Gå til innhold

Supermat = Supersvindel

Fremhevede innlegg

Skrevet
Man får så absolutt i seg den næringen kroppen trenger under detox (hvis man bruker huet).

Det er ikke noe som heter "detox". Avgiftningen er det kroppen selv som står for. Den har egne organer som gjør dette på en helt fantastisk måte.

Tja, det finnes faktisk økologiske grønnsaker, hørt om det?

Hva med det? Det er jo ikke slik at jord plutselig blir magisk fri for ulike stoffer som finnes der uansett.

Nei du kan faktisk ikke uttale deg om noe du ikke har forutsetning for å vite noe om. Det er mer til livet enn hva legevitenskapen kan hoste opp, tro det eller ei.

Jeg vet faktisk noe, og legevitenskapen vet at detox bare er tull.

Fantastisk at du tillegger meg meninger jeg ikke har, jeg forstår ikke hvor du tar det fra.

Du bruker det at noen ikke tåler noe du ikke liker som argument mot det. At en person ikke tåler aspartam betyr ikke at det også er farlig for alle andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvilke giftstoffer snakker vi om her, nøyaktig?

Ingen ville svare på dette, tydeligvis.

Nei, men seriøst, hva faen er det som er så bra med å ete klorofyll? Kvakksalverne sier at det vil oksygenere blodet ditt, men det er BULLSHIT. Klorofyll er en del av en mekanisme som lager oksygen når det blir eksponert for sollys, men som Ben Goldacre poengterer: Det er MØRKT i tarmen. Det er det mye omtalte stedet "der sola ikke skinner".

Det er vel lysere i tarmen enn i hodet på disse...

• Liker 1
Skrevet

I vår verden er det JÆVLIG vanskelig å ikke få i seg nok av det man trenger og mangelsykdommer er ikke vanlig. Jeg er sikker på at tilnærmet alle som driver med dette aldri faktisk har fått målt disse tingene, og brorparten har overhodet ikke noe behov for å bruke penger på det. Kosttilskudd er noe man kun trenger å bruke ved dokumentert mangel. Dette er som så mye annet en milliardindustri som utnytter godtroende og stort sett lavt naturvitenskapelig utdannende kvinner.

Det er da bare tull. (Jeg orsvarer ikke superfood.)

D-vitaminmangel, jernmangel m.m. er ganske vanlig!

Anonym poster: 7cd9fdd4c6b194dc31d8aae3ebc7b69a

Skrevet

Go Hellstrøm:)= ville aldri servet slikt pulver til mine barn;:) de trenger skikkelig kost, slik jeg fikk den hjemme da jeg var liten:)

Skrevet (endret)

Det er da bare tull. (Jeg orsvarer ikke superfood.)

D-vitaminmangel, jernmangel m.m. er ganske vanlig!

Anonym poster: 7cd9fdd4c6b194dc31d8aae3ebc7b69a

Det er ikke tull. Enkelte mennesker har rett nok et problem med at de har jernmangel, og D-vitaminer er muligens også noe vi får for lite av på våre breddegrader. Men de øvrig kosttilskuddene er overflødige. Du får i deg alt du trenger med et nogenlunde balansert kosthold. Unntaket er muligens hvis man står på et sterkt kaloriredusert kosthold i en periode. Da kan multivitaminer sikkert ha noe for seg. I de fleste andre sammenhenger kaster man bare bort pengene hvis man kjøper vitaminer og mineraler, enten det er fra big pharma eller helsekostgigantene.

Et eksempel på sterkt redusert kosthold der man kompenserer med kosttilskudd, er nutrilettkurene. Nutrilett-konseptet ble opprinnelig forsket frem på oppdrag fra amerikanske militære. De ville ha en kompakt pakke med kosttilskudd som kunne brukes for å hindre at soldater som i perioder måtte klare seg med lite eller ingenting i felt, ikke skulle bli ytterligere redusert som følge av vitamin-og mineral-mangel.

Endret av Mann 42
Gjest Badabing
Skrevet

Nei, men seriøst, hva faen er det som er så bra med å ete klorofyll? Kvakksalverne sier at det vil oksygenere blodet ditt, men det er BULLSHIT. Klorofyll er en del av en mekanisme som lager oksygen når det blir eksponert for sollys, men som Ben Goldacre poengterer: Det er MØRKT i tarmen. Det er det mye omtalte stedet "der sola ikke skinner".

Er det hvetegress du skriver om her?

Har ikke hørt at det er klorofyll som er bra i det, men høyt innhold av vitaminer og jern. Som også finnes i andre grønne grønnsaker da. :)

Skrevet

Er det hvetegress du skriver om her?

Har ikke hørt at det er klorofyll som er bra i det, men høyt innhold av vitaminer og jern. Som også finnes i andre grønne grønnsaker da. :)

Da skulle du se alt den bullshiten som står om klorofyll på alternative nettsteder. Gjerne der sånne gras-smoothies omtales. De fleste av oss får i seg mer enn nok vitaminer og jern med å ete vanlig mat, og trenger hverken "supermat", ekstra vitamintilskudd eller oppmalt gras.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Da skulle du se alt den bullshiten som står om klorofyll på alternative nettsteder. Gjerne der sånne gras-smoothies omtales. De fleste av oss får i seg mer enn nok vitaminer og jern med å ete vanlig mat, og trenger hverken "supermat", ekstra vitamintilskudd eller oppmalt gras.

Veldig mange norske kvinner har jernmangel. Tror nesten alle venninnene mine snart tar jerntabletter eller tilskudd av B12 med et såkalt normalt kosthold. Og de sliter med lite overskudd osv. Jeg forstår virkelig ikke problemet med å innføre nye matvarer i kosten. Ikke i form av piller da selvfølgelig, for det misliker jeg sterkt. Men enkelte av dere er vel engstelige for alt som er nye matvarer i denne delen av verden.

Husker folk spiste hvitløk og asparges i form av piller for noen år siden. Det vil alltid være den typen mennesker som velger den enkle utveien, men det er ikke noe galt med hvitløk eller asparges for det.

Edit: leser ikke på alternative nettsider, så jeg har ikke hørt om det klorofyll-greiene. Sært. Jeg leser den vanlige innholdsfortegnelsen og forholder meg til proteiner, vitaminer og mineraler. :)

Endret av Badabing
Skrevet

Veldig mange norske kvinner har jernmangel. Tror nesten alle venninnene mine snart tar jerntabletter eller tilskudd av B12 med et såkalt normalt kosthold. Og de sliter med lite overskudd osv. Jeg forstår virkelig ikke problemet med å innføre nye matvarer i kosten. Ikke i form av piller da selvfølgelig, for det misliker jeg sterkt. Men enkelte av dere er vel engstelige for alt som er nye matvarer i denne delen av verden.

Var det mye jernmangel og B12 mangel i den norske befolkningen for si, 50år siden? Jeg tviler. Jeg tror mer på at det normale kostholdet i dag kanskje ikke er så normalt, og da vet jeg ikke om det er rette veien å gå å knaske gress, bær og frø, men heller se på hva man faktisk gjorde rett før.

Det som er litt trist, og uforståelig, er at kvinner, som fra naturens side er spesielt utsatt for jernmangel (duh), gjerne velger en type kosthold som gjør en mer utsatt for jernmangel (vegetarkost). Er man over i veganerland, må man også ta tilskudd av B12, siden man heller ikke får det gjennom kosten.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Var det mye jernmangel og B12 mangel i den norske befolkningen for si, 50år siden? Jeg tviler. Jeg tror mer på at det normale kostholdet i dag kanskje ikke er så normalt, og da vet jeg ikke om det er rette veien å gå å knaske gress, bær og frø, men heller se på hva man faktisk gjorde rett før.

Det som er litt trist, og uforståelig, er at kvinner, som fra naturens side er spesielt utsatt for jernmangel (duh), gjerne velger en type kosthold som gjør en mer utsatt for jernmangel (vegetarkost). Er man over i veganerland, må man også ta tilskudd av B12, siden man heller ikke får det gjennom kosten.

Jeg har ikke jernmangel. :) Jeg skrev at mange av venninnene mine har det (de spiser kjøtt). Jeg har bedre jernlagre nå enn da jeg spiste kjøtt, og jeg er fortsatt blodgiver også. Så du trenger ikke å være trist på mine vegne. ;)

Skrevet

Var det mye jernmangel og B12 mangel i den norske befolkningen for si, 50år siden? Jeg tviler.

Hvorfor skulle det ikke være det?

Skrevet (endret)

Jeg tror aldri før jeg har sett en kosthold-tråd med så utrolig mye synsing og gjetting om så mange forskjellige temaer.

Fakta #1:

Supermat er ikke bare pulver, som flere her har påpekt. Det er svært næringsrik mat, og det har ingen vondt av, ikke er det automatisk humbug heller (så lenge det er supermat i sin helhet vi diskuterer og ikke enkeltprodukter). Det er forskjell på å bruke supermat og misbruke supermat, som med alt annet. Det er folk som misbruker vanlig mat også, uten at det betyr at mat er dårlig.

Fakta #2:

Alt kosttilskudd er ikke unødvendig, selv om mye er det.

Fakta #3:

Det mest optimale, spesielt i forhold til antioksidanter, er helt klart å få næringen gjennom mat og ikke gjennom tilskudd. Dette fordi antioksidantene er avhengige av hverandre for å fungere optimalt.

Fakta #4:

At man aldri er forkjølet osv nå i ung alder er ikke ensbetydende med at man få i seg alt man trenger. Pass på å få nok omega 3 og D-vitamin. Bor man i Norge er sannsynligheten svært stor for at man ikke får i seg nok D-vitamin i vinterhalvåret da solen ikke er sterk nok. Man trenger ikke å merke her og nå at man mangler dette, men det kan ha konsekvenser når man blir eldre, blant annet på skjelett og - uten at jeg vil krisemaksimere, visse krefttyper. Tilskudd er vår beste kilde, ved siden av solen, ettersom de fleste ikke får nok gjennom kostholdet.

Fakta #5:

Den tradisjonelle skolemedisinen stiller seg positiv til en grønn livsstil, men mener at det ikke foreligger nok forskning til å anbefale enkeltmatvarer sterkere enn andre.

Og så til mine personlige meninger:

Supermat, brukt riktig, er veldig inspirerende i matlagingen. Man ender ofte med å tenke litt utenfor boksen, prøve masse nye grønne oppskrifter, bytte ut usunne ingredienser med mer næringsrike. I tillegg er det mange som opplever å holde seg mer unna junk og godterier fordi de ikke vil "ødelegge" for den friske, sunne smoothien de nettopp hadde. Dette ser jeg på som utelukkende positivt! Supermat kan med andre ord inspirere til en sunnere livsstil generelt. Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men det er min egen erfaring, og det er dette jeg har sett på de rundt meg.

Jeg synes folk skal være litt forsiktige med å være så bastant angående eget kosthold. Ja, vi er skrudd sammen på stort sett samme måte, men likevel reagerer mange forskjellig på ulike kosthold. I tillegg er det, som jeg nevnte tidligere, fint å tenke på langtidseffekten kostholdet har på kroppen og ikke bare at kebaben du spiste i går ikke gjorde deg syk i dag.

Endret av Snop
  • Liker 1
Skrevet

Eg har null tru på sånt tull. Placeboeffekt. Ein kan leva sunt på vanleg mat som ein kan kjøpe i daglegvarebutikken.

Skrevet

B12 mangel? Er ikke det sånn som er vanlig for gamle mennesker? Og sjelden blandt unge mennesker (som ikke er overvektige)?

Skrevet

B12 mangel? Er ikke det sånn som er vanlig for gamle mennesker? Og sjelden blandt unge mennesker (som ikke er overvektige)?

Det er nok vanligere blant eldre, men det er ikke så veldig uvanlig blant voksne heller... og man trenger ikke å være overvektig :) Det skyldes sjeldent feil matinntak med mindre man er veganer, men mangel på dannelse av intrinsisk faktor som trengs for å absorbere B12.

Skrevet

Det er nok vanligere blant eldre, men det er ikke så veldig uvanlig blant voksne heller... og man trenger ikke å være overvektig :) Det skyldes sjeldent feil matinntak med mindre man er veganer, men mangel på dannelse av intrinsisk faktor som trengs for å absorbere B12.

Akkurat. Jeg har bare hørt at det er vanlig hos eldre og overvektige jeg.

Synes det er rart at så mange av vennene til Badabing har B12-mangel, det er vel ikke vanlig? Kjenner bare 1 som har hatt det. Og etter noen sprøyter med B12 og endret kosthold og bevegelsesmønster er han frisk.

Men det er kansje litt OT i denn tråden når jeg tenker meg om.

Skrevet

Jeg har ikke jernmangel. :) Jeg skrev at mange av venninnene mine har det (de spiser kjøtt). Jeg har bedre jernlagre nå enn da jeg spiste kjøtt, og jeg er fortsatt blodgiver også. Så du trenger ikke å være trist på mine vegne. ;)

Det var en mer generell kommentar, og ikke spesifikt rettet mot deg (jeg kunne kanskje vært litt mindre uklar). Jeg undres litt over hva de venninene dine gjør feil, spiser de rødt kjøtt i det hele? Kylling og annet hvitt kjøtt inneholder forholdsvis lite jern. Beste kildene til hemjern er tradisjonelt lever, men også kamskjell, østers og blåskjell inneholder mye hemjern. Er de helt på tur bør de jo ta tilskudd også.

Hvorfor skulle det ikke være det?

Fordi vår viktigste kilde til jern er kjøtt. Vegetarisk kosthold var ikke så vanlig på 50tallet i Norge, som det er idag. Dessuten var det vel også ett voldsomt fokus på å få i seg lever. Lever er stappfull av jern. Man har også forsket på jernmangel hos befolkningen nordpå, der finner man lite jernmangel hos samer som har ett tradisjonelt kosthold, bestående av mye reinkjøtt.

Man får naturligvis i seg jern fra plantekilder, men disse er ikke like lettopptagelige som fra animalske kilder (hemjern).

Skrevet

Go økologisk mat! Eller som besteforeldrene våres kalte det; MAT.

Skrevet (endret)

Det var en mer generell kommentar, og ikke spesifikt rettet mot deg (jeg kunne kanskje vært litt mindre uklar). Jeg undres litt over hva de venninene dine gjør feil, spiser de rødt kjøtt i det hele? Kylling og annet hvitt kjøtt inneholder forholdsvis lite jern. Beste kildene til hemjern er tradisjonelt lever, men også kamskjell, østers og blåskjell inneholder mye hemjern. Er de helt på tur bør de jo ta tilskudd også.

Fordi vår viktigste kilde til jern er kjøtt. Vegetarisk kosthold var ikke så vanlig på 50tallet i Norge, som det er idag. Dessuten var det vel også ett voldsomt fokus på å få i seg lever. Lever er stappfull av jern. Man har også forsket på jernmangel hos befolkningen nordpå, der finner man lite jernmangel hos samer som har ett tradisjonelt kosthold, bestående av mye reinkjøtt.

Man får naturligvis i seg jern fra plantekilder, men disse er ikke like lettopptagelige som fra animalske kilder (hemjern).

Du har absolutt et poeng ettersom mange jenter spiser mindre kjøtt enn gutter, og/eller et mindre totalt matinntak. Men nå har det seg jo også sånn at kjøttforbruket har blitt fordoblet siden 1950, så jeg kjøper ikke teorien din helt :)

Når det er sagt, hadde jeg nylig en veid kostregistrering på meg selv i 4 dager (i sammenheng med studier) hvor jeg spiste både kjøtt og grovt brød, likevel klarte jeg ikke nå opp til de daglige anbefalingene for jern. Så man trenger ikke å være veggis for å slite med å nå opp til de høye grensene for kvinner i fruktbar alder :)

Endret av Snop

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...