Det hjalp ikke at jeg ikke hadde fått i meg noe mat heller. Men de fine sykepleierne som var på jobb fikset et par brødskiver og litt saft til meg.

Men ting ser bra ut og jeg fikk dra hjem etter at en ny lege hadde hørt litt og kjent litt på magen min. Så da er det bare å følge med litt videre, men det ser ut til å ha gått bra. Jeg er jo 28+3 i dag, så som de sa så ville hun nok klart seg på utsiden, men det er helt klart best for oss begge om hun holder seg inne i minst en måned til.

Det var utrolig meditativt å sitte der og høre på hjertet hennes og trykke på en knapp hver gang hun beveget seg. Og selv om jeg var veldig bekymret, så var det fantastisk å se henne igjen på UL! Håper dog at jeg slipper flere runder der før hun skal ut. Jeg liker ikke sykehus har jeg kommet frem til. Kanskje noe jeg bør snakke med lege/jordmor om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også skiller skarpt på dag og natt i forhold til plassering. I stua er det dagen, på soverommet er det natta.

Men med møbler tar vi det litt som det kommer. Vi har en babyseng, men den får ikke plass på soverommet vårt. Yngstejenta sov faktisk i bagen sin de første månedene (på gulvet ved siden av senga vår), og så flyttet hun over til babysenga på eget rom etterhvert. Ser for meg at det blir såpass mye natt-amming i starten at det er like greit å ha Smula på vårt rom noen måneder.

I stua ligger den vel i sofaen, rett og slett. Med ammepute som sengehest! :hoho:

Og etterhvert på et teppe. Da går det ikke an å falle ned. Vippestol blir vel også brukt endel etterhvert.

Så det eneste jeg føler vi må ha på plass, er en trappegrind og en anordning som beskytter mot resten av trappa (det går an å falle ned på siden også, ikke bare foran, så her må Gubben leke Petter Smart). Men den viktigste forberedelsen er vel bare at jeg må få på meg mamma-brillene igjen, og se ALT som foregår i 360 graders vinkel, hele tiden og konstant. For vi har både peis og hundematskåler og utgang til veranda og åpen kjøkkenløsning... det blir ikke kjedelig når krabbestadiet starter! :ler:

Pass på å ikke bruke for mye vippestol før barnet kan sitte selv. Det gir veldig stor belastning på ryggen til babyen (men, det visste du kanskje?).

http://mammanett.no/baby/sterk_rygg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den uendelig lange lista over utstyr jeg trenger å kjøpe.. termometer, badetermometer, ammemadrass, dyne og sengetøy, sokker, bodyer og så videre. Den lista er meget lang!

Godt det så bra ut på sykehuset, Tekola!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens store nedtur:

Da jeg var på svangerskapskontroll i dag kunne jordmor fortelle meg at St. Olavs skal slutte med lystgass i mars :grine: :grine: :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest airam90

Dagens store nedtur:

Da jeg var på svangerskapskontroll i dag kunne jordmor fortelle meg at St. Olavs skal slutte med lystgass i mars :grine: :grine: :grine:

Føler med deg, har ikke det i Bergen heller :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å ikke bruke for mye vippestol før barnet kan sitte selv. Det gir veldig stor belastning på ryggen til babyen (men, det visste du kanskje?).

http://mammanett.no/baby/sterk_rygg

Hihi, mine apekatter har aldri hatt så lang tålmodighet at de kan sitte i vippestolen lenge nok til å få skjev rygg. De kjeder seg etter en stund og drar i gang luftalarmen, så jeg er ikke så bekymret for det- bare håper at de sitter lenge nok til at middagen blir ferdig ;) Men hvis man har en baby av den rolige og tålmodige sorten er det nok verdt å legge merke til, ja. Det er ikke meningen at de skal sitte der i timevis og betrakte verden, selv om det høres deilig filosofisk ut :ler:

Så kjedelig for dere som ikke får lystgass! Jeg hadde ikke savnet den et sekund, jeg blir bare beruset av den og den har null effekt på smerter- men andre har jo god nytte av det, så synd at dere ikke får prøve i hvert fall! Er det dette med luftavtrekk og arbeidsmiljø som er problemet, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I maibabygruppa på FB for Trøndelag så ble det skrevet for litt siden. Var noe med at den ble liggende for lenge i rommet eller noe sånt.

Etter å ha sovet på et av føderommene siden alt annet er fullt synes jeg nesten at det frister mer med føding i skogen. Det var veldig fint der, altså, men veien opp dit var utrolig forvirrende! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet for at de kutter ut var visst at det har med inneklima til ansatte å gjøre og man mener at det kan være større risiko for at ansatte aborterer.

Jeg hadde god nytte av lystgass sist, tok over en time før jeg merket effekten av den. Får se om jeg kan mase til meg en oksygenmaske eller noe sånt ved neste fødsel. Jeg synes det var veldig godt å ha et "tidsfordriv" under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen lystgass lenger? :sjokk::grine: Eg var heilt avhengig av maska sist, og eg fjerna omtrent ikkje maska frå eg fekk den til pressinga starta. Då blir det vel større fare for epidural, noko eg ser på nærmast med gru, sprøyteskrekk som eg har. For siste del av opningsfasen var jo nesten tortur sist. :sukk: Alternativet er vel å satsa på prematur fødsel denne gongen òg, mens det fremdeles er lystgassmasker å få tak i, men det er heller ikkje vidare fristande, gitt. :tunge1:

Endret av dreia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tekola, så fint at det gikk bra etter fallet ditt! Uff, det høres ikke noe godt ut å gå rundt og være usikker, så at de tok så godt vare på deg og sjekka grundig er jo kjempeflott. Kunne ønske jeg kunne fått sett litt mer av føden selv, men tror ikke jeg har lyst til å gå veien om å ramle... :) Snakk med lege eller jordmor om sykehusopplevelsen din, tror det er bedre å snakke mer enn nødvendig om ting enn mindre, og de har nok vært borti det før, vil jeg tro.

Har alltid hatt lyst til å prøve lystgass (kanskje mest pga det artige navnet, hehe), men får se hva de har å tilby, da. Skjønner jo godt at hvis det går ut over de ansatte, så er det selvfølgelig ikke helt ideelt.

Vi har kjøpt inn sprinkelseng som skal stå ved siden av senga vår. I stua blir det sikkert sofa, teppe på gulvet eller bæresjal som blir aktuelt å sove i, evt vognbagen. Evt kommer jeg straks tilbake i superform etter fødselen og bærer senga inn og ut av soverommet. :fnise:

Apropos trening så har jeg akkurat vært en runde på senteret, det er så utrolig godt å bevege seg! Det er jo bare vedlikehold av formen som står på programmet og jeg merker at jeg gleder meg til å kunne ta litt mer i, men samtidig er det fint å ha en slags unnskyldning for bare å bli akkurat passe sliten og faktisk være helt fornøyd med det. Tror nesten det er fin trening i å klare å senke kravene andre steder også, som f.eks. på jobb - jeg får jo gjort det jeg skal, men det lille ekstra orker jeg ikke å levere nå for tiden, og det er egentlig helt ok. Nå er det bare to måneder igjen til permisjonsstart, tenk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest airam90

Har dere tenkt på hvordan dere vil føde? Stillinger, badekar, osv?!

Har veldig lyst å prøve badekar, klarer jeg å holde meg der til 7-8 cm tror jeg at jeg vil føde der.

Men klarer jeg ikke å holde ut med badekar blir det nok "vanlig" stilling med epidural.

Se klippet med Helene her, klipp nr 13. Hun har en fødsel jeg gjerne kunne tenkt meg :)

www.nrk.no/nett-tv/klipp/296639/

Noen som har født i badekar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...