Gå til innhold

Supermat = Supersvindel

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er helt enig med deg i at det beste er å få i seg næring via kost. Men jeg har sett hvor effektivt både hvetegress og bygghvetegress, så jeg kommer utvilsomt til å fortsette å ta det, men i langt mindre doser enn tidliger siden jeg er nå er så frisk og rask ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan fint gjøre detox uten konsentrert grønt pulver. Du kan gå på meny og juice alt du finner av grønne grønnsaker, og leve på kun det og vann i flere uker. Men da er det vel plutselig Meny som svindler oss?

Detox er et mareritt å gå gjennom, det er ingenting placebo med det.

:murvegg:

Det er ikke den elendige følelsen du får etter en slik kur som er placebo. Den er virkelig nok. Det går mer på at kuren hjelper mot ting og tang. Det er en velkjent mekanisme at dramatiske intervensjoner gjør placeboeffekten sterkere. Man har funnet ut at sprøyter med saltvann har en mye sterkere virkning, enn piller uten virkestoff (sukkerpiller). Selv om ingen av delene har potensiale til å hjelpe mot noentingsomhelst.

Jeg bare lurer på om man har funnet den faktiske virkningen av de antioksidantene i kroppen, eller om man har testet de ut i en laboratorieskål? Mange faktorer påvirker hvordan slike stoffer virker i en kropp, noe man ikke har oversikt over, når man tester det i en lab. Mengder med betakaroten ble tidligere sett på som sunnheten selv. Etterhvert fant man ut i reelle studier, at det økte faren for lungekreft hos røykere (studiet ble av den grunn selvsagt stoppet). Bare ett eksempel.

Noko av det som ikkje blir nemnt når det gjeld pulver er at ganske mange vitaminar er vassløyselege. Når ein fjernar alt vatnet fjernar ein naturleg nok også vitaminane, eller reduserer mengda radikalt. Det beste er å få vitaminar, mineral og næringsstoff i seg gjennom eit sunt og variert kosthold, og har du eit sunt og variert kosthold så treng du ikkje tilskot med mindre ein lege har påvist at du har ein mangel på eit eller anna.

Det siste der, er jeg veldig enig i.

Endret av Lutetium 71
  • Liker 5
Skrevet

Den detoxen jeg gjorde gikk ut på 100% flytende føde (ikke oppvarmet) i form av grønne grønnsaker, avokado, og mandler (lagde mandelmelk), samt store mengder med renset vann med høy PH i blandet bla grønne pulver.

I tillegg til dette hadde jeg avgiftende behandlinger. Lymfedrenasje, infrarød badstu, tarmskylling, dampbad med salter, for å nevne noe. Dette er en ganske hardcore detox som får de fleste til å se stjerner, men jeg hadde ikke så mange alternativer enn å peise på.

Det er ikke bare tarmene som renses på en sånn kur, men absolutt alt. Jeg tar en detox over 1 ukes tid nå og da (særlig når jeg har sklidd ut for mye i kosten), og jeg føler meg aldri så fantastisk som rett etter en rens. Hvor dårlig du blir under en sånn rens gir ofte en pekepinn på hvor mye avfallsstoffer kroppen har i seg. Det er dessverre ikke sant at kroppen renser seg selv.

Mulig jeg er dum, men kan du være mer nøyaktig? Flytende føde i form av grønnsaker...? Hvordan går det til?

Kan du si konkret hva du inntar i løpet av en dag når du tar en detox? Og er det vits i å ta detox når man ikke har anledning til å ta avgiftende begandlinger ? (Finnes ikke noe slikt her jeg bor)

Anonym poster: c8c35ca82b1911957166a8de6c46be1d

Skrevet

:murvegg:

Det er ikke den elendige følelsen du får etter en slik kur som er placebo. Den er virkelig nok. Det går mer på at kuren hjelper mot ting og tang. Det er en velkjent mekanisme at dramatiske intervensjoner gjør placeboeffekten sterkere. Man har funnet ut at sprøyter har en mye sterkere virkning, enn piller uten virkestoff (sukkerpiller). Selv om ingen av delene har potensiale til å hjelpe mot noentingsomhelst.

Hvordan i all verden kan du påstå at en slik detox ikke hjelper mot "ting og tang"? Det er en relativt stor bragd å få en alvorlig ME syk frisk. Avvikene jeg jevnt over hadde på blodprøver (eks skyhøyt antall antistoffer), var normalisert etter detox. Men det er sikkert en helt annen logisk grunn..;)

Skrevet

Mulig jeg er dum, men kan du være mer nøyaktig? Flytende føde i form av grønnsaker...? Hvordan går det til?

Kan du si konkret hva du inntar i løpet av en dag når du tar en detox? Og er det vits i å ta detox når man ikke har anledning til å ta avgiftende begandlinger ? (Finnes ikke noe slikt her jeg bor)

Om du vil lage smoothie av grønnsaker, be my guest. Godt mulig det er sunt og godt. Men ikke bruk det for å påføre deg selv diare, vær så snill. Diare er ubehagelig nok når man har en sykdom. Å påføre seg det frivillig er ren dumskap, uten noen dokumentert virkning.

Fant en link til deg.

Spør legen din om råd, ikke selgere av slik humbug.

• Liker 2
Skrevet

Det er mange måter å detoxe på, men måten jeg gjorde det på, var som jeg beskrev: Kun flytende grønt. Dvs grønne grønnsaker kjørt i en juicer for å lage juice, eller i blender for å lage smoothie (sitrus, agurk, avokado, o.l), evnt også mandler jeg lagde melk av, samt da rikelig med vann tilsatt bl.a hvetegress.

Spinat, brokkoli, blomkål, avokado, selleri, ingefær, urter, fennikel, spirer, osv. Godt med oljer fra udo´s choice o.l.

Det er absolutt hensiktsmessig å ta en detox selv om man ikke har tilgang på behandlinger. Man kan fint triggere lymfene selv ved trening og øvelser, men for meg var ikke det et alternativ siden jeg ikke stort sett var sengeliggende.

Skrevet

Om du vil lage smoothie av grønnsaker, be my guest. Godt mulig det er sunt og godt. Men ikke bruk det for å påføre deg selv diare, vær så snill. Diare er ubehagelig nok når man har en sykdom. Å påføre seg det frivillig er ren dumskap, uten noen dokumentert virkning.

Fant en link til deg.

Spør legen din om råd, ikke selgere av slik humbug.

Hvorfor tror du at detox dreier seg om diare?

Skrevet

Hvordan i all verden kan du påstå at en slik detox ikke hjelper mot "ting og tang"? Det er en relativt stor bragd å få en alvorlig ME syk frisk. Avvikene jeg jevnt over hadde på blodprøver (eks skyhøyt antall antistoffer), var normalisert etter detox. Men det er sikkert en helt annen logisk grunn.. ;)

Tror ikke du er helt inne i hvor voldsom en placeboeffekt kan være.

Titt litt på denne (streifer innom hjernens påvirking på immunsystemet), og denne her, som handler om fake kirurgi (!)

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor tror du at detox dreier seg om diare?

Kanskje fordi det ofte er det?

Skrevet

Tror ikke du er helt inne i hvor voldsom en placeboeffekt kan være.

Titt litt på denne (streifer innom hjernens påvirking på immunsystemet), og denne her, som handler om fake kirurgi (!)

Jeg vet veldig godt hvordan placebo fungerer. Men for at placebo skal ha noe som helst sjans til å fungere, må det foreligge urokkelig tro om at det vil fungere.

Detox som jeg beskriver er beintøfft, og det er tøfft helt til den dagen kroppen er ferdig med å avgifte. Det er ingenting man innbiller seg, det er kroppen som er tydelig i at det ikke lenger er symptomer. Jeg har jo også som nevnt ikke lenger avvik på blodprøver etter detox.

Kanskje fordi det ofte er det?

Nei, det er bare en liten del av det. Prøv det selv, så forstår du. Ikke for pyser ;)

Skrevet

Detox som jeg beskriver er beintøfft, og det er tøfft helt til den dagen kroppen er ferdig med å avgifte. Det er ingenting man innbiller seg, det er kroppen som er tydelig i at det ikke lenger er symptomer. Jeg har jo også som nevnt ikke lenger avvik på blodprøver etter detox.

Hvilke avvik på blodprøver hadde du før detox? Og var det store avvik?

Anonym poster: 03d6ebbcc4800dee2cbd2c199badcde1

• Liker 2
Skrevet

Placeboeffekt.

Lettlurte bloggere lovpriser effektene av NaCl også, så lenge det er dyrt og merket "Himalayasalt"

Anonym poster: db495ab501adf9b3e153c41baf00a1b7

Joa men det kan kjøpes billig på nett så høy pris er en ikke ting..

Skrevet

Hvilke avvik på blodprøver hadde du før detox? Og var det store avvik?

Antistoffer. Jeg husker ikke referanseverdien, men det var skyhøyt.

Skrevet

Antistoffer. Jeg husker ikke referanseverdien, men det var skyhøyt.

Ble disse blodprøvene tatt hos en vanlig lege? (Mener ikke å henge deg ut eller noe, hvis det oppfattes sånn. Hvis du ikke vil svare, så bare overse spørsmålet :) Jeg er bare nysgjerrig.)

Skrevet
Kjemikaler er veldig skremmende. Jeg ville heller valgt sukker fremfor aspartam når som helst

Det er grunnet din mangel på kunnskap, og dine fordommer basert på feilinformasjon. Var det ikke du som trodde "detox" hadde noe for seg?

Skrevet
Du kan fint gjøre detox uten konsentrert grønt pulver. Du kan gå på meny og juice alt du finner av grønne grønnsaker, og leve på kun det og vann i flere uker. Men da er det vel plutselig Meny som svindler oss?

Hvis Meny promoterer "detox" så svindler de folk ja.

Detox er et mareritt å gå gjennom, det er ingenting placebo med det.

At det er et mareritt å gå gjennom betyr ikke at det fungerer. Det gjør det ikke.

Kosttilskudd og supermat er to helt forskjellige ting. Supermat er MAT.

Hva er supermat da? Er det ikke det at næringsstoffene er skilt ut?

• Liker 2
Skrevet
Hvordan i all verden kan du påstå at en slik detox ikke hjelper mot "ting og tang"?

Fordi det motsier velkjente vitenskapelige prinisipper.

Det er en relativt stor bragd å få en alvorlig ME syk frisk.

De kan bli friske av seg selv eller av andre grunner. En "selvopplevd" historie er ubrukelig som bevis.

• Liker 2
Skrevet
Det er absolutt hensiktsmessig å ta en detox selv om man ikke har tilgang på behandlinger.

Det er ikke noe som heter "detox". Det fungerer ikke. Det gjør ingenting nyttig.

• Liker 2
Skrevet

At du føler deg dårlig underveis betyr at du gjør noe galt. At kroppen gir opp å gi deg faresignaler betyr at du er farlig nær varig skade.

Du må være ufattelig naiv hvis du tror at fordi du kjenner en negativ effekt, så beviser det en positiv effekt.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...