Gå til innhold

Supermat = Supersvindel

Fremhevede innlegg

Gjest Mor Nille
Skrevet

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=10060636

Den nye trenden er å leve på kosttilskudd.

Dette høres ut som noe jeg leste i en Donald-historie på 80-tallet. Onkel skrue og guttene reiste frem i tid, og fikk servert middag i form av en pille, og klær på sprayboks.

En mor som serverer barna pulver i stedet for skikkelig mat, høres ut som en dårlig mor og burde vært anmeldt til barnevernet.

For hva skal man si til en slik uttalelse ?

Vibeke Klemtsen:

Trebarnsmoren innrømmer også at hun gir noe av supermaten til sine barn.

- Jeg gir dem noe oljer, lecitin og Rice Bran-pulver, sier hun.

- Hva med vanlige grønnsaker?

- Jeg gjør det også. Men det er vanskelig å få i seg nok mengder av det, sier hun.

Sitat slutt.

Vil ikke barna dine spise grønnsaker, gi dem pulver.

Eller kanskje ikke. Lag maten fra bunnen av, så trengs hverken "supermat" eller kosttilskudd. Jeg er enig med Hellstrøm, dette er svindel. Og ToneFjolset, Falck og Zetlits lar seg bruke som nyttige idioter. Hvem vet, kanskje har de fått hver sin sydentur for å komme med sine "ekspertuttalelser" ?

Sitat:

- Supermat er bløff og lurereri og hinsides enhver fornuft. Salget av supermatpulver og andre kosttilskudd går så det suser - og alt tyder på at mange erstatter vanlig, sunn mat med slike produkter, sier Hellstrøm.

Har du erfaringer med supermat?Del dem her eller si din mening om trenden her!

Han får støtte av ernæringsfysiolog Kristine Møller ved Lovisenberg diakonale sykehus.

- Jeg synes trenden er skummel, og jeg vil ikke anbefale folk å erstatte vanlig kosthold med pulver.

- Hadde det ligget seriøs forskning bak det, så ville det vært anbefalt høyere opp, sier hun.

Les hele intervjuet med Eyvind Hellstrøm i dagens papirutgave av VG ellerVG+.

Hva mener du ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hellstrøm har min fulle støtte.

Pulverkjendisene får bli så sure de bare vil.

Anonym poster: db495ab501adf9b3e153c41baf00a1b7

• Liker 29
Skrevet (endret)

Jeg mener at det beste er å spise vanlig mat. Grovt brød, sunt pålegg, fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker og frukt. Kutt ned på sukker, søtsaker og raske karbohydrater. Og lag maten fra bunnen av, bruk minst mulig ferdigmat og bearbeidet mat.

Og så er det lov å kose seg med både kake, sjokolade eller noe annet man elsker sånn innimellom.

Endret av Sign
  • Liker 19
Gjest Mor Nille
Skrevet

Pulverkjendisene...ha ha...fikk assosiasjoner til andre typer pulver enkelte kjendiser bruker av og til..he he...

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg spiser supermat, men jeg bytter ikke ut vanlig mat med pulver og kosttilskudd. Jeg baker med sunnere ingredienser, spiser gojibær i stedet for sjokolade, og har chiafrø og hampfrø oppi frokostblandingen for å gjøre den litt sunnere.

Jeg føler meg i alle fall frisk med masse overskudd, og har ikke vært syk på lenge. :)

• Liker 7
Gjest Mor Nille
Skrevet

Jeg spiser supermat, men jeg bytter ikke ut vanlig mat med pulver og kosttilskudd. Jeg baker med sunnere ingredienser, spiser gojibær i stedet for sjokolade, og har chiafrø og hampfrø oppi frokostblandingen for å gjøre den litt sunnere.

Jeg føler meg i alle fall frisk med masse overskudd, og har ikke vært syk på lenge. :)

Men da bruker du det i tillegg til vanlig mat.

For du ville vel ikke ERSTATTE vanlig mat med pulver ? Det er det garantert folk som gjør. Folk som ellers lever på grandis og annen ferdigmat. Ingen skal fortelle meg at de blir friske og opplagte.

Som multiallergiker må jeg lage absolutt all mat helt fra bunnen av. Ingen halvfabrikater av noe slag. Jeg har aldri spist en vitaminpille i hele mitt liv, og jeg er så sunn og frisk jeg kan få blitt. Jeg er aldri syk. Leger har bekreftet at dette er i stor grad pga maten. Selv om jeg har veldig begrenset matutvalg, er all maten kjemisk fri for kunstige tilsetninger.

Gjest Badabing
Skrevet

Men da bruker du det i tillegg til vanlig mat.

For du ville vel ikke ERSTATTE vanlig mat med pulver ? Det er det garantert folk som gjør. Folk som ellers lever på grandis og annen ferdigmat. Ingen skal fortelle meg at de blir friske og opplagte.

Som multiallergiker må jeg lage absolutt all mat helt fra bunnen av. Ingen halvfabrikater av noe slag. Jeg har aldri spist en vitaminpille i hele mitt liv, og jeg er så sunn og frisk jeg kan få blitt. Jeg er aldri syk. Leger har bekreftet at dette er i stor grad pga maten. Selv om jeg har veldig begrenset matutvalg, er all maten kjemisk fri for kunstige tilsetninger.

Nei, jeg ville aldri erstattet det, jeg bruker det i tillegg, og jeg lager også all mat fra bunnen av. Jeg tar heller ikke vitaminer, bortsett fra at jeg tar Udo's choice olje (istedet for tran) for å få i meg nok Omega 3.

Jeg vil tro de fleste gjør det som meg. At fordi det kan være vanskelig å få i seg alt man trenger, så bruker man superfood i tillegg, og dermed blir det slått opp i media som at man spiser pulver i stedet for mat. Jeg kjenner ingen som bruker superfood på den måten. Eneste kan være at man lager en sunn smoothie i stedet for ei brødskive som mellommåltid, og det ser jeg ikke det store problemet med.

• Liker 4
Gjest Mor Nille
Skrevet

Nei, jeg ville aldri erstattet det, jeg bruker det i tillegg, og jeg lager også all mat fra bunnen av. Jeg tar heller ikke vitaminer, bortsett fra at jeg tar Udo's choice olje (istedet for tran) for å få i meg nok Omega 3.

Jeg vil tro de fleste gjør det som meg. At fordi det kan være vanskelig å få i seg alt man trenger, så bruker man superfood i tillegg, og dermed blir det slått opp i media som at man spiser pulver i stedet for mat. Jeg kjenner ingen som bruker superfood på den måten. Eneste kan være at man lager en sunn smoothie i stedet for ei brødskive som mellommåltid, og det ser jeg ikke det store problemet med.

Hva med personer som lever utelukkende av "supermat" og blir syke ? Ta en titt på TV3 en av de nærmeste dagene.

Skrevet (endret)

Supermat er jo ikke ment for å erstatte vanlig mat over tid. Jeg bruker mye supermat, hovedsakelig hvetegress eller barley. I tillegg spiser jeg godt med grønnsaker, flere ganger daglig. Jeg merker helt klart at jeg har langt mer energi da jeg tar hvetegress, kontra i de periodene jeg ikke gjør det.

Supermat er ikke tilskudd, det er mat, og skal ikke forveksles med vitamintilskudd.

Konsentrert pulver i form av hvetegress o.l i tillegg til flytende grønt føde over tid (også kallt detox), var noe av det viktigste jeg gjorde for å bli frisk fra ME. Slike pulver har en enorm avrensende og styrkende effekt på kroppen.

I en periode jeg sklei ut i kosten fikk jeg kraftig urinveisinfeksjon. Høy feber, de klassiske urinveissymptomene. Jeg ville ikke ha antibiotika, så jeg drakk store doser med hvetegress og stort sett bare det i noen dager. Rask lindring, helt bra i løpet av et par dager. Jeg var hos legen kort tid etter, testen var fin, jeg hadde ikke lenger uvi. Jeg fortalte at jeg hadde brukt hvetegress, men det var selvsagt ikke interessant å høre om ;)

Supermat blir jo kalt supermat nettopp fordi den har så mye næring i seg, og derfor har helsefordeler. Det er ikke slik at man skal leve på kun det.

Jeg tar også Udo´s choice i forhold til omega .

NB, må tilføre at jeg ble vanvittig dårlig i den lengre perioden jeg var på rens og levde bare på grønt. Jeg har ikke ord for hvor dårlig jeg ble. Dette var kroppen som skilte ut avfallsstoffer og det som kalles detox av kroppen, dette gikk over.

Nå lever jeg hovedsakelig på plantebasert kost (linser, bønner, kikerter, quinoa, brun ris, det meste av grønt, og innimellom spelt). Ikke til enhver tid, men hovedsakelig. Tar som sagt da tilskudd av udo´s og hvetegress, og har aldri vært friskere i hele mitt liv. Ah, ja jeg tar b-12 og d vitamin også, siden jeg er veganer. d vitamin og omega 3 hadde jeg tatt tilskudd av uansett kosthold.

Blodprøver bekrefter at kroppen responderer godt på kostholdet

Endret av 2shy
  • Liker 5
Skrevet

Placeboeffekt.

Lettlurte bloggere lovpriser effektene av NaCl også, så lenge det er dyrt og merket "Himalayasalt"

• Liker 18
Gjest Badabing
Skrevet

Hva med personer som lever utelukkende av "supermat" og blir syke ? Ta en titt på TV3 en av de nærmeste dagene.

Det finnes jo alltid mennesker som er ekstreme i matveien, om det nå er sære dietter, ketolyse eller lignende. Det er jo ikke noe nytt, og det er ikke supermatens feil.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke så rart at man blir syk hvis man kun lever supermat over lang tid, og ikke tar hensyn til hva kroppen trenger. B-12, essensielle aminosyrer (selv om man får i seg dette via hamp, så må man jo vite at man skal spise det for å få i det i seg), d vitamin, omega, osv. Man skal sette seg godt inn i kroppens behov før man legger om kostholdet, uansett hvilken retning man velger å gå innen ernæring.

Gjest Mor Nille
Skrevet

Det finnes jo alltid mennesker som er ekstreme i matveien, om det nå er sære dietter, ketolyse eller lignende. Det er jo ikke noe nytt, og det er ikke supermatens feil.

Jeg lever utelukkende av kjøtt, poteter og en del grønnsaker/frukt. Dette pga svært mye allergi. Jeg er kjempesunn og aldri syk. Trenger heller ikke noe vitaminer. Med andre ord, jeg har et veldig begrenset utvalg av mat, og noen vil betegne det som ekstremt. Skulle jeg prøve å leve på 17 forskjellige pulver/vitaminbokser som denne dama som kommer på programmet til Hellstrøm, ville jeg mest sannsynlig bli svært dårlig, selv om jeg ikke hadde hatt allergi.

Folk som er avhengig av b-12 sprøyter og d-vitamin spiser for dårlig mat og er for lite eksponert for sol. For eks. er det en kjensgjerning at mange innvandrerkvinner lider av diverse sykdommer som følge av for lite d-vitamin. Fordi de pakkes inn i "telt" og ikke får den nødvendige sola på kroppen som vi andre gjør om sommeren.

Skrevet

Folk som er avhengig av b-12 sprøyter og d-vitamin spiser for dårlig mat og er for lite eksponert for sol. For eks. er det en kjensgjerning at mange innvandrerkvinner lider av diverse sykdommer som følge av for lite d-vitamin. Fordi de pakkes inn i "telt" og ikke får den nødvendige sola på kroppen som vi andre gjør om sommeren.

Jeg må ta b-12 fordi jeg har tatt et valg (både i forhold til etikk, miljø, og helse) om å ikke spise animalsk. Jeg manglet d vitamin selv da jeg spiste mye fet fisk og hadde et såkallt normalt kosthold. Solen er helt klart vår beste kilde, men solkrem gjør opptaket dårligere, og vi lever også i et land hvor vi har begrenset med sol gjennom året. Noen lagrer også d vitamin dårligere enn andre uavhengig av kost.

Gjest Badabing
Skrevet

Jeg lever utelukkende av kjøtt, poteter og en del grønnsaker/frukt. Dette pga svært mye allergi. Jeg er kjempesunn og aldri syk. Trenger heller ikke noe vitaminer. Med andre ord, jeg har et veldig begrenset utvalg av mat, og noen vil betegne det som ekstremt. Skulle jeg prøve å leve på 17 forskjellige pulver/vitaminbokser som denne dama som kommer på programmet til Hellstrøm, ville jeg mest sannsynlig bli svært dårlig, selv om jeg ikke hadde hatt allergi.

Tja.. hvordan får du i deg omega 3 og d-vitamin selv? Må innrømme at jeg ikke syntes det der hørtes så sunt ut heller, men enhver må få spise det de føler er best for seg.

• Liker 1
Gjest Mor Nille
Skrevet

Tja.. hvordan får du i deg omega 3 og d-vitamin selv? Må innrømme at jeg ikke syntes det der hørtes så sunt ut heller, men enhver må få spise det de føler er best for seg.

Jeg får ikke i meg omega 3 så vidt jeg vet, er allergisk mot all sjømat. D-vitamin er enkelt, jeg er mye i sola, og er allergisk mot all solkrem. Passer bare på å være en del i skyggen også så jeg ikke blir brent. Forøvrig har jeg i alle år hatt kontakt med leger og spesialister på ernæring, og de hevder at selv med det begrensede matvareutvalget får jeg i meg det jeg trenger, fordi kroppen tilpasser seg matinntaket så lenge kroppen får det viktigste. Husk at kroppen omdanner mye selv, men det forutsetter at basisen er på plass. Jeg har til dags dato aldri vært syk, ikke en gang influensa. Og jeg har aldri spist en eneste vitaminpille.

Vil legge til at jeg er mann, 39 år gammel. Multiallergiker og astmatiker, i god form takket være riktig mat og fysisk aktivitet.

Skrevet

Hva mener du ?

Jeg mener at f.eks Herbalifepulver koster mer enn det smaker, både med tanke på smak og næringsinnhold. Soya er sikkert veldig bra mat, men det kan kanskje tas inn som bønner, og til en hyggeligere pris.

• Liker 2
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Superfoods er jo utrolig mye mer enn pulver som lucuma, spirulina, osv.

Superfoods er også grapefrukt, granateple, rå kakao, brokkoli, valnøtter, brazilnøtter, blåbær, jordbær, gojibær, hempfrø, kokosnøtt osv.

Dessuten er jo spirulina, maca, camu camu ikke nødvendigvis pulver. Det er levende alger, frø, bær og frukt som de har tørket og laget pulver av. Men man kan kjøpe dem som "orginalprodukter" også :)

• Liker 4
Skrevet

Signerer denne!

• Liker 2
Skrevet

Her hvor jeg bor vokser det nyper i fleng.

Jeg kan gå en tur i skogen og plukke gratis supermat til jeg ikke kan bære mer.

Men rosabloggere/kjendiser vil nok ikke tro på det så lenge det ikke er plastinnpakket, i pulverform og koster høyrearmen og sjela di i en helsekostbutikk. Så inntil videre får jeg ha dem i fred.

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...