Mann 42 Skrevet 9. september 2012 #161 Skrevet 9. september 2012 Må en ikke ha minst 4 mager for å ha nytte av klorofyllet i gresset? Hva slags nytte kan man forventes å ha av klorofyll, så sant man ikke er en grønnsak? 3
Apis Skrevet 9. september 2012 #162 Skrevet 9. september 2012 Hva slags nytte kan man forventes å ha av klorofyll, så sant man ikke er en grønnsak? Måtte faktisk Google for å se om Hvetegress og Byggress var det jeg trodde det var. Så nå har jeg funnet en ny måte å øke inntektene på bruket. Jeg kan selge i 1000kg rundballer pakket i 8 lag plast til en mye bedre pris en det en får kjøpt det for i urtesjappa 7
AnonymBruker Skrevet 9. september 2012 #163 Skrevet 9. september 2012 Hvordan i all verden kan du påstå at en slik detox ikke hjelper mot "ting og tang"? Det er en relativt stor bragd å få en alvorlig ME syk frisk. Avvikene jeg jevnt over hadde på blodprøver (eks skyhøyt antall antistoffer), var normalisert etter detox. Men det er sikkert en helt annen logisk grunn.. Hvor lenge hadde du avvik FØR detoxen? Kroppen kan jo normalisere seg selv også, og om det er snakk om et lengre tidsrom er det ganske sannsynlig at du har blitt frisk av deg selv. Ellers er det jo ingenting galt med å leve som veganer etter mine begreper (sålenge du tar enkelte tilskudd), og det kan godt være at kostholdet ditt bidrar til å gjøre/holde deg frisk. Vet ikke hvordan du levde før du ble veganer? (det er bare avsnittet over som er ment direkte til deg, 2shy) Ellers når det gjelder antioksidanter, så forskes det mye på dette, men en kjenner ikke noe særlig til de faktiske og langvarige effektene stoffene evt har på kroppen. Men en ting jeg har hørt flere forskere (som jobber innen dette og relaterte felt, f eks på Nofima), er at siden antioksidanene faktisk er kjemisk aktive/potente stoffer, vil de heller anbefale folk å ta dem naturlig i form av grønnsaker og frukt, enn konsentrert i form av tilskudd. Fordi det faktisk kan bli for mye for kroppen, og ha en negativ effekt - selv om dette altså ikke er noe en vet sikkert ennå. Men det er jo litt som forskjellen på å ta to smertestillende og en hel pakke. Her blir vel superfood en slags mellomting ettersom mye er lett bearbeidede naturlige produkter (såvidt jeg skjønner) - personlig tror jeg det er helt unødvendig å kjøpe høyt prisede motevarer som hvetegress, gojibær etc når en kan handle helt vanlige grønnsaker, frukt og bær i dagligvarebutikken. Med littegrann bevissthet er det ikke så vanskelig å finne ut noe om hvilke stoffer det finnes mer eller mindre av i de ulike varene. Selv tror (!) jeg det er sunt å spise masse frukt og grønt og lage maten sin mest mulig fra bunnen. Men jeg tror altså det er unødvendig med spesialbestilte alger fra USA. Det tror til og med enkelte av de forskerne som jobber med nettopp slike alger - de sier rett ut at det i stor grad er en god forretningside (selv om algene for all del produserer nyttige stoffer!). En ting jeg IKKE tror er så sunn er imidlertid den redselen en del har mot "all" vanlig mat, og troen på at det er nødvendig å leve på spesialprodukter for å få i seg det en trenger. Greit at om en har sykdom, allergier eller vektproblemer er det jo naturlig å tenke over kostholdet sitt. Men en må passe seg for å lage ytterligere problemer. Det er jo noe som heter ortoreksi. Anonym poster: 5c848098081095becee6c26489a4e463 2
Mann 42 Skrevet 9. september 2012 #164 Skrevet 9. september 2012 Nei, men seriøst, hva faen er det som er så bra med å ete klorofyll? Kvakksalverne sier at det vil oksygenere blodet ditt, men det er BULLSHIT. Klorofyll er en del av en mekanisme som lager oksygen når det blir eksponert for sollys, men som Ben Goldacre poengterer: Det er MØRKT i tarmen. Det er det mye omtalte stedet "der sola ikke skinner". 11
Mann 42 Skrevet 9. september 2012 #165 Skrevet 9. september 2012 Hvor lenge hadde du avvik FØR detoxen? Kroppen kan jo normalisere seg selv også, og om det er snakk om et lengre tidsrom er det ganske sannsynlig at du har blitt frisk av deg selv. Ellers er det jo ingenting galt med å leve som veganer etter mine begreper (sålenge du tar enkelte tilskudd), og det kan godt være at kostholdet ditt bidrar til å gjøre/holde deg frisk. Vet ikke hvordan du levde før du ble veganer? (det er bare avsnittet over som er ment direkte til deg, 2shy) Ellers når det gjelder antioksidanter, så forskes det mye på dette, men en kjenner ikke noe særlig til de faktiske og langvarige effektene stoffene evt har på kroppen. Men en ting jeg har hørt flere forskere (som jobber innen dette og relaterte felt, f eks på Nofima), er at siden antioksidanene faktisk er kjemisk aktive/potente stoffer, vil de heller anbefale folk å ta dem naturlig i form av grønnsaker og frukt, enn konsentrert i form av tilskudd. Fordi det faktisk kan bli for mye for kroppen, og ha en negativ effekt - selv om dette altså ikke er noe en vet sikkert ennå. Men det er jo litt som forskjellen på å ta to smertestillende og en hel pakke. Her blir vel superfood en slags mellomting ettersom mye er lett bearbeidede naturlige produkter (såvidt jeg skjønner) - personlig tror jeg det er helt unødvendig å kjøpe høyt prisede motevarer som hvetegress, gojibær etc når en kan handle helt vanlige grønnsaker, frukt og bær i dagligvarebutikken. Med littegrann bevissthet er det ikke så vanskelig å finne ut noe om hvilke stoffer det finnes mer eller mindre av i de ulike varene. Selv tror (!) jeg det er sunt å spise masse frukt og grønt og lage maten sin mest mulig fra bunnen. Men jeg tror altså det er unødvendig med spesialbestilte alger fra USA. Det tror til og med enkelte av de forskerne som jobber med nettopp slike alger - de sier rett ut at det i stor grad er en god forretningside (selv om algene for all del produserer nyttige stoffer!). En ting jeg IKKE tror er så sunn er imidlertid den redselen en del har mot "all" vanlig mat, og troen på at det er nødvendig å leve på spesialprodukter for å få i seg det en trenger. Greit at om en har sykdom, allergier eller vektproblemer er det jo naturlig å tenke over kostholdet sitt. Men en må passe seg for å lage ytterligere problemer. Det er jo noe som heter ortoreksi. Anonym poster: 5c848098081095becee6c26489a4e463 Det er mer vitaminer og mineraler og sunne ting i industrielt dyrkete ferske grønnsaker enn det er i disse superjuice-produktene. Det hele er en gedigen svindel. 1
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2012 #167 Skrevet 9. september 2012 Måtte faktisk Google for å se om Hvetegress og Byggress var det jeg trodde det var. Så nå har jeg funnet en ny måte å øke inntektene på bruket. Jeg kan selge i 1000kg rundballer pakket i 8 lag plast til en mye bedre pris en det en får kjøpt det for i urtesjappa Ha ha, kvinnfolka som har hivd innpå "supermat" har rett og slett gått hestene i næringa hva gjelder mat.
Lutetium 71 Skrevet 10. september 2012 #168 Skrevet 10. september 2012 Dersom et menneske tror at en behandling vil virke på en bestemt måte, kan en få en slik effekt. Hvis man overhodet ikke har tro på behandlingen, så er det ihvertfall svært lite sannsynlig at placebo kan oppstå. Nå er det som sagt helt umulig at placebo har normalisert de skyhøye verdiene med antistoffer jeg har hatt under hele sykdomsforløpet. Man innbilller seg ikke at kroppen detoxer, man innbiller seg heller ikke den dagen kroppen slutter å detoxe. Prøv det selv, uttal deg da. Immunsystemet er en av de prosessene som er under innflytelse av hjernen, så jo, det er fullt mulig at det påvirkes av placebovirkning. Linket til det tidligere i tråden. Nok en gang luller du deg inn i at en mer dramatisk intervensjon, vil gi en tilsvarende sterkere helbredelse. Tro det eller ei, men jeg holder faktisk på med en detoxkur for tiden (!) Det har seg sånn at jeg har tilgang til ett frukt-tre med knallgode pærer, men det er desverre av typen som ikke egner seg for lagring. Så det jeg ikke fått gitt vekk, eller fryst ned etterhvert, spiser jeg en god del av selv. Jeg har ingen grunn til å tro at kroppen min blir kvtt noe særlig mer giftstoffer* enn vanlig, men jeg eeeelsker frukt! Så da får det heller bli en litt luktfylt høst. *At det ikke er direkte giftig det som kommer ut, vil jo ikke si at det er ufarlig. 1
Gjest Mor Nille Skrevet 10. september 2012 #169 Skrevet 10. september 2012 Dere som så Hellstrøm på TV3 i går kveld, hvordan han og en klinisk ernæringsfysiolog avkledde "supermaten". Hvilke tanker har dere gjordt dere ?
Apis Skrevet 10. september 2012 #170 Skrevet 10. september 2012 (endret) Jeg tenker at helsekost og slankepulver er big busines og 95% er bare tull. Men noen gjør seg rike. Variert normalt kosthold med normal vitaminpille til frokost er mere en bra. Tror også det er mye med hvordan en har det med seg selv. Endret 10. september 2012 av Apis
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #171 Skrevet 10. september 2012 Tro det eller ei, men jeg holder faktisk på med en detoxkur for tiden (!) Dette er dessverre en utbredt misforståelse blant tvilere og hedninger som ikke har satt seg skikkelig inn i Ancient Scrolls of Superfoods. Disse pergamentrullene ble funnet i en hule i Himalayafjellene i 1954 av en fattig gjeter, som oppdaget at hans forfedre hadde funnet selveste Livskilden. Den fattige gjeteren søkte ly for stormen i hulen, og etter å ha lest pergamentrullene bestemte han seg, av sin endeløse godhet, for å dele pergamentrullenes hemmeligheter med resten av verden. Hemmeligheten er like enkel som den er genial. For mens dine pærer sikkert er velsmakende, er de ikke supermat. Supermat blir de ikke før de har blitt pulverisert og velsignet av en av den fattige gjeterens disipler. Velsignelsen går her ut på å plassere en logo på produktet, og blir produktet offentlig omtalt, helst av en overdisippel, altså kjendis, blir den livgivende virkningen ytterligere forsterket. Helst en kjendis som har vært med i Paradise Hotel, sysler med en rosablogg o.l. Disse har alle vært på studietur hos den fattige gjeteren i himalayahulen for å finne seg selv. Turen har ikke foregått fysisk, men åndelig, altså ved hjelp av google. Du er en villfaren sjel, og jeg ønsker at du finner sannheten så du også kan lovprise Supermatens fortreffeligheter. Pærene dine er en blindvei, så de bør du kaste og heller kjøpe en boks hellige piller, eller hellig pulver. Disse vil gi deg innsikt, ettersom biofotonene rensker tankene dine og gjør at du ser klart. Anonym poster: db495ab501adf9b3e153c41baf00a1b7 11
Lutetium 71 Skrevet 10. september 2012 #172 Skrevet 10. september 2012 Dette er dessverre en utbredt misforståelse blant tvilere og hedninger som ikke har satt seg skikkelig inn i Ancient Scrolls of Superfoods. Disse pergamentrullene ble funnet i en hule i Himalayafjellene i 1954 av en fattig gjeter, som oppdaget at hans forfedre hadde funnet selveste Livskilden. Den fattige gjeteren søkte ly for stormen i hulen, og etter å ha lest pergamentrullene bestemte han seg, av sin endeløse godhet, for å dele pergamentrullenes hemmeligheter med resten av verden. Hemmeligheten er like enkel som den er genial. For mens dine pærer sikkert er velsmakende, er de ikke supermat. Supermat blir de ikke før de har blitt pulverisert og velsignet av en av den fattige gjeterens disipler. Velsignelsen går her ut på å plassere en logo på produktet, og blir produktet offentlig omtalt, helst av en overdisippel, altså kjendis, blir den livgivende virkningen ytterligere forsterket. Helst en kjendis som har vært med i Paradise Hotel, sysler med en rosablogg o.l. Disse har alle vært på studietur hos den fattige gjeteren i himalayahulen for å finne seg selv. Turen har ikke foregått fysisk, men åndelig, altså ved hjelp av google. Du er en villfaren sjel, og jeg ønsker at du finner sannheten så du også kan lovprise Supermatens fortreffeligheter. Pærene dine er en blindvei, så de bør du kaste og heller kjøpe en boks hellige piller, eller hellig pulver. Disse vil gi deg innsikt, ettersom biofotonene rensker tankene dine og gjør at du ser klart. Anonym poster: db495ab501adf9b3e153c41baf00a1b7 Det som litt ironisk her, er jo at mange av de som sverger til alternative remedier, ofte er svært kritiske til den påståtte lave interessen fra legemiddelindustrien for samme remedier. Argumentene går ofte i at bransjen ikke kan "patentere naturen", og derfor ikke kan tjene penger på den. Her ser vi jo at alternative aktører, er veldig interessert i å tjene penger på noe som egentlig burde være lett å få tak i nærmeste dagligvarehandel. Det trenger ikke engang være særlig langreist mat, eller pakket inn i det hele tatt, for å være sunt og godt. Av en eller annen grunn skjer det noe oppe i huet på folk, om en selger forteller dem at vanlig mat er elendig, samtidig som selgerens egne produkter er enestående. Jeg skulle ønske at folk utsatte selgere av alle typer produkter som har med helsa vår å gjøre, for den samme skepsisen man har for alle andre typer selgere. Folk skjønner umiddelbart at det aller meste en bruktbilselger måtte lire av seg, må tas med en solid klype salt. Så folk er fint istand til å være skeptiske, hvis de vil. 7
AnonymBruker Skrevet 10. september 2012 #173 Skrevet 10. september 2012 Det som litt ironisk her, er jo at mange av de som sverger til alternative remedier, ofte er svært kritiske til den påståtte lave interessen fra legemiddelindustrien for samme remedier. Argumentene går ofte i at bransjen ikke kan "patentere naturen", og derfor ikke kan tjene penger på den. Her ser vi jo at alternative aktører, er veldig interessert i å tjene penger på noe som egentlig burde være lett å få tak i nærmeste dagligvarehandel. Det trenger ikke engang være særlig langreist mat, eller pakket inn i det hele tatt, for å være sunt og godt. Og det som er interessant sett nesten fra innsiden (som student) er at vitenskapen faktisk er opptatt av antioksidanter og andre spennende innholdstoffer i mat - det forskes en god del på dette, både her i landet og internasjonalt. Men vitenskapen har ikke kommet til så bastante svar som de alternative aktørene (selgerne), fordi vitenskapen må forholde seg til statistikk, skikkelige forsøk, reproduserbarhet osv, ikke bare hoppe til konklusjoner om vidunderkurer. Så mye for indignerte produktpushere som klager over lite interesse fra forskerne... Det å gå fra å kalle en matvare "frukt" eller "bær" til superfood er utelukkende markedsføring etter min oppfatning. Anonym poster: 5c848098081095becee6c26489a4e463 4
JohnS Skrevet 11. september 2012 #174 Skrevet 11. september 2012 Jeg vil tro de fleste gjør det som meg. At fordi det kan være vanskelig å få i seg alt man trenger, så bruker man superfood i tillegg [...] I vår verden er det JÆVLIG vanskelig å ikke få i seg nok av det man trenger og mangelsykdommer er ikke vanlig. Jeg er sikker på at tilnærmet alle som driver med dette aldri faktisk har fått målt disse tingene, og brorparten har overhodet ikke noe behov for å bruke penger på det. Kosttilskudd er noe man kun trenger å bruke ved dokumentert mangel. Dette er som så mye annet en milliardindustri som utnytter godtroende og stort sett lavt naturvitenskapelig utdannende kvinner. 3
AnonymBruker Skrevet 11. september 2012 #175 Skrevet 11. september 2012 Det dumpet et gullkorn i postkassa mi i form av glorete helsekostreklame. Jeg fikk meg en god latter før jeg kylte skiten i en konvolutt og returnerte reklamen ufrankert til avsenderen. Her er ett av produktene de selger: Rens kroppen Chlorella Bio-Life Chlorella er produsert i en kald prosess (RAW) som ivaretar kvaliteten på produktets vitaminer og fettsyrer. Chlorella inneholder ca. 10% ribonukleinsyrer (RNA) og 3% deoksyribonukleinsyre (DNA) At det virkelig er et marked for dette er tragikomisk. Anonym poster: db495ab501adf9b3e153c41baf00a1b7 5
Metamorf Skrevet 11. september 2012 #176 Skrevet 11. september 2012 Det dumpet et gullkorn i postkassa mi i form av glorete helsekostreklame. Jeg fikk meg en god latter før jeg kylte skiten i en konvolutt og returnerte reklamen ufrankert til avsenderen. Her er ett av produktene de selger: Rens kroppen Chlorella Bio-Life Chlorella er produsert i en kald prosess (RAW) som ivaretar kvaliteten på produktets vitaminer og fettsyrer. Chlorella inneholder ca. 10% ribonukleinsyrer (RNA) og 3% deoksyribonukleinsyre (DNA) At det virkelig er et marked for dette er tragikomisk. Anonym poster: db495ab501adf9b3e153c41baf00a1b7 Haha, ja det er viktig å få i seg RNA og DNA fra Chlorella. Hva skal vi med det, inkorporere det i vår egen DNA-replikasjon og proteinsyntese og halvveis bli en alge? Trodde kvakksalveri var forbudt... 3
Mann 42 Skrevet 12. september 2012 #177 Skrevet 12. september 2012 Haha, ja det er viktig å få i seg RNA og DNA fra Chlorella. Hva skal vi med det, inkorporere det i vår egen DNA-replikasjon og proteinsyntese og halvveis bli en alge? Trodde kvakksalveri var forbudt... Merk at de ikke sier noe om implikasjonene av at algene har både DNA og RNA (big whooopey!!). Det liksom bare antydes at det er signifikant at de deler dette med resten av de karbonbaserte livsformene på planeten. Kylling har også masse RNA. Og DNA. 1
pøbelsara Skrevet 15. september 2012 #178 Skrevet 15. september 2012 (endret) Hege. Det har meitemark og padder og slimål også. Merk at de ikke sier noe om implikasjonene av at algene har både DNA og RNA (big whooopey!!). Det liksom bare antydes at det er signifikant at de deler dette med resten av de karbonbaserte livsformene på planeten. Kylling har også masse RNA. Og DNA. Hehe. Det har meitemark og padder og slimål også. Endret 15. september 2012 av pøbelsara
Lutetium 71 Skrevet 15. september 2012 #179 Skrevet 15. september 2012 Bakterier burde strengt tatt vært den sunneste kosten, om man skal gå etter DNA. I bakterier skjer det hele tiden noe nytt og spennende på DNA fronten. Gnafser man på høyerestående organismer, blir man vel på en måte matlei? 1
Meridian Skrevet 15. september 2012 #180 Skrevet 15. september 2012 Jeg mener at det beste er å spise vanlig mat. Grovt brød, sunt pålegg, fisk, kjøtt, kylling, grønnsaker og frukt. Kutt ned på sukker, søtsaker og raske karbohydrater. Og lag maten fra bunnen av, bruk minst mulig ferdigmat og bearbeidet mat. Og så er det lov å kose seg med både kake, sjokolade eller noe annet man elsker sånn innimellom. Og vi må ikke glemme FETT! Fett er superviktig! Jeg tenker på det sunne fettet(en og flerumettet fett)som fins mye av i fisk, nøtter, kjerner, frø, avokado, oljer. Det er greit med litt mettet fett også, for det fins jo naturlig i denne maten også. Men det er selvsagt mest av det sunne fettet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå