Gå til innhold

Supermat = Supersvindel

Fremhevede innlegg

Skrevet
Supermat er jo ikke ment for å erstatte vanlig mat over tid. Jeg bruker mye supermat, hovedsakelig hvetegress eller barley. I tillegg spiser jeg godt med grønnsaker, flere ganger daglig. Jeg merker helt klart at jeg har langt mer energi da jeg tar hvetegress, kontra i de periodene jeg ikke gjør det.

Mange tar mye rart og sier de føler seg bedre. Placebo-effekten er velkjent.

Supermat er ikke tilskudd, det er mat, og skal ikke forveksles med vitamintilskudd.

Hvordan er supermat laget? Forskning tyder nemlig på at vitaminer og mineraler fjernet fra den opprinnelige sammensetningen som man finner i levende organismer o.l. ikke har samme virkning som hvis man spiser vanlig mat.

Det vil si at kosttilskudd kanskje ikke har noen effekt i det hele tatt.

Konsentrert pulver i form av hvetegress o.l i tillegg til flytende grønt føde over tid (også kallt detox), var noe av det viktigste jeg gjorde for å bli frisk fra ME. Slike pulver har en enorm avrensende og styrkende effekt på kroppen.

Detox er svindel. Det er ikke noe som har noe for seg i det hele tatt. Kroppen har selv svært effektive rensningsmekanismer. Hadde den ikke hatt det (hadde det vært behov for "detox") hadde folk vært døde alt.

Det at du skriver om "detox" får meg til å konkludere med at "supermat" er ren svindel satt i verk av mektige firmaer som tjener fett på folks dårlige samvittighet.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Superfoods er også grapefrukt, granateple, rå kakao, brokkoli, valnøtter, brazilnøtter, blåbær, jordbær, gojibær, hempfrø, kokosnøtt osv.

Ikke i denne sammenhengen nei. Alle disse er vanlig mat. I denne tråden handler det om dette pulveret som folk svindles med.

• Liker 2
Gjest Mor Nille
Skrevet

Det er nok heller noen som har misforstått. Det høres så fisefint ut med superfood, men det er rett og slett bare veldig næringsrik mat. Chia, spirulina og acai er bare en liten del av det. Så hun dama på pulver har nok ikke gjort god nok research..

Research ? PØH

Hun har vel gått rett på limpinnen fra reklamen. Som så mange før henne. Som jeg skrev lenger opp i tråden her, så hadde jeg grandtante som mistet alt håret fordi hun skulle være så jævla sunn med helsekost ditt og datt. Hun fikk parykk da hun var 50, og fikk ikke tilbake håret før legene på det lokale sykehuset tvang henne til å ta til vettet. Og det tok flere år.

Gjest Mor Nille
Skrevet

Det er supermat fordi du kan spise bare litt av det og få i deg anbefalt mengde vitamin A, B, jern, osv.

Du kan sammenligne næringsinnholdet i lever og brokkoli: http://en.wikipedia.org/wiki/Broccoli

Mulig det, godt smaker det i alle fall ikke. Lever altså. Men du må gjerne spise det, bare jeg slipper.

Skrevet

Krangler "Raw Food" og økologisk-tilhengerne med "supermat"-tilhengerne?

De står jo i direkte motsetning til hverandre.

Gjest Mor Nille
Skrevet

Krangler "Raw Food" og økologisk-tilhengerne med "supermat"-tilhengerne?

De står jo i direkte motsetning til hverandre.

Hva er raw food for noe, sushi ?

Gjest Mor Nille
Skrevet

Jeg har 4 krav til mat.

1. Jeg kan ikke være allergisk mot den.

2. Den må være god.

3. Den må ikke være kunstig ( her utgår all pulver og div.tilskudd ).

4. Det skal ikke være noe alternativ granbarsuppe eller lignende.

Skrevet

Anybody want some gummiberry juice? It's super duper.

• Liker 1
Skrevet

Hva skjedde med ett normalt og balansert kosthold?

• Liker 5
Gjest Mor Nille
Skrevet

Hva skjedde med ett normalt og balansert kosthold?

Det forsvant med "supermat", slankepulver, posesupper og dameblader som skriver om hva som er best for deg!!!

Skrevet

Du sier ikke på ramme alvoret at du tror at en ekstra dose antioksidanter kan gjøre noe med en forkjølelse? Det finnes ikke en eneste biologisk mekanisme som evt kunne forklare at noe slikt er mulig.

Hehe, nei det tror jeg ikke. Var bare en liten kommentar jeg tilføyde for å gjøre det litt morro. Tar svært sjeldent kosttilskudd. Spiser sunt og variert, lager maten min fra bunnen av, spiser mye grønnsaker og frukt. Tror helt klart at superfoods har en effekt, men alt med måte.

Man vet jo alle at forkjølelse er et virus som er vanskelig å gjøre noe med ;)

Skrevet

Hva er raw food for noe, sushi ?

Raw food er mat som ikke er blitt varmebehandlet over en viss grad. Da mener tilhengerene at alle næringstoffer går tapt.

Skrevet

Det faktum at du sier at kroppen "lagrer" avfallsstoffer som sukker, hvete, ferdigmat osv tar jo all kredibilitet vekk i fra det du sier. Hør på ordet "avfallsstoffer". Det er ting kroppen kvitter seg med. Dessuten, kroppen LAGRER ikke sukker, tvert i mot. For et bissart eksempel. Sukker er jo det stoffet kroppen er raskest designet for å forbruke.

Enkelte kjemiske tilsetningsstoffer som aspartam, kvikksølv, PCB (ikke et tilsetningsstoff dog) er stoffer som lagres i kroppen, og som er farlig over en viss mengde. Det er for øvrig en annen diskusjon, men det er skremmende å tenke på at disse kjemiske "cocktailene" går igjennom placenta og videreføres til barn i fosterlivet. Barn som blir født i dag blir født med like mye kjemikalier i kroppen som deres foreldre har når de lager barn. Bare tenk på hvor mye kjemikalier disse barna vil ha når de blir 30. Spørs om vi ikke klarer utrydde oss selv i løpet av bare noen få generasjoner til.

Det har vist seg at vi som er menn på 20-30 i dag, bare er halvparten så mye mann som våre fedre. Vår sædkvalitet er halvparten så god. I Danmark har de studert en skremmende økning i antall barn som blir født tvekjønnede

Jeg kaller ikke sukker, hvete o.l for avfallsstoffer, da har jeg uttrykt meg feil. Men det jeg bl.a nevner er ting som gjør at kroppen ikke klarer å skille ut avfallstoffer godt nok, og det blir opphopning. Vi bruker kroppene våre som søpppelbøtter og kroppen får for mye å jobbe med, rett og slett.

Kjemikaler er veldig skremmende. Jeg ville heller valgt sukker fremfor aspartam når som helst, og amalgamfyllinger har jeg fjernet. Husker da jeg fjernet dem, vanvittig mye beskyttelsesutstyr både på meg og tannlege for å forhindre at vi skulle få i oss kvikksølv damp. Og dette har vi gått rundt med i munnene våre nesten hele livet? Men ja, det er en helt annet debatt :)

Gjest navnelapp
Skrevet

Raw food er mat som ikke er blitt varmebehandlet over en viss grad. Da mener tilhengerene at alle næringstoffer går tapt.

Trur ikkje det. I så fall hadde vi alle vore næringsfattige. Når ein ser rundt seg ser ein at det ikkje stemmer.

• Liker 2
Skrevet

Mange tar mye rart og sier de føler seg bedre. Placebo-effekten er velkjent.

Hvordan er supermat laget? Forskning tyder nemlig på at vitaminer og mineraler fjernet fra den opprinnelige sammensetningen som man finner i levende organismer o.l. ikke har samme virkning som hvis man spiser vanlig mat.

Det vil si at kosttilskudd kanskje ikke har noen effekt i det hele tatt.

Detox er svindel. Det er ikke noe som har noe for seg i det hele tatt. Kroppen har selv svært effektive rensningsmekanismer. Hadde den ikke hatt det (hadde det vært behov for "detox") hadde folk vært døde alt.

Det at du skriver om "detox" får meg til å konkludere med at "supermat" er ren svindel satt i verk av mektige firmaer som tjener fett på folks dårlige samvittighet.

Du kan fint gjøre detox uten konsentrert grønt pulver. Du kan gå på meny og juice alt du finner av grønne grønnsaker, og leve på kun det og vann i flere uker. Men da er det vel plutselig Meny som svindler oss?

Detox er et mareritt å gå gjennom, det er ingenting placebo med det.

Kosttilskudd og supermat er to helt forskjellige ting. Supermat er MAT.

Skrevet

Trur ikkje det. I så fall hadde vi alle vore næringsfattige. Når ein ser rundt seg ser ein at det ikkje stemmer.

Det er feil at kokt mat gjør at alle næringsstoffer går tapt, men det skal være mer næringsstoffer i rawfood.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er feil at kokt mat gjør at alle næringsstoffer går tapt, men det skal være mer næringsstoffer i rawfood.

Dette stemmer for enkelte matvarer, men ikkje for andre. Tomatar, til dømes, er meir sunne etter koking enn før.

• Liker 3
Skrevet

Dette stemmer for enkelte matvarer, men ikkje for andre. Tomatar, til dømes, er meir sunne etter koking enn før.

Hva gjør tomatene sunnere etter koking?

Det er nok delte meninger om det meste innen ernæring :ler:

Gjest navnelapp
Skrevet

Noko av det som ikkje blir nemnt når det gjeld pulver er at ganske mange vitaminar er vassløyselege. Når ein fjernar alt vatnet fjernar ein naturleg nok også vitaminane, eller reduserer mengda radikalt. Det beste er å få vitaminar, mineral og næringsstoff i seg gjennom eit sunt og variert kosthold, og har du eit sunt og variert kosthold så treng du ikkje tilskot med mindre ein lege har påvist at du har ein mangel på eit eller anna.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...